Doseringsspruta 100ml för tubeless

DanielS

Aktiv medlem
Var nere i morse och pumpade upp däcket lite. Nu är det helt platt. Kan jag åtgärda detta hemma med bara fotpump?
Testa om det går! Om däcket sitter kvar på kanterna är det inga problem. Med vissa däck- och fälgkombinationer är det inga problem att poppa med handpump. Man kan prova att "massera" däcket på olika sätt också om det har problem att sätta sig. Eller ta hjälp av såpavatten. Finns en hel del tips på youtube.

Men med vissa däck och fälgar verkar det i stort sett omöjligt med en vanlig pump...

Konvalj

Medlem
Om du inte får upp det på kanten med frenetiskt pumpande (ta i allt vad du kan) så kan du testa stoppa i en slang, pumpa upp så att däcket sätter sig. Släpp ut luften och lossa försiktigt ena däcksidan, ta ur slangen, återmontera däcksidan och pumpa frenetiskt igen.

Men som DanielS skriver så kan det vara väldigt svårt med vissa kombinationer. Offra en CO2-patron om du har eller ta dig till en mack och använd deras kompressor.

nr83

Aktiv medlem
Här är ett bra tips på spruta för tidigare nämnda ändamål. Brukar även suga ur och återanvända tubelessvätskan som är i däcket om jag byter däck eller lagar punka.

Biltema 159:-
Rymmer lite över 200ml och siliconslangen från muck-offs tubelessvätska passar rakt av.
Tips är att torka ur fettet som den är invändigt smord med innan användning. Jag tog oxå bort fjädern som är nån sorts ändstopp på axeln, bara å skruva av den svarta knoppen från axeln.
81B5D3CA-5CAC-4BF1-84C8-C9B3780581D8.jpeg

Art. 20-751

kroem

Aktiv medlem
Passar den på ventilen? Egentligen skulle jag på nåt sätt vilja ha en slang som går inne i ventilen, inte runt så man sööölar.
Använder Caffelatex spruta idag.

EDIT. Hur är det med "smala" nålar? Tänker att om man har en smal nål så borta vätskan täta det hålet, eller?

Senast ändrad:

nr83

Aktiv medlem
Själv har jag slutat köra genom ventilen. Bara de undantag då man behöver toppa upp. Men siliconslangen som kommer med muck.off passar utanpå med relativt lite drällande..
Smala nålar blir nog ett problem att de täpps till. speciellt som sagt om det är extra partiklar i.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har någon fin slangvariant med skruvad nippel, garanterat kladdfritt! Tyvärr också garanterat guckafritt i däcket eftersom det sätter igen den snygga rödeloxerade nippeln. Blir så med alla guckor jag provat. Det som fungerar bäst är en grövre slang som träs över, eller ännu hellre skita i slangen och stoppa spetsen på sprutan direkt i ventilen (utan insats). Några droppar kladd kan det bli, men väldigt hanterbart.

Flurken

Aktiv medlem
Sondspruta för sondmat, samma spruta som nämnt tidigare som nässköljningsspruta, fast billigare.

Valhalla_

Aktiv medlem
Försökte fylla med spruta igår men det hade blivit kånkelbär i guckan, eller om jag kanske möjligen hällt tillbaka från däcket till flaskan någon gång, minns inte riktigt. Men det fastnade i ventilen och sen blev precis allt nersölat. Hädanefter ska jag alltid fylla direkt i däcket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer