Downcountry - visa vad du kör

Ja, detta är avancerad logik. Ngn borde ringa Pinkbike o be om definitionerna.

Men mig veterligen har aldrig någon HT kallats för downcountry men gissningsvis är detta bara en tidsfråga då downcountry-uttrycket säljer!

BMC:n har ju åtminstone 2 princip-problem för att få kallas downcountry, dels är den HT o dels har den en i det närmaste vinkelrät gaffel. 66,5 grad kan jag sträcka mig till om man ska få den åtråvärda downcountry-stämpeln.
Här har vi en HT tillverkare som säger att dom har kommit på begreppet.

erolwi

Aktiv medlem

Det betyder alltså att det måste vara en HT då, eller?

LDG

Aktiv medlem
Var väl Mike Levy från Pinkbike men fin marknadsföring att claima det iaf 😉
Hardtail utför är för duktiga cyklister som vill cykla långsammare för att skada sig mindre eller för mer utmaning 😁

SocialGimp

Aktiv medlem

Grym spaning!

Det kan ju faktiskt mycket väl vara så att ngn annan kom på uttrycket downcountry eller att både Nordestcycles o Pinkbike kom på det på var sin kant. Historiskt brukar ju amerikanarnas historia var den gällande även om det är felaktigt/tveksamt, som t ex att det var bröderna Wright som flög ett flygplan först.

Men om detta nu då stämmer så har vi alla haft fel hela tiden, utom @Berk ... :unsure: 😂

Berk

Aktiv medlem
Men om detta nu då stämmer så har vi alla haft fel hela tiden, utom @Berk ... :unsure: 😂

Jag verkar dock har fel Nordest cykel. Jag har en Bardino, som Nordest nämnar "Enduro". Men jag kör den med 130 mm gaffel, så geomtrin är närmare Britangon.

Har bara nu inser att Britango 2 har riktigt Downcountry geometri. Trodde att geometrin var utan sag, men den måste väl vara med sag, som vid Bardino.

Grail

Medlem
På gränsen?

Bilagor

• IMG_8108.jpeg
    IMG_8108.jpeg
    1.5 MB · Besök: 142

Joppe_k

Aktiv medlem
Mitt bidrag till debatten:
Downcountry är en Crosscountry-hoj som inte suger när det går utför. Därav namnet. Det handlar mest om geometri. Den ska vara "long, low and slack" fast kortslagig och lätt. Man skulle även kunna säga att det är en "kortslagig stighoj", men det är ju mindre coolt. :-)

Det här är enligt mig ett bra exempel på Downcountry:

Fundadores

Aktiv medlem
Vi kan väl gå till källan direkt: ” So, what exactly is a down-country bike?

It's not a downhill bike with a full-length seat tube that some goober has bolted a 100mm stem onto, but rather a bike that approaches riding from the opposing point of view. They're short-travel, quick handling rigs with a large majority of their DNA coming from the cross-country family but with a clever component spec that adds to their descending and technical abilities without also adding too much weight. A doped-up cross-country bike? Sure. The idea is to create a package that, while sporting a minimal amount of travel, quick handling, and maybe even race-day intentions, is still far more capable than what the classic view of cross-country-ing would have anyone guessing.”

SocialGimp

Aktiv medlem
Vi kan väl gå till källan direkt: ” So, what exactly is a down-country bike?

It's not a downhill bike with a full-length seat tube that some goober has bolted a 100mm stem onto, but rather a bike that approaches riding from the opposing point of view. They're short-travel, quick handling rigs with a large majority of their DNA coming from the cross-country family but with a clever component spec that adds to their descending and technical abilities without also adding too much weight. A doped-up cross-country bike? Sure. The idea is to create a package that, while sporting a minimal amount of travel, quick handling, and maybe even race-day intentions, is still far more capable than what the classic view of cross-country-ing would have anyone guessing.”

