n3wton
Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)
Svårt att träna hårt och gå ner i vikt samtidigt. Det kostar på. Jag hade fokuserat på en sak i taget, eller åtminstone inte försökt gå ner 10 kilo snabbt om jag ville få träningseffekt av själva träningen.Vill ta mig ner runt 10 kilo, men även orka med cykelträningarna. Hur ska man tänka kring ätandet för att cykelprestationen inte ska bli lidande när man går ner i vikt? Är bara 163 cm och kvinna, så har inte jättemycket spelrum kalorimässigt.
Jag har ju inte uppdaterar något om mig själv en enda gång i denna tråden, men har minskat typ ett halvkilo per halvår i kanske fem år nu. Under vintern föll cykelträningen ganska hårt till följd av diverse orsaker, men jag har styrketränat och sprungit en del istället. När jag minskat volymen från säg 10 till max 5 träningstimmar per vecka har viktminskningen varit lättare känns det som. Har ett par gånger överraskat mig själv med att gå ner trots att jag inte gjort några ändringar (åtminstone inte som jag märkt). Nu senast 83,6 på 184 cm, där jag knappast har kroppsform som en typisk cyklist. Kondition, styrka och smidighet på all time high-nivå i princip. Kanske inte lika formtoppad som i perioder tidigare, men oförskämt stark trots utebliven intervallcykling under vintern. Långsiktiga vanor, det är det som är grejen.
Det ska dock sägas att jag går ner väldigt långsamt och knappt gör/gjort en enda uppoffring förutom att äta för mycket eller en massa skit hela tiden. Och har hög, jämn och varierande aktivitet genomgående i vardagen. Träna på ett kul och givande vis, äta riktigt mat i lagom portioner och inse att man inte "unnar sig" när man pressar ner en massa godis i magen hela tiden, så löser sig resten av sig självt.