Downcountry - visa vad du kör

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Izzo verkar vara en perfekt hellashoj! Funderade själva på en innan jag valde att bygga en helstel SS.
Halvera din däcktryck är dock också en lösning, kanske in kombination med lite bredare däck. Jag blir allt mer nöjd med min helstel SS i Hellas. Men då har jag bara kört på den i lite mer än ett år (har dock kort HT i Hellas några år till).
Kör med så lågt tryck det går, 2/1,5-bar. Slang i de 2,2/2,4” 26”-däcken är vad som funkar.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Izzon är inte så tokig i Hellas om du frågar mig. Inte det bästa valet för att jaga KOM i nacke:arna obviously men som mer balanserat alternativ mellan XC-raket och enduro.

Berk

Aktiv medlem
Norrøna var bara en fluga, precis som down country...

Inser nu att peak-Norrøna sammanföll med peak-styrbredde. Nu ser man ingen som kör i skogen med 820 mm styre. Har inte riktigt koll, men gissar att korrelationen mellan Norrøna och styrbredde var nära 100%. Jag kapade min 820 mm styre nästan direkt till 800 mm, men kanske är det tid att tar bort några mm till.

Fundadores

Aktiv medlem
Inser nu att peak-Norrøna sammanföll med peak-styrbredde. Nu ser man ingen som kör i skogen med 820 mm styre. Har inte riktigt koll, men gissar att korrelationen mellan Norrøna och styrbredde var nära 100%. Jag kapade min 820 mm styre nästan direkt till 800 mm, men kanske är det tid att tar bort några mm till.

Folk trimmade skägget och styret.

Berk

Aktiv medlem
Kan på att jag har något att visa: min gamla Hei Hei, downcountry avant-la-lettre. Lite längre, lite flackare och lite mer slag än XC-cyklar när den kam på marknaden. Tyvärr visade längden och flackheten sig att inte vara tillräckligt för mig på stigar kring Stockholm, så jag sålde den.

2022-05-02-17-29-51-133.jpg

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är det jag är ute efter. Mer köra gnarly än snabbt är jag. Jag har både skägg och chipstuttar. Nu kör jag nästan allt, med 71,5gr HA…
Nu svär man väl i kyrkan, men jag kände på en spectral 125 och den var jäkligt fin. Cf-modellen med float x och 36 performance elite gaffel, möjligtvis för mycket trail och för lite DC 🤔

Den är ju väldigt likt min fuel ex, annars nya top fuel suktar jag efter..

n3wton

Aktiv medlem
På tal om Hei Hei får jag väl visa min med. Både snabb och rolig, kan inte se någon förbättringspotential förutom bromsarna och hjulen, som båda är på instegsnivå. Jag rullar lätt med på stökig stigcykling med de fräcka killarna, samtidigt som cykeln är ruggigt snabb i lättare terräng och på grus eller till och med asfalt.

Tror geon skiljer sig en gnutta gentemot din @Berk, men är inte säker på det. Den är väl inte i den hypermoderna änden av skalan kanske, men väldigt mångsidig och kompetent.

ACE0D0BC-4A23-4264-B4C4-274A703BB6B1.jpeg

På bilden med nypåsatta däck av lättrullade typen. Känns som de kommer skäras sönder i första bästa stenkista, men köpte dem för längesedan till ett annat ändamål så jag kan lika gärna testa dom ordentligt. Lättrullat är det iallafall!

liveforthis

Aktiv medlem
2014/2015 cube ltd sl 29" med force alu gaffel, singlespeed och bakbroms bara. Helt lagom för "down country" med sina 8-9kg med slangar i nu men ska försöka fixa ful tubeless.
IMG_20220501_115713_463.jpg
IMG_20220501_115722_816.jpg
IMG_20220501_115730_670.jpg

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Min Alpha i XL har varit under 12 kg men har sen dess satt dit bromsskivor som funkar, däck som greppar och en wattmätare så nu ligger den på 12.4 (med pedaler, dubbla flaskställ etc)
Älskar ärligheten!
Har funderat på en mer kortslagig hoj som komplement till endurohoj, får se om det blir någon.
Bor just nu i Åre så känner att jag hade behövt ha 203mm bromsskivor på DC-hojen och 140-gaffel. Superlätt hoj här blir bara knas i min värld eftersom 95% av cyklingen görs för roliga utförspartier oavsett om de är stökiga eller inte. Hade dock varit nice med lätt hoj så man hade kunnat hoja upp till Åreskutan med mindre ansträngning! men då vill man ändå ha iaf tillräckligt biffig gaffel på vägen ner ;)

Berk

Aktiv medlem
Jag funderar ju på att öka min Revelation från 130 till 140, som kompensation för skrotning av mitt evigt knakande angleset. Åker jag ur klubben då? 😬

Om du köper en DebonAir B1 upgrade kit har du effektivt 10 mm mindre slag, då är du fortfarande med. Med C1 dock ...

SocialGimp

Aktiv medlem
Oj, då hade jag missat det!

Men kan man nuförtiden köpa en endurohoj med 160 mm gaffel?
Adam Larsson (Swe cup-vinnare 2021) kör Canyon Spectral som är 160/150. Finns säkert de som kör längre oxå, jag drog till lite... Men av vad jag förstår så prioriteras andra egenskaper (har pratat med lite folk i branschen), åtminstone här i Sverige. Det ska ju trampas uppåt oxå t ex och man tappar tid med för lång gaffel tydligen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer