Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Tomcaten

Aktiv medlem
Istället för att behöva läsa igenom tråden som om jag själv hade haft dropper så tog jag bort min istället och jag upplever det som att den stjälper mer än hjälper.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Istället för att behöva läsa igenom tråden som om jag själv hade haft dropper så tog jag bort min istället och jag upplever det som att den stjälper mer än hjälper.
På riktigt?
Dropper är ju det bästa sen skivat bröd!

Rattnalle

Aktiv medlem
Har man ork att alltid ståcykla är det väl ok utan. Tänker på legenden marran och hans 4X-stigcykel t ex.

Tomcaten

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Tomcaten sa:
På riktigt?
Mycket riktigt.

Jag behöver inte rullator heller.

Varför ha sadel alls? På min hardtail har jag tagit bort sadeln och sadelstolpen. På sadelrörets ände har jag trätt på en tennisboll som jag skurit ett hål i.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Nypåmtb sa:
Tomcaten sa:
På riktigt?
Mycket riktigt.

Jag behöver inte rullator heller.
Har man gått över till dropper är det en slippery slope, snart väljer man bort hojen till förmån för bridge och korsord. Kanske lika bra att ge upp redan nu?

xyz-saft

Aktiv medlem
m3lk3r sa:
Ska sälja en instegs-FS med droppern KS E30i. Cykeln är nyservad, förutom droppern, som har stått helt orörd i typ 2,5 månader. Nu när jag testade dess funktion har den helt kärvat fast. Hör att vajern verkar skava lite nere i ramen/vid dropperns botten när jag trycker ner reglaget, brukar inte låta något annars.
Nån som råkat ut för något liknande med sin KS? Tror jag får rulla bort till sportson med den om jag inte löser det, alternativt sälja den utan dropper..
Hände med min KS också, med extern wire. Tog en gång och drog i anslutningen mellan den externa och interna wiren och sen fungerade den igen.

Robban

Medlem
Jag kör en cheepasfuck TransX. Väger inte så mycket, internal wire, flexar en del men min röv flexar mer och många cykeltillverkare bygger ändå in flex i sadelstolpen/sadelstolpsröret så det är inget som stör. Funderar dock på att plocka bort den då jag knappt använder den. Man vill ju ha en lätt fatty :)
Otroligt prisvärd iaf o inget strul på 2 år.

Octagon

Aktiv medlem
marr sa:
Nypåmtb sa:
fredrik168 sa:
Nån som vet om det går att ändra en Brand-X 150 till ca 130 på nåt sätt ??
De äldre kunde använda samma shims som till One-up stolparna.
Borde fungera att improvisera liknande oneup ja. Kika på oneups beskrivning så får du kanske någon idé :)
Har för mig att någon lyckats göra det med stripes/buntband av tunnare modell. Alltså att han/hon klippt sönder buntband och knölat i på samma sätt som den där distansen som man kan köpa till OneUp.
Som sagt, kolla hur det går till på OneUp.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Belltower
Wolf Tooth ReMote

Tänk att en uppgradering kan vara så läcker... :)
Tredje reglaget på den här cykeln nu, det är också tredje ReMote som jag har nu (om man inte räknar med en som saknar en av delarna, isåfall blir det 3 ½ :) )

P1070335-Edit.jpg

Har provat den lite nu och det funkar ju finemang. Tricket var, på min FS här, att ha den här Light Action-modellen (längre spak bara). Så då funkar det bra, för Thomson-pinnen är väldans trögreglerad.

Sedan tidigare har jag även en högst vanlig ReMote för min HT med Brand-X stolpen. Där funkar det grymt bra, går som smör att reglera.

Sist köptes en Purple Special Edition där jag bytte klämman mot en 31.8 mm för att sätta på gravel-hojen:
_1020023.jpg

För ett tag sedan kraschade jag HT'n och då gick ReMote'n "sönder". Men det enda som var sönder var den här plastdelen som är gjord för att ta smällen. Satte dit en längre skruv med bricka så gick det att använda tills jag fick hem reservdelen.

