Dt swiss 370-nav, snik eller bra budgetalt?

Audioholic

Aktiv medlem
Ska ha nya hjul till min mtb. Den är inte boost så tänkte skaffa något där naven kan få leva vidare tillsammans med cykeln..

Tittar på dt swiss 350 som första alternativ. Men duger det med 370? Går de att serva lika bra som 350? Håller dom någorlunda för att leva några fäljbyten?

wasp

Aktiv medlem
Bra hubbar hållbarhetsmässigt. Jäkla låg engagement på hubbarna dock, att klättra tekniskt med dom kan vara lite utmanande. Kan du försvara det så gå upp till en 350

Kngl19

Aktiv medlem
370 går att uppgradera om du skulle vilja det framöver.

Berk

Aktiv medlem
370 går att uppgradera om du skulle vilja det framöver.

Ja, men om man köper nytt är det mycket bättre att köpa 350 direkt.

Nya 350 är dock lika gamla 240 och det verkar att det finns en ny 370 som är som gamla 350 med 18t ratchet (som man kan byta till 36t eller 54t).

Kngl19

Aktiv medlem
Ja, men om man köper nytt är det mycket bättre att köpa 350 direkt.

Nya 350 är dock lika gamla 240 och det verkar att det finns en ny 370 som är som gamla 350 med 18t ratchet (som man kan byta till 36t eller 54t).
Beror väl helt på hur mycket pengar man vill lägga ut. Vet iof inte hur mycket dyrare bara nav är men köper man kompletta hjul så är det rätt kostsamt att gå upp till de bättre.

Nöjde mig själv med 370 och tycker att de funkar riktigt bra. Men kommer nog ändå att uppgradera i framtiden bara för att man kan. 😊

Berk

Aktiv medlem
Beror väl helt på hur mycket pengar man vill lägga ut. Vet iof inte hur mycket dyrare bara nav är men köper man kompletta hjul så är det rätt kostsamt att gå upp till de bättre.

Nöjde mig själv med 370 och tycker att de funkar riktigt bra. Men kommer nog ändå att uppgradera i framtiden bara för att man kan. 😊

Ja, på kompletta hjul är 350 tyvärr mycket dyrare. Slowbuild är dock prisvärt.

Jag hoppas att nya 370 är verkligen gamla 350, då behöver man bara byta ratcheten.

yonsson

Aktiv medlem
Har snart kört 200 mil med 350 och 54T, även genom vintern. Inga som helst problem, har bara fettat in ratchet en gång och det kändes rätt onödigt.

Audioholic

Aktiv medlem
Ja, på kompletta hjul är 350 tyvärr mycket dyrare. Slowbuild är dock prisvärt.

Jag hoppas att nya 370 är verkligen gamla 350, då behöver man bara byta ratcheten.
Jag har kikat på slowbuild, där finns endast boostnav i konfiguration. Jag har mailat och frågat efter några non-boost men lär väl få vänta på svar..

Jusy nu leder väl actionsports med hjul på 350 för 420EUR inkl frakt.

Annars finns x1900 spline med 370 för 273EUR. Ganska stor (relativ) prisskillnad. Man vinner bättre nav och 100g för ca 1500kr.

Kompletta hjul gäller för mig pga vill cykla på min, begränsade, cykeltid (barn nr två kommer inom två veckor).

Audioholic

Aktiv medlem
Jag har kikat på slowbuild, där finns endast boostnav i konfiguration. Jag har mailat och frågat efter några non-boost men lär väl få vänta på svar..

Jusy nu leder väl actionsports med hjul på 350 för 420EUR inkl frakt.

Annars finns x1900 spline med 370 för 273EUR. Ganska stor (relativ) prisskillnad. Man vinner bättre nav och 100g för ca 1500kr.

Kompletta hjul gäller för mig pga vill cykla på min, begränsade, cykeltid (barn nr två kommer inom två veckor).

Ska väl tillägga att det är 27,5" och xco som gäller.
Så här långt låter det som att båda naven ändå kan göra jobbet jag tänker mig. Och kan man dessutom uppgradera ratchet så försvinner en nackdel med 370. Men det kostar ju lite tid och pengar.

Maakus

Aktiv medlem
Eftersom bänken hemma bara flyttar på sig, den är inte fastskruvad i golvet så åkte jag till verkstad för att få loss ringen.

Gick ju så där bra...
(Ja, jag försökte lossa åt rätt håll.)
Summa summarum, ha alltid ett extra hjulpar, försök uppgradera så nya 370 nav som möjligt så skiten inte sitter så hårt.

Hjulaxeln gick ju åt skogen också.
PXL_20210505_091540397.jpg

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Eftersom bänken hemma bara flyttar på sig, den är inte fastskruvad i golvet så åkte jag till verkstad för att få loss ringen.

Gick ju så där bra...
(Ja, jag försökte lossa åt rätt håll.)
Summa summarum, ha alltid ett extra hjulpar, försök uppgradera så nya 370 nav som möjligt så skiten inte sitter så hårt.

Hjulaxeln gick ju åt skogen också.
Visa bilaga 486931
För min del så gick det bara åt ett skruvstycke när jag skulle byta ett hjullager på ett 350-nav.
Verktyget klarade sig dock!
Provade även med en skiftnyckel, men den orkade inte hålla greppet om verktyget från DT. Slog gnistor om skiftnyckeln när DT-hylsan släppte från dess grepp.

Topp