Downcountry - visa vad du kör

RöjRöj

Aktiv medlem
Hittade inte någon tråd på temat. Låt oss diskutera vad som ryms inom Downcountry och visa var vi cyklar på!

Här är min nya Revel Ranger. 115 mm slag bak och 130 mm fram. Lär bli en perfekt cykel för stockholmsskogarna!

CEEB344B-AAD1-4E36-96FD-70DBFEE64B32.jpeg

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripley V4 XL med -1° angle set. Bara ramen och stolpen som är kvar från ursprungsspecen. :rolleyes:
Rullar 99% i Hellas. Ibland skulle jag vilja ha en lite mindre och rappare cykel, men för det mesta är den i det närmaste perfekt.

DSCF0345_fb.jpg

TS975

Aktiv medlem
Aha, hur mycket fritt har du runt däcket? För jag antar att Dissector är 2,4”. Varför jag undrar är att jag kommer köra liknande setup.
😀
Bak eller fram? Dissector 2,4 fram och Ardent 2,4 bak. Sitter inga dock hjul på cykeln nu, så jag kan inte kolla efter. Har för mig att det var tillräckligt fritt.

Makten

Aktiv medlem
Jag funderar att köra 2,4 Dissector fram och 2,4 Rekon bak.
Rekon 2,4 EXO är ett trevligt bakdäck. Jag har kört det i dual-gummi sen i somras. Tänkte byta i höstas men tyckte greppet var alldeles tillräckligt även i blöta, så det har fått sitta kvar. Korv i rekommenderas dock, eftersom det inte är särskilt stöddigt.

Berk

Aktiv medlem
Jag funderar att köra 2,4 Dissector fram och 2,4 Rekon bak.

Ja, som Makten skriver är Rekon en riktigt trevligt bakdäck. Kör den som sommardäck i 2.4 Dual på min helstel singlespeed. Kör Dissector 2.6 MaxxTerra fram, riktigt nöjd med greppet och framförallt dämpningen. På min stig-HT kör jag på Dissector 2.4 fram och bak på sommaren, i MaxxTerra och Dual. Nöjd med Dissector fram, men kanske inte bak. Nästa gång blir der Rekon också.

RöjRöj

Aktiv medlem
Hur många av er har fler cyklar? Själv har jag även en Transition Sentinel som jag kör på endurotävlingar och i övrigt mer utför.. (Även om den går fint att rulla stig med också).

Juhlin

Aktiv medlem
Bockstyre grushoj har jag också.
För de tillfällen jag ska tillryggalägga en längre sträcka, är ute efter ren motion eller något åt det hållet.

Swehedman

Aktiv medlem
Hur många av er har fler cyklar? Själv har jag även en Transition Sentinel som jag kör på endurotävlingar och i övrigt mer utför.. (Även om den går fint att rulla stig med också).
Just nu har jag lite för många… Izzon till stig, en YT Capra 29 i Mullet utförande till enduro och en Giant Glory. Sen har jag en gammal Kona dr dew till gravel/pendling.

Tänker nog sälja DH hojen i vår då jag bedömer att Capran mer än väl räcker för min parkåkning.

n3wton

Aktiv medlem
Jag har bara downcountryhoj. Om man bortser från randohojen, racern, fulvädersbockstyrecykeln, Zwift-Monarken och vikcykeln. Jag klarar mig ganska bra med bara downcountryhojen mao.

Bladin

Aktiv medlem
20210523_162458.jpg

20210523_162528.jpg

Tallboy 4 med RS Super deluxe bak istället för Fox DPS. Tycker den funkar väldigt bra för stigåkning. Lite stötig när det är stökigt och går lite fortare.
Har även en DH, en pumptrack och en fatbike för att kunna åka det mesta annat.

En till Revel Ranger här fast med en Sid 120. Typ helt perfekt för mig och mitt cyklande. Cyklar mestadels i Hellas, MEN, det som är så fint med den här är att man kan dra iväg på lite längre grus- eller snällare stigturer utan att cykeln på något vis känns fel. Klurigt att hitta rätt däck som blir ett bra ”happy medium” men jag tycker Ground Control funkar rätt bra. Är dock sugen att testa dels Vittoria Syerra och Schwalbe Wicked Will.

Visa bilaga 542528
Läcker 💪👍

Palm144

Aktiv medlem
Vart går gränserna mellan XC, downcontry och stigcykel då? 🙂

Är det främst fjädringens slaglängd och geometrin som avgör, eller är det nåt mer jag missat? 🤔

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer