Downhill 29:a

larsaw

Aktiv medlem
Än så länge är det nog bara Trek som går att köpa: https://www.trekbikes.com/us/en_US/...on/session-29-carbon-frameset/p/1177100-2018/

I WC kör ju även Mondraker, SC, Pivot, Scott och Commencal's åkare på 29'or, så åtminstone dessa lär väl släppa DH-29"or till nästa år...
Men frågan är varför en vanlig dödlig skulle vilja rulla dessa högfartsmonster?
Jo Jofa kanske när han ska köpa sig snabbare för att slå Henke i Kristin... ;)

larsaw sa:
Än så länge är det nog bara Trek som går att köpa: https://www.trekbikes.com/us/en_US/...on/session-29-carbon-frameset/p/1177100-2018/

I WC kör ju även Mondraker, SC, Pivot, Scott och Commencal's åkare på 29'or, så åtminstone dessa lär väl släppa DH-29"or till nästa år...

För att det faktiskt går att köpa sig snabbare. Du kör ju 29a själv, varför det när man kan köra 26"?

larsaw

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
larsaw sa:

För att det faktiskt går att köpa sig snabbare. Du kör ju 29a själv, varför det när man kan köra 26"?

För att jag är lat och inte orkar trampa, men är för prestigefull för att köra e-MTB... ;) En DH är ingen trampcykel...

Sen tävlar väl ingen vanlig dödlig i DH?! :O
Med det vill jag säga att även om en glad amatör (vet ju såklart inte TS skills o intentioner) VILL tävla, så ser jag ingen direkt större vits med 29"s DH, du tappar ju rappheten i knixigheterna, samt får en ännu mera trög hoj än vad en vanlig DH redan är. Ända fördelen (för en vanlig dödlig alltså) är om föraren är lång alt. enbart ska köra riktigt knögliga o branta leder eller singletracks. Nu kan jag inte alla bikeparks i Sverige, men kan inte tänka mig någon annan bikepark än Åre där en sån hoj skulle kunna vara till en fördel...
Visst skulle det gå att köra DH29'a på alla andra parker också, men jag har svårt att se att den skulle höja smile-banden mer än en småhjuling :/

Alltså den där myten om att 29or var tröga och tråkiga trodde inte jag att folk fortfarande trodde på. För mig handlar cykling i stort sett alltid om att bli s snabb nerför att de jag cyklar med inte behöver vänta på mig. Men det behöver de alltid för alla jag cyklar med är bättre än mig. När jag köpte en "stig"hoj med 29 blev jag lite snabbare, skulle jag köra dh skulle jag nog bli lite snabbare på en 29a också för att de blir lite stabilare och känns tryggare i högre fart, vilket gör att jag kan stå på mer utför och inte fisköra hela tiden. Så om jag ägde en dh skulle jag nog gå i banorna att byta mot en storhjuling.

durietz

Medlem
Å nej en ny 29 vs bäbishjul-tråd...

Mina 4 hojar sen min ny-mtb-debut för 4 år sedan har alla varit 29", så skulle jag köpa DH skulle det bli 29" på den också lätt. Har hojat på min brorsas Capra 27,5 en del å fan såå jävla stor skillnad på hjulstorlekarna är det ju inte nu när geo'n är tidsenlig på båda modeller. Mest en smaksak. Jag cyklar ju redan nu i stort sett på en 29" DH iom med min Wreckoning och det är the shit!

Mashimaro

Aktiv medlem
"En DH är ingen trampcykel". Jag vet inte var jag ska börja. Larsaw, prata lite med några dh-cyklister så inser du nog att det dels finns många helt vanliga som tävlar inom DH, och att DH är något helt annat än det du tror nu. Vem vet, du kanske till och med provar på det och fastnar för konceptet:)

larsaw

Aktiv medlem
Jaja, det blir säkert bra det där med storhjulingar inom DH också, vad jag menade var/är att för mig själv (och jag inbillar mig även en ganska stor hög med gubbar o gummor också) så är DH mera av kategorin hopp-o-lek, inte STRAVA-hets.
Men som sagt, jag är nog för gammal o feg för att förstå tjusningen med högfartsåka på brötiga bergsstigar :/

En annan aspekt i frågan är att flera i WC tycker att det blir för mycket påtryckningar om banor med enklare/tråkigare dragningar gör att locka med högre hastigheter och längre hopp, det innebär större risker och värre skador när det går snett.
Att tillföra 29" i mixen lär ju inte göra dom farliga högfartsolyckorna färre, speciellt inte när svensons ska ut o hetsa på bergen...

Lillgammal

Aktiv medlem
Jag har testat 29 vs min 650b (båda spesh enduro så det blev lite ceteris paribus) och märkte ärligt talat ingen större skillnad. Sedan kan det kanske vara så att jag är för dålig för att märka skillnad, men jag hade iaf gärna velat testa en v10 29!

Om inte något annat så kan det vara värt att gå över till 29 för att framtidssäkra hojen några år framöver med superboostad framgaffel och sånt.

Stream

Aktiv medlem
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
larsaw sa:

För att jag är lat och inte orkar trampa, men är för prestigefull för att köra e-MTB... ;) En DH är ingen trampcykel...

Med det vill jag säga att även om en glad amatör (vet ju såklart inte TS skills o intentioner) VILL tävla, så ser jag ingen direkt större vits med 29"s DH, du tappar ju rappheten i knixigheterna, samt får en ännu mera trög hoj än vad en vanlig DH redan är. Ända fördelen (för en vanlig dödlig alltså) är om föraren är lång alt. enbart ska köra riktigt knögliga o branta leder eller singletracks. Nu kan jag inte alla bikeparks i Sverige, men kan inte tänka mig någon annan bikepark än Åre där en sån hoj skulle kunna vara till en fördel...
Visst skulle det gå att köra DH29'a på alla andra parker också, men jag har svårt att se att den skulle höja smile-banden mer än en småhjuling :/

Vilken hög med skit. Snillen spekulerar.

GuessWho

Ny medlem
larsaw sa:

Lite likhet är det ju
Både elcykel och DH använder el i uppförsbackarna
och gravitation i nerförsbackarna
:)

Skillnaden är att på elcykel så är elmotor och batteri monterat på cykeln, medan på downhill så är det extern elmotor som driver lift.
Sen att eventuellt platta partier i DH så kan man ofta ha med sig fart från nedförsbacke, medan vid elcykling är ofta de platta partierna för långa för att kunna ha fart med sig från senaste nedförsbacke.

Själv har jag bara provat DH en gång. Vallåsen, hyrde cykel.
Cyklade mestadels gröna spåret p.g.a. DH nybörjare och att det var flowigt och skönt. (Hade man enbart hållit sig till gröna hade nog min XC 29 HT funkat också).
Men provade lite andra spår också.
Minns att det var något spår som hette woodstock och när man kom ner lite längre förstod man varför.
Stod och studsade över rötter hela jäkla tiden. Blev rätt bra trött i armar och ben.
Det som hade hjälpt mest är att byta ut cyklisten mot en bättre cyklist.
Men kanske en 29" hade hjälpt lite grann ?

Jilster

Aktiv medlem
Stream sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
larsaw sa:

Vilken hög med skit. Snillen spekulerar.

+1

mjarlson

Medlem
Vill man ha en nästan färdig , och lätt tillgänglig DH hoj just nu så bara plocka upp en 2015 eller nyare Scott Gambler, byt fälgarna och fråga Fox snällt om man får köpa ett set fox 49 underben (eller slipa lite på dom vanliga fox 40). Scotten är så pass inställbar att det funkar utan ny ram, baksving eller liknande som dom andra behöver (kaanske en kortare dämpare, kommer inte ihåg)

Paco

Aktiv medlem
Jilster sa:
Låter man hjulstorleken spela så stor roll så är det fel på cyklist inte cykel.

Ursäkta men vad har han med det här att göra?

Bilagor

• IMG_0685.PNG
    IMG_0685.PNG
    46.6 KB · Besök: 9

larsaw

Aktiv medlem
Äh, ni har helt rätt! Hade tydligen ätit surkål igår...
Vill folk rulla DH29" är det väl bara att bygga sig en (smart tips om Scott'n), men färdiga hojar får vi(/ni) nog vänta med tills nästa vår.

Trevlig midsommar :)

wobblie

Aktiv medlem
"The data also verified that the Session 29 was faster than the 27.5” bike – to the tune of nearly 5 seconds on a 2:20 course."

Tänk er de fruktansvärda skadorna som kommer uppstå när det går 3% snabbare! Downhill blir snart lika farligt som landsvägscykling med skivbromsar.

Lillgammal

Aktiv medlem
wobblie sa:
"The data also verified that the Session 29 was faster than the 27.5” bike – to the tune of nearly 5 seconds on a 2:20 course."

Tänk er de fruktansvärda skadorna som kommer uppstå när det går 3% snabbare! Downhill blir snart lika farligt som landsvägscykling med skivbromsar.

Var inte det påståendet baserat på typ 5-6 teståk?

wobblie

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
wobblie sa:

Jo.

Lillgammal

Aktiv medlem
wobblie sa:
Lillgammal sa:
wobblie sa:

Jo.

Med andra ord ska man ta det med en nya salt.

wobblie

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
wobblie sa:
Lillgammal sa:
wobblie sa:

Jo.

Kanske var otydlig, men min poäng var att marginella förändringar i hastighet knappast ger annat än marginella förändringar i magnituden på skador. Min poäng var inte att det blir 3.57% snabbare.

Senast ändrad:

Lillgammal

Aktiv medlem
wobblie sa:
Lillgammal sa:
wobblie sa:
Lillgammal sa:
wobblie sa:

Jo.

Kanske var otydlig, men min poäng var att marginella förändringar i hastighet knappast ger annat än marginella förändringar i magnituden på skador. Min poäng var inte att det blir 3.57% snabbare.

Det förstår jag, min fråga gällde Treks påstående.

Det största gnället både bland åskådare och åkare verkar ju gälla banorna, att det blir mer autobahn och mindre stök. Vems fel är det? Om vare sig åkare eller publik vill ha det så? Vem tjänar på snabbare banor?

larsaw

Aktiv medlem
Paco sa:
Man kan nog säga att 29" DH har framtagits pga Autobahn banorna.

Äntligen ngn som fattade min poäng... Dock rullar säkerligen DH29"orna bättre även över stök/brötet, men det går ju att "justera" genom att göra banorna knixiare. DVS rakt motsatt mot "RedBulls" önskemål om snabba Autobahn-åk...

C-dale

Aktiv medlem
Var står det att Redbull vill ha släta banor?
Jag kan tänka mig att bikeparkerna inte är så intresserade av att bygga banor för stora pengar som bara används av 1% av besökarna.

Paco

Aktiv medlem
C-dale sa:
Var står det att Redbull vill ha släta banor?
Jag kan tänka mig att bikeparkerna inte är så intresserade av att bygga banor för stora pengar som bara används av 1% av besökarna.

Mitt inlägg om Redbull ska inte tas på största allvar.
Det är nog som du säger att parkerna inte vill lägga ner pengar på nåt som inte används frekvent.

jofahjalm

Aktiv medlem
Stora hjul är töntigt. Just ride 650 and get loose!

Jag kan tänka mig att redbull ser en fördel i det enklare banorna eftersom det leder till mycket tätare racing. Det känns publikvänligare när bästa tiden slås hela tiden och det är spänning vid tighta splits. På tekniska banor blir skillnaden mellan åkare mycket större. Det är min gissning. Windham och MSA är de banorna jag tycker har varit roligast att titta på.

jofahjalm sa:
Stora hjul är töntigt. Just ride 650 and get loose!

Jag kan tänka mig att redbull ser en fördel i det enklare banorna eftersom det leder till mycket tätare racing. Det känns publikvänligare när bästa tiden slås hela tiden och det är spänning vid tighta splits. På tekniska banor blir skillnaden mellan åkare mycket större. Det är min gissning. Windham och MSA är de banorna jag tycker har varit roligast att titta på.

Man kan väl tycka att UCI borde sätta upp några regler för hur en DH-banan ska se ut, så att det inte cykelvasan utför av det hela. O andra sidan lär de ju inte gå emot en av sina största finansiärer, om det nu skulle vara så att det är röda tjuren som har önskemål om hur banorna ska se ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer