[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

n3wton

Aktiv medlem
Vill ta mig ner runt 10 kilo, men även orka med cykelträningarna. Hur ska man tänka kring ätandet för att cykelprestationen inte ska bli lidande när man går ner i vikt? Är bara 163 cm och kvinna, så har inte jättemycket spelrum kalorimässigt.
Svårt att träna hårt och gå ner i vikt samtidigt. Det kostar på. Jag hade fokuserat på en sak i taget, eller åtminstone inte försökt gå ner 10 kilo snabbt om jag ville få träningseffekt av själva träningen.

Jag har ju inte uppdaterar något om mig själv en enda gång i denna tråden, men har minskat typ ett halvkilo per halvår i kanske fem år nu. Under vintern föll cykelträningen ganska hårt till följd av diverse orsaker, men jag har styrketränat och sprungit en del istället. När jag minskat volymen från säg 10 till max 5 träningstimmar per vecka har viktminskningen varit lättare känns det som. Har ett par gånger överraskat mig själv med att gå ner trots att jag inte gjort några ändringar (åtminstone inte som jag märkt). Nu senast 83,6 på 184 cm, där jag knappast har kroppsform som en typisk cyklist. Kondition, styrka och smidighet på all time high-nivå i princip. Kanske inte lika formtoppad som i perioder tidigare, men oförskämt stark trots utebliven intervallcykling under vintern. Långsiktiga vanor, det är det som är grejen.

Det ska dock sägas att jag går ner väldigt långsamt och knappt gör/gjort en enda uppoffring förutom att äta för mycket eller en massa skit hela tiden. Och har hög, jämn och varierande aktivitet genomgående i vardagen. Träna på ett kul och givande vis, äta riktigt mat i lagom portioner och inse att man inte "unnar sig" när man pressar ner en massa godis i magen hela tiden, så löser sig resten av sig självt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag märker att jag har lättare att gå ner när jag tränar strukturerat, gärna rätt hårt. Då stramar jag upp mitt intag mot det jag behöver och inte det där andra. Träningen hjälper till att bränna, känns det som i alla fall. Det är när jag tvingas slå av det vänder åt fel håll, av ovanor eller brist på träning går det att tveta om.

qma

Aktiv medlem
Min vikt dansar vidare mellan 74 och 75 kg, men närmar sig så sakta 74.0 i snitt.

Har i alla fall gjort mig av med 20 kg på mindre än ett år och nya rutinerna sitter utan upplevd insats.

Min strategi är i grunden från dietist, men ingen sportspecifik sådan utan bara remiss från vårdcentral på egen begäran. Minskade portioner vid alla måltider, framför allt vad gäller sånt som innehåller mycket kolhydrater och fett. Kompensera med sallad, råkost, bönor och dylikt som inte är energirikt om det känns stramt.

Eget tillägg inspirerat av den här tråden: Njut av att vara lite lätt hungrig nån gång om dan (det är bättre än det låter, vakna lite hungrig är underskattat). Njut av att äta riktigt god mat utan att proppa mängder, att slippa matkoma och klara att följa en regim utan att för den delen vara "disciplinerad". Som en ulv.

Eget tillägg utöver det: Lite vassleprotein, vitaminer och mineraler extra på kvällen för att förebygga brister. Undviker sötsaker (inte det minsta sugen längre, mår mest illa av godis och sånt). Sidonot: Jag är (lakto ovo) vegetarian - äter man kött så behövs kanske inte extra protein.

Sen jag började träna igen (inte särskilt hårt, 1-2 ggr i veckan) går det bra att äta full lunch några dagar i veckan utan påverkan.

Det är oändligt med väldigt personliga faktorer, livssituation m.m. så ingen strategi passar alla.

Efter en lite drygt 1 vecka så visar vågen 128,4 "-1,6kg" vilket är positivt då jag inte ändrat något med kosten annat än mindre portioner av samma mat och räkna så jag ligger mellan 1500-1800kcal om dagen.
Cyklat nästan dagligen i lite lugnare tempo för att njuta mer än att träna men så blir ju win win.
En ung kille med hörlurar och el spark körde ut rakt framför mig på en 50väg utan att titta sig om så blev en tvärboms och ner i diket med uppskrapade ben men klarade mig från några alvarliga skador och cykeln tog ingen skada häller. "Tur för honom att det inte var en bil"
Har även beställt ett dragkrok paket till min bil så jag kan få med cykeln till lite roligare områden, om jag får upp motionen så tar jag med den till Öland i Augusti.
Tror verkligen att denna combo kan fungera inga restriktioner bara mindre portioner och lite periodisk fasta om jag ska äta något större mål till middag.

snoogans

Aktiv medlem
Gjorde lite justeringar på fördelningen mellan protein och kolhydrater.
Är kluven här för Livsmedelsverket rekommenderar ca 45% kolhydrater i tallriksmodellen, sett till antal kcal ligger jag på ca 25% och 75% protein/fett/sallad. Men jag tycker det blir bättre sett till hur jag vill det ska smaka. Blir så sjukt mycket pasta eller potatis annars.

Sen har jag kört uteslutande längre landsvägspass denna veckan och det märks direkt på vikten när jag riktar insatsen och är striktare med dieten.

Idag kör vi endurotävling i Växjö och imorn blir det lugn långrunda med lvg-gubbarna.
Späckat schema nu men sköter jag mig når jag mitt mål nästa vecka!

1683958199861.png

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
81,3 kg imorse.
Gissar dock att det bara är naturlig variation. Imorgon kan det vara tillbaka på 83. Eller så är vit sparris med hollandaisesås och vitt vin den optimala bantningskuren. Synd att säsongen snart är slut i så fall.

Radiac

Aktiv medlem
Ner 0,95 kg sen förra vägningen, men upp nästan 2 kg sen feb-mars då jag var lite duktigare...
(82,25 kg igår kväll)
Ner till 75 kg hade varit trevligt, men kan jag komma ner till 77-78 kg skulle det kännas bra och jag skulle vara nöjd.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
81,3 kg imorse.
Gissar dock att det bara är naturlig variation. Imorgon kan det vara tillbaka på 83. Eller så är vit sparris med hollandaisesås och vitt vin den optimala bantningskuren. Synd att säsongen snart är slut i så fall.
Jag gick loss och bakade 9 pizzor. Åt dock inte riktigt alla själv.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har haft ett dumt halvår, med smärta, operation, konvalescens och tappad lust. Vikten steg trots allt bara långsamt upp mot min startvikt häromåret, jag har ändå haft den lite i bakhuvudet. Nu sedan två månader är träningen igång och livet roligare igen, och jag har lite halvhjärtat försökt styra upp en viktnedgång igen. Men det går inte. Jag står och stampar. För mig krävs nog en helhjärtad insats, och det är inte läge just nu ärligt talat.

Men det är som det är, jag är inte i akut behov av att tappa vikt. Får se om jag blir sugen till hösten kanske.

Bra jobbat till av er andra! Kör hårt! 👍

anderski

Aktiv medlem
Gjorde lite justeringar på fördelningen mellan protein och kolhydrater.
Är kluven här för Livsmedelsverket rekommenderar ca 45% kolhydrater i tallriksmodellen, sett till antal kcal ligger jag på ca 25% och 75% protein/fett/sallad. Men jag tycker det blir bättre sett till hur jag vill det ska smaka. Blir så sjukt mycket pasta eller potatis annars.

Sen har jag kört uteslutande längre landsvägspass denna veckan och det märks direkt på vikten när jag riktar insatsen och är striktare med dieten.

Idag kör vi endurotävling i Växjö och imorn blir det lugn långrunda med lvg-gubbarna.
Späckat schema nu men sköter jag mig når jag mitt mål nästa vecka!

Visa bilaga 625360
Är det nån man inte ska lyssna så är det "livsfarlighets verket"

Var en olydig potatis i helgen och viktnedgången har fått lida då jag vägde +2kg i måndags från förra veckan.
Mycket av viktuppgången var vatten vikt då jag åt oförskämt mycket bröd och salt i helgen i olika former.
Nu Onsdag har den stabiliserat sig på 127,9 så "bara" -0,5 denna vecka men trodde det skulle vara värre.
Med värmen så vart det ingen cykling utan långa timmar grävande i trädgården för att plantera en ny tuja häck. Jag älskar den här tiden på året varmt men inte för varmt och minimalt med mygg.

Domestique

Aktiv medlem
Även jag har kört igång i vinter efter att ha lagt på mig 10+ kg på något år. En gastrit och sen en (lindrig) covid som dock gav upphov till skumma hjärtsymptom, och en hel del arbetsrelaterad stress tog bort fokus och en hel del glädje från cykling. Jag gillar god mat och god dryck också (väldigt mycket!), men i vintras bestämde jag att sötebrödsdagarna är över. Försöker äta snålt på vardagar och "unnar" mig lite mer en dag i veckan, men försöker även då äta snålt förutom typ en dag i månaden då det blivit lite mer svullande (köpte pizzaugn i vinter..). Förra veckan käkade jag grillad pluma men åt palsternacka, grillad majs, grillad paprika och tomater till. Undviker alkohol just nu men tänker att 1-2 dagar i månaden kan man unna sig sen. Började med långprommisar ett par dar i veckan tidigare i vintras och övergick successivt mer till cykling. Orken långt från vad den varit men på uppåtgående och postcovidsymptomen (nästan) borta och kan/vågar köra på hög puls. Vi har flyttat från en landsände till en annan pga nytt jobb och cyklingen känns roligare igen, har beställt en Epic Evo comp och tänkte komma igång lite med mtb igen. BT ligger bra och vilopuls på 44. Minus 6-7 kg så här långt.

TinyTemper

Aktiv medlem
Nu är lill-grabben strax över tre månader och igår kunde jag konstatera att min vikt är tillbaka inom det normala spannet (61-63 kg) efter graviditeten. Trots att jag tidigare sagt att det är funktion (på kroppen) före siffror på vågen så känns det ändå bra att vara tillbaka. Nu är det bara att börja fokusera mer på cyklingen. Körde lite liftburet förra helgen och slog mig fördärvad. Lite "lossig" i lederna och seg i tanken är jag tydligen fortfarande.

Radiac

Aktiv medlem
Hmm.... upp 0,7 kg senaste veckan..... verkar som att femdagars ledigt, ingen rörelse (delvis pga. ond rygg) och mycket onyttigt inte var det bästa receptet.... :-)

snoogans

Aktiv medlem
Finns inget som biter på långledigt med fint väder. Kan nämna hur många fallgropar som helst men det känns bara tjatigt!

Har tränat på bra med långrunda igår men ändå ökning på lägstavikten. Högsta har väl legat stabilt som tur väl är.

1684740908391.png

anderski

Aktiv medlem
Efter depå stopp och sommar frisyr 2mm, 78,3 kg i morse! Midja 91,2 cm (y)
Ute cykling drygt 19 tim senaste 2 veckorna, har väl påverkat mest.
Lägsta sen 2010, vägde 77,3 innan Mallis då. Har kört strikt, men fuskat lite ibland, blev en Öl till räkorna med mycket aioli i torsdags. Blev nån ostkaka med grädde oxå, sista veckorna. Äter normalt inte mer för jag cyklar.

Senast ändrad:

bearthefear

Aktiv medlem
Uppe och touchade på 92 för två veckor sen, men har annars legat stadigt mellan 90-91. 91 kg i söndags blir ny startvikt. Dags att göra en insats igen… Varit allt för halvhjärtat i några månader nu, så nu blir det hårdkörning i tre veckor för att komma igång och sedan mer stabil viktminskning. Framförallt gäller det att bryta vanan ”jag är hungrig på kvällen och ska bara äta en macka… eller två…” vilket jag tror ger störst negativt bidrag.

vadaren

Medlem
Viktnedgången har minskat i takt lite vilket jag är glad över då jag numer får kämpa lite för att i mig nog med mat. Hållit nästan -1kg i veckan sedan december. Man har mao dragit på sig ett lyxproblem man nästan varit förbannad på smala människor över, när "problemet" kommer på tal.
vikt.png

/Fet själ

Domestique

Aktiv medlem
Du var norrbottning innan - har du gått å blivit skåning?
Yes, nytt jobb i Lund och jag och sambon kände att det var rätt läge att röra på sig. Bodde dock i Skåne ett antal år som student under 90- och början av 00-talet så är inte helt obekant med nejden. :)

Stått och stampat lite i veckan känns det som, ligger på 96 nu. Ska försöka komma ner under 80 så småningom men ikväll blir det att grilla och dricka vin!

snoogans

Aktiv medlem
Bra vecka, kört lite blandade pass hårda och längre. Var och nosade på ett kilo lägre på lägstavikten men dömmer ut det som fake news då jag drack lite taskigt under passet.

1685298294122.png

Topp