Om nu detta verkligen är den ursprungliga källan... 😜 Pinkbike kan ju enkelt med sin storlek hävda att det var dom som skapade och definierade uttrycket.

Fundadores

Aktiv medlem
Om nu detta verkligen är den ursprungliga källan... 😜 Pinkbike kan ju enkelt med sin storlek hävda att det var dom som skapade och definierade uttrycket.

Ja men man kan väl säga att de först definierade uttrycket offentligt på en stor plattform. Kanske var det någon gubbe i Squamish som tjatat om DC i tio år. Men det blir ju svårt att bevisa.

C-dale

Aktiv medlem
När man tänker efter har väl downcountry funnits sedan mountainbikens födelse. På 80-talet o början av 90-talet tävlade vi i xc o dh på samma cykel t.ex på Mtb-festivalen i Flottsbro mm.

LDG

Aktiv medlem
Men vi måste väl reda ut vad en DC-hoj är så att all vet om dom kan visa upp deras hoj eller inte?
@RöjRöj får väl skriva en definition i startinlägget ;) överens är vi andra inte helt (hardtail går bort i min värld och även allt 68 grader eller brantare HA) så lättast om trådskaparen då bestämmer!
Roligt att se cyklar dock.

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Jag tror min 130/120 med HTA 65.9 vore rätt så spot on om det inte var för en konservativ reach på 455 i L.

Berk

Aktiv medlem
Nä jag vågar då inte köpa någon downcountryhoj. Tror det får bli en lätt trailcykel istället.

Bra att du inte köper en downcountryhoj. Men du kan väl inte köpa något som heter "lätt trailcykel"? Det behövs en nu kategori. Varför inte Backcountry? Jag har redan backcountry skidor. Dom funkar till allt terräng man möter i Sverige.

BigF

Aktiv medlem

Nordest påstår att de uppfann downcountry i och med att de tog fram sin Britango (HT).

BigF

Aktiv medlem

Nordest påstår att de uppfann downcountry i och med att de tog fram sin Britango (HT).
Tvåa på bollen såg jag nu... #facepalm

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag gillar @Fundadores definitioner från 2020 mkt bättre än Pinkbikes och tycker att vi en gång för alla kan komma överens om att det är nedanstående som gäller:

Det handlar mest om cyklisten
LLC-XC = lycra, spandex rakade ben, ja rakat överallt.
XC = Någon som försöker sig på cykelvasan, men tja det blir liksom aldrig av...
Downcountry = Norrøna och helskägg
Upcountry = Helskägg och Norrøna (notera skillnaden från downcountry)
Trail = Man 40+ med lite för dyr cykel
AM = Har aldrig bevisats men flera hävdar att de sett en all mountain-åkare, lite som snömannen
Trampduro = Enduroåkare från Göteborg
Enduro = MTB cyklist boende på 30 min avstånd (med bil, givetvis) från Hellas
Storbergsenduro = 1 av hundratalet bofasta i Åre
Downhill = Man i 20-årsåldern som kan hoppa och göra manual, samt man 50-årsåldern som snart kommer besöka akuten.

Berk

Aktiv medlem
Jag råkade beställa en spark 920 idag. Får jag posta bild på den här? Går det under DC? 😎😎

Om du sänker gaffeln med 10 mm.

Tittade på geon. Spark har 65,8 grad gaffelvinkel och Spark RC 67,2 grad. Skillnaden är mycket mer än vad 10 mm mer slag ger. Vet någon om Spark använder nån angleset?

SocialGimp

Aktiv medlem
Om du sänker gaffeln med 10 mm.

Tittade på geon. Spark har 65,8 grad gaffelvinkel och Spark RC 67,2 grad. Skillnaden är mycket mer än vad 10 mm mer slag ger. Vet någon om Spark använder nån angleset?
Tror inte det, dom använder Syncros-grejer för att få ner alla sladdar snyggt o prydligt. Säkert annan baktriangel eller liknande.

Berk

Aktiv medlem
Tror inte det, dom använder Syncros-grejer för att få ner alla sladdar snyggt o prydligt. Säkert annan baktriangel eller liknande.

Resten av geometrin ändrats nästan inte, och mindre än 10 mm längre gaffel.
Det set ut som gaffelröret är centrerad i nedre styrlager på Spark RC, medan gaffelröret är flyttat lite framåt på Spark. Så jag tror att Spark har en angleset.

Rdy

Medlem
Bra att du inte köper en downcountryhoj. Men du kan väl inte köpa något som heter "lätt trailcykel"? Det behövs en nu kategori. Varför inte Backcountry? Jag har redan backcountry skidor. Dom funkar till allt terräng man möter i Sverige.
Hade en Kona Dawg 2008 förut, den kallades back country när jag köpte den: https://www.pinkbike.com/product/kona/Dawg/

Funkade (lika bra eller dåligt) till både MTB vasan och bikepark.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag börjar fundera på något i linje med downcountry. Singlespeed HT sedan -06 börjar kännas i knäna.

Har av någon anledning börjat snegla åt YT IZZO. Vill ha lite mer komfort, fart och flyt i Hellas-stöket samt spara rygg och knän.

IZZO är kanske ingen downcountry?

mv70

Aktiv medlem
Jag gillar @Fundadores definitioner från 2020 mkt bättre än Pinkbikes och tycker att vi en gång för alla kan komma överens om att det är nedanstående som gäller:

Det handlar mest om cyklisten
LLC-XC = lycra, spandex rakade ben, ja rakat överallt.
XC = Någon som försöker sig på cykelvasan, men tja det blir liksom aldrig av...
Downcountry = Norrøna och helskägg
Upcountry = Helskägg och Norrøna (notera skillnaden från downcountry)
Trail = Man 40+ med lite för dyr cykel
AM = Har aldrig bevisats men flera hävdar att de sett en all mountain-åkare, lite som snömannen
Trampduro = Enduroåkare från Göteborg
Enduro = MTB cyklist boende på 30 min avstånd (med bil, givetvis) från Hellas
Storbergsenduro = 1 av hundratalet bofasta i Åre
Downhill = Man i 20-årsåldern som kan hoppa och göra manual, samt man 50-årsåldern som snart kommer besöka akuten.
Har helt missat att Norrona har så stor betydelse 😂

Berk

Aktiv medlem
Jag börjar fundera på något i linje med downcountry. Singlespeed HT sedan -06 börjar kännas i knäna.

Har av någon anledning börjat snegla åt YT IZZO. Vill ha lite mer komfort, fart och flyt i Hellas-stöket samt spara rygg och knän.

IZZO är kanske ingen downcountry?

Izzo verkar vara en perfekt hellashoj! Funderade själva på en innan jag valde att bygga en helstel SS.
Halvera din däcktryck är dock också en lösning, kanske in kombination med lite bredare däck. Jag blir allt mer nöjd med min helstel SS i Hellas. Men då har jag bara kört på den i lite mer än ett år (har dock kort HT i Hellas några år till).

Berk

Aktiv medlem
Har helt missat att Norrona har så stor betydelse 😂

Kanske har peak-Norrona redan passerat? Det verkade att för några är sen hälften av stigcyklister i Hellas hade Norrøna byxor och tröjor. Men nu ses dom mycket mindre.

Jag var lite sent med min två Norrøna tröjor. Har dock ingen helskägg, så jag cyklar inte downcountry eller upcountry.

Fundadores

Aktiv medlem
Kanske har peak-Norrona redan passerat? Det verkade att för några är sen hälften av stigcyklister i Hellas hade Norrøna byxor och tröjor. Men nu ses dom mycket mindre.

Jag var lite sent med min två Norrøna tröjor. Har dock ingen helskägg, så jag cyklar inte downcountry eller upcountry.

Norrøna var bara en fluga, precis som down country...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer