[DIY] Konvertera 20 mm Thru Axle-nav att passa gaffel med 15 mm Maxle

Morgan M

Medlem
Hej!

Jag har ett Shimano fabrikshjul med 20 mm Thru Axle som passade fint
i min förra framgaffel och som jag är nöjd med i övrigt. Men gaffeln
pajjade och har nu ersatts av en 2016 Lyrik med 15 mm Maxle. Känns enormt
surt att behöva skrota ett helt framhjul bara för detta, så frågan är
helt enkelt: Kan man modifiera ett 20 mm TA att funka ihop med 15 mm Maxle?

Lite förutsättningar:
Den Rock Shox Lyrik jag köpt är standard och inte Boost-modellen. Skillnaden
är att axelavståndet mellan benen är 100 mm i mitt fall istället för 110 mm.
Detta är enormt krångligt när 20 mm Thru Axle är just 110 mm lång. Så min
rekommendation till er som funderar på att göra denna konvertering är att köpa
BOOST-modellen och därmed endast behöva fixa till axeldiametern. Men det är ju
inte alla 15 mm Maxle-gafflar som finns i "BOOST"-modell. Sedan vet jag inte om
placeringen av bromsskiva/ok är samma heller.

Mitt befintliga 20 mm TA-nav har en genomgående axel istället för lösa distanser
på var sida. Kanske finns det lösa distanser som konverterar från TA till Maxle
för sådana nav? Hur som helst så har jag antagligen valt den svåraste kombinationen
att konvertera, så om det går bör andra varianter också fungera.

Denna "guide" är inte så generell utan skall kanske snarast läsas som ett bevis på
att det går att konvertera överhuvudtaget.

Bild 01
bild01.JPG

Såhär ser gaffelns Maxle-fäste ut.

Bild 02
bild02.JPG

Axeln är 15mm i diameter

Bild 03
bild03.JPG

Det finns en "stödradie" i gaffeln. Radien är dock 1 1/4" (31,75mm).
Vill man snabbt kunna centrera sitt hjul så att man får igenom Maxle-axeln
enkelt och kvickt så kan man alltså använda denna kanten, men det är
inte nödvändigt.

Bild 04
bild04.JPG

Avståndet mellan gaffelbenen är 100 mm.

Bild 05
bild05.JPG

Bredden på mitt nav är 110 mm, och det passar således inte alls i min nya gaffel.

Bild 06
bild06.JPG

Axeln sticker ut ca 8 mm på högra sidan.

Bild 07
bild07.JPG

Axeln sticket ut ca 10 mm på vänstra sidan.

Tyvärr är innerdiametern på min befintliga TA-axle typ 16 mm, så den går tyvärr inte
att använda rakt av att göra en adapter från 20 mm till 15 mm med. Det hade ju varit
alldeles för enkelt...

Bild 08
bild09.JPG

Efter att ha rotat i skrotlådan och övervägt diverse olika alternativ så har jag
fastnat för att kombinera ett rör från en gammal cykelpump som är precis 20 mm
i ytterdiameter med två DT Swiss baknavsadaptrar för genomgående 15 mm axel.

Bild 09
bild08.JPG

Men rörets innerdiameter är 17 mm och adaptrarnas ytterdiameter är 19 mm, och
röret är förstås lite för långt också. Men jag har iaf något med rätt ytterdiameter
och något annat med rätt innerdiameter att utgå ifrån.

Bild 10
bild10.JPG

Med en lös bromsskiva lyckades jag mäta mig till att det är exakt 10 mm (för min bromsskiva!)
mellan gaffelns plana yta och yttersida på spindelns räfflor för centerlock. Detta med ett centrerat
bromsok för att ha lite marginal åt båda hållen. Summa summarum efter att ha kontrollmätt, räknat,
kontrollräknat igen och övertygat mig själv om att allt verkar stämma så skall man kapa av
3,5 mm på bromssidan och 6,5 mm på andra sidan. Detta är verkligen ett läge där man vill
mäta 2 ggr och kapa en gång. Jag satsar alltså på att optimera på centrering av bromsskivan mot
bromsok och inte eventuell centrering av fälgen mot gafflens "brygga". Det kan man alltid justera
några millimeter genom att spänna om ekrarna sedan.

OK, så långt är resonemang etc allmängiltigt. Nu följer mer detaljer kring hur jag löste detta i mitt fall.

Bild 11
bild11.JPG

Först kapade jag av ena änden på pumpröret för att bli av med biten med interna gängor där.

Bild 12
bild12.JPG

Vassa kanter och grader bröt jag med en avgradare och smärgelduk. Nästa steg är att minska ytterdiamtern
på de två DT-Swiss-adaptrarna så att de mer eller mindre exakt passar in i detta rör, helst med presspassning.
Då jag inte äger någon metallsvarv men vill få dessa helt cylindriska så fick jag trixa lite och spänna upp
dem i min borrmaskin som sitter i ett stativ.

Bild 13
bild13.JPG

Bild 14
bild14.JPG

Bild 15
bild15.JPG

För detta ändamål ordnade jag en uppspänning med hjälp av lite brickor, muttrar och en bit gängstång som
får plats i borrchucken. Det är lite pilligt att centrera adaptern så man får justera ett tag tills man är nöjd.
Om inte centreringen blir bra kommer inte Maxle-axeln att gå genom centrum på navet sedan (i den ände som denna
adapter kommer att sitta i) och följden blir att hjulet kommer sitta lite skevt. Det behöver inte vara
perfekt men man kan lägga 5 minuter på att få det så bra som möjligt. Se sedan till att detta är åtdraget
ordentligt så att det inte lossnar igen och man får börja om.

Bild 16
bild16.JPG

Bild 17
bild17.JPG

Bild 18
bild18.JPG

Då dessa adaptrar är eloxerade så använder jag smärgelduken igen för att få bort detta lager och skona
filen.

Bild 19
bild20.JPG

Bild 20
bild21.JPG

Då det är ganska mycket material som skall bort så är det enklast att fila bort större delen i ett skruvstäd.
Se till att använda en spånbrytande fil eftersom aluminium är "kladdigt" och lätt sätter igen filen. Man får rensa
med en stålborste ibland ändå.
Sedan spänner man upp det i borrmaskinen igen och fintrimmar den cylindriska ytan. Låt materialet kallna innan
provmätning i pumpröret så att det inte blir onödigt spel pga värmeutvidgningen.

Senast ändrad:

Morgan M

Medlem
Bild 21
bild22.JPG

Bild 22
bild23.JPG

Bild 23
bild24.JPG

Innerdiametern är tyvärr för liten längst in på dessa adaptrar så man måste kapa bort lite av dess längd. Detta valde jag
att göra efter att ha filat ned ytterdiametern eftersom den längre anläggningsytan gör det lättare att få allt plant och
vinkelrätt osv.

Bild 24
bild25.JPG

Jag sparar även "flänsen" på utsidan tillsvidare utifall jag skulle misslyckas med kapningen av navets rör och råka få det
för kort.

Bild 25
bild26.JPG

Ena sidan klar, andra sidan är copy/paste-operation.

Bild 26
bild27.JPG

Dags att ta isär Shimanonavet och få ut "röret".

Bild 27
bild28.JPG

Rengöring och inspektion av lagerbanor, kulor och tätningar.

Bild 28
bild29.JPG

Bild 29
bild30.JPG

Jag råkar ha en smidig liten elektrisk lövsåg, och nav-röret passar ju perfekt på pump-röret så det går
enkelt att rotera det och få ett snyggt snitt med en dylik uppställning. Pga gängor etc går det inte att
använda en rörkap här, men man hade kunnat kapa med lite marginal med en vanlig bågfil och slipat ned till
rätt längd. Förslagvis genom att stoppa ned den kapade änden i en träkloss som man borrat ett vinkelrätt
hål med rätt diamter igenom och lägger på ett sandpapper på plant underlag, typ... Någon form av jigg eller
dyligt bör man iaf använda för att få en helt plan och vinkelrät yta på änden av röret.

Bild 30
bild31.JPG

Jag använde själv samma uppställning som för lövsågen fast mot en planslip.

Bild 31
bild32.JPG

Efter att ha kontrollmätt och slipat ned längden så att precis 6,5 mm försvunnit är det dags att kapa bort
3,5 mm på andra sidan.

Bild 32
bild33.JPG

Eftersom jag lyckades få till en exakt längd på 100 mm på nav-röret så kunde jag kapa bort flänsarna på
adaptrarna.

Bild 33
bild34.JPG

Efter att ha kapat pumpröret till precis lite kortare än 100 mm (så att yttrycket mellan gaffel och nav endast
hamnar på nav-röret) så limmade jag fast adapterrören i pump-röret med aktivator och gänglåsning. Egentligen
skulle det varit cylindrisk låsning eller något ännu starkare. Lossnar detta så får jag göra om det med epoxy
eller något liknande.

Bild 34
bild35.JPG

Bild 35
bild36.JPG

Lite överkurs, men i skrotlådan hittade jag även en slaglängdsjusterare till min gamla gaffel (Lyrik 2012)
och dess ytterdiamter är precis 1 1/4". Så jag bankade i en träkloss i mitten för styrning och borrade upp den
med ett 24 mm träborr (nav-axelns ytterdiamter är 24 mm). Detta räckte dock bara till en centringsring, men det
är bättre än inget och underlättar när man skall få i hjulet och Maxle-axeln i gaffeln.

Bild 36
bild37.JPG

Bild 37
bild38.JPG

Bild 38
bild41.JPG

Slutresultatet

Bild 39
bild39.JPG

Bild 40
bild40.JPG

Det är inte mycket marginal mellan nav och gaffel... Men det går iaf fritt!

Sådär, klart. Som sagt, mer Proof of Concept än en egentlig guide att följa.
Är det någon mer som har försökt sig på detta? Jag kunde inte hitta någon information på nätet om att
andra försökt.

/Morgan

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Bra jobbat, kreativt att lösa det med sånt man har hemma istället för att spänna upp sakerna i en svarv.

soderblom

Aktiv medlem
Snyggt!!

Hoppas du fick toleranserna tighta nog för att inte spänna ut eller dra ihop gaffelbenen mot navet och därmed få oönskad stiction.

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag konverterade ett Roval-hjul från 20mm till 15 med Hope-adaptrar som från början gav en axelbredd på kanske 100,5mm. Filade ner dem till 100 och kontrollerade bredden genom att sätta i ett riktigt 15mm-hjul och helt enkelt känna spänningen när jag stänger låset på axeln. Det lär garanterat duga.
Däremot hade jag gärna haft en svarv även om det var väldigt lite att fila bort. Svårt att få det exakt.
På mina är tätningen det svåra att få till. Testat med 3mm o-ring och nu 4mm. Skulle behöva en 3,5mm kanske för att det ska täta hyfsat och ändå rulla lätt. Nu går det trögt som f-n :-)

DSC_4727.JPG

Mitt var ett mikroprojekt som inte kostade mer än 70 spänn. Ditt var lite mer omfattande... Du funderade inte på nytt nav :-)

Grymt projekt och snyggt utfört och dokumenterat!

Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Bra mekat, alltid kul att se speciallösningar som inte involverar silvertejp och buntband!

hm

Aktiv medlem
Men nu borde du väl centrera om fälgen när du inte tog bort lika mycket på varje sida...

dnleriksson

Aktiv medlem
mawa sa:
Läckert!

@dnleriksson:
Vilken innerdiameter på o-ringen?

37,5mm ytter... Det är det måttet som är det viktiga här, men jag vet att de brukar mätas med innermåttet. Det är 37mm i navet och de som fanns var 37,5 och sitter perfekt så 37,5-2x3,5 blir väl 30,5 inner på en 3,5mm-ring.
Råkar du ha några till övers eller :-) Det vore trevligt!
Jag har inte letat utan tog hem 3 och 4 då de fanns där jag handlade lite annat, men tyvärr var ingen av dem optimal. Har fett innanför och med 3mm är det lite öppet och 4 trööögt.

pbeijer

Aktiv medlem
Snyggt gjort men jag fattar inte hur dina hjul överlever båda spruckna ramar och trasiga gafflar. :)

mikipedia_

Aktiv medlem
dnleriksson sa:
mawa sa:
Läckert!

@dnleriksson:
Vilken innerdiameter på o-ringen?

37,5mm ytter... Det är det måttet som är det viktiga här, men jag vet att de brukar mätas med innermåttet. Det är 37mm i navet och de som fanns var 37,5 och sitter perfekt så 37,5-2x3,5 blir väl 30,5 inner på en 3,5mm-ring.
Jag har inte letat utan tog hem 3 och 4 då de fanns där jag handlade lite annat, men tyvärr var ingen av dem optimal. Har fett innanför och med 3mm är det lite öppet och 4 trööögt.

Titta efter orings snöre, borde finnas på välsorterad järnhandel lr typ swerull/momentum

mawa

Aktiv medlem
dnleriksson sa:

Just 30,2-5 x 3,5 ligger utanför standarddimensionerna dessvärre.
Har dessa som ligger i närheten
30x3,5
30,8x3,6
31,2x3,5
31,34x3,53

Skulle kunna skicka ett par i en av dimensionerna som prov om det är någon du tror fungerar. PM vid intresse.

Morgan M

Medlem
Svar på några av era kommentarer:

soderblom sa:
Hoppas du fick toleranserna tighta nog för att inte spänna ut eller dra ihop gaffelbenen mot navet och därmed få oönskad stiction.

Jo, det blev riktigt bra faktiskt. Just för att det är viktigt
att få precis rätt axellängd så kapade jag lite för långt och slipade
ned sista biten. (Sparade ju dessutom min nödlösning med flänsarna på
DT-Swiss-adaptrarna för att ha en extra försäkring om jag skulle råka
kapa för kort trots allt, hade gett mig ca 1,5 mm extra om jag använt
dem. Tyvärr var deras ytterdiameter mindre än 1 1/4" annars hade de
funkat klockrent.)

dnleriksson sa:
Däremot hade jag gärna haft en svarv även om det var väldigt lite att fila bort. Svårt att få det exakt.
Du funderade inte på nytt nav :-)

+1 på det. Måste erkänna att jag surfat lite på metallsvarvar efter detta,
men det är svårt att motivera 15 000 kr när jag trots allt lyckades utan
denna gången.
Hjulet är ett Shimano fabrikshjul, så nav, ekrar och fälg är ett system och de är
inte enkelt utbytbara mot några standarddelar. Lite därför Shimano kan ha mage att
ta ut 90 kr för en enda reserveker också. Även orsaken till att jag inte skall köpa
fler fabrikskoncept... Men hjulet är fantastiskt bra dock.

hm sa:
Men nu borde du väl centrera om fälgen när du inte tog bort lika mycket på varje sida...

Njae, det skiljer ju endast 1,5 mm så det känns inte nödvändigt nu när
hjulet är rakt och bra. Däcket har marginal också så det tar inte i någonstans.

pbeijer sa:
Snyggt gjort men jag fattar inte hur dina hjul överlever båda spruckna ramar och trasiga gafflar. :)

Det är magiskt! Lite därför jag valde att spara detta hjulet och använda det igen också.

/Morgan

dnleriksson

Aktiv medlem
Nu har jag monterat o-ringarna och passade även på att beställa en bussning till min dämpare då det specialtillverkades såna i något väldigt lätt material!
Väldigt bra service och det är bara att skicka mått så får man det man vill ha inom bussningar/o-ringar/lager och sånt :-)

https://manualbikeparts.wordpress.com

Skönt att ha ett hjul som rullar perfekt igen istället för ett halvt varv innan det stannar.

DSC_4950.JPG

Topp