Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Nu har ju priset på axs gått från sjuka "8900" till typ 6000, så då är frågan: är dom pålitlig?

Just att remoten är trådlös ser jag som en rätt svag USP. Men alla är vi olika.

Dessutom var det eg mest appropå pålitlighet jag ifrågasatte. Inte några andra parametrar.
Jag förstår hur du menar, men just att den är trådlös gör ju att den blir unik, och därför säljer "rätt bra" när den faktiskt kostar ohemulskt mycket.
Sist hade jag en divine SL men alldeles för bökigt att ta bort stolpen, tycker jag. Det händer ju om man har flera cyklar eller ska sälja den oftast, iofs.

Min har inte funkat i kyla, till exempel. Låsningen försvinner helt och stolpen kan åka fritt upp och ned. Sämsta möjliga läge alltså. Alltid sadeln i röven men utan att kunna sitta på den. ?
En kompis har haft samma problem med då var det inget fel på stolpen, bara vajern.
Edit: vajern frös alltså pga att det kommit in vatten.

Jag förstår hur du menar, men just att den är trådlös gör ju att den blir unik, och därför säljer "rätt bra" när den faktiskt kostar ohemulskt mycket.
Sist hade jag en divine SL men alldeles för bökigt att ta bort stolpen, tycker jag. Det händer ju om man har flera cyklar eller ska sälja den oftast, iofs.
Alltså, jag förstår om man byter mellan cyklar var och varannan gång så kan det finnas en poäng. Samtidigt får man ju nästan tre stolpar för priser av en axs. Så där föll det argumentet ?. Byta vajer är väl ändå inget att klaga på. Bytte nyss på min Brand-x som gått ett år. Tog 5-10 min.
Med det sagt tycker jag att det hade varit snyggt att få bort vajer till både dropper och växel. Vet man inte vad man ska göra med sina pengar så varför inte ?.

Min har inte funkat i kyla, till exempel. Låsningen försvinner helt och stolpen kan åka fritt upp och ned. Sämsta möjliga läge alltså. Alltid sadeln i röven men utan att kunna sitta på den. ?
Jag har inte provat min mer än ner till typ -15 men det funkade fint, bara en liten aning långsammare. Inte som gamla Reverben som blev som sirap... Däremot om vajern kärvar kan det ju bli som du beskriver på vilken stolpe som helst.

Jag har endast haft en aning strul när cykeln åkt shuttle eller lift 1000+ hm hängande i framhjulet. Då har den blivit svampig som fan. Det har löst sig efter några gånger upp och ner och en revive dock.

En kompis har haft samma problem med då var det inget fel på stolpen, bara vajern.
Edit: vajern frös alltså pga att det kommit in vatten.
Det är inte vajern utan nåt med mekanismen i botten. Det är hur lätt som helst att trycka in reglaget men sen drar mekanismen inte tillbaka det.

Utöver detta satt det en felaktig tätning i stolpen när jag köpte den som gjorde att olja läckte ut och den började sagga. Fick riva i molekyler och byta. Missförstå mig rätt; det är en utmärkt stolpe men knappast nån slags helig graal. En helt vanlig Brand-X funkar utmärkt och gör väldigt liten skillnad i praktiken, utom att den är tyngre.

Det är inte vajern utan nåt med mekanismen i botten. Det är hur lätt som helst att trycka in reglaget men sen drar mekanismen inte tillbaka det.

Utöver detta satt det en felaktig tätning i stolpen när jag köpte den som gjorde att olja läckte ut och den började sagga. Fick riva i molekyler och byta. Missförstå mig rätt; det är en utmärkt stolpe men knappast nån slags helig graal. En helt vanlig Brand-X funkar utmärkt och gör väldigt liten skillnad i praktiken, utom att den är tyngre.
Ah, ja. Jag sprayar mekanismen med lite dry lube ibland. Mekanismen verkar vara något svag.

Cyklar du bara nära hemma kvittar det väl. Men på resa är det guld värt med en stolpe där fel nr ett på alla stolpar är bortbyggt. Alternativet är att ha en extra billig stolpe med sig, prismässigt också ett alternativ. Men i längden är tillförlitligheten mycket bra. Min har gått tre säsonger och bortsett från det jag skrev ovan har den bara funkat.

Jag köpte en red cycling pro från bikester. Har bara cyklat i högläge. Läste att dessa dropper kan gå sönder i minusgrader. Nu är det milt ute. Bara -17 men imon på morgonen kan det vara -25. Bara cykla på.

Jag har tyckt min Yep varit lite seg på sistonde. Så idag tog jag mig i kragen å kollade luften i den, hade ca70psi och det ska vara 120-180 default är 150, inte konstigt den varit seg?
Så efter pumpning till 160 minus det som adapter/pump sullar ut är den på topp igen!
Tja,

Försöker få tag i adapter till stolpen för att kunna pumpa min Yep. Kan man använda något liknande märke eller måste man ha yeps? de har den på hemsidan så det kanske blir till att beställa.
C726382B-6009-4392-9436-C320F071C525.png

Halloj,

Har precis klickat hem en TransX-dropper till grabben. Den ska vara avplockad från en Spez Epic Evo. Google och Youtube är inte mina vänner nu (verkar finnas många olika varianter på den stolpen?), så jag slänger ut frågan här,
- Är det ”under styret”-remote på den? Misstänker inte det.
- I vilken ände fäster man vajern?

Halloj,

Har precis klickat hem en TransX-dropper till grabben. Den ska vara avplockad från en Spez Epic Evo. Google och Youtube är inte mina vänner nu (verkar finnas många olika varianter på den stolpen?), så jag slänger ut frågan här,
- Är det ”under styret”-remote på den? Misstänker inte det.
- I vilken ände fäster man vajern?
Eventuellt finns det flera olika ja, men tror de säljs med under styret-reglage sen några år iaf, och vajerfäste vid stolpen, ej reglaget.

Vet inte om detta hjälpte så mycket, men men..

Eventuellt finns det flera olika ja, men tror de säljs med under styret-reglage sen några år iaf, och vajerfäste vid stolpen, ej reglaget.

Vet inte om detta hjälpte så mycket, men men..
Det hjälpte massor!

Bara för att vara övertydlig, jag har en tendens att missuppfatta de enklaste sakerna: Vajern kapas och skruvas i stolpen, klumpen i reglaget?!?

Tack, tack!

Varför lägger man ens tid på andra ställen på internet? Happy levererar! :-)
Well, i värsta fall har jag ju helt fel, när jag googlar nu så ser det ju ut att vara över styret-reglage.. Men det går ju iaf enkelt att byta ut isåfall, tror Shimanos understyre-reglage är bland de mest prisvärda och riktigt bra, även OneUp och Brand-X har vettiga.

Well, i värsta fall har jag ju helt fel, när jag googlar nu så ser det ju ut att vara över styret-reglage.. Men det går ju iaf enkelt att byta ut isåfall, tror Shimanos understyre-reglage är bland de mest prisvärda och riktigt bra, även OneUp och Brand-X har vettiga.
Precis. Ska köpa ett stolpshim ändå, så slänger med ett Shimano-reglage. Och det är ett för klump vid stolpen, så då är jag garderad!

Behöver köpa en dropper och valet står mellan:
Bikeyoke Divine (3100:-)
Crankbrothers Highline 7 (2100:-)

Ska sitta på ev xc cykel.
Är Bikeyoke värd 1000:-?

Kollar på ny dropper med intern dragning. Då jag saknat reservdelar till min nuvarande är det en stor del i nya köpet. Vilken dropper rekommenderas som det finns delar till?

Kollar på ny dropper med intern dragning. Då jag saknat reservdelar till min nuvarande är det en stor del i nya köpet. Vilken dropper rekommenderas som det finns delar till?
Om en ny dropper kostar från 700 - 1700 (Decathlon/brandx e t c) beroende på längd, är det inte bara att köpa nytt när det går sönder? Tänker att reservdelar är så jäkla dyra o svåra att få tag på.

Fast med kvalitetskänsla och pålitlighet därefter? Kanske hellre lägga en slant och få något man kan sköta om som funkar bra.

Dom är också jäkligt driftsäkra, och hållbara, nu när jag hunnit testa mina ett par år.

Körde min 170mm i över två år, +400 timmar, innan den fick sin första service, och den fungerade ändå hjälpligt innan dess.

Dom är också jäkligt driftsäkra, och hållbara, nu när jag hunnit testa mina ett par år.

Körde min 170mm i över två år, +400 timmar, innan den fick sin första service, och den fungerade ändå hjälpligt innan dess.
Vad körde du då för stolpe mer exakt så måste jag kollar vidare på en sån... Lät ju fint om det skulle lira så bra

Vad körde du då för stolpe mer exakt så måste jag kollar vidare på en sån... Lät ju fint om det skulle lira så bra
Denna https://www.wiggle.se/brand-x-ascend-xl-sankstolpe-170-och-200-mm

Men som nämnt ovan så säljs samma insida som massvis av olika namn. Inklusive många cykeltillverkares "egna" modell.

Däremot har dom klättrat i pris så pass mycket att man nästan får en OneUp för samma pengar.
Deras design är lite mer premium, och man får plats med längre slaglängd på samma cykel.

Ingår dock ingen remote, men den är ändå rätt tråkig hos BrandX och liknande.

Om man vill ha en dropper i prisklass i typ max 2000kr. 31.6mm .. 150mm kanske t om 170mm. Vad ska man köpa då?
Brand-x 175 är svårslagen i prisklassen. Bra känsla, hållbarhet och har en cartridge som är pumpbar. Många andra i prissegmentet har fast cartridge som måste bytas om trycket blir för dåligt (tex brand-x 150, ks rage mfl). One-up gör många bra grejer men deras droppers har inte imponerat på mig. Tappar trycker fort, glappar mer än andra och kräver mkt service för att funka ok.
Edit: en KS-lev Rage får man för 147 EUR hos tysken, har en sån som fungerar bra men har inte långtidstestat. En sån ihop med shimanos nya dropper post reglage känns väldigt premium för ett bra pris.

Senast ändrad:
Min gamla Brand-x 150 hade ventil.
Däremot har jag tittat på KS Rage, jag tyckte den 2015 års KS lev som att på min Cannondale trigger var usel, skulle väldigt gärna se en recension av Rage'n. Tål den tex kyla i motsats till Lev?

Min gamla Brand-x 150 hade ventil.
Däremot har jag tittat på KS Rage, jag tyckte den 2015 års KS lev som att på min Cannondale trigger var usel, skulle väldigt gärna se en recension av Rage'n. Tål den tex kyla i motsats till Lev?
Mmm bara gamla 150 stolpar som kan pumpas tror jag, nya har fast cartridge. XL-varianterna ( från 175 kan pumpas).
Rage är ingen lättviktare men känns solid, bara använt Shimanos reglage till den (ingår inget) när man köper en stolpe för 147EUR.

Relevant poäng med stolpar som kan pumpas.
Mina "long-lived" är av den sorten.

Å andra sidan verkar det som att utbyteskassetter faktiskt går att få tag på numera, så det kanske inte är hela världen att byta?

Och jag ser att dom även börjat med service-kit. Great news!

Tidigare kunde man serva sin Brand-X med kit från OneUp's Version 1, men dom har ju bytt design till V2.

Relevant poäng med stolpar som kan pumpas.
Mina "long-lived" är av den sorten.

Å andra sidan verkar det som att utbyteskassetter faktiskt går att få tag på numera, så det kanske inte är hela världen att byta?

Och jag ser att dom även börjat med service-kit. Great news!

Tidigare kunde man serva sin Brand-X med kit från OneUp's Version 1, men dom har ju bytt design till V2.
Jag har bytt en kassett. Funkade bra, men pumpbara är helt klart att föredra

Jag har bytt en kassett. Funkade bra, men pumpbara är helt klart att föredra
Hur länge håller en kassett?

Tycker det är lite störigt att behöva demontera sadel och pumpa lite då och då.

Sen är nog min pump inte den bästa heller, får bara i mycket nog för att hamna i nedre delen av rekommenderat spann.

Sen är nog min pump inte den bästa heller, får bara i mycket nog för att hamna i nedre delen av rekommenderat spann.
Hmmm då är det nog dags för en ny pump :).
Håller med, hade verkligen varit smidigt om det gick att komma åt och pumpa utan att ta bort sadeln. Alternativt hade man kunnat tänka sig någon smidig "klick" funktion för att ta bort sadeln från droppern. Orimligt krångligt på standard droppers, känns som det finns utrymme för innovation där :).

Den här höll en sommar med väldigt infrekvent gubbcykling åt en jag brukar skruva åt.

Frågade canyon om garanti, men dom ryckte bara på axlarna.

Har bara haft mekaniska dropperposts... Men det finns ju även hydraliska. Men känns bara som det är mer service på en hydralisk? Eller är det inte så

Bikeyoke Revive.
Tre år plus två vintrar. Tre små ytterbensservice och i slutet på tredje säsongen en stor service så är den väl redo för tre år till nu. Total servicetid vid bänken på tre år <10h och några hundralappar i reservdelar.

Dagens insikt:
OneUp V2 har ju kassetter som man kan pumpa själv. Trodde dom var av "byt och kasta"-modellen.

Nu känns dom ju än mer som det givna valet.

Tillbaka
Topp