Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

tmalm

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att det går utmärkt att serva en reverb själv. Bara köpa ett servicekit å följa instruktionerna. Stolpen exploderade inte trots att den "tappat höjd".

/T

mg25

Aktiv medlem
SalkinL skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill klaga lite på KS Lev Integras plast
> remote. Den är kass och går EJ att skruva åt i
> kyla, då spricker den. Ny Southpaw remote
> beställd istället, får bättre ergonomi på
> kuppen.
>
> Dessutom är vajerkonstruktionen lite kass. Det
> vore mycket enklare om vajern gick att lossa i
> båda ändarna istället för bara i stolpen. Man
> kan inte ha för kort hölje för då riskerar man
> att aktivera stolpen så den sjunker. För att få
> ur stolpen får man ha långt och fult
> vajerhölje.
>
> Har tidigare kört med Reverb utan värre problem
> än att lufta remoten ett par gånger varje år.

Det är bara OEM stolparna som har plast remote, eftermarknads versionen har alu :)

För mig som har 27,1 mm stolpe verkar KS Lev eller Gravity Dropper vara de enda vettiga alternativen. GD:n är inte särskilt snygg tycker jag, men har läst mig till att den har större drop än KS.

Behövs uppåt 125-150 mm drop? Var köper man någon av dessa enklast/bäst/smartast??

mg25

Aktiv medlem
Jag köpte min KS lev integra 272 från bike-mailorder.

Kristoffer R

Aktiv medlem
mg25 skrev:
> Jag har precis monterat en KS Lev Integra på min
> Epic som jag köpte från Bike-mailorder. Har inte
> hunnit testa den ordentligt ännu, men är nöjd
> med utseendet och känslan in reglaget.
>

Jag har den, efter ca 10 månader har den börjat sagga 6-7 cm. Efter att ha tryckt i luft i den vanliga delen och låtit den stå i nedtryckt läge nån vecka blev den bättre men min "rumpkänsla" (kan ju inte snacka magkänsla här) är att den kommer segna ner på några turer.

Detta är min tredje dropper. Märkligt nog är den som funkat allra bäst en svårt glappande CB Joplin jag köpte av en här på happy som gett upp efter allt strul. En service sen gick den kanon.

KS har fina videos men jag har lite respekt för att gå längre än service och försöka få ordning på det inre men det finns en bra intruktioner online.

GD Turbo vore ju trevligt, bara mekanik. Men priset är högt och den är ful. :)

mg25 skrev:
> Jag har precis monterat en KS Lev Integra på min
> Epic som jag köpte från Bike-mailorder. Har inte
> hunnit testa den ordentligt ännu, men är nöjd
> med utseendet och känslan in reglaget.
>

Ja, det ser snyggt ut det där. Var det krångel att få IR-kabeln fram till styret genom ramen?

SalkinL

Aktiv medlem
mg25 skrev:
> SalkinL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill klaga lite på KS Lev Integras plast
> > remote.... blabla.... klaga på vajer o sånt
>
> Det är bara OEM stolparna som har plast remote,
> eftermarknads versionen har alu :)

Men vajerdragningen är kass ändå. Ska se om kan lösa det så man kan kroka ur vajern i nya remoten.

mg25

Aktiv medlem
manslennstrand skrev:
> mg25 skrev:
> -----
> > Jag har precis monterat en KS Lev Integra på
> min
> > Epic som jag köpte från Bike-mailorder. Har
> inte
> > hunnit testa den ordentligt ännu, men är
> nöjd
> > med utseendet och känslan in reglaget.
> >
>
>
> Ja, det ser snyggt ut det där. Var det krångel
> att få IR-kabeln fram till styret genom ramen?

Det var lite knepigt att få fram höljet nere vid vevlagret på min (lät vevlagret sitta kvar vid montaget), men det är nog nåt man får räkna med vid intern dragning.

Skral

Ny medlem
För en reverb, ska man köra på högerreglage och montera uppochner på vänster sida eller är det smartast att köpa reglage gjort för att sitta på vänster sida från början?

SalkinL

Aktiv medlem
Vänster upp och ned på är perfekt för ett höger-reglage. Bättre ergonomi och dessutom lite skyddat.

mg25

Aktiv medlem
Skral skrev:
> Men får det plats om man kör framväxalr också?

Du lär ju få sätta det på insidan av växelreglaget och då lär den hamna långt från handtaget. Då kommer du nog få ta handen från styret för att aktivera den. Jag skulle inte vilja ha det så.

EST

Aktiv medlem
Man får plats det är trångt men det går. Jag fick fila av lite på växel reglaget bara för att gå det som jag ville.

Pelle Hå

Aktiv medlem
mg25 skrev:
> Skral skrev:
> -----
> > Men får det plats om man kör framväxalr
> också?
>
>
> Du lär ju få sätta det på insidan av
> växelreglaget och då lär den hamna långt från
> handtaget. Då kommer du nog få ta handen från
> styret för att aktivera den. Jag skulle inte
> vilja ha det så.

Jag hade gjort tvärt om och haft reglaget till stolpen närmast handtaget. Framväxeln använder man rätt sällan i jämförelse med stolpen.
Nu kör jag visserligen utan framväxel, men om jag hade haft en...

Leffe

Aktiv medlem
Kristoffer R skrev:
> GD Turbo vore ju trevligt, bara mekanik. Men
> priset är högt och den är ful. :)

Varje gång jag läser en tråd om sänkstolpar känner jag mig lika nöjd över GD'n ?
Funkade lika bra häromdagen i minus 10 som i somras, den sjunker aldrig och man kan både lyfta cykeln i sadeln och hänga upp cykeln i den, utan att stolpen får ett utbrott av systemfelsmeddelanden ?

Makten

Aktiv medlem
Jag börjar bli intresserad av XLC eller Btwin som de också heter på vissa ställen. Har fått riktigt bra betyg och är ganska billiga. En lite störig sak är att priset ökat rejält under det senaste året, men det kanske tyder på att de faktiskt funkar och att man därför vågar ta mer betalt. Ett tag har de tydligen sålts för sjukt billiga 30 pund (under namnet Btwin då, och en äldre modell)!

Sen är det lite tvetydiga uppgifter om huruvida det är en luftfjäder eller stålfjäder. Låsningen verkar rent mekanisk i alla fall, vilket jag ser som positivt. Sen står det att det är 15 mm setback, men det ser inte så ut på bilderna. Enda direkta nackdelen jag kan se, om nu kvaliteten är okej, är den höga vikten.

https://www.bike-components.de/en/XLC/All-MTN-Sattelstuetze-SP-T07-mit-Remote-Modell-2016-p46707/

larsaw

Aktiv medlem
Makten sa:
Jag börjar bli intresserad av XLC eller Btwin som de också heter på vissa ställen. Har fått riktigt bra betyg och är ganska billiga. En lite störig sak är att priset ökat rejält under det senaste året, men det kanske tyder på att de faktiskt funkar och att man därför vågar ta mer betalt. Ett tag har de tydligen sålts för sjukt billiga 30 pund (under namnet Btwin då, och en äldre modell)!

Sen är det lite tvetydiga uppgifter om huruvida det är en luftfjäder eller stålfjäder. Låsningen verkar rent mekanisk i alla fall, vilket jag ser som positivt. Sen står det att det är 15 mm setback, men det ser inte så ut på bilderna. Enda direkta nackdelen jag kan se, om nu kvaliteten är okej, är den höga vikten.

https://www.bike-components.de/en/XLC/All-MTN-Sattelstuetze-SP-T07-mit-Remote-Modell-2016-p46707/
Låg vikt är ändå bara för tunnisar eller racesvetto'n och min uppfattning är att du inte tillhör ngn av don grupperna.
Köp o testa åt oss nu! ;)
Skämt o sido, den känns ju klart prisvärd om den nu håller :/

HasseL

Medlem
Makten sa:

Borde finnas i den svenska delen oxå av cykelgear.se Nu är de där utan remote men bara skriva och fråga de. De brukar kunna ha samma pris som de tyska sidorna...

http://www.cykelgear.dk/reservedele/sadelpinde/xlc-all-mtn-dropper-saddelpind-o309-mm

AddeN

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
AddeN sa:
Makten sa:
Den där har funnits i flera år under olika namn och med småförändringar i reglage och utseende.

T-mars, RSP, Icelift.

Det är en Gravitydropperkopia av lite sisådär kvalitet. Har en själv som jag köpte till plojcykeln och har nu som reservdropper.
Det där är inte alls samma stolpe som Tmars och de övriga. Den har en annan konstruktion även om den är snarlik.

Makten

Aktiv medlem
Man kan ju bli galen på sånt här. Den där RSP Plummet är slutsåld överallt utom på ETT ställe, och de skickar naturligtvis minsann inte utanför UK. Uäääh!

homie

Ny medlem
Följer. Låt tankarna flöda. Intressant för en som inte kan något om hiss-sadlar.

soderblom

Aktiv medlem

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på något sorts skydd för stolpen mot damm och vatten men hittar inget lämpligt att köpa eller bygga av.
Har hittat diverse stötdämparskydd men de är alla för tjocka eller korta. Det optimala vore en smal "påse" i nylon kanske, med kardborre längs hela sidan så man snabbt kan ta på/av den. Några tips?

Gurra

Aktiv medlem
Spontan tanke:
Gammal cykelslang med buntband uppe och nere.

Har man stealthwire så får man väl montera av den eller montera av sadeln.

BuTTuS

Aktiv medlem

42Hz

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
Jag har börjat fundera på något sorts skydd för stolpen mot damm och vatten men hittar inget lämpligt att köpa eller bygga av.
Har hittat diverse stötdämparskydd men de är alla för tjocka eller korta. Det optimala vore en smal "påse" i nylon kanske, med kardborre längs hela sidan så man snabbt kan ta på/av den. Några tips?
Ett neopreneskydd som är ämnat för kedjestaget kanske? Från Happy-butiken om de finns kvar? :)

Gurra

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
Gurra sa:
Spontan tanke:
Gammal cykelslang med buntband uppe och nere.

Har man stealthwire så får man väl montera av den eller montera av sadeln.
Nja, måste gå att ta av och på ganska lätt.
Något typ detta http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=79160;menu=1000,2,121;page=2 borde kanske funka, men de där är nog för korta. Har 15cm drop på min.
klipp buntband, hasa ned slangen, gör rent, nytt buntband.. klart =)

men Harris förslag kanske funkar, man vill ju egentligen ha det så tätt att man inte behöver öppna o göra rent på länge.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hmm, skulle en tjock nylonstrumpa göra jobbet? Får botanisera i lådorna lite ikväll innan sambon kommer hem :-)

Makten

Aktiv medlem
Fixade lite med min välanvända Gravity Dropper Turbo LP igår och konstaterade att låsmekanismen har ungefär noll slitage. Lite glapp i en bussning, men annars är den tiptop. Frågan är om jag inte ska köpa en till GD till andra cykeln ändå. Verkar inte finnas något annat som kommer i närheten av samma enkelhet och robusthet, och som dessutom inte är särskilt tung.

Frågan är då var man köper en GD till vettigt pris. De verkar vara slutsålda precis överallt utom hos tillverkaren, där priserna är synnerligen höga.

Rattnalle

Aktiv medlem
Min Reverb dumpade en stor pöl olja på golvet genom vevlagerhylsans dräneringshål i förrgår. Ska iväg med den till verkstaden igen nu på lunchen.

GDn börjar kännas mer och mer attraktiv även om risken fortfarande är noll att jag faktiskt köper den ;-)

Gurra

Aktiv medlem
FOX D.O.S.S. då?
någon som provat den?
jag gillar deras cutaway-CAD-bilder..
doss.jpg

den har ju också mekanisk låsning fast med bollar i skåra istället för pinne i hål.
Inga tester jag läst säger att den pajjar och håller på.
Men de verkar också svåra att hitta.
har hittat en 30,9 mm på Evans för ca 3000 kr..

Kollade också på GD turbo LP, men det verkar bli dyrare ca 3600 kr, dessutom måste man beställa från USA, vilket alltid blir lite trassligt.

larsaw

Aktiv medlem
BuTTuS sa:
Host host... Hörde jag yttra att GD är fula... Host host ;)

JojjeM

Aktiv medlem
Har inte innerbensskydd på gafflar varit dissat sedan hedenhös med motiveringen att smuts alltid letar sig in och skyddet istället förvandlas till ett slippapper? Varför skulle det funka annorlunda på en sänkstolpe?

/Johan

mikipedia_

Aktiv medlem
Tror nån spänntfast en slang mellan sadelrailsen och sen nedanför skrapringen, allt med buntband.

BjornR

Aktiv medlem

Crossmax

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Tror nån spänntfast en slang mellan sadelrailsen och sen nedanför skrapringen, allt med buntband.
Japp, that's me. Hittar dock inte inlägget nu, sök så kanske ni hittar!

Funkar skitbra, tar bort i princip allt sprut som kommer från bakhjulet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer