Dirtlej sparkdräkt bra eller anus?

Hälsingland

Aktiv medlem
+2 och regn idag med snöslask på backen, ett jävla skitväder men med rätt kläder spelar ju det inte så stor roll.

Någon som testat dirtlej overall? Känns som den borde vara bra när det är blött och kallt. Jag kör en skaljacka med 20 000mm vp och den höll tätt idag men resten var blött.

https://r2-bike.com/DIRTLEJ-DirtSuit-Classic-Edition-body-blue-2020

Edit: för mig blir det regnbrallor ändå efter lite Google forskande..

Senast ändrad:

Snefan

Aktiv medlem
Ska internetá lite så kanske det råkar beställas 1st large i brun. Så leran smälter in lite bättre...

Hälsingland

Aktiv medlem
Snefan sa:
Ska internetá lite så kanske det råkar beställas 1st large i brun. Så leran smälter in lite bättre...

Jag kollade deras hemsida och dom hade ju en bra storleksguide men givetvis hamnar jag mitt emellan L/XL med mina 190cm 85 kg.. Som att det gjorde mig något klokare. Kollar man bröstomfånget så är 124cm i XL våldsamt mycket mer än jag har men det verkar ju som de ska vara små i strl enligt tester

Snefan

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
Snefan sa:

Jag kollade deras hemsida och dom hade ju en bra storleksguide men givetvis hamnar jag mitt emellan L/XL med mina 190cm 85 kg.. Som att det gjorde mig något klokare. Kollar man bröstomfånget så är 124cm i XL våldsamt mycket mer än jag har men det verkar ju som de ska vara små i strl enligt tester

Sitter å ugglar runt och funderar lite på storlekarna.. Är van att ha lite mera"baggy" stil. Men vill inte ha något tält på mig.. Tyckte också att det var stora mått d skrivit där.. För att sedan i alla test vara mindre.. 🙄

Hälsingland

Aktiv medlem
Snefan sa:
Hälsingland sa:
Snefan sa:

Sitter å ugglar runt och funderar lite på storlekarna.. Är van att ha lite mera"baggy" stil. Men vill inte ha något tält på mig.. Tyckte också att det var stora mått d skrivit där.. För att sedan i alla test vara mindre.. 🙄

Ska ju rymma ev skydd och lite mer kläder under vintern också så jag bör antagligen välja XL. Har mailat dem och frågat och har ju ingen brådska så jag avvaktar nog tills jag får svar till veckan.

Snefan

Aktiv medlem
Verkar som det är bäst pris på r2-bike vad jag kan hitta..
Trycker iväg en order strax.. Large blir det. 180dampiga cm över leran och ca88hulk hogan kg 😁.. Medium vågar jag inte mig på.. Det låter för medialt och har nog inte haft det sedan årskurs 3 på lågstadiet

Putte1981

Aktiv medlem
Älskar min! Rymmer skydd under utan problem.

Bilagor

• 13511500-632E-4220-B248-AEE60191EDA9.jpeg
    13511500-632E-4220-B248-AEE60191EDA9.jpeg
    509.8 KB · Besök: 256

Hälsingland

Aktiv medlem
Snefan sa:
Verkar som det är bäst pris på r2-bike vad jag kan hitta..
Trycker iväg en order strax.. Large blir det. 180dampiga cm över leran och ca88hulk hogan kg 😁.. Medium vågar jag inte mig på.. Det låter för medialt och har nog inte haft det sedan årskurs 3 på lågstadiet

Du lär få en jäkla pungklyv i medium

Hälsingland

Aktiv medlem

Hälsingland

Aktiv medlem
Putte1981 sa:
Hälsingland sa:
Putte1981 sa:

Strl på dig och sparkdräkten då?

Har en large och är 176, men kan uppleva den som lång, den sitter som en smäck på överkroppen, men känns lite lång på mellandelen.

Om man tänker sig för vinterbruk då? Ska man gå på den med fullånga ben som går att ta av? Kostar ju en hyfsad slant till, jag tänker mig fodrade bibs under annars, så kör jag nu med shorts över. Men dom blev väldigt blöta idag när det regnade, hade ju inte gjort något med vattentäta ben över.

Anders Lantz

Aktiv medlem
179cm ca 79kg storlek medium
165cm ca 45kg storlek Xs
Suveränt plagg nu när det är blött och lerigt.
Köpte min och grabbens på Funäsdalens hhf.

Bilagor

• IMG_20191117_174700_083.jpg
    IMG_20191117_174700_083.jpg
    920.1 KB · Besök: 232

Lejon

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
Putte1981 sa:
Hälsingland sa:
Putte1981 sa:

Har en large och är 176, men kan uppleva den som lång, den sitter som en smäck på överkroppen, men känns lite lång på mellandelen.

Om man tänker sig för vinterbruk då? Ska man gå på den med fullånga ben som går att ta av? Kostar ju en hyfsad slant till, jag tänker mig fodrade bibs under annars, så kör jag nu med shorts över. Men dom blev väldigt blöta idag när det regnade, hade ju inte gjort något med vattentäta ben över.
Inte för att jag testat overallcykling, men jag tänker mig att poängen är att man kan hålla sig torr (utifrån åtminstone). Då verkar det dumt att ha korta ben eftersom vatten garanterar rinner ner längs benen och blöter ner fötterna även om skorna är vattentäta. Långa ben med någon form av muddar med remmar nedtill som sluter tätt mot skorna känns som en bra ide.

Hälsingland

Aktiv medlem
Lejon sa:
Hälsingland sa:
Putte1981 sa:
Hälsingland sa:
Putte1981 sa:

Inte för att jag testat overallcykling, men jag tänker mig att poängen är att man kan hålla sig torr (utifrån åtminstone). Då verkar det dumt att ha korta ben eftersom vatten garanterar rinner ner längs benen och blöter ner fötterna även om skorna är vattentäta. Långa ben med någon form av muddar med remmar nedtill som sluter tätt mot skorna känns som en bra ide.

Visst är de så, Fox verkar ha det problemet med sina regnbyxor också att dom trots att det ska vara långbyxor är lite korta så man får in vatten i skorna. Synd annars verkar de bra, valet mellan sparkdräkt och brallor är inte klart..

Insåg här på morgonen att jag slarvat bort min fox-jacka, skit sa bill...

Har flera byxor från fritidsfabriken som funkar grymt så detta är ju definitivt ett alternativ. https://www.revolutionrace.se/cyclone-pants/1843-cyclone-pants-herr-dark-olive.html

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Vad ska plagget tillföra som en separat jacka och byxor inte klarar? Det är ju inte i skarven man blir blöt direkt, utan av att tyget helt enkelt inte håller tätt. Det lär gälla även sparkdräkter, tänker jag.

Synnerligen ogenomtänkt plagg som inte går att använda till nåt annat. Verkar dumt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Makten sa:
Vad ska plagget tillföra som en separat jacka och byxor inte klarar? Det är ju inte i skarven man blir blöt direkt, utan av att tyget helt enkelt inte håller tätt. Det lär gälla även sparkdräkter, tänker jag.

Synnerligen ogenomtänkt plagg som inte går att använda till nåt annat. Verkar dumt.

Ja sparkdräkten har jag nog gått vidare ifrån, letar vettiga brallor nu. Trodde fox var bra val men såg att de var för korta i benen så det lär rinna in i skorna.

Tror säkert det hade varit gött med helkostym när det regnar nu och är kallt. Men den hellånga är för dyr för att vara värt det. Skoteroverall är ju överlägsen när den används i sitt avsedda format, sen att den inte flyger på stan gör inte mig så mycket.

Cyklade i regn både igår och idag tråkigt att bli kall efter tio min

lundatok

Aktiv medlem
I nio fall av tio är det ju skiten och sprutet på röven som man blir blöt och kall av, inte om det regnar lite ovanifrån.

Jag köpte en regnjacka och ett par 3/4-byxor som jag haft när jag pendlar och kör i skogen. Helt ok, tänkte komplettera med ett par Fox-byxor nu i vinter när det är lite blött och kallt.

Hälsingland

Aktiv medlem
lundatok sa:
I nio fall av tio är det ju skiten och sprutet på röven som man blir blöt och kall av, inte om det regnar lite ovanifrån.

Jag köpte en regnjacka och ett par 3/4-byxor som jag haft när jag pendlar och kör i skogen. Helt ok, tänkte komplettera med ett par Fox-byxor nu i vinter när det är lite blött och kallt.

100% av helgens turer har jag varit blöt om benen från regn. Och även röven såklart även om jag kör med en ass-saver. Har jag haft lika bra byxor som jackan har jag klarat mig, jackan har 20 000mm vp. Surfade runt på brallor imorse och får väl fortsätta ikväll, endura borde vara ett vettigt alternativ.

Makten

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
Ja sparkdräkten har jag nog gått vidare ifrån, letar vettiga brallor nu. Trodde fox var bra val men såg att de var för korta i benen så det lär rinna in i skorna.

Fast det kommer ju ske även med långa brallor så länge du inte har höga skor vars skaft går in under brallorna. Jag har själv inte lyckats lösa detta problem än, men det lutar åt nån form av damasker. Kör plattisar dock, vilket gör det svårt att fästa grejer på skorna.

Mot röv-väta hjälper fortfarande en Mudhugger bäst, tyvärr. Ser ut som skit men funkar. Jag tror inte det går att göra ett par brallor som håller i längden för att skavas mot lerig sadel OCH vara vattentäta.

lundatok

Aktiv medlem
Ja, har en stor och ful mudhugger, den tar det mesta, resten tar mina regnbraller. Har förresten ett par Marmor brallor med extra långa ben som funkar bra.

Rattnalle

Aktiv medlem
Mina Haglöfsshorts med vattentät bak är fortfarande vattentäta där efter ett antal års nötande. Så visst går det. Men att klä sig i en hel tät strumpa är jag också lite skeptisk till för värmens skull. Plus fem och regn är ju fortfarande gränsfall för varmt för att jag ska fixa att cykla med riktig regnjacka ens.

Lösningen för fötterna är nog sealskins eller liknande. Byxor som inte glappar alls vid foten har jag inte upplevt än i livet iaf.

Hälsingland

Aktiv medlem
Makten sa:
Hälsingland sa:

Fast det kommer ju ske även med långa brallor så länge du inte har höga skor vars skaft går in under brallorna. Jag har själv inte lyckats lösa detta problem än, men det lutar åt nån form av damasker. Kör plattisar dock, vilket gör det svårt att fästa grejer på skorna.

Mot röv-väta hjälper fortfarande en Mudhugger bäst, tyvärr. Ser ut som skit men funkar. Jag tror inte det går att göra ett par brallor som håller i längden för att skavas mot lerig sadel OCH vara vattentäta.

Nä den såg ju ut att ta mycket, har en skärm som skruvas fast med klämma men det hamnar alltid mot hjulet till slut så jag tröttnade fort. Jag har höga vinterskor och med vandringsbyxor med kardborre nertill satt byxorna kvar över skorna under hela turen idag Och fötterna var torra även om ben och röv blev blöta. XXL har bike gaitors som borde funka, fula men ser funktionella ut.
Jag testade neopren förra året och dom gick sönder nästan direkt.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag gillar min dirtsuit, ffa när det är lerigt och småblött, då är det smidigt att ta av, låta hängtorka, och sen skaka av lera o smuts. Tycker det är smidigare än vattenavvisande shorts/byxor/+jack-kombon, men det är jag det. Dock inte lika flexibelt givetvis.

"Vanliga" dirtsuiten fixar inte hällregn nån längre stund och det är inte heller tänkt användsområde, däremot om det bara duggar eller blötman kommer underifrån (dvs blöta stigar) så sköter den sig utmärkt.

Lejon

Aktiv medlem
NickPick sa:
lundatok sa:
Ja, har en stor och ful mudhugger, den tar det mesta, resten tar mina regnbraller. Har förresten ett par Marmor brallor med extra långa ben som funkar bra.

Hellre en mudhugger än en Michelinoverall 😁🤷‍♂️.
Mudhuggern sitter fast på min stigcykel året runt. Det hektot den väger accepterar jag gladeligen eftersom den ger en otroligt stor komfortfördel. Men overall tycker jag iofs låter som en i teorin attraktiv tanke ändå.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
bikeshop har ju sanslöst dålig info på sin sida men även om det ser ut att vara olika brallor på bikester m.fl så borde ju dessa vara likadana och således ett kap på bikeshop med 10% rabatt.

https://bikeshop.se/klader/klader/b...ray-ii-byxor-svart-str-l-e8074bk5-p0000186755
https://www.sportson.se/produkt/mt500-spray-trouser-ii-56473710
https://www.bikester.se/endura-mt50...bWadQnmjOpbr9QZ9aftvC33i0p9YKmj4aAhi-EALw_wcB

Det blev Endura Spray II, hoppas dom når över vinterskorna bara!

Edit: äh skit dom är ju inte vattentäta hela brallorna. Det kunde man ju tro på en del sidors beskrivningar.. Får byta ordern till MT500 WP är väl dom jag skulle köpt

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Lingon sa:
Blir svettig bara av att titta på den dräkten. Men för liftåka en regndag är den nog kanon.

Den har rejält med ventilation (både under armarna, "mitt på" samt vid benen), så den biten har inte jag lidit av iaf. Det är dock ingen dräkt för en varm sommardag eller en resa till Spanien dock. :-)

Fö vill jag bara tillägga att Mudhuggern är en styggelse på en helt annan nivå.. (Men funkar gör den.)

Snelhest

Medlem
Mudhugger = <3

Mindre smuts. Inget bzzz på pungen. Hur kan någon prata illa om det. Skäms! SKÄMS!!

Edit: Det krävs stora bokstäver i andra skäms

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tror det handlar om den relativa förfulningen. För att exemplifiera med mig själv och min cykel:
min cykel: snügg
jag: inte så snügg.
Om man då sätter en ful mudhugger på cykeln blir det jävligt ful, och den relativa förfulningen är stor.
Om man klär mig i en dirtsuit så blir den relativa förfulningen inte lika stor.

Det är därmed även skillnad om man från början är jättesnygg, då ska man välja snygga kläder. Och om man har en redan ful cykel, t. ex. Canyon, då är det sak samma om man hänger på en mudhugger.

Exemplifierar även med en bild på mig och min cykel (som dock förfulats med en ramväska i detta fall):
jg2vch_mudhug.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Jag tror det handlar om den relativa förfulningen. För att exemplifiera med mig själv och min cykel:
min cykel: snügg
jag: inte så snügg.
Om man då sätter en ful mudhugger på cykeln blir det jävligt ful, och den relativa förfulningen är stor.
Om man klär mig i en dirtsuit så blir den relativa förfulningen inte lika stor.

Det är därmed även skillnad om man från början är jättesnygg, då ska man välja snygga kläder. Och om man har en redan ful cykel, t. ex. Canyon, då är det sak samma om man hänger på en mudhugger.

Exemplifierar även med en bild på mig och min cykel (som dock förfulats med en ramväska i detta fall):
Om vi nu ska försöka kvantifiera förfulning tycker jag ramväska > mudhugger.

Snefan

Aktiv medlem
Inga ramväskor elr skygglappar för bakdäcket..
En rejäl blöja för utvändig avföring ska det vara..
Här hjälptes det inte ens att fräsa bort överflöd med jämna mellanrum. Det kom tillbaka lika fort.. Men blöt blev jag inte..

Bilagor

• IMG_20191102_165319_052.jpg
    IMG_20191102_165319_052.jpg
    85.3 KB · Besök: 120

Hälsingland

Aktiv medlem
Snefan sa:
Inga ramväskor elr skygglappar för bakdäcket..
En rejäl blöja för utvändig avföring ska det vara..
Här hjälptes det inte ens att fräsa bort överflöd med jämna mellanrum. Det kom tillbaka lika fort.. Men blöt blev jag inte..

Ser schysst ut! Upplever du inte byxorna som korta så det rinner in i skorna när det regnar? Hittade lite sådana åsikter på internetz ang Fox-brallorna.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Snelhest sa:
Mudhugger = <3

Mindre smuts. Inget bzzz på pungen. Hur kan någon prata illa om det. Skäms! SKÄMS!!

Edit: Det krävs stora bokstäver i andra skäms

Det är inte illegalt att vara dum i huvudet.
Fördelen med mina 27,5" cyklar är att jag kan använda den lilla mudhuggern på dem, de sticker inte ut så långt bak att de är ivägen om jag ställer upp cyklarna på bakhjulet, vad gäller det estetiska.....: Form follows function!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer