[DIY] Ta bort eloxeringen på svindyrt vevparti

roskai

Aktiv medlem
Mina Xtr M9020 ser ut som skräp nu när eloxeringen typ inte existerar längre... Planen är att köra dem i kaustiksoda och sedan polera. För att det inte ska bli matt och fult efter första turen är min plan att foliera dem så gått det går med genomskinlig skyddstejp.

Då kör vi!

Innan, slitet utseende, repigt och allmänt fult.
20191101_172055.jpg

Nu har första vevarmen gått ca 8 minuter i en blandning av kaustiksoda och vatten, blandade ca 1 rågad matsked till 1 liter varmt vatten (ca 50 °C). Notera att delen ryker, starka grejer detta...
20191101_173332.jpg

ca 1,5 h senare ser det ut såhär. Eloxeringen på desssa vevar verkar vara ganska tjock och den sitter otroligt hårt. Man får verkligen jobba för att få bort den, stålull funkar väldigt bra. Nu var det dock dags att äta lite middag så fortsättning följer!
20191101_185436.jpg

Makten

Aktiv medlem
Jag tror att du lätt kan få bort all eloxering med bara kaustiksoda. Vad jag inte tänkte på när jag rekommenderade koncentrationen var att vevarna har väldigt stor yta, så då kommer sodan "ta slut" rent kemiskt innan du nått det resultat du vill ha. Så kör samma recept igen med nyblandad soda och/eller blanda starkare. :-)
Däremot verkar det dumt att ha drevet på plats. Om det kryper in frätande gunk mellan drev, vev och skruvar, som du inte får ut när du sköljer av grejerna efteråt, så kommer det kanske inte bli jättebra där inne.

roskai

Aktiv medlem
Makten sa:
Jag tror att du lätt kan få bort all eloxering med bara kaustiksoda. Vad jag inte tänkte på när jag rekommenderade koncentrationen var att vevarna har väldigt stor yta, så då kommer sodan "ta slut" rent kemiskt innan du nått det resultat du vill ha. Så kör samma recept igen med nyblandad soda och/eller blanda starkare. :-)
Däremot verkar det dumt att ha drevet på plats. Om det kryper in frätande gunk mellan drev, vev och skruvar, som du inte får ut när du sköljer av grejerna efteråt, så kommer det kanske inte bli jättebra där inne.
Ja det får bli en omgång 2 idag. Ska slipa lite på det och se vad som händer först.

Milistern

Medlem
Stiligt! Jag kokade ur en sadelstolpe med soda för något år sedan. Då verkade det som att det bet bättre på den rena metallen än på eloxeringen.

Bilagor

• Screenshot_20191102-095322.png
    Screenshot_20191102-095322.png
    328 KB · Besök: 177

d_anders

Aktiv medlem
Tvålull ger ganska lagom finish. Vill man ha lite blankare kan man polera en minut med autosol eller liknande efteråt.

Atakua

Aktiv medlem
Jag gjorde en liknande eloxeringsborttagning på mitt (billiga) vevparti med kaustiksoda innan jag sprejfärgade det. Fast det bubblade och väste ordentligt i plasthinken hade jag dock inte tålamod att vänta till slutändan och avbröt experimentet tidigare (efter kanske en timme). Jag var rädd att pedalgängorna skulle bli uppätna av kemikalien.

Sedan jobbade jag på länge med slippappret för att ta bort kvarstående fläckar på ytan. Ja, jag rekommenderar att man skruvar av klingan och bultarna innan man börjar med de kemiska och mekaniska procedurerna på vevpartiet. När det är dags att måla med ny färg bör man även täcka bulthål samt pedalgängor med maskeringstejp för att inte förstöra gränssnitt.

aribr

Aktiv medlem
Snyggt. De flesta av mina shimano vevpartin åker till slut i ett caustic soda bad... Fattar inte finishen håller så dåligt. Mina slx vevar som är en månad gamla ser ut som de har använts i flera år. Jaja, enkelt att fixa iaf.

DarthVidar

Aktiv medlem
Xtremt snygga rent ut av, höhö... Förlåt, men jag har inte bättre humor än så, det blev verkligen väldigt fint dock!

roskai

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Xtremt snygga rent ut av, höhö... Förlåt, men jag har inte bättre humor än så, det blev verkligen väldigt fint dock!
Haha... tack! Ser dock bättre ut på bild men hur som helst mycket bättre än tidigare!

Jalon

Aktiv medlem
Hur ser vevarmarna ut i nuläget? Fortsatte planen med att foliera dem? Eller kom det ett lager klarlack över?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Någon som testat detta på shimanos direct moount slx vevar? Tycker att de snarare ser målade ut. Hade passat perfekt med blank alu på en av mina cyklar.

LWB

Aktiv medlem
Någon som testat detta på shimanos direct moount slx vevar? Tycker att de snarare ser målade ut. Hade passat perfekt med blank alu på en av mina cyklar.
Jag har dålig koll på just de vevarna, men jag har frätt ihjäl ett antal sadelstolpar, där den jävligaste var en som visade sig vara lackerad istället för eloxerad.

Jag har också polerat upp ett gäng gamla Shimano Exage vevar. De har en otroligt seg men tyvärr också otroligt dassig silvergrå lack.
Första och andra gången polerade jag med polertrissa och först grov sedan fin pasta. Ett skitgöra!
Tredje (och sista?) veven badade jag någon vecka i Biltemas färgborttagningsmedel, därefter puts med polertrissa. Ett pyssel det också, men ett intet mot att polera från scratch.

Färgen bortskavd efter badet i färgborttagningsmedel:
EF10D7D0-3B63-4446-9094-B64738688906.jpeg

Samma vev, medeltvångsmässigt putsad:
CA9410E9-1668-47C6-9CEA-9EAA1D254084.jpeg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tjusigt!
Jag tänkte köra klassisk kaustiksoda. Är det vad biltemas färgborttagning innehåller i huvudsak, eller är bitemas bättre?

LWB

Aktiv medlem
Tjusigt!
Jag tänkte köra klassisk kaustiksoda. Är det vad biltemas färgborttagning innehåller i huvudsak, eller är bitemas bättre?
BT:s är något annat och mindre aggressivt (men på färg mer effektivt) än kaustiksoda. Om dina slx är lackerade så finns risken att sodan inte biter, så som hände på min lackerade sadelstolpe. Däremot biter förhoppningsvis BT:s undermedel så att du sedan någorlunda enkelt kan polera dem.

johfo

Aktiv medlem
Den här tråden kanske inspirerar fler till renoveringar...så jag svingar lite med pekpinnen...bättre en gång ör mycket än en för lite:

Tänk efter före och fuska inte med skyddsglasögon och handskar!
Kaustiksoda (NatriumHydroxid, NaOH) är fruktansvärt basiskt och frätande och skvätt i ögon förödande.
Det är inte värt att chansa. Skyddsglasögon är t o m billigare än ett första akutbesök.

LWB

Aktiv medlem
Den här tråden kanske inspirerar fler till renoveringar...så jag svingar lite med pekpinnen...bättre en gång ör mycket än en för lite:

Tänk efter före och fuska inte med skyddsglasögon och handskar!
Kaustiksoda (NatriumHydroxid, NaOH) är fruktansvärt basiskt och frätande och skvätt i ögon förödande.
Det är inte värt att chansa. Skyddsglasögon är t o m billigare än ett första akutbesök.
Mycket klok påminnelse!
Jag har sett tack och lov bara bilder på hur ögonen ser ut efter NaOH. Tänk kokt ägg…

Använd alltid skyddsglasögon, jobba lugnt och gör inte två saker samtidigt och se till att ha rinnande vatten till hands för att spola ögonen om olyckan skulle vara framme.

Topp