Ditt sämsta PPU-köp?

zinkpasta

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Vet inte om det är absolut sämst PPU, men den som irriterar mig mest just nu är iaf mitt köp av en Xiaomi Mi elektrisk pump (https://www.mistore.se/sv/smarta-hem/lifestyle/xiaomi-mi-portable-electric-air-compressor) som jag köpte för något halvår sedan.

Såg framför mig hur smart och bra det vore att alltid få samma däckstryck (samt slippa pumpa själv), men när jag fick hem den och insåg att det var skruvfäste på pumpmunstycket så visste jag direkt att den inte kommer användas särskilt mycket. Det har visat sig stämma, den har använts en gång totalt. PPU 500kr, eller vad jag nu gav.

Även mina Oakley Prizm Trail ligger högt, insåg snabbt att jag inte vill känna mig som mitt i en syratripp när jag cyklar i skogen (iaf inte om jag inte tagit syra).

Sen finns det väl några köp som har oändligt hög PPU just nu (dvs använda noll gånger) också..

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
En Audi rallybil, hann köra en gång med den. Efter 14 km jag slog i och voltade, lyckades kröka vevaxeln samtidigt så även motorn gick. Kostade en halv årslön att bygga ny bil med det som gick att använda.

Rätt hygglig ppu.

Cykelmässigt är det nog att bygga nya aluhjul och tro jag skulle vara nöjd med det. Cyklade 3 gånger på dem och byggde nya i kolfiber.

Bonzo

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Köpte ett gymkort i början av förra året. När sedan Coronan bröt ut fick jag en utmärkt ursäkt att inte använda det en enda gång. Har för mig att det gick på ca 3500:- (hela friskvårdsbidraget och lite egna slantar).

Köpte även delar för ca 25k och byggde ihop en cykel i vintras. Använd precis noll gånger även den.

Jag börjar nästan misstänka att det där med motion inte är min grej.

Jonatan F

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Linser. Köpte linser som kostade 7-800 kr. De roterade och jag har något synfel som gjorde att varje gång jag blinkade så förändrades världen. Dessutom såg jag så oskarpt att jag inte kunde läsa. 800kr/användning. Men i det här sällskapet känns det ju rätt lugnt :D

H.

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Hyrde en trampbil på en camping i Danmark när jag var typ 8-10 år. I och med hyra var ju priset per tillfälle redan bestämt så att säga och det var väl inte så mycket priset som sved, utan det faktumet att det inte alls var så roligt som jag hade föreställt mig att det skulle vara. Trampbilen var i uselt skick och mina klena barnsben orkade knappt driva den framåt vid minsta motlut. De 15 kronorna från min egen sparbössa sörjde jag länge.

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Hyrde en trampbil på en camping i Danmark när jag var typ 8-10 år. I och med hyra var ju priset per tillfälle redan bestämt så att säga och det var väl inte så mycket priset som sved, utan det faktumet att det inte alls var så roligt som jag hade föreställt mig att det skulle vara. Trampbilen var i uselt skick och mina klena barnsben orkade knappt driva den framåt vid minsta motlut. De 15 kronorna från min egen sparbössa sörjde jag länge.
Jäklar vad jag känner igen mig i det där.

Har ett liknade minne av BMX-banan på Skara Sommarland. Skydden var så pass slitna att de knappt höll ihop och cyklarna var nog av billigaste sort och förmodligen aldrig servade. Dessutom var banan "räfflad" på ett sätt (så där som grusvägar blir ibland) vilket gjorde det nästan omöjligt för ett barn som jag att få upp någon fart.

Ett enormt antiklimax när man gått hela sommaren och längtat efter att få visa sina skills som man inbillade sig att man hade. Man hade ju ändå kollat på BMX Bandits minst 10 gånger i förberedelse.

Berk

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?

Då hade min son tur att trampbilen på danska campingen vi besökte var bra. Lite tung dock för en 5-åriga. Och vi betalade.

Berk

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Liten pump att ha i ryggsäcken. Har inte fått punka en enda gång, så även om priset var facila 300 kr så blir väl PPU oändligt i och med division med 0.

Då har jag tur att jag använder pumpen nästan varje tur. Har också använt mina däcklagningslapp och salami. Det är bara oklart hur man beräknar PPU på buntband. Har använt bara några av de 100 jag köpte. PPU på resten är då oendligt.

Berk

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Det kanske skett lite produktutveckling på 30 år. Eller så har din son starkare ben eller lägre krav. :)

Tror att det berör mest på hur gammal trampbilen är, det varierar mycket mellan olika danska camping (den vi var var nederländska, så det var en kvalitetscamping :) ). Och min son har starka ben.

Freddie L

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Liten pump att ha i ryggsäcken. Har inte fått punka en enda gång, så även om priset var facila 300 kr så blir väl PPU oändligt i och med division med 0.
Där tycker jag du tänker fel. Just att du skaffat en pump som du bär med på varje tur innebär att du slipper punkor. Det är sedan gammalt. Hade du inte pump skulle slangbudgeten rusa, taxiresor, goodwill-kontot från närstående skulle dräneras när du är sen eller de får hämta dig. En oanvänd pump betalar sig!

Berk

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Där tycker jag du tänker fel. Just att du skaffat en pump som du bär med på varje tur innebär att du slipper punkor. Det är sedan gammalt. Hade du inte pump skulle slangbudgeten rusa, taxiresor, goodwill-kontot från närstående skulle dräneras när du är sen eller de får hämta dig. En oanvänd pump betalar sig!

Då har du rätt! Precis samma med knäskydd. Fick alla tre hål i min underben just innan jag köpte knäskydd. Och ramlade en gång på knän precis den gången jag glömde knäskydd. Nu är dom nästan sönder, men inte för att jag ramlade på knän. Det måste väl vara sämsta PPU för mig.

Laan84

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Bil måste iaf överlag vara det sämsta. Hatar att lägga pengar på sådant. Därför har jag en bil som uppfyller mina/familjens behov, men är tråkig. Tråkiga bilar är ofta hyfsat ekonomiska iaf… (vw touran)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Båt och husbil ligger nog generellt högt på sånt här =)

Kollega hade andelslägenhet i Kaprun, var där en gång. Efter att ha betalt hyra i 20 år så sålde han den för en spottstyver, minns inte var han köpte den för.

Berk

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Bil måste iaf överlag vara det sämsta. Hatar att lägga pengar på sådant. Därför har jag en bil som uppfyller mina/familjens behov, men är tråkig. Tråkiga bilar är ofta hyfsat ekonomiska iaf… (vw touran)

Bil har väl ofta bra PPU? De flesta använder bilen minst två gånger på dagen (vi inte). Jag skulle gärna hyra bil eller har en share-bil, men den har mycket sämre PPU, även om vi skulle använda den ännu mindre än vi gör nu.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Jäklar vad jag känner igen mig i det där.

Har ett liknade minne av BMX-banan på Skara Sommarland. Skydden var så pass slitna att de knappt höll ihop och cyklarna var nog av billigaste sort och förmodligen aldrig servade. Dessutom var banan "räfflad" på ett sätt (så där som grusvägar blir ibland) vilket gjorde det nästan omöjligt för ett barn som jag att få upp någon fart.

Ett enormt antiklimax när man gått hela sommaren och längtat efter att få visa sina skills som man inbillade sig att man hade. Man hade ju ändå kollat på BMX Bandits minst 10 gånger i förberedelse.
Danska campingar verkar vara bra på att lura 10-åringar på deras veckopengar.
Jag och syster hyrde någon sorts barn-höghjulingar på nån sommarlandscamping när vi var i ungefär samma ålder.
Det var inte alls så kul som det såg ut, väldigt svårt att cykla höghjuling på ändå relativt små hjul (29"?). Svängde vilt höger/vänster vid varje tramptag, så det var en ytterst vinglig färd runt på de små cykelvägarna.

knaper

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Helt riktigt! Men det kan också ha negativa konsekvenser (självupplevt): Har du med håv på en fisketur får du aldrig fisk!

Barometer

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Då har jag tur att jag använder pumpen nästan varje tur. Har också använt mina däcklagningslapp och salami. Det är bara oklart hur man beräknar PPU på buntband. Har använt bara några av de 100 jag köpte. PPU på resten är då oendligt.
Samma sak där för mig. Aldrig använt varken lagningslappar eller salami sen jag köpte den där jäkla pumpen. Totalt slöseri med pengar!
Du är lyckligt lottad du.

Berk

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Tusentals kronor på hjälmar som jag bara haft verklig nytta av en gång.

Som dessutom get mycket sämre komfort med nuvarande temperaturen. Märker att koncentration och reaktionstid blir lite sämre när huvudet är för varmt. Troligtvis skulle jag ramla mindre ofta utan hjälm när det är varm, men när det händer ...

Jag har haft lite nytta med visir när solen är lågt.

simson

Aktiv medlem
Ditt sämsta PPU-köp?
Mitt dyraste PPU var min intense tracer vp som jag tröstköpte på ”rea” från crc när jag satt med nyavsliten hälsena , typ 17 eller nåt för en ram plus att den skulle byggas med befintliga delar som förstås inte passade så ny gaffel, hjul , bromsar, styrlager 1.5 var inte så vanligt då kostade typ 1500🤪, cyklade på nickspåret 150m från parkeringen får jag in en pinne i bakhjulet så växelöra å bakväxel havererade…..
hade fler cyklar så den blev stående eftersom jag slet av hälsenan igen ett år senare och tröstköpte en santa cruz nomad c….
Så intensen borde ge höga PPUpoäng men den där båten gör ju att det känns ganska ok såhär 12 år senare😜.
Nomaden efter Hellöres moddning håller ju fortfarande på att jobba ner sitt PPU 👊
Mange

Bilagor

• 1FD0AC07-5118-47FC-8A69-F1C42D93F902.jpeg
    1FD0AC07-5118-47FC-8A69-F1C42D93F902.jpeg
    734.6 KB · Besök: 41
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer