[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

snoogans

Aktiv medlem
På totalen har Mars gått bra, ner i runda slängar 2.5kg.

Skidresan 23w12 utraderade en veckas kamp. Men vad gör det om hundra år, de veckorna som jag kör på efter plan håller det.

Igår gjorde jag premiären ute med räsern, ser nog att det kan gå lite enklare att få till längre rundor framöver men samtidigt att jag inte kommer kunna köra lika frekvent som när jag Zwiftar. Förhoppningsvis går det på ett ut!

1680513973623.png

snoogans

Aktiv medlem
Det är väl svårt att lajva Edvard Blom på helgen och banta på vardagar och tro att resultatet ska bli bra och hållbart.

Det gäller ju att hitta en livsstil som funkar i längden, hur ser planen ut för det för er som stampar? Banta vill man ju inte göra hela livet utgår jag ifrån?
Nej helgerna är ett aber, men vad fan gör man. Tror väl att veckorna blir lättare att ta sig genom om man kan få lite spelrum på helgerna.

Jag accepterar att jag får ett något sämre resultat när jag får äta ikapp lite.
Tror väl det matchar lite bättre med livet efter för jag tror inte någon pallar banta för evigt.

För mig har nyckeln varit att strukturera upp det, att förstå vad som är ätbart och inte i en vardag. Mäter man så vet man och man slipper ju ljuga för sig själv om att man tror man äter lagom.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nej helgerna är ett aber, men vad fan gör man. Tror väl att veckorna blir lättare att ta sig genom om man kan få lite spelrum på helgerna.

Jag accepterar att jag får ett något sämre resultat när jag får äta ikapp lite.
Tror väl det matchar lite bättre med livet efter för jag tror inte någon pallar banta för evigt.

För mig har nyckeln varit att strukturera upp det, att förstå vad som är ätbart och inte i en vardag. Mäter man så vet man och man slipper ju ljuga för sig själv om att man tror man äter lagom.

Nej det funkar ju knappast (att banta jämt alltså), jag har aldrig bantat däremot nästan alltid haft en plan kring mat. Som ung åt jag allt som inte var fastspikat, tränade mycket och var smal. Med stigande ålder och minskad ämnesomsättning har jag kontinuerligt reviderat mängden jag äter, har jag fortsatt äta som när jag var 30 nu när jag är 40+ har jag garanterat vägt alldeles för mycket.

Jag äter bara frukost, lunch och middag och tränar iaf rätt mycket sett till en vanligt svennebanan (kanske inte mot många här på Happy) och inga stora portioner men ändå får man passa sig. Jag är 190/88kg så det krävs ju inte mycket mat trots en relativt stor karl, men det krävs en plan och förståelse för hur mycket man kan äta om det ska bli långsiktigt hållbart.

Fördelen för mig är att jag inte har mat som något intresse, jag äter bara för att det behövs så helgerna är inte några problem förutom att det blir några pilsner..

Viljan finns i tråden iaf det är tydligt annars hade den dött ut 💪

qma

Aktiv medlem
Ja "bantning" är det väl för mig så länge jag försöker kompensera avläst dagsvikt med dagens kost för att bli lättare. Sen kanske jag inte lyckas så bra, men prio på undvika att gå back.

När jag nått bantningsmålet så fortsätter rutinen med vägning (men kanske inte varje dag längre). Förhoppningsvis har jag då tillräcklig koll för att kunna justera om vikten börjar stiga, lite mer avslappnat.

fiskarn

Aktiv medlem
Det är väl svårt att lajva Edvard Blom på helgen och banta på vardagar och tro att resultatet ska bli bra och hållbart.

Det gäller ju att hitta en livsstil som funkar i längden, hur ser planen ut för det för er som stampar? Banta vill man ju inte göra hela livet utgår jag ifrån?
Det går väl så länge veckan ger energiunderskott.

Men jag kör nog lite Edward Blom fast mer träning

Peth

Aktiv medlem
Har haft en tuff period jobbmässigt med byte av jobb, överlämning och som vanligt en tuff period i början på året. Det har blivit för mycket stress, för lite sömn, för lite motion och för mycket sötsaker under en tre fyra månader, vilket inte gjort under för vikten. Ingen katastrof, men upp en tre fyra kilo. Har visserligen engagerat mig ganska mycket i ungarnas skidträning, vilket kanske byggt nåt kilo muskler på överkroppen = värdo!

Men, sen några veckor är jobbytet genomfört, jag stressar mindre, sover mer, äter bättre och rör på mig mer. Kan bli bra det här.

Freddie L

Aktiv medlem
Färre pass denna veckan som jag trodde men jag har kompenserat med längre rundor. Passet igår över tre timmar i lagom takt tror jag gör underverk på späcket.

Visa bilaga 618137
Nu ska vi ju inte diskutera träningsupplägg, och snart kommer någon och säger att det inte stämmer, men jag upplever också att långa-lugna tar på späcket.

Och för att uppdatera min status i tråden. ”På späck-fronten intet nytt”. Har långsamt lagt på mig de kilon jag kämpade bort förra våren, nästan iaf. Blir nog ingen riktig satsning på att komma i ”race-form” i år, men få bort något kilo genom att minska godis och fika, hålla igen på portionsstorleken (och träna mer) känns som en basambition.

Radiac

Aktiv medlem
Upp ett kilo (minst) dom senaste veckorna, inget konstigt eller förvånade....:rolleyes:

Vet ju vad jag ska göra....så på igen, sådär lite lagom...🙂

qma

Aktiv medlem
Spårade ur bantningen lite ett par gånger i veckan. Det stod plötsligt 76 på vågen igen, men det är väl mest kolhydrater i systemet som binder vatten... Får se hur lång tid det tar att hämta in igen.

anderski

Aktiv medlem
Sådär 80,3 kg i morse! :-) Midjan (under naveln) och höften i princip samma mått 92,6 cm och 92,7 cm. Fas 2 klart! - 6,5 kg sen starten. Kör en vecka till under 80, vore ju inte så dumt. Och midja 92 cm,vore bra.
Inget direkt att bikta några mörka choklad bitar i helgen. 5hg räkor och mycket aioli i torsdags.
Ingen alkohol på 3 månader.

Longines

Aktiv medlem
I SvD har det varit några intressanta artiklar, bl.a. en om nötter och det faktum att om man tuggar dem dåligt så åker mkt fett ut med avföringen men även om ost och annat.

anderski

Aktiv medlem
I SvD har det varit några intressanta artiklar, bl.a. en om nötter och det faktum att om man tuggar dem dåligt så åker mkt fett ut med avföringen men även om ost och annat.

Intressant, jag äter nötter i stort sett varje dag, främst till frukost.

snoogans

Aktiv medlem
Förutom semestern har jag haft min sämsta vecka nu sen jag började. Stått still i stort sett, minskat ett kg på högstanoteringen men lägstavikten har legat relativt stabilt. Tittar jag bakåt och jämför med mina bästa veckor ser man logiken.

Påsken blev ju en utdragen femdagars dekadent nedåtspiral. En hämtpizza, två påskbord, hemmagrill och godis nedtryckt i halsen så fort man vände sig om.

Tränat mycket men jag har kört Enduroträning(med MC), FTP(2x15min) på Zwift, hård men kort MTB-runda och ett pass backintervaller. Så inte ett enda bra brännarpass.

Tanken har varit att väcka benen till liv och påbörja några veckor där jag ska försöka höja min FTP, har även tävlingspremiär på Söndag så nu blir det vila till dess.

Over and out!

1681460002239.png

lundatok

Aktiv medlem
Tungt år i år så här långt, istället för ner så blev det upp. När det strular både hemma och på jobbet så får jag fel fokus när det kommer till mat. Blev hemma på föräldraledigt fram till mitten / slutet på maj så nu är det enklare att hålla lite mer ordning. Långpromenader med barnvagn, några vändor på cykeln och annat gör det enklare att inte småäta. Har också lagt av med kvällsmat (igen) som jag ändå inte behöver.

Vågen går åt rätt håll, om än långsamt. På't igen?

TinyTemper

Aktiv medlem
Hjälp, vad svårt det är att äta bra när man är hemma med spädis! Vissa dagar går jag garanterat minus kalorimässigt med bara kaffe (och om tillfälle ges en macka av något slag), andra dagar är jag säkerligen på plus när jag andas in en stor portion kvällsmat på ett par minuter och ändå kan trycka en påse chips lite senare samma kväll. Förhoppningsvis tar det ena ut det andra, och troligt är denna mat-oreda bara tillfällig. Sund är den absolut inte. Träningen funkar relativt bra ändå även om vissa dagar bara består av promenader med tonårig brukshund i vänster hand och barnvagn i höger 😅.

grondahl

Aktiv medlem
Hjälp, vad svårt det är att äta bra när man är hemma med spädis! Vissa dagar går jag garanterat minus kalorimässigt med bara kaffe (och om tillfälle ges en macka av något slag), andra dagar är jag säkerligen på plus när jag andas in en stor portion kvällsmat på ett par minuter och ändå kan trycka en påse chips lite senare samma kväll. Förhoppningsvis tar det ena ut det andra, och troligt är denna mat-oreda bara tillfällig. Sund är den absolut inte. Träningen funkar relativt bra ändå även om vissa dagar bara består av promenader med tonårig brukshund i vänster hand och barnvagn i höger 😅.
Ett tips är att preppa matlådor så man inte behöver tänka eller gå på känsla när man har sömnbrist.

TinyTemper

Aktiv medlem
Ett tips är att preppa matlådor så man inte behöver tänka eller gå på känsla när man har sömnbrist.
Tror att det mer är en upplevelse av tidsbrist som gör att det blir tokigt med maten för min del (fast då är iof färdiga matlådor ett bra förslag också). Jag har liksom en tendens att prioritera bort mat om jag har mycket att göra, en jäkla ful ovana som bara skapar problem (särskilt eftersom jag är den typen som blir sur och dramatiskt när intaget är ojämt).

Stortomat

Medlem
Bild1.png

Förlåt mig Happy jag har syndat. Jag har både nallat i min nästes påskägg och frossat i lösgodisfacken på extrapris.

En vecka efter påsk och 17 mil helgcykling verkar ha motat bort smågodiset. 90,15 kg säger vågen och målet om sub 90 innan sommaren är så pass nära att man nu kan fumla bort hela skiten.

anderski

Aktiv medlem
Yes!, 79,8 kg i morse! Midja 92,2 cm, under naveln. Höft 91,4 cm. Så målet nått. Längd 184.
Kört 3 månader nu, -7kg, kanske fortsätter nån vecka, vi får se.
Nu borde jag greja Alpe de zwift på 1 timme!

Senast ändrad:

snoogans

Aktiv medlem
Körde första deltävlingen i X-cup söndags, drog i mig en Vitargo-Gel innan start samt en flaska med två skopor Electrolyt under loppet.
Är ju rätt långt ifrån någon som kan förklara fenomenet, men helvete vad det binder upp vätska i mig.

Åt rätt friskt efter så det bidrar ju också, men jag la på mig nästan 3kg tillfälligt. Pissade som en elefant Måndag, Tisdag och är nu tillbaka där jag ska vara. Ingen stor grej, men det kan ju ge lite perspektiv i diskussionerna där vi pratar halvkilosförändringar.

snoogans

Aktiv medlem
Back on track iaf viktmässigt.
1682068806984.png

Ligger och snittar -1kg/vecka om jag räknar bort semestern. Håller jag takten i 4-5veckor till kommer jag att öka på intaget med cirka 500kcal per dag till 2500.
Det är fortfarande under mitt behov så med bibehållen träningsmängd ska nedgången fortsätta men kanske med ca -0.5kg/vecka.

Fördelningen för en dag kommer jag justera för att ge mer utrymme på kvällarna. Dagarna funkar fint enligt nedan, men det hade varit trevligt att få äta lite mer på kvällen.

1682068731675.png

Radiac

Aktiv medlem
"Glömde" visst också.... :-)
Jag har kört på vägning på söndagskvällar. Det var någon här, kommer inte ihåg vem, som tyckte att jag skulle väga mej oftare. Så tänkte börja väga mej varje dag istället, så kan jag inte "gömma" mej och hoppas på att det inte ska märkas när jag fuskar, förhoppningsvis... :-)

n3wton

Aktiv medlem
"Glömde" visst också.... :-)
Jag har kört på vägning på söndagskvällar. Det var någon här, kommer inte ihåg vem, som tyckte att jag skulle väga mej oftare. Så tänkte börja väga mej varje dag istället, så kan jag inte "gömma" mej och hoppas på att det inte ska märkas när jag fuskar, förhoppningsvis... :-)
Jag arbetar ofta med ett laserintrument som mäter höjder på markanläggningar. Man använder en sticka som man håller mot marken, varpå man får ett mått på hur nära eller långt ifrån korrekt höjd man är.

Vissa har en tendens att mäta väldigt ofta för att säkerställa att det blir rätt. Man får känslan av att de använder instrumentet som någon form av verktyg som hjälper dem att komma närmare den korrekta höjden.

De med mer erfarenhet vet att instrumentet bara anger ett mått på det som krattan åstadkommit. Det är krattan som gör jobbet. Mao behöver man kratta mer och mäta mindre, allt som oftast.

Radiac

Aktiv medlem
Jag arbetar ofta med ett laserintrument som mäter höjder på markanläggningar. Man använder en sticka som man håller mot marken, varpå man får ett mått på hur nära eller långt ifrån korrekt höjd man är.

Vissa har en tendens att mäta väldigt ofta för att säkerställa att det blir rätt. Man får känslan av att de använder instrumentet som någon form av verktyg som hjälper dem att komma närmare den korrekta höjden.

De med mer erfarenhet vet att instrumentet bara anger ett mått på det som krattan åstadkommit. Det är krattan som gör jobbet. Mao behöver man kratta mer och mäta mindre, allt som oftast.

Jo en bättre kratta (eller krattare) är nog det som behövs... :-)

Är mycket väl medveten om vad jag gör för fel, dvs äter skräpmat och godis varje dag, får väl vara glad att det inte är värre saker jag missbrukar, och åtminstone rör på mej lite grand :-)
Ska bara leva som man lär, en vacker dag så, men har inte gett upp än i alla fall...

Senast ändrad:

Jacke89

Aktiv medlem
Har som mål att lägga mig på 75-77kg till sommaren det ska jag göra med en rejäl dos cykling och inte hetsa vågen var och varannan dag. Det kommer sköta sig själv.

Ligger nu strax norr om 80kg

Topp