Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Mini_me

Aktiv medlem

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har exakt den och kör med pluppen vid stolpen. Vajern i remoten dras fast med en skruv. Verkar ev. finnas olika varianter, köpte min för någon månad sen.

Rekommenderar dock Wolftooth istället, betydligt skönare och känns mer premium. Kostar iofs som en halv skjorta, men du använder den betydligt mer troligtvis.

Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Har WT på nya hojen. Men måste ha en till gamla?

Så en säger ja , en säger nej.

Får beställa och se ?

Edit: Såg nu att det är bild på en plupp och vajer , kan det ingå tro? Finns inga alt vad jag kan se.

Senast ändrad:

Davey

Ny medlem
Mini_me sa:
Kan nån svara på om denna: https://www.chainreactioncycles.com/brand-x-ascend-lever-kit-shifter-1x-gears-/rp-prod149026
klarar att ha vajerpluppen på stolpsidan , dvs att man kan fästa vajern i remoten på nåt sätt (Skruv?)

Och gärna om nån har ett utlåtande om den är ok :)

(Behöver ha en remote som inte behöver ha pluppen vid remoten och som inte kostar skjortan)
Satte på en sån på min hoj igår. Den fasta nippeln på stolpen och en lös med skruv på remoten.

Mini_me

Aktiv medlem
Davey sa:
Mini_me sa:
Kan nån svara på om denna: https://www.chainreactioncycles.com/brand-x-ascend-lever-kit-shifter-1x-gears-/rp-prod149026
klarar att ha vajerpluppen på stolpsidan , dvs att man kan fästa vajern i remoten på nåt sätt (Skruv?)

(Behöver ha en remote som inte behöver ha pluppen vid remoten och som inte kostar skjortan)
Satte på en sån på min hoj igår. Den fasta nippeln på stolpen och en lös med skruv på remoten.
Perfekt! Tack?

H.

Aktiv medlem
Jaha. One-up, Bikeyoke eller Brand-x. Vad ska jag ha?

Vill ha nåt bra som funkar utan problem. Ju längre slag desto bättre. Inte superpriskänslig, men prislappen på Brand-x'en är svår att bortse från.

marr

Moderator
Forumvärd
H. sa:

Vill ha nåt bra som funkar utan problem. Ju längre slag desto bättre. Inte superpriskänslig, men prislappen på Brand-x'en är svår att bortse från.
Jag som har både one-up och brand-x hade valt oneup.

H. sa:

Jag beställde Oneup :) Just nu på rea någon hundralapp på Cykelkraft, sen remote för 460kr från Chainreaction cycles :)

Blir runt 2200kr. Lite dyrare än Brand X, men förhoppningsvis lite bättre kvalité. Sen möjligheten till att ställa in valfri höjd på Oneup gör den ju väldigt intressant

Der Kaiser

Aktiv medlem
marr sa:
H. sa:

Jag som har både one-up och brand-x hade valt oneup.
Samma fråga som jag ställde häromdagen.
Cykelkraft säljer som sagt Oneup för nästintill samma pris som Bike24 säljer Brand-x just nu, ca 1700. Väldigt attraktivt pris. Och rimligen lättare med eventuellt garantijobb.

Jag har inte beställt än, men kommer till 99% sannolikhet välja en bikeyoke, du H., som uttalat vill ha max längd, kanske ser Oneup/Brand-x extra centimeter som bonus

H.

Aktiv medlem
Jaha. One-up alltså. Alla jag frågat har sagt den. Blir spännande att testa nåt annat än Reverb som jag kört i fyra säsonger. (Tre olika)

Mini_me sa:

Det finns två nästan likadana modeller, där en av dom har låsskruv och den andra saknar.

Det där ser dock ut att vara den med låsskruv, om nu bilden stämmer,

När jag skulle byta vajer på min så gick dock skruven bara runt istället för att lossa, ingen höjdare. Det är ett ok reglage när det följer med billiga stolpar, men inte värt löst.

Jag panikhandlade istället denna när jag inte fick loss skruven på min, visserligen bara kört det en månad, men klart trevligare reglage:
https://www.bike24.com/p2222940.html?q=bontrager lever

Elleman

Ny medlem
Hade tänkt att köpa https://www.wiggle.se/brand-x-ascend-02-sankstolpe/ i 27.2mm utförande. Eftersom den alltid säljer slut direkt vid lagerleverans har jag börjat titta på andra märken och leverantörer. Hittade denna, https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-jd-ysp36-remote-seatpost-395x27.2mm-760697 hittar knappt några reviews om dropper postern men butiken har inte det bästa yrket enligt Google. Ska man slå till eller finns det bättre 27.2mm dropper posts i 1000-2000 prisklassen?

C-dale

Aktiv medlem
Brand X och Tranz X är samma sak. Bike-discount o Bikecomponents är de största tyska handlarna. Mkt lite problem med dem.

Krompa

Aktiv medlem
Funderar på att byta från Fox Transfer men vill behålla reglage och vajer då jag gillar det och även lyckades få hem ett i reserv. Vilka stolpar delar samma infästning som Transfer så att jag bara kan haka i och köra?

IMAG0699.jpg

Senast ändrad:

Krompa

Aktiv medlem
Tack. E thirteen TRS + verkar också ha liknande. Var intresserad av den innan pga: By completely dispensing with hydraulics and pneumatics, the TRS + has a purely mechanical system. The saddle is lifted by a simple spring in the desired of the four possible positions.

Krompa

Aktiv medlem
Det blev en 170 mm E thirteen TRS +. Kör den med Transfer-reglaget. Behövde ta ur vajern för att ta bort den lilla lösa cylinder-grejen som hakar i. Utan den var det nästintill identiskt. Verkar funka bra och så har jag reglage i reserv.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Jag köpte en sådan för någon månad sedan, 1209kr betalade jag på wiggle (31.6mm, 150mm travel, 480mm längd), så rea vet jag inte om det är?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
det kanske inte var så billigt, inte vet jag :) men CRC hade upp till 44% Rea stod det där :)

EUNE

Medlem
Rookie fråga. Precis fått hem min Bran X stolpe och ska montera den under kvällen.
Bör jag feta in stolpen innan och i så fall med vad.
Har ingen lbs i närheten, kan bli ett stopp på en bensinmack.

AddeKvark

Aktiv medlem
EUNE sa:
Rookie fråga. Precis fått hem min Bran X stolpe och ska montera den under kvällen.
Bör jag feta in stolpen innan och i så fall med vad.
Har ingen lbs i närheten, kan bli ett stopp på en bensinmack.
Ja, den bör hanteras som en vanlig sadelstolpe. Det viktigaste är nånting som hindrar att stolpen korroderar fast i ramen. Har du kolfiberram bör det vara montagepasta anpassat för det.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är lite dubbelt det där. Droppers går ju som regel inte att dra fast lika hårt utan att riskera att kärva. Men torrt är inte heller bra.

Jag har friktionsklet på min, så slipper jag dra åt.

Staffan88

Ny medlem
Jag köpte just en dropper post med extern vajer och funderar lite på om ni har några tips på hur man fäster/drar utvändiga vajrar längs ramen på ett snyggt och funktionellt sätt? Nu sitter den med eltejp!

mikipedia_

Aktiv medlem
Staffan88 sa:
Jag köpte just en dropper post med extern vajer och funderar lite på om ni har några tips på hur man fäster/drar utvändiga vajrar längs ramen på ett snyggt och funktionellt sätt? Nu sitter den med eltejp!

Buntband lr små fästögglor för buntband med dubbelhäftande tejp på.

Spacekitty

Aktiv medlem
Vad är normal slaglängd? Och vad är det minsta som är vettigt? Är mer slaglängd alltid bättre?

Det är i stort sett alltid bäst att ta så lång slaglängd som man får plats med.

Undantaget om man kör världskuppen i XC eller så

Det vet man nog bäst om man faktiskt sysslar med det :p

Vet att Jenny Rissveds körde med en 120mm reverb ombyggd till 40mm.
Antar att man inte vill råka sänka mer än nödvändigt när det gäller att samtidigt trampa hem vartenda halva sekund man kan

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mer slaglängd ger lite mer vikt. Men det skiljer mer mellan olika modeller än det gör på olika slag.

Viktigast är att den går att ha så lågt att sadeln hamnar rätt när den är högst upp.

125 och 150 är normal längd. 150 går inte alltid att få dit.

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Mer slaglängd ger lite mer vikt. Men det skiljer mer mellan olika modeller än det gör på olika slag.

Viktigast är att den går att ha så lågt att sadeln hamnar rätt när den är högst upp.

125 och 150 är normal längd. 150 går inte alltid att få dit.
170 har blivit fullt normalt det också senaste året. Jag är väldigt nöjd med 185 också för den delen :-)

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har nog faktiskt inte mycket val om jag tittar i tabellen för totallängd. 125 eller 150.

100 mm = 340 lång, klarar inte minsta insert längd i ramen.

125 mm = 390 lång, klarar sig precis förbi gränsen för minsta insert i ramen.
150 mm = 440 lång, blir 35 mm längre än nuvarande fasta stolpe.

170 mm = 480 lång, sadeln hamnar ganska exakt på den höjd jag sitter på idag, ingen möjlighet att sänka någon endaste mm. Går bort.

Rattnalle

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Jag har nog faktiskt inte mycket val om jag tittar i tabellen för totallängd. 125 eller 150.

100 mm = 340 lång, klarar inte minsta insert längd i ramen.

125 mm = 390 lång, klarar sig precis förbi gränsen för minsta insert i ramen.
150 mm = 440 lång, blir 35 mm längre än nuvarande fasta stolpe.

170 mm = 480 lång, sadeln hamnar ganska exakt på den höjd jag sitter på idag, ingen möjlighet att sänka någon endaste mm. Går bort.
Det skiljer mycket från modell till modell vad gäller hur mycket onödig längd de har. Jag fick in 35mm till när jag bytte från Reverb till Revive. Hade inte mer än kanske 10 mm över med Reberben så resten var olika utformning på krage, klämma och annat.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer