[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

snoogans

Aktiv medlem
Bra vecka -1kg, annars same same.

1682751695794.png

Efter en hård vinter med skador och dubbelsidig lunginflammation som tog några månader att återhämta sig från så plockade jag fram cykeln igen. Som bäst låg jag på 105kg i höst när cykeln ställdes bort men är jag tyvärr tillbaka på 130kg som jag började på förra året men får skylla på att jag gick upp 15kg under månaderna efter lunginflammationen då jag knappt kunde gå upp för ett par trappor utan att hålla på att dö. Vilket även medförde disträ och sämre matvanor.
Kör på kalori underskott med periodisk fasta "ända som fungerat för mig" för att gå ner 0,25 - 0,5kg i veckan samt cyklar 2-3 dagar i veckan nu i början för för att träna upp mig igen. Så fort dom installerar duschen på mitt nya jobb så är tanken att jag ska börja cykla dit stället för att ta bilen 1,2 mil enkel sträcka vilket kommer bli min vardags motion. Några inte så nådiga backar med en total stigning på 150m på väg dit men åt andra sidan så blir det ju motsatsen på vägen hem. Får se hur det här kommer gå tänkte försöka köra en rapport en gång i veckan här.

Radiac

Aktiv medlem
Upp 1,5 kg senaste tiden, inte oväntat.... har inte vägt mej varje dag, eller ens varje vecka, kanske för att jag inte vill veta.... :-)
Visserligen bilen till jobbet senaste veckan, pga trasig cykel, men ändå....

anderski

Aktiv medlem
78,6 kg i morse, midja 91,6cm! Plötsligt händer det! förra veckan var i princip oförändrad.
-1,3 kg på 2 veckor. Ungefär samma vikt som i fjol, fast 3 veckor tidigare i år då. Kör nån vecka till.

Våren 2010 var jag nere på 77,3 kg, Lägsta sedan 1995, då vägde jag 76 kg.

vadaren

Medlem
Nere på 63kg från över 83kg, sen november och mår övrigt fysiskt och mentalt väldigt bra. Animalisk kost utan kolhydrater eller saker med många ingredienser. Min kropp verkar numer identifiera snacks, skräpmat, alkohol som gift. Suget är noll. Även efter att jag ätit/druckit saker jag egentligen inte vill pga sociala anledningar. Därför känns det väldigt stabilt nu, och dags att lägga till träning. Kört en sak i taget-metoden tills nu då jag varit alldeles för all-in tidigare och det skitit sig.

Riktigt roligt var det att ta fram hojen för säsongen. 20+ år sedan man cyklade på denna vikt.

Olmo

Aktiv medlem
72,5 imorse efter frukosten, -1kg sedan i början av april, och då med påsk, och något mycket jobbstress emellan.
Cyklade 30 timmar (exkl cykelpendlingen), sprang 1½ timme och styrketränade 8 gånger under april.

snoogans

Aktiv medlem
Summerar man April så ner 3kg, får nog flagga för att denna veckan är en bubblare efter jobböl, långhelg och tårtkalas i Måndags.

Ska se om jag orkar räkna en dag extra denna veckan. Men ska tävla X-Cup på söndag och vill inte komma dit och känna mig som en utmärglad ulv.

Hasse#7

Aktiv medlem
Från konstant 85kg, upp till 90 efter 50-årsgränsen, upp till 106 under pandemi och avsliten hälsena. Sen svårt att komma nedåt. Frugan hittade på en egen kost med soppor, morot, eget fröbröd, frukt samt vatten. Jag hakade på och är restriktivare med socker och snabbmat. Tränar inte så mycket. Har snabbt åkt ned till 90kg utan att det känns som jag plågat mig ett dugg. Det funkar bra för frugan också. Skön känsla.

bdn

Aktiv medlem
Min plan utan någon som helst ordning
* Dagliga morgonpromenader(inne på dag 4 nu)
* Hålla mig betydligt mer aktiv än vad jag är idag(läs soffpotatis delux)
* Cykla minst 3ggr veckan
* Ta mig till gymmet ett par gånger i veckan(beror helt på hur illa min träningsvärk är)
* Försöka styra upp mina kostvanor, äta mindre potioner och äta efter ett mer regelbundet schema(Dags att börja göra storkok på söndagar så de finns matlådor under veckan)

Startvikten ligger på 114kg så på mina 177cm så finns de på tok för mycket att ta av. Vikten i sig är inget jag stirrar mig blind på utan de är mer den där känslan av magen alltid är ivägen jag vill bli av med samt bygga upp min kondition så att jag kan göra det jag faktiskt tycker är roligt, dvs. cykla och att vara ute i naturen.

Lasse_liten

Ny medlem
Ligger f.n. på 76,2 kg men siktar på någonstans 71-72 kg under sommaren när jag kommit igång med cykelturerna ( pendlade på den vikten förra året, men har dessvärre tappat runt 50 timmar av min planerade träning i år p.g.a förkylningar ).

Simon_

Aktiv medlem
Nu kan man väl säga att vintersäsongen är slut i Stockholm? Jag såg här i tråden att jag vägde 116 i juni förra året, och vägde in mig i helgen på 112,5. Det är ju ganska liten skillnad, men skillnaden i känsla är rätt stor. Dessutom har jag verkligen inte skött mig perfekt när det gäller kosten, så med lite disciplin borde det kunna vara sub-110 i mitten på juni när jag ska söderut och cykla.

SIE

Aktiv medlem
Antar att detta är en tråd för de insatta i hunger, så jag frågar: varför blir jag sinnessjukt hungrig av två timmars cykling, men inte mer hungrig än vanligt av två timmars löpning? Båda avser för mig ”lagom” intensitet, typ 170w resp 5:30-tempo. Eller är det bara jag?

Edit: många mansplainers på internet påstår att löpning, i motsats till cykling, motverkar hunger. Ingen som förklarar hur det kommer sig vad jag har sett hittills, så än så länge får jag kategorisera det som bro science.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Antar att detta är en tråd för de insatta i hunger, så jag frågar: varför blir jag sinnessjukt hungrig av två timmars cykling, men inte mer hungrig än vanligt av två timmars löpning? Båda avser för mig ”lagom” intensitet, typ 170w resp 5:30-tempo. Eller är det bara jag?

Edit: många mansplainers på internet påstår att löpning, i motsats till cykling, motverkar hunger. Ingen som förklarar hur det kommer sig vad jag har sett hittills, så än så länge får jag kategorisera det som bro science.

Känner inte igen mig.. Det enda jag tycker påverkar är intensiteten. Lätt långvarit träning är väldigt hungerdrivande medan hård träning (lång eller kort) snarare motverkar hunger, men det känner nog många igen sig i?

81,0.. skulle ju ner under 80 innan varvet, går extremt dåligt.

saarela

Aktiv medlem

Inte bara du.
Får ingen hunger/sug efter löpning, oavsett om det är ett lugnt långpass eller ett hårt längre pass.
Efter 2h på hojen kan jag äta hur mycket som helst. Håller ofta i sig resten av dagen också.

snoogans

Aktiv medlem
Som befarat var vecka 18 en besvikelse. Är man realist kanske man ska tänka mer i banorna handling och verkan, men jag väljer och tycka synd om mig själv istället :giggle:.

Tränade på bra i veckan med blandat långa och intensiva pass, lite vila i veckoslutet och tävling igår. Presterar för min ålder och förutsättning bra med en framskjuten placering i långsamma klassen i X-Cup.

Har svårt med avvägningen att fokusera på vikten när jag samtidigt vill köra mer intensiva pass för att prestera bättre.
Körde en hel del Zon2-pass på Zwift i vintras, där nämnde en av arrangörerna en gång att de allra flesta skulle gynnas av att köra lugna långa pass och satsa på att gå ner i vikt istället för att bomba massa hårda pass för att öka prestationen. Börjar tro att han har rätt, synd bara att det är så sjukt tråkigt med Zon2.

Over and out!

1683532043662.png

BFS

Aktiv medlem
Hur långt tillbaka ska vi gå?
Startade tråden på 94 men tog mig ner mot 82 förra sommaren. Nu under vintern har jag pendlat kring 86-88 utan egentlig viktminskning. Nu med inflammerad fot och hemmajobb får man hålla i.
Så, inte sämre än under vinterns snitt. Med tanke på foten och hemmajobbet är det ju inte sååå illa.

Vill ta mig ner runt 10 kilo, men även orka med cykelträningarna. Hur ska man tänka kring ätandet för att cykelprestationen inte ska bli lidande när man går ner i vikt? Är bara 163 cm och kvinna, så har inte jättemycket spelrum kalorimässigt.

fiskarn

Aktiv medlem
Med risk för att bli idiotförklarad skulle jag helt klart satsa på att maxa kolhydrater och protein. Se till att fylla på med kolhydrater inför varje cykelpass, sen kan man äta mindre (dagar) när man inte tränar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vill ta mig ner runt 10 kilo, men även orka med cykelträningarna. Hur ska man tänka kring ätandet för att cykelprestationen inte ska bli lidande när man går ner i vikt? Är bara 163 cm och kvinna, så har inte jättemycket spelrum kalorimässigt.
Tyvärr att kapa bort det som ändå inte behövs. Kolhydratladdning har visat sig ha mindre betydelse jämfört med att trycka i sig de kolhydrater som behövs under längre/hårdare aktiviteter. Alkohol ska tydligen bort, småätande, godis och så. Börja fylla tallriken med grönt så bara halva återstår för protein och kolhydrater. Mindre tallrikar är ett annat tips i tråden. Det är ju ett minus över dygnet att uppnå för viktminskning.

Hur aggressivt du vill driva viktminskningen är upp till dig. Viktminskningen är en direkt konsekvens av kalorinettot. Den enda vetenskapligt belagda metoden för viktminskning är medelhavskost.

Topp