Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Kung_Gustaf sa:
För att vara cykelns mest utsatta ställe så tycker jag locket såg lite magert ut :)

Sen verkar kontrollen kunna styra andra enheter också såsom bakdämpare. Ful var den i alla fall.
Hade vart roligt om den hetat eject istället?

Efter att ha läst i timtal om olika dropperposts hade jag äntligen bestämt mig för en Fox DOSS. Hittade den på bike-components och la en beställning i fredags.
Fick tyvärr ett mail idag om att den inte fanns i lager och de visste inte när den skulle dyka upp.
Så vart hittar man en sån?
30.9mm med 125mm dropp är det som gäller, gärna på denna sida pölen.

tpn sa:
Efter att ha läst i timtal om olika dropperposts hade jag äntligen bestämt mig för en Fox DOSS. Hittade den på bike-components och la en beställning i fredags.
Fick tyvärr ett mail idag om att den inte fanns i lager och de visste inte när den skulle dyka upp.
Så vart hittar man en sån?
30.9mm med 125mm dropp är det som gäller, gärna på denna sida pölen.

Jag bestämde mig också för en DOSS. Den enda jag hittade var en 30,9 , 100mm drop. Det är mer än jag kan sänka sadeln idag innan stolpen tar i ramböjen. Och det har räckt bra för att lajja omkring utan att sadeln känns ivägen. Dessutom kostade den 200 Åjrå. Fett med billigt tänkte jag. Får se om jag blir missnöjd med 100 mm drop.

På www.bike24.com (Dresden) hittade jag den.
Hittade 30,9-31,6 shims på ebay för en hundring.

(Jag blev så till mig över priset så jag även beställde procore och ett angleset) nu ska hojpan få sig en rejäl upgrade.

Jo, såg förresten att FOX teasat med bilder på en stolpe med intern dragning. Vet inte om det är därför DOSS är så svår att få tag på.

Senast ändrad:
Tack för länkarna, bara till att beställa igen då :).

@Gurra:
De verkar ha kvar 100mm dropp på bike-components för 200 uuuro men jag har plats för 125 så klart man ska ha det :).

En grej att tänka på för er som köper Gravity Dropper till en FS-hoj, som jag just märkte, är att om kabeln pekar bakåt så kan man behöva böja den väldigt snävt för att inte bakhjulet ska mosa den när fjädringen komprimeras helt. Det blev lite värre med den saken när jag gick från 100 till 125 mm dropp, men det funkar.

Det borde gå att lösa med ett böjt kabelhölje-rör. Beställde ett sånt avsett för v-bromsar, men det hade alldeles för stor radie så jag får leta vidare.

Jo jag ville också ha 125. Men kunde precis som du inte hitta det på denna sida pölen.

Andra alternativet var GD då jag vill ha driftsäkerhet, men en GD landade närmare 3000 spänn (nån får gärna säga till om det finns billigare...) för jag hittade dem inte i europa och att tjöpa från usa blir ju alltid lite vågspel med moms tull frakt etc.

Gurra sa:
Jo jag ville också ha 125. Men kunde precis som du inte hitta det på denna sida pölen.

Andra alternativet var GD då jag vill ha driftsäkerhet, men en GD landade närmare 3000 spänn (nån får gärna säga till om det finns billigare...) för jag hittade dem inte i europa och att tjöpa från usa blir ju alltid lite vågspel med moms tull frakt etc.

Länge sen du beställde? Nyfiken på att höra sen om du är nöjd med den.

Kikade på GD jag med men kändes dyr jämfört med Fox som också verkar riktigt tillförlitligt.
Gillar (iaf. vad jag läst) det dubbla reglaget med möjlighet till bara 40mm eller full dropp.

Senast ändrad:
För er som likt mig väntar på Hop-Up lever till Turbine så kommer den i början på April.

Man undrar ju varför inte fler kör helmekaniskt med tanke på att GD är rätt populära trots att de inte direkt marknadsför sig stenhårt. Är det bara lågbudgetmärken med tveksam kvalitet i övrigt?

tpn sa:
Gurra sa:

Länge sen du beställde? Nyfiken på att höra sen om du är nöjd med den.

Kikade på GD jag med men kändes dyr jämfört med Fox som också verkar riktigt tillförlitligt.
Gillar (iaf. vad jag läst) det dubbla reglaget med möjlighet till bara 40mm eller full dropp.

Mmmm de tre lägena är något jag tror att jag gillar.
Fick paketet idag
image.jpeg

Stolpen ser fin ut, det sär med att den är tung köper jag inte. Det skiljer något hekto mot andra stolpar. Jag har mer än ett hekto lera på hojen efter 5 min i skogen.

Under DOSSen ser man Greens formel. Den kan man använda för att beräkna areor, volymer eller annat skoj som är begränsat av olika funktioner. Den är även orsaken till att jag inte redan är ute i skogen å härjar. Inget skogstramsa innan tentan. (Dessutom är jag förkyld) blä!

Återkommer i april.

Gurra sa:
Fick paketet idag

*BILD*

Stolpen ser fin ut, det sär med att den är tung köper jag inte. Det skiljer något hekto mot andra stolpar. Jag har mer än ett hekto lera på hojen efter 5 min i skogen.

Under DOSSen ser man Greens formel. Den kan man använda för att beräkna areor, volymer eller annat skoj som är begränsat av olika funktioner. Den är även orsaken till att jag inte redan är ute i skogen å härjar. Inget skogstramsa innan tentan. (Dessutom är jag förkyld) blä!

Återkommer i april.

Trevligt med paket. Synd bara att du inte kan nyttja den än.

Själv mailade jag både mojo och freeborn om de hade några i lager. Freeborn hade ingen i lager men mojo hade 1 st kvar. Bara att knappa in uppgifterna för att sedan inse att mojo inte skeppar till Sverige.
Jagade snabbt reda på en kompis som bor i uk för att kolla om jag kunde skicka till han istället och det var inga problem. Tillbaka till hemsidan för att beställa, då är den out of stock....ridå.
Mailade tillbaka och fick till svar att den precis blivit såld och att de bara har 100mm dropp kvar. Var ju tyvärr inte aktuellt men då lyssnade den trevliga personen på mojo med en tekniker så de bygger en ny (eller bygger om) en dropper till mig med 125mm dropp, vilken service!

tpn sa:
Gurra sa:
Fick paketet idag

*BILD*

Återkommer i april.

Trevligt med paket. Synd bara att du inte kan nyttja den än.

Själv mailade jag både mojo och freeborn om de hade några i lager. Freeborn hade ingen i lager men mojo hade 1 st kvar. Bara att knappa in uppgifterna för att sedan inse att mojo inte skeppar till Sverige.
Jagade snabbt reda på en kompis som bor i uk för att kolla om jag kunde skicka till han istället och det var inga problem. Tillbaka till hemsidan för att beställa, då är den out of stock....ridå.
Mailade tillbaka och fick till svar att den precis blivit såld och att de bara har 100mm dropp kvar. Var ju tyvärr inte aktuellt men då lyssnade den trevliga personen på mojo med en tekniker så de bygger en ny (eller bygger om) en dropper till mig med 125mm dropp, vilken service!

Fett!!

Den är grym!
Det måste den iaf. vara efter allt jobb jag lagt ner på att försöka beställa en :).

Det här gör mig tokig... DOSS såg ju kul ut, men då går den inte att köpa :(

Får nog bli thomson då.... Dyrt :(

mitt tredje alternativ var någon av alla billiga mekaniska kina-stolpar på ebay som ändå fått hyggligt betyg, de verkar kosta runt 1000-1500 pix.
Om man tycker den känns halvrunkig när nu nya DOSS:en kommer så kan den ju altid hamna på reservhojen, o skulle den vara helrunkig så är det ju inte supermycket pengar.

marr sa:

Kan du täka dig dom summorna så kanske Yep Uptimizer kan vara ett alternativ. Går att fixa genom ville här på happy.

marr sa:

Skicka ett mail till mojo.co.uk om de inte kan bygga om en till dig med (om du kan lösa frakten dvs.).
Fick min för 160 pund då det fanns nån liten repa på sadelinfästningen (kostar 180 i normalfall).

Gurra sa:
mitt tredje alternativ var någon av alla billiga mekaniska kina-stolpar på ebay som ändå fått hyggligt betyg, de verkar kosta runt 1000-1500 pix.
.

EBay-stolparna är nog ganska funkis, jag körde en T-mars ett tag och den gjorde vad den skulle.
Mitt enda problem med eBay-stolparna är att det inte går att få i exakt dimension. Man måste alltid ha ett shims
Problemet med shimsen är att dom är typ 50-60mm långa, då känns det som att resten av stolpen hänger och bryter där nere.

Är det bara jag som är nojjig? Blir det en brytning om inte stolpen sitter tajt hela vägen ner?
Finns det längre shims?

Jag köpte en yep. Väntar på den nu, sitter framför dörren och hoppas de ska gå fort :)

marr sa:
Jag köpte en yep. Väntar på den nu, sitter framför dörren och hoppas de ska gå fort :)

Du inser att det åligger dig att lämna extremt detaljerade rapporter om hur den stolpen är vad gäller samtliga funktionella egenskaper va? =)

marr sa:
Vernersson sa:
marr sa:

Du inser att det åligger dig att lämna extremt detaljerade rapporter om hur den stolpen är vad gäller samtliga funktionella egenskaper va? =)

Äsch, fler som kör sådana jue :p

Och vi väntar fortfarande på detta ;-) (jag kan mkt väl ha missat ett sådant inlägg dock)

Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:
marr sa:

Äsch, fler som kör sådana jue :p

Och vi väntar fortfarande på detta ;-) (jag kan mkt väl ha missat ett sådant inlägg dock)

Håller med dig, svårt o hitta matnyttigt om den.

Jag har inhandlat en XLC som jag väntar på. Hittade ingen info om stolpen så det är en chansning, helt klart en budjetvariant men det är min första och vill gärna testa innan jag går på dyrare och "bättre" :)

Jag har förvisso bara kört min Yep sedan augusti 2015, men hittills kan jag sammanfatta mina erfarenheter så här:

- Total tillförlitlighet än så länge. Inget glapp i vertikalt led. Körde nog aldrig kallare än -5° C i vintras, men märkte då ingen förändring av prestandan.
- Krävs inte mycket rövtryck för att sänka den.
- Snäll mot pungen (dvs ingen potatiskanon upp i ändlyktan).
- De två ovanstående punkterna innebär att man lätt kan hitta bra mellanlägen, antingen genom att trycka ner från full extension eller möta upp returen från full drop.
- Grymt smidig remote som kan aktiveras både med tummen och pekfingret.

Crossmax sa:
Jag har förvisso bara kört min Yep sedan augusti 2015, men hittills kan jag sammanfatta mina erfarenheter så här:

- Total tillförlitlighet än så länge. Inget glapp i vertikalt led. Körde nog aldrig kallare än -5° C i vintras, men märkte då ingen förändring av prestandan.
- De två ovanstående punkterna innebär att man lätt kan hitta bra mellanlägen, antingen genom att trycka ner från full extension eller möta upp returen från full drop.

Tackar för den =)
Håller den för att hänga upp hojen i sadeln eller är det inte tillrådigt?

Hänger du den i full extension så tror jag inte att det är några som helst problem, jag lyfter den ofta i sadeln på detta sätt. Droppad skulle jag personligen inte hänga den i sadeln, men kan inte svara på om den skulle må dåligt av det.

Crossmax sa:
Hänger du den i full extension så tror jag inte att det är några som helst problem, jag lyfter den ofta i sadeln på detta sätt. Droppad skulle jag personligen inte hänga den i sadeln, men kan inte svara på om den skulle må dåligt av det.

Oki. Tackar =)

Lurar också på en XLC men du får gärna testa den innan jag trycker på köpknappen.
remote eller "bakspak"?

Crossmax sa:

Har samma lika erfarenheter av min Yep.

Gorby sa:
Lurar också på en XLC men du får gärna testa den innan jag trycker på köpknappen.
remote eller "bakspak"?

Kör på remote! Utvärdering kommer så fort jag fått den och testat den...priset är väldigt lågt så jag räknar inte med att den håller hur länge som helst.

patten sa:
Gorby sa:
remote eller "bakspak"?

Kör på remote! Utvärdering kommer så fort jag fått den och testat den...priset är väldigt lågt så jag räknar inte med att den håller hur länge som helst.
Naeh.. Räknar inte heller med hållbarheten men kan vara kul att testa nyttan med dropper.

Här är svaret från yep om att hänga upp cykeln i stolpen.

"It is possible but I wouldn't recommend it , Just imagine a suspension stanchion, would you ever clamp a stand on the fork stanchion? I dont thing so, the problem is not structural, but the slick anodizing finish will suffer and you probably move the bike a bit when working on it , this means you will probably scratching the surface of the upper tube."

marr sa:
Här är svaret från yep om att hänga upp cykeln i stolpen.

"It is possible but I wouldn't recommend it , Just imagine a suspension stanchion, would you ever clamp a stand on the fork stanchion? I dont thing so, the problem is not structural, but the slick anodizing finish will suffer and you probably move the bike a bit when working on it , this means you will probably scratching the surface of the upper tube."

Känns som att de inte uppfattade frågan som "är det ok att hänga upp hojen i sadeln" utan istället "är det ok att klämma sadelstolpen i mekstället".

Tillbaka
Topp