DT350. Byta body från XD till "vanlig" Shimano.

Oggler

Aktiv medlem
Om man ska byta body på ett DT350-nav. Från XD till tex shimano 10sp. Eller 11sp. Räcker det med att byta bodyn rakt upp och ner. Eller behöver man byta flera prylar? Endcaps och allt vad det kan vara?

MAMTB

Aktiv medlem
Jag ska göra samma byte fast på ett 240-nav. Endcapen lossar man genom att bara dra av den med handkraft eller tång? Eller behövs verktyg?

weldion

Aktiv medlem
MAMTB sa:
Jag ska göra samma byte fast på ett 240-nav. Endcapen lossar man genom att bara dra av den med handkraft eller tång? Eller behövs verktyg?
Tång alternativt att du sätter endcapen i ett skruvstycke och drar med hjulet/navet.

Martinmat

Aktiv medlem
Det är pytteliten skillnad på xd och shimano endcap men det funkar att köra utan problem iaf på 370 naven

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Får man nyfiket fråga varför? Jag har nämligen funderat på att göra tvärtom längre fram för att möjliggöra lite lättare kassett.

Oggler

Aktiv medlem
Jag tänkte byta av samma skäl. Lättare kassett. Samt att jag redan sitter på ett gäng kassetter och tänkte slippa skaffa fler.

Oggler

Aktiv medlem
Hur är det nu med den där endcapen? Är den unik för varje body? I mitt fall är det alltså ett 350 Boost-nav.

cerro

Aktiv medlem
Oggler: Endcapen följer med när man köper body. om det är 142x12 eller 148x12 spelar ingen roll, samma end cap där.

Oggler

Aktiv medlem
Men den centrala frågan för mig är om det är samma endcap till den DX-body som sitter på idag som till min framtida shimano 10/11sp-body?

Det finns gott om 10/11sp shimano body som folk plockat av sina nav. Men det är värre med endcaps. Köper man nytt så verkar man få endcap med. Även om det fasen är svårt att förstå om det är rätt prylar.

Mayhem

Aktiv medlem
Nej det är inte samma end cap. Om någon plockat av sin body för att byta till annan typ borde de även ha motsvarande end cap över.

Rock

Aktiv medlem
Är du helt säker på det?

Det är inte samma. Åt ena hållet så går det att spara den gamla endcapen men det är inte rätt. Jag har glömt vilken kombination, om det är XD med Shimano endcap som funkar eller tvärt om. Men att det funkar betyder inte att det är rätt.

Mayhem

Aktiv medlem
Är du helt säker på det?
Ja. Diametern på den sida som sitter mot bodyn och täcker lagret är helt olika. Mätte den precis nu till 29 mm på lös end cap från 11 Speed Road body jag plockat av från ett 240s nav, medan den XDR som sitter på nu är cirka 24 mm. Längden verkar vara identisk mellan dessa två, men ingen aning om den skiljer för 10 Speed Road/11 Speed MTB och/eller XD.

Så åtminstone i teorin kan du anvånda en XDR/XD end cap på en HG body men då med större exponering av lagret och risk att det kommer in skit där. Åt andra hållet fungerar inte såvida du inte tar fram en fil/dremel och helt enkelt slipar bort en del material.

glitch

Aktiv medlem
På mina Cannondale Hollowgramhjul så är det xd end cap som gäller för både Shimano HG body och Xdriver. Utan att det är problem med tätningar osv. Ingen aning om 350orna men det är inte alltid olika end caps som behövs.

cerro

Aktiv medlem
glitch: Har du Czero eller DT innehåll i de hjulen då? Czero har samma topcap oavsett body. DT har olika.

Oggler

Aktiv medlem
det är en bra fråga. Det är alltså ett. DT Swish 350 boost straight pull. Nått eller ett par år gammalt. Hