Dt swiss 240 12x142 till 12x148 boost

Marsan

Medlem
Någon så har koll på om de går att konvertera ett 240 nav från 142mm till 148mm boost? Har ett par hjul som jag skulle vilja använda till en ny cykel, men den har ju en sån där sketen BOOST i bak.

glitch

Aktiv medlem
fredrik168 sa:
magnil sa:
SalkinL sa:
Wolftooth har något konverteringskit.

Jepp, Boostinator, fungerar bra. Du behöver justera om ekrarna också (så fälgen flyttas i sidled, tappat vad det heter. . . )

Det beror på vilket kit du köper! 6mm på en sida =ekerjustering eller 3mm på båda sidor = ej ekerjustering

Finns det såna? Jag har ett hjulpar på pro 2 evo nav. Woolftooth kitet säger att man måste disha om hjulet.
Finns det kit man slipper detta med?

fredrik168

Aktiv medlem
glitch sa:
fredrik168 sa:
magnil sa:
SalkinL sa:

Jepp, Boostinator, fungerar bra. Du behöver justera om ekrarna också (så fälgen flyttas i sidled, tappat vad det heter. . . )

Det beror på vilket kit du köper! 6mm på en sida =ekerjustering eller 3mm på båda sidor = ej ekerjustering

Finns det såna? Jag har ett hjulpar på pro 2 evo nav. Woolftooth kitet säger att man måste disha om hjulet.

Snikmodell på ebay finns! 3mm brickor på varje sid och 3 mm till bromsskivan, måste justera växeln med det kitet, jag gjorde ett eget sånt kit när jag lånade ett 142 hjul när mitt boost gått sönder.

SalkinL

Aktiv medlem
Nackdelen med ebay kiten är att det är lösa brickor som man kan tappa bort i skogen om man behöver ha loss bakhjulet. Är väl dessutom fippligt att få dit.

Disha om hjulet är ingen jättegrejj. Lossa/spänn lika mycket på driv/bromssida succesivt tills fälgen har flyttat sig tillräckligt. Görs det systematiskt så är hjulet lika rakt och runt som innan.

magnil

Aktiv medlem
Disha heter det ja, inte så krångligt troligtvis och LBS gör det för några hundralappar.

Med Boostinator behövde jag inte justera varken växel eller broms vilket är bra om man skiftar mellan flera hjulset.

evirob

Medlem
Fungerar detta till andra nav än DT?

Har en hardtail i åtanke med boost, tänkte köra boost för 29+ men skulle gärna vilja komma över ett billigt par XC-hjul också för grusvägsrally. Typ Funworks eller Superstarcomponents

glitch

Aktiv medlem
fredrik168 sa:
glitch sa:
fredrik168 sa:
magnil sa:
SalkinL sa:

Snikmodell på ebay finns! 3mm brickor på varje sid och 3 mm till bromsskivan, måste justera växeln med det kitet, jag gjorde ett eget sånt kit när jag lånade ett 142 hjul när mitt boost gått sönder.

Låter ju bra. Funderar på testa en ram och skulle vilja lyfta över alla grejerna först innan man committar och köper en massa nya prylar.
Lite segt att disha om hjulet om jag sen ska montera tillbaka dem på gamla hojen och måste disha tillbaka.

fredrik168

Aktiv medlem
glitch sa:
fredrik168 sa:
glitch sa:
fredrik168 sa:
magnil sa:
SalkinL sa:

Låter ju bra. Funderar på testa en ram och skulle vilja lyfta över alla grejerna först innan man committar och köper en massa nya prylar.
Lite segt att disha om hjulet om jag sen ska montera tillbaka dem på gamla hojen och måste disha tillbaka.

http://www.ebay.com/itm/MTB-Tools-A...-Hub-to-148mm-Boost-Application-/252230870077

Topp