_1010858.jpg

Bra grejjer detta!

marr

Moderator
Forumvärd
Belltower
Wolf Tooth ReMote

Tänk att en uppgradering kan vara så läcker... :)
Tredje reglaget på den här cykeln nu, det är också tredje ReMote som jag har nu (om man inte räknar med en som saknar en av delarna, isåfall blir det 3 ½ :) )

Visa bilaga 403374

Har provat den lite nu och det funkar ju finemang. Tricket var, på min FS här, att ha den här Light Action-modellen (längre spak bara). Så då funkar det bra, för Thomson-pinnen är väldans trögreglerad.

Sedan tidigare har jag även en högst vanlig ReMote för min HT med Brand-X stolpen. Där funkar det grymt bra, går som smör att reglera.

Sist köptes en Purple Special Edition där jag bytte klämman mot en 31.8 mm för att sätta på gravel-hojen:
Visa bilaga 403375

För ett tag sedan kraschade jag HT'n och då gick ReMote'n "sönder". Men det enda som var sönder var den här plastdelen som är gjord för att ta smällen. Satte dit en längre skruv med bricka så gick det att använda tills jag fick hem reservdelen.

Visa bilaga 403376

Bra grejjer detta!
Och extra lager till remoten köpte jag hos kullagergrossisten :) tips. https://www.kullagergrossisten.se/product/15x21x4-gummitatat--abec-5-

SocialGimp

Aktiv medlem
Kollade på remotes bara för skojs skull men jäklar vad dyra dom är! FRÅN 50€ för en jäkla spak?? Tror det får strykas från uppgraderings-listan...

zinkpasta

Aktiv medlem
Wolftooth är värd varenda krona. Du kan ju dessutom flytta med den till nästa cykel, eller stolpe.

SocialGimp

Aktiv medlem
Wolftooth är värd varenda krona. Du kan ju dessutom flytta med den till nästa cykel, eller stolpe.
Ok, kör Brand-X original-spak just nu som alla verkar hata. Har själv inga större problem med den, den gör sitt jobb, men vad är det som skiljer Wolftooth mot det jag har mer än att den ser snygg ut?

marr

Moderator
Forumvärd
Ok, kör Brand-X original-spak just nu som alla verkar hata. Har själv inga större problem med den, den gör sitt jobb, men vad är det som skiljer Wolftooth mot det jag har mer än att den ser snygg ut?
Allt.

Tilläggas ska väl att brand-x finns i två olika generationer. Den första var riktigt jävla usel. Den andra är bara usel ;)

Rattnalle

Aktiv medlem
Det kvarstår dock att prisnivån känns smått orimlig när man får ett helt växelreglage fullt med finmekanik för samma pengar...

Rattnalle

Aktiv medlem
Nej jag känner
Jag känner mig inte tvingad. Jag är som tur är inte så brydd över just sånt vilket är skönt eftersom jag kan lägga pengarna på nåt roligare ;-)
Men det är rätt dyrt för vad man får i jämförelse.

marr

Moderator
Forumvärd
Nej jag känner
Jag känner mig inte tvingad. Jag är som tur är inte så brydd över just sånt vilket är skönt eftersom jag kan lägga pengarna på nåt roligare ;-)
Jag gillar saker som fungerar, inte är glappiga och rackliga. Då är wolftooth remoten perfekt.
Men du kör väl med bikeyoke och deras remote?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag gillar saker som fungerar, inte är glappiga och rackliga. Då är wolftooth remoten perfekt.
Men du kör väl med bikeyoke och deras remote?
Ja. Remoten är ärligt talat sådär, särskilt för priset.

Stolpen är helt ok men det är Revive-funktionen som avgjort. Vägrar stå på ett berg nånstans med en stolpe som sjunker igen.

marr

Moderator
Forumvärd
Ja. Remoten är ärligt talat sådär, särskilt för priset.

Stolpen är helt ok men det är Revive-funktionen som avgjort. Vägrar stå på ett berg nånstans med en stolpe som sjunker igen.
Jasså? Jag tyckte remoten var helt ok, körde den inte så länge iofs.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nej jag känner
Då det är en av de viktigaste kontaktpunkterna på cykeln så tycker jag det gör en stor skillnad för totalupplevelsen, men YMMV givetvis.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu börjar väl andra remotes komma ikapp, men när den kom var den i en klass för sig. "Allt" som skrevs ovan sammanfattar det väl väl, men ska jag specificera skulle jag säga ergonomi, inställningsmöjligheter, designtänk (t. ex. Sambals krasch-beskrivning ovan).

Rattnalle

Aktiv medlem
Då det är en av de viktigaste kontaktpunkterna på cykeln så tycker jag det gör en stor skillnad för totalupplevelsen, men YMMV givetvis.
Jag verkar å andra sidan mer kräsen än dig vad gäller bromsarna. Dropperreglaget hamnar för mig en bit ner på priolistan efter det mesta andra :-)

Men oavsett. Min poäng var inte att det inte går att värdesätta olika saker och att någon kan tycka det är värt det. Det var att i jämförelse med andra komponenter är det mycket pengar för något väldigt mekaniskt simpelt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jasså? Jag tyckte remoten var helt ok, körde den inte så länge iofs.
För kort, märklig vinkel, pivoten lite felplacerad, mycket friktion mot vajern. Typ. Men den funkar och efter att ha levt med Reverben i fem-sex år eller vad jag nu hade den så är den ändå ett stort lyft.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag verkar å andra sidan mer kräsen än dig vad gäller bromsarna. Dropperreglaget hamnar för mig en bit ner på priolistan efter det mesta andra :)

Men oavsett. Min poäng var inte att det inte går att värdesätta olika saker och att någon kan tycka det är värt det. Det var att i jämförelse med andra komponenter är det mycket pengar för något väldigt mekaniskt simpelt.
Om du ändrar kräsen till "kinkig" ang bromsarna så kan jag ev. hålla med dig. Men allra helst så får återkomma och uttala dig när du faktiskt testat. :-D

Jag tycker fö det är lite märkligt att bedöma någots kostnad utifrån hur mekaniskt advancerad den är. Det mest intressanta för mig är snarare prestandaökningen, och där är det givetvis subjektivt både hur man bedömmer en ev. prestandaökning och vad man anser är mycket pengar.

#metadebatt

Rattnalle

Aktiv medlem
Om du ändrar kräsen till "kinkig" ang bromsarna så kan jag ev. hålla med dig. Men allra helst så får återkomma och uttala dig när du faktiskt testat. :-D

Jag tycker fö det är lite märkligt att bedöma någots kostnad utifrån hur mekaniskt advancerad den är. Det mest intressanta för mig är snarare prestandaökningen, och där är det givetvis subjektivt både hur man bedömmer en ev. prestandaökning och vad man anser är mycket pengar.

#metadebatt
Testat att ha den bra bromsen bak? Tror jag överlever ändå men tack för omtanken.. Viktstraffet med fyrkolv i båda ändar är för litet för att jag ska överväga nåt annat på den sortens cykel jag äger.

Det är två separata frågor. En produkt har flera olika värden. Den subjektiva prestandaökningen är ett. Någon sorts bedömning av vad man rent fysisk betalar för en annan. Ett värde behöver inte höja eller sänka ett annat. Du kan både bli grundlurad sett till vad du får för pengarna fysiskt och få en väldigt prisvärd prestandaökning för att någon tänkt till och gjort en smart lösning.

zinkpasta

Aktiv medlem
Det är två separata frågor. En produkt har flera olika värden. Den subjektiva prestandaökningen är ett. Någon sorts bedömning av vad man rent fysisk betalar för en annan. Ett värde behöver inte höja eller sänka ett annat. Du kan både bli grundlurad sett till vad du får för pengarna fysiskt och få en väldigt prisvärd prestandaökning för att någon tänkt till och gjort en smart lösning.
Nu tror jag att du är sarkastisk. Eller ekonom.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag är tillbaka på brand-x efter att ha sålt hojen med One-up stolpen som tyvärr krävde en del service för att funka bra.
Gillar helt klart Brand-x bättre och tillsammans med Wf-remote är den grymt!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Själv föredrar jag brandX/TranzX-reglaget framför åtminstone Raceface turbine, trots dess kullager, jag vill helt enkelt ha ett kort slag på spaken och skiter i om det är trögare, min tumme är ganska kort men inte gjord av mjukost.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag är tillbaka på brand-x efter att ha sålt hojen med One-up stolpen som tyvärr krävde en del service för att funka bra.
Ah, nu har jag precis bytt från 175mm Brand-X till 210mm OneUp och än så länge funkar det smärtfritt.. Vilken typ av (helst förbyggande?) service är det man bör ägna sig åt?

magnil

Medlem
Hmmm, har en One-up 210 liggande på posten som skall ersätta Brand-X 170. Var din krånglande One-up en verison 2?

Mina 150 mm Brand-X har fungerat perfekt men 170 mm har krånglat i minusgrader. Den har även ett oroväckande glapp i cykelns längsled, framåt-bakåt. Någon annan som har det på sin 170 mm?

marr

Moderator
Forumvärd
Vi har haft lite krångel med oneup.
En v1, 170mm som var lite seg. Tappade tryck över tid (några veckor) fick nya bussningar, blev bättre för seghet. Men inte för luften såklart. Fick en ny v2.1

Och en v2 som knackade, vad man än gjorde. Fick en ny 2.1

De har bra och snabb service.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ah, nu har jag precis bytt från 175mm Brand-X till 210mm OneUp och än så länge funkar det smärtfritt.. Vilken typ av (helst förbyggande?) service är det man bör ägna sig åt?
Jag fick ganska tidigt problem med hög friktion i stolpen. Efter en blöt och kladdig tur ville den inte gå upp i topp, problem redan i slutet av en kortare tur. Efter varje tur fick jag skruva upp ringen, torka av med papper och smörja in med Sram butter. Då fungerade det igen. Men efter nästa tur var det samma visa igen. Tröttsamt. Googlade på problemet och hittade en tråd på mbr där mängder av användare haft precis detta problem. En bushing med mer spel verkar vara One up svar och det verkade fungera för vissa men långt ifrån alla.
Utöver detta (absolut största problemet) var spelet i stolpen större än jag varit med om på andra stolpar, den ”klapprade” i utfällt läge när man körde. Hade version v2. Ville verkligen tycka om stolpen för One Up har grym kundtjänst och gör många bra grejer (deras pedaler tex är riktigt bra).
Dock väldigt nöjd att vara tillbaka på Brand-x :)

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag fick ganska tidigt problem med hög friktion i stolpen. Efter en blöt och kladdig tur ville den inte gå upp i topp, problem redan i slutet av en kortare tur. Efter varje tur fick jag skruva upp ringen, torka av med papper och smörja in med Sram butter. Då fungerade det igen. Men efter nästa tur var det samma visa igen. Tröttsamt. Googlade på problemet och hittade en tråd på mbr där mängder av användare haft precis detta problem. En bushing med mer spel verkar vara One up svar och det verkade fungera för vissa men långt ifrån alla.
Utöver detta (absolut största problemet) var spelet i stolpen större än jag varit med om på andra stolpar, den ”klapprade” i utfällt läge när man körde. Hade version v2. Ville verkligen tycka om stolpen för One Up har grym kundtjänst och gör många bra grejer (deras pedaler tex är riktigt bra).
Dock väldigt nöjd att vara tillbaka på Brand-x :)
Var visst pinkbike där jag läst om ”sticky dropper”https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=212320

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nu när jag gjort plats i stallet för en ny hisspinne så satte jag mig för att beställa en till bikeyoke revive, och insåg att Bikeyoke har en ny modell: divine.
Den har snurrat här i sin kortaste form divine SL, men finns upp till 185 mm med samma mått som revive i samma storlek. Skillnaden verkar vara att den är byggd för att istället för att kunna revive'as med vredet så revive'as den vid varje fullt dropp. Samt är gjord för att kunna kortas, kommer t o m med distanser för upp till 20 mm begränsning.
Den är också en aning lättare och billigare (nu kostar iof 185 som 160 revive för ett år sen...)
Ger ett första intryck efter leverans.

aribr

Aktiv medlem
Nu vet jag att Crank bros har inte det bästa ryktet men min Highline är den enda stolpen som varit helt felfri i mer än en säsong (tidigare stolpar: Tmars, Reverb x2, One-Up x2, E13, Brandx x2). Vissa av de andra funkade bra men hadde lite för mycket glapp efter ett tag (Brand x, klart bästa köpet) och andra var dåliga från början (Reverb). Mina One-Up stolpar blev båda lite för tröga upp efter ett tag (samma problem med E13) men det är ju lätt åtgärdat med en bra rensning och smörjning.

Highlinen åker upp betydligt saktare än de andra, men det kan vara värt för bättre hållbarhet. Köpte tom en Highline 7 (nya modellen) som åker upp mycket snabbare, men jag kan inte kommentera på huruvida den håller eller ej ännu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer