DT Swiss ”thread ring” snurrar - skrot eller går det att rädda?

Igår dog navet i bakhjulet, ringen som klackarna i bodyn tar emot, se bilden, snurrar när jag trampar, svårt att få fart då...

Troligen är gängorna i ringen eller själva kroppen på navet slut och jag ska försöka få ut ringen på nåt sätt, det finns tydligen särskilda verktyg för det. Min fundering är om det är bara är att skrota hjulet eller om det kan vara möjligt att få fast ringen med någon sorts dunderklister, gängtejp eller liknande?

Bilagor

Plush

Moderator
Forumvärd
Ringen är av härdat stål. Navkroppen i aluminium. Härdat stål vs aluminium = stål vinner i 99,99% av fallen. Det är navkroppen som är trasig och har gängpaj.

Det kan ju kanske gå att limma men.. I värsta fall så innebär det att kassar du lagret innanför så kan du aldrig byta det då ringen är i vägen.

Dvs... Navet är skrot.
Köp ett nytt.

Plush sa:
Ringen är av härdat stål. Navkroppen i aluminium. Härdat stål vs aluminium = stål vinner i 99,99% av fallen. Det är navkroppen som är trasig och har gängpaj.

Det kan ju kanske gå att limma men.. I värsta fall så innebär det att kassar du lagret innanför så kan du aldrig byta det då ringen är i vägen.

Dvs... Navet är skrot.
Köp ett nytt.
Tack för svaret, som jag misstänkte då. Det blir till att köpa nytt hjulset men jag ska nog försöka fulmecka baknavet och ha det som backup

MickeMud

Ny medlem
Fulmek är inte att förakta i såna här fall, är hjulen ok i övrigt och lagren ok så varför inte göra ett försök, det kostar bara lite mek.Köper du nytt hjul kan du de dig attan p att du slår sönder fälgen på det på första turen. :-)

Få ut ringen, gör rent, riktigt superrent och fritt från fett så limmet biter och limma sedan. Vill du säkra upp ytterligare borrat du ett par hål i skarven, optimalta 50/50 stålringen hubben. Kan va svårt då borren vill gå lättaste vägen i aluminiumet.Det gör inget om det blir lite snett bara du får liten del av hålet i stålringen. Börja med 1,5-2mm eller vad du har.När du fått et hål du är nöjd med tar du gamma slö eller avbruten borr och kapar skaftet till samma länd som borrhålets djup och slår i som låsning och hindra ringen att snurra. För att få bra grepp i din egentillverkade låssprint är det fördel att ha borrar med tiondels storlekar. T.ex borra 2mm, det blir lite halfult och snett, sedan jämnar du av med 2,3 eller 2,4, juckar lite och slår i en gammal 2,5a. som exempel.

emmer

Ny medlem
Och när man ändå har dän ringen kan man ju fila den så blir det lättare att borra fifty/fifty

Mayhem

Aktiv medlem
Även om det är DT systemhjul så är det väl inte osannolikt att ett nytt 350 Straightpull nav kan passa som direkt ersättare. Sedan är ju frågan förstås om fälgen är värd att behålla samt huruvida det är värt servicekostnaden om man inte kan göra jobbet själv...

Tack för alla tips, nya hjul redan beställda så fulmecket blir ett projekt i sommar : )

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer