Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

marran sa:
Jag fingrade lite på Bontragers dropper igår, den kändes faktiskt riktigt bra. Skönt handtag och lättjusterad wire, och i övrigt såg den ut som vilken dropper som helst, ska dessutom finnas i 150mm vad jag förstår.

Den såg alltså ut som något som kommer att gå sönder inom ett år?

jorkar sa:
Fick hem min Forca och monterat den. Kabeln går ut bakåt på 2016 modell som tidigare sagts. Lite tveksam till kontrollen dock, satte den till höger eftersom jag har lockout till vänster. Återkommer med snabbreview när jag provkört.

Kan man inte bara vända på den så att den går framåt, så kan man dra den längst med överröret? Sadelklämman verkar ju funka åt båda hållen, eller missar jag något?

Min Command Post har funkat utmärkt sen 2013 men nu har den drabbats av modellens svaga punkt som sitter längst ner och kallas spännhylsa.
Någon som har bytt sån och har ett tips på hur man får loss den? Finns två mikrospår för en blocknyckel typ, men den sitter hårt. Väldigt lätt att slinta. Skruvstäd kanske.
Var köper man en ny? Sportson är närmaste Specializedhandlare så det kanske blir till att knalla in där?

Väldigt trött spännhylsa
DSC_0020.JPG

Lite nött där skrapringen sitter
DSC_0022.JPG

Å dra med vad i stolpen? De är loctightade med hård tror jag åtminstone den jag hade. Sitter som aset. Testade med olika gummiremmar oljefilterarvtagare först i skruvstädet men det satt bra.

Ja det är inte som när man öppnar en ks lev? den öppnar ju dig bara man tittar på den!

Vågar man hålla emot i sadeln? Har för sopigt skruvstäd hemma och tänker ändå inte ta loss den förrän jag har reservdelar så jag hinner forska lite. Den funkar ju litegrann fortfarande :-)

Loctitad med hård... Vad ska det vara bra för?

Eller så hade min erjat ihop men hårt som satan satt min det var bara smulor kvar av hylsan....

Fixa en klämmback i trä som du skruvar ihop runt stolpen och kan använda storaskiftnyckeln på träbiten medan andra sidan sitter i likadant fast i skruvstädet?

Klämback var smart! Skulle ju kunna göra den av en lagom lång regel så kan man ju ha hur mycket hävarm som helst eller iaf upp till 540 :-)
Borr i rätt storlek lär knappast finnas hemma dock.

dnleriksson sa:
Klämback var smart! Skulle ju kunna göra den av en lagom lång regel så kan man ju ha hur mycket hävarm som helst eller iaf upp till 540 :-)
Borr i rätt storlek lär knappast finnas hemma dock.

Men en skedborr i rätt size kan ju inte kosta många kronor på biltema,jula,classe osv.

Smart med inbyggd hävarm!

Luthman Photography sa:
marran sa:
Jag fingrade lite på Bontragers dropper igår, den kändes faktiskt riktigt bra. Skönt handtag och lättjusterad wire, och i övrigt såg den ut som vilken dropper som helst, ska dessutom finnas i 150mm vad jag förstår.

Den såg alltså ut som något som kommer att gå sönder inom ett år?

Det är en hydraulisk dropper...så ja, utan service verkar det ta ett år om den inte är tillverkad av Sram, då får man 3 månader.

Min command post har krånglat sen dag 1, även den jag fick ny. Vilken ska man ha istället?

Vad krånglar? Min har gått helt problemfritt sen 2013, men nu har en liten spännhylsa pajat som ska bytas så fort jag får hem en ny.

Det gäller bara att inte oljan håller på att skumma sig i det yttre röret av t.ex. vibrationer + ANNAT, och sen sugs det skummet in i inre röret när man hissar stolpen. Iaf inte att det händer så ofta att man måste göra en sån där snabbluftning i tid och otid, t.ex. mitt i cykelturen. Annars såg det ju smart ut, i princip som en vanlig stolpe fast utan ifp och med den extra ventilen högst upp.

Jag har väldigt svårt att tro att oljan kan piskas runt tillräckligt i det trånga utrymmet för att samla på sig en massa luft. Oljan far ju inte runt som i en dämpare precis. Kan man köra gafflar med öppet oljebad så lär det här fungera utan problem.

Jag tänker att de må ha provat tillräckligt för att ha begravt den oron, det är liksom det första man tänker på med den konstruktionen.

Tillbaka
Topp