Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Bladin

Medlem
Staffan88 sa:
Jag köpte just en dropper post med extern vajer och funderar lite på om ni har några tips på hur man fäster/drar utvändiga vajrar längs ramen på ett snyggt och funktionellt sätt? Nu sitter den med eltejp!
Har du extern vajerdragning till broms och/eller växel kanske nått dylikt kan funka. Blir ju som ett extra fäste för tex. dropper då. Jag tog nån liten bränsleslang jag hade kvar och stack buntbandet genom. Mest för att få ut bromsslangen från ramen för att undvika skav.

Bilagor

npl

Ny medlem
Funderar på att köpa en dropper post med intern vajerdragning till min sons cykel. Det är en BMC Speedfox årsmodell 2016 tror jag, hursomhelst innan dom hade dropper som standard. Den har intern vajerdragning för växlar och bromsar, men inget förberett för dropper vid sadelröret. Övriga kablar kommer ut under och på sidan. Kommer det att vara möjligt att få kabeln att komma fram och ut vid sadelröret ändå?

Bilagor

cola

Aktiv medlem
Tack, hittat den bilden förut men med för kass uppläsning för att tyda ordentligt! Borde med andra ord bli några cm till jämfört med min, får åka hem o mäta!

zam

Aktiv medlem
Finns det några vettiga wirestopp man kan använda om man har stolpe och remote som båda vill ha den gjutna klumpen? (Oneup med spez remote)

jonte987

Aktiv medlem
Det är nog lika bra. Blir nog kämpigt att få det bra annars. (Ingen expert men monterade en one-up i veckan)

Martinmat

Aktiv medlem
Vad kör du för stolpe idag?

cola sa:
Tack, hittat den bilden förut men med för kass uppläsning för att tyda ordentligt! Borde med andra ord bli några cm till jämfört med min, får åka hem o mäta!

marr

Moderator
Forumvärd
jonte987 sa:
Det är nog lika bra. Blir nog kämpigt att få det bra annars. (Ingen expert men monterade en one-up i veckan)
Det är knepigt av många anledningar att ha gjuten plupp i båda ändar. Enklast att hantera och installera är gjuten plupp i stolpen och skruv i remote. Tycker jag iallafall.

jonte987

Aktiv medlem
marr sa:
jonte987 sa:
Det är knepigt av många anledningar att ha gjuten plupp i båda ändar. Enklast att hantera och installera är gjuten plupp i stolpen och skruv i remote. Tycker jag iallafall.

Ja, det var enkelt. Lite fult vid reglaget men det var inget vidare reglage utseende mässigt oavsett. Fast är det tvärtom så kan man fula med tex växelreglage. Att fixa stopp i båda ändar låter som mer jobb än det är värt. Känns spontant som det kräver lite skills att få rätt spänning.

Edit: det var ju nån som moddat ett växelreglage och stoppat med en bit av sockerbit eller vad det var.

Senast ändrad:

clnr

Aktiv medlem

zam

Aktiv medlem
clnr sa:
zam sa:
Finns det några vettiga wirestopp man kan använda om man har stolpe och remote som båda vill ha den gjutna klumpen? (Oneup med spez remote)
Har löst det med den minsta skruvnippeln härifrån: https://www.rinab.nu/wire-och-nipplar/Skruvnippel-olika-storlekar.htm + loctite. Funkar OK för mig, men är inte snyggaste lösningen
Tack, det påminner om den nippeln som redan sitter i spez stolpen, hade hoppats att det fanns en snyggare lösning, men fortfarande bättre än en femhundring på en ny remote.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fulmek? Blev ivrig då lbs sålde en Raceface remote till bra pris att det självklart blev fel modell. Slaktade en stickpropp, bågfulade lite, och ett wirestopp var fixat. Har kanske inga större förhoppningar om att det kommer hålla för evigt, men funkar för stunden.

Bilagor

alex.asu

Medlem
Tog oskulden av en ny OneUp v2 210mm dropper. Moar is better liksom.
Enda skillnaden i handhavande och installation jämfört med 170mm v1 (som flyttas till annan cykel) är att den nya är lite känslig för hårt spänd sadelstolpsklämma.
Inga problem att hitta ett lagom moment som både låter stolen glida fritt och samtidigt sitta kvar på plats vid trampande på min 90-minutersrunda i morse, bara lite förvånande eftersom den gamla kan spännas fast väldigt hårt.
40 cm extra var definitivt märkbart vid platta-ish landningar.

jonte987

Aktiv medlem
min oneUp har inga problem med höljet. Vet inte om det är v1 eller v2.

Däremot har jag nåt knas med en Brand-x som satt i ramen när jag köpte den. Vajern tappar spänning om jag sänker sadeln (inte droppar den). Dvs jag måste ha spänning mellan stolpen och första fästet på ramen.
Jag har inte plockat av den än för att kolla om om den är felmonterad.

DanielS

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Däremot har jag nåt knas med en Brand-x som satt i ramen när jag köpte den. Vajern tappar spänning om jag sänker sadeln (inte droppar den). Dvs jag måste ha spänning mellan stolpen och första fästet på ramen.
Om jag minns det rätt från monteringen av min Brand-x så sitter inte vajern direkt fast i nederdelen av stolpen utan det baseras på att vajern är aningen spänd i höljet för att den ska hållas på plats. Fick liksom montera den i två steg, först i stolpen med reglaget liggande brebvid. Så jag tror jag skulle ha samma problem om jag ändrar sadelhöjden med klämman.

jonte987

Aktiv medlem
DanielS sa:
jonte987 sa:
Om jag minns det rätt från monteringen av min Brand-x så sitter inte vajern direkt fast i nederdelen av stolpen utan det baseras på att vajern är aningen spänd i höljet för att den ska hållas på plats. Fick liksom montera den i två steg, först i stolpen med reglaget liggande brebvid. Så jag tror jag skulle ha samma problem om jag ändrar sadelhöjden med klämman.
Ok, skumt. Som det är nu skulle det inte funka om inte höljet satt fast i ramen. På andra hojen med internt hela vägen så sitter den bara fast i stolpe och reglage.(på megan är den extern från bb och framåt)
Det är kanske bara är att lossa allt och se till att det finns spänning från början till slut när jag spänner upp det. Eftersom det funkar när jag cyklar så har det kommit långt ner på problemlistan.

alex.asu

Medlem
Raggamuffin sa:
alex.asu sa:
40 cm extra var definitivt märkbart vid platta-ish landningar.
Inte illa :D :)

Det pratas om att den är meckig för att wire-höljet ska röra sig, inga problem med det alltså?
Jag hoppar inte högt, men jag har väl klena ben relativt min vikt.

Alltså, mängden slack som behövs i höljet för att det ska fungera som tänkt är ju minimal. Pratas det om detta av folk som teoretiserar på internet, eller av folk som faktiskt haft problem med det? Själv har jag aldrig skänkt det en tanke, det har bara fungerat på både v1 och v2.

ComfyN

Ny medlem
Jag har häller inte några problem med att höljet skall kunna röra sig med OneUp V1an. Antar att det skall vara bra tight hål in i ramen för att det skall strula. Det enda som strulat är att plastbussningen i toppen av stolpen har behöft smörjas för att den inte skall knaka galet mycket.. men det är å andra sidan gjort på 5 min medans den är monterad.

DanielS

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Ok, skumt. Som det är nu skulle det inte funka om inte höljet satt fast i ramen. På andra hojen med internt hela vägen så sitter den bara fast i stolpe och reglage.(på megan är den extern från bb och framåt)
Det är kanske bara är att lossa allt och se till att det finns spänning från början till slut när jag spänner upp det. Eftersom det funkar när jag cyklar så har det kommit långt ner på problemlistan.
Jag tror min setup fungerar bättre i så fall för det spelar ingen roll om höljet sitter fast. Däremot så tror jag att vajerstoppet skulle kunna "halka" ur rätt position om man justerar sadelhöjden med klämman och vajern inte är tillräckligt spänd.

Se länk nedan för hur det ser ut inuti sadelstolpen:
https://www.wiggle.se/brand-x-ascen...MIlZbFkJmd4wIVF-aaCh1jOAJ7EAQYASABEgIzQvD_BwE

jonte987

Aktiv medlem
DanielS sa:
jonte987 sa:
Jag tror min setup fungerar bättre i så fall för det spelar ingen roll om höljet sitter fast. Däremot så tror jag att vajerstoppet skulle kunna "halka" ur rätt position om man justerar sadelhöjden med klämman och vajern inte är tillräckligt spänd.

https://www.wiggle.se/brand-x-ascen...MIlZbFkJmd4wIVF-aaCh1jOAJ7EAQYASABEgIzQvD_BwE
mm, jag tror det är knas. Får ta tag i det nu när semestern börjar ikväll.

xyklisten

Aktiv medlem
Sitter nu här med en ny Ritchey Kite dropper, min första.
Kollat installationsvideo men blir inte klok på en sak. I videon så dras stolpen ut till full längd med handkraft vid installationen, innan det lilla lufttryck som ska vara fylls på. Min rör sig inte ur fläcken hur mycket jag än tar i .....
Nån med erfarenhet av nämnda stolpe?

xyklisten

Aktiv medlem
xyklisten sa:
Sitter nu här med en ny Ritchey Kite dropper, min första.
Kollat installationsvideo men blir inte klok på en sak. I videon så dras stolpen ut till full längd med handkraft vid installationen, innan det lilla lufttryck som ska vara fylls på. Min rör sig inte ur fläcken hur mycket jag än tar i .....
Nån med erfarenhet av nämnda stolpe?
Tips: läs hela instruktionen innan montering, även det finstilta...... Borde kunna ordna upp sig det här.

BRIGATE

Ny medlem
Jag har använt dropperpost (Syncros) i över ett år och den har fungerat felfritt fram till senaste rundan då den efter några mil med sporadisk användning inte längre stannade i upphöjt läge, den glider nu sakta ner när jag sitter på den - ibland snabbt men ibland tar det lite längre tid innan jag märker att jag sakta glider ner. Vad kan det bero på och finns det något jag kan kontrollera/försöka åtgärda själv eller bör jag hålla fingrarna borta och lämna in den till min handlare? Har inte ändrat min setup på ett bra tag ska tilläggas.

AX3L

Aktiv medlem
BRIGATE sa:
Jag har använt dropperpost (Syncros) i över ett år och den har fungerat felfritt fram till senaste rundan då den efter några mil med sporadisk användning inte längre stannade i upphöjt läge, den glider nu sakta ner när jag sitter på den - ibland snabbt men ibland tar det lite längre tid innan jag märker att jag sakta glider ner. Vad kan det bero på och finns det något jag kan kontrollera/försöka åtgärda själv eller bör jag hålla fingrarna borta och lämna in den till min handlare? Har inte ändrat min setup på ett bra tag ska tilläggas.
En krävande wire borde kunna ge det symtomet. Då slackar den inte ordentligt och det blir som att reglaget är nedtryckt hela tiden. Byt wire alltså, eller möjligen släpp lite på spänningen med skruven vid reglaget.

BRIGATE

Ny medlem
AX3L sa:
BRIGATE sa:
En krävande wire borde kunna ge det symtomet. Då slackar den inte ordentligt och det blir som att reglaget är nedtryckt hela tiden. Byt wire alltså, eller möjligen släpp lite på spänningen med skruven vid reglaget.
Lite slack var allt som behövdes. Tack för tipset!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
jonte987 sa:
DanielS sa:
jonte987 sa:

mm, jag tror det är knas. Får ta tag i det nu när semestern börjar ikväll.
Helt övertygad om att det är knas. Måste vara höljet som hoppat ur hållaren eller något annat tokigt. Jag bytte min 150mm mot en 170mm och bytte då bara själva sadelstolpen utan några problem. Får ni i övrigt några problem med dem så kolla lufttrycket, på båda mina stolpar har trycket varit långt under rekommenderat och de funkade halvtaskigt tills jag pumpade upp rätt tryck.

marr

Moderator
Forumvärd
Fick precis hem en ny variant på bussning till oneup v1 stolpen.

Stor skillnad. Min började sega lite trots att den var välsmord. De bjöd på dem med.

glitch

Aktiv medlem
marr sa:

Stor skillnad. Min började sega lite trots att den var välsmord. De bjöd på dem med.
Jag fick en v2 stolpe istället då bussningarna var slut när jag mailade dem - eller närmare bestämt fick jag välja då v2orna var slut då också. Blev en v2a, sen betalade de tillbaka returportot för v1an. Så sjukt service minded.

marr

Moderator
Forumvärd
glitch sa:
marr sa:

Jag fick en v2 stolpe istället då bussningarna var slut när jag mailade dem - eller närmare bestämt fick jag välja då v2orna var slut då också. Blev en v2a, sen betalade de tillbaka returportot för v1an. Så sjukt service minded.
Hehe najs!

Q&D

Medlem
Finns det någon dropper med stålfjäder istället för luft? Helst utan remote.
Är ute efter en enkel pålitlig dropper som kräver minimalt med underhåll.

mikipedia_

Aktiv medlem
Q&D sa:
E13 har en med fjäder i istf luft, den är funkis men personligen har jag hellre annat med bättre känsla (mindre glapp i sidled och högre kvalitetskänsla över lag)

Acura

Medlem
Q&D sa:

Gravity dropper finns ju både med och utan remote.

/Anders

fredrik168

Aktiv medlem
Nån som vet om brand x stolpe går att begränsa till 140ish istället för 150??

(Frågar åt en kompis)

qma

Aktiv medlem
Jag gjorde full rebuild på min BikeYoke Revive nyss. Hade svårt att googla fram hur viktig typen av hydraulolja kan vara där, då deras stock olja är nåt exotiskt till högtryckspumpar, plus nån tillsats.

Hittade dock en forumpostning där nån från BY sa att det funkar med annan olja, så jag körde med min 2.5 wt gaffelolja (Castrol synthetic), och det funkade prima.

Det stank gammal båtmotor om oljan som måste varit 3-4 år gammal. Oljan såg lite dimmig ut men inte smutsig.

Crossmax

Aktiv medlem
qma sa:
Jag gjorde full rebuild på min BikeYoke Revive nyss. Hade svårt att googla fram hur viktig typen av hydraulolja kan vara där, då deras stock olja är nåt exotiskt till högtryckspumpar, plus nån tillsats.

Hittade dock en forumpostning där nån från BY sa att det funkar med annan olja, så jag körde med min 2.5 wt gaffelolja (Castrol synthetic), och det funkade prima.

Det stank gammal båtmotor om oljan som måste varit 3-4 år gammal. Oljan såg lite dimmig ut men inte smutsig.
Återstår väl också att se hur väl det funkar ute i vinterkylan, men toppen om det inte krävs specialspecial-olja.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer