[Downhill] Lift och Racing på Ekerö 12 maj

nolltid

Ny medlem
Tjena,

Lördagen den 12 maj, nästa helg, kör vi liften på Ekerö från klockan 14.00 till 18.00 för alla downhillsugna. Downhillbanan där svenska cupens tredje deltävling arrangeras den 2 juni, är nu redo att provköras.
Vi har slitit som djur med den dag som natt de senaste veckorna, men det har gett resultat också.

Vi kan avslöja att det erjuds allt från snabb öppen off camber till rotpartier, grottiga stenkistor, tighta berms med stepup på berghällar till stor smooth BMX-dubbel längs banan. Vi har försökt lägga nivån så att downhill-cyklister från alla nivåer skall kunna ta sig ned för banan, men hoppas samtidigt att många partier uppskattas av lite duktigare åkare.

Alla är välkomna att prova på downhillet under lördagen. Vid slutet av liftkörningen kommer vi arrangera ett litet svartrejs med vår hembyggda tidtagningsutrustning. Den som vill får vara med men det är naturligtvis frivilligt.
Att rejsa är gratis, men liftkortet kostar 100kr.

Du kan anmäla ditt intresse här i tråden eller hos nolltid.

Vi ses!

Senast redigerad av en moderator:

nolltid

Ny medlem
Hela banan går att rulla i sakta gemak om man är ovan.
Kom dit och testa. Du kommer tycka att det är skitskoj!

Skulle du tycka att något parti är knepigt är det bara att studera någon annan eller att fråga.

TBone

Aktiv medlem
nolltid skrev:
-------------------------------------------------------
> Här var det downhill. Prima downhill!

Jag kanske köper lite daunhill. Om de är färska och inte för vattniga.

swerider

Aktiv medlem
Stream skrev:
> Jag har en Pike funkar det till lättare DH?

Bör inte vara något problem, går nog köra rätt ordentligt med bra teknik.
Skulle va kul att provköra, saknar bara bakdämpare... =(

nolltid

Ny medlem
> Om de är färska och inte för vattniga.

100% prima downhill utlovas.

Attbero på lättare downhill var det ett 10-tal lokala dirtkids som körde banan med mig i söndags eftermiddag på Halo SAS 24:or, Hookworms och bakbroms. De tog sig ned även om det kanske inte gick så fort, förutom på sluthoppet. Fett!

Men är verkligen intresset för göttig liftdownhill såhär lågt? Vi har bearbetat skidföreningen i månader för att få ett lifttillfälle nu på lördag ett par veckor före tävlingen. Vill ingen köra kan vi lika gärna ringa och säga att det inte blir något, till ordföranden.

rikard

Aktiv medlem
intresset är nog större än vad tråden visar. Jag kommer bara inte på nåt fyndigt att skriva.

Mike å

Aktiv medlem
Skulle gärna komma och prova nya hojen i skarpt läge:)
Vet dock inte om jag kan komma då så någon bindande anmälan blir det tyvär inte.
Men om ni kör och jag kan så tänker jag komma och vara i vägen;)

nolltid

Ny medlem
Kul att det kommer lite folk.

Såhär kan det se ut på Ekerö om kvällarna när man nöter i banan.

Senast redigerad av en moderator:

Eric W

Aktiv medlem
Ujuj, vackert henke.
Hoppas folk dyker upp.
Verkar vara en riktigt fin bana det där!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Shit, inte bortrest men med andra åtaganden som jag kaaaanske kan knuffa på, vi får se...

Någon som kommit på hur man kan få en 5-åring att kunna köra ankarlift m cykel?
Av vad jag har sett i Hammarby verkar det roddigt nog för de lätta 10-åringarna där liftsnöret pekar rakt upp...

Min snorvalp vill gärna rulla ner men inte kuta upp, konstig kille :o
Skulle liksom vara lättare om man kunde ta med sig klonerna

nolltid

Ny medlem
Bra fråga. Antar att det hänger på hur hård fjädern till ankarets lina är. Kanske kan funka med liften i lägre hastighet, annars vet jag inte. Det går en grusväg upp på baksidan och en softare promenadväg i kanten av barnbacken om man tycker det är för drygt att gå rakt upp för pisten.

TBone

Aktiv medlem
Hurra! Jag kan vara med å leka!

Men jag är lite rädd för att de tuffa killarna kommer att sprätta sand på mig för att jag har för högt vevparti. Kan man köra lättare dh med en gammal fr-hoj?

Aktiv medlem
Oj, bilder!!. det hade jag missat.

Måste säga att jag tycker att målhoppet var grymt trevligt. Dels kan man hoppa det fint som Henke gör på bilden. Men det går även fullfarts manualera det vilket jag gillar som inte hoppar och flyger så mycket. Skönt att man slipper bromsa bara för attman inte hoppar.

Helt klart grymt!!

Hade jag inte varit borta i helgen hade jag varit där.

nolltid

Ny medlem
> Dels kan man hoppa det fint som Henke gör på bilden. Men det går även
> fullfarts manualera det vilket jag gillar som inte hoppar och flyger så mycket.
> Skönt att man slipper bromsa bara för attman inte hoppar.

Kul att du diggade hoppet i söndags Ville. Men det är faktiskt inte jag som åker
på bilderna utan Jakob Wolfhagen (EBP) som lånat min Giant under fototagningen.

Fler som är taggade på skön liftåkning i helgen?

Vi skall dra ut och röja upp ett softare spår på baksidan av backen ikväll.
Det kommer bli ett "flinspår" med mängder av feta hopp, men det hinner vi
inte få till före lördag. Däremot om några veckor så!

TBone

Aktiv medlem
TBone skrev:
> Hurra! Jag kan vara med å leka!

Det där var tydlien ett exempel på hur det blir när man ropar hej innan man är över bron.

På nått jävla sätt ska jag över brofan, men nu vet jag inte hur.

saltgurkan

Aktiv medlem
Hum, det där ser ju snorfint ut, önskar jag hade en DH-hoj. Var i Åre i somras, hyrde DH-hoj och hade apskoj. Ska nog skaffa en DH-rigg vad det lider, ska bara skrapa fram rätt rutor på trisslotten först ;)..

Jerry

Aktiv medlem
Ja, grumma bilder.

Nu är man ju lite långt borta och missar tyvärr helgens liftåka både på Ekerö och i Flottsbro men snart så:-)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Man behöver inte DH-släde för och leka i DH-spår. Bara lite hyggliga bromsar, en trovärdig kruka och lite hår på vaderna.

Fabien Barell kör ju iofs i stilfull lycra...

TBone

Aktiv medlem
TBone skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hurra! Jag kan vara med å leka!
>
> Det där var tydlien ett exempel på hur det blir
> när man ropar hej innan man är över bron.

Någon som vill köpa ett bjönskinn? Planen jaktlycka på lördag...

nolltid

Ny medlem
Jag tjackar två björnskinn av dig på lördag Mange.

Fler som är sugna på att komma?

Kan meddela att vår egendesignade tidtagning skall provköras ikväll och att det med största sannolikhet kommer räknas tusendelar i svartrejset på lördag eftermiddag för den som är lagd åt racinghållet.

Stelben

Ny medlem
Bakbroms monterat, nu ska bara loveseaten monteras och sedan tidigt i säng så att man är utvilad.

Jag kommer! men fan om ni skrattar när jag försöker åka lift ;)

VO2max

Aktiv medlem
Ill be there på en hoj med läckande 888 och lite vint framhjul. Har smittats av latmasken så jag har "glömt" rusta släden inför sommaren

nolltid

Ny medlem
Tidsmaskinen fungerade ypperligt idag. Därmed blir det tusendelar för den som vill rejsa imorgon.

Ta med något soft att lägga på grillen om ni är lagda åt det hållet så ses vi imorrn allesammans!

Glöm inte en hundring till liftkortet.

JojjeM

Aktiv medlem
Så nära men ändå så långt borta. Hade varit skoj att komma och titta. Hoppas på många bilder.

/Johan

Stelben

Ny medlem
Jag vill verkligen tacka för en härlig dag, rolig bana med ett skönt målhopp, strålande väder och många cyklister. Det var verkligen en lyckad dag, kul med tidtagning. Tummarna upp :)

S

Steven

Guest
Första gången nedför en DH bana idag ;-) Jag var där med min nya hardtail idag och hade hur kul som helst. Alla var super trevliga och jag fick några bra tips på hur man kommer ner snabbare/säkrare.

Jag rekomenderar Ekerös DH bana även till de som inte ha en super häftig DH Hoj(Det finns dock en STOR risk att man blir sugen på en sådan) Det är definitivt värt besöket, banan är skit fin.

Kör hårt

//S

S

Steven

Guest
Första gången nedför en DH bana idag ;-) Jag var där med min nya hardtail idag och hade hur kul som helst. Alla var super trevliga och jag fick några bra tips på hur man kommer ner snabbare/säkrare.

Jag rekomenderar Ekerös DH bana även till de som inte ha en super häftig DH Hoj(Det finns dock en STOR risk att man blir sugen på en sådan) Det är definitivt värt besöket, banan är skit fin.

Kör hårt

//S

S

Steven

Guest

Kör hårt

//S

nolltid

Ny medlem
Det var cirka 40-50 personer som kom och körde downhill på Ekerö idag.
Av dem ställde ungefär 35 personer upp i svartrejset mot slutet. Skitskoj.

Så fort nolltid-servern är lagad lägger jag upp resultat och bilder.

Tack som fan allesammans för att ni kom. Kul att ni gillade banan!

Albion

Ny medlem
Japp, grymt rolig bana.

Synd att liften inte kom igång första timmen, för blev tvungen att dra vid fyratiden så blev inte så många åk :(
Hade inte kört DH på ett tag (Sen nolltids svartrejs i nyköping) så tog till mitt sista åk för dagen innan linjerna satt någotsånär. Synd att jag missade rejset.

Men banan var ruskigt bra, bäst i närområdet iallafall (hammarby, flottsbro, nyköping) så man får väl åka dit och skjuta cykel snarast.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vad behövs för att liften ska köras? Räcker det med X antal personer som kommer?

Jag vill också köra och om banan är så bra som alla säger så lär det ju inte vara några problem att dra ihop ett stort gäng.

Chrillepille

Ny medlem
nolltid skrev:
> Det var cirka 40-50 personer som kom och körde
> downhill på Ekerö idag.

Mad props! Downhillet lever i Sverige!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer