Dropperpost som både sänker och höjer sig själv...

Raggamuffin

Aktiv medlem

Med litet undantag för KS lev och Revive som också löser det där men bara när man inte vill ;)

skier

Aktiv medlem
Borde man inte kunna lösa det med en stegmotor och ett axs-batteri? Vore ju fint om industrin nån gång emellanåt kunde återanvända befintlig teknik så man slapp ha olika system till allt...

Just till XC hade jag gärna haft det, när benen är så nära att krampa så fort man gör en konstig rörelse hade det varit skönt att slippa göra benböj för att få ner sadeln.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Det låter kanske onödigt nu, men jag tror att om man testat så vill man absolut inte tillbaka till "gamla skolas" droppers. Att slippa behöva sätta sig ner bara för att få ned stolpen lär spara lite kraft och tid :)

jonte987

Aktiv medlem
Trycka ner den har jag inte upplevt som ett problem men ett 3e läge hade jag gillat. Det finns väl också på XC stolpar?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja jag vill påstå att dropperposten som den är nu är en felkonstruktion. Precis som fälgbromsen.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jaha... inget alltså. BMC har en prototyp som bara funkar till ett xc-lopp. Känns inte så hoppingivande det här.
Får ta till spriten istället.

Stalle

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är man så trött i benen att man inte orkar sätta sig så är det ju ingen ide att sänka sadeln heller. Då är det bättre att åka hem och ta en öl eller nåt.
Fast det är inte bara att det kostar energi, det kostar nåt förlorat tramptag med och när man räknar hundradelar på loppen så.

kais01

Aktiv medlem
skulle vilja ha en dropper som stegmatas ungefär som när man växlar.

med ett förbiläge när man vill göra en större rörelse.

att tynga ned den manuellt är för mig en acceptabel egen insats.

Det jag skrev. Såg en video på YT där en demoade en AXS grupp med sadelstolpe som både sänkte sig och gick upp utan belastning. Han visade även upp och ned när han själv satt kvar i sadeln och det gick lika bra. Iofs kanske han hjälpte till med benen på upp-vägen med om nu ned utan belastning var det viktigaste så finns det redan.

scuda

Medlem
Det finns ju såna där actiondrönare som flyger nära och följer minsta rörelse, kan man inte montera sadeln på en sån och ställa in kameran på röven?

Japp jag väntar. Upp med dem bara.
Jaja, då förstår jag varför du inte sett något vid som visar det. Du orkar inte leta själv utan ska ha allt serverat mitt framför ögonen. Synd för dig att världen inte funkar så och då förstår man ju varför du inte sett att den går upp och ned från reglaget utan belastning. Som jag skrev får du leta själv.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Det jag skrev. Såg en video på YT där en demoade en AXS grupp med sadelstolpe som både sänkte sig och gick upp utan belastning. Han visade även upp och ned när han själv satt kvar i sadeln och det gick lika bra. Iofs kanske han hjälpte till med benen på upp-vägen med om nu ned utan belastning var det viktigaste så finns det redan.
Låter häftigt men borde i så fall vara någon hemma fixad specialversion, vanliga axs fungerar ju som bekant inte så.

Berk

Aktiv medlem
Bara BMC

För sent, detta är nästa stora grej.
Förstår inte vad du menar med "för sent".
Håller med att det är nästa store grej, framförallt för tävlingar.

Jag överlever utan. Men det komma till nytta vid min stigcykling. Stå-cyklar 80% av tiden. Det kan hända att sadeln är upp när jag kör in i en stökig, knepig parti och vill ha sadeln när. Då har jag ingen tid att sitta på sadeln trycka på knappen, trycka ner sadeln och står upp igen.

kais01

Aktiv medlem
att det publiceras 1 juni är tyvärr ingen garanti mot aprilskämt, eftersom de kan gå viralt under lång tid...

(har ingen åsikt om just denna stolpe)

hm

Aktiv medlem
Jag köpte en billig shimano xtr stolpe , gav strax under laxen för den . Den är tal styrd . Jag behöver bara mummla stolpe upp eller stolpe ner så lyder den mig . Grymt bra förutom att den inte kan skilja på min och brorsans röst så han brukar driva med mig och skrika upp min stople när ja är i luften på dom största hoppen .
Om ni inte tror mig så finns det en video som visar det .

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jag köpte en billig shimano xtr stolpe , gav strax under laxen för den . Den är tal styrd . Jag behöver bara mummla stolpe upp eller stolpe ner så lyder den mig . Grymt bra förutom att den inte kan skilja på min och brorsans röst så han brukar driva med mig och skrika upp min stople när ja är i luften på dom största hoppen .
Om ni inte tror mig så finns det en video som visar det .
Perfekt!

Här finns ljudfiler man kan implementera i stolpens mjukvara också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar med "för sent".
Håller med att det är nästa store grej, framförallt för tävlingar.
Det betyder att oavsett när det kommer hade jag önskat att det kom tidigare. Som en kort version av too little too late.

Jo det var nog Sram som modifierat den då, med tanke på man fick se när han öppna lådan och monterade allt. Men det är klart han modifiera nog den och klippte bort det sen ;)
Vi var många som hade den här förhoppningen när axs lanserades så du kanske har läst det någonstans och minns fel? Eller så har du missuppfattat videon alternativt såklart att den är fejk, den hade funnits på varenda mtb-forum hela världen över om den funnits.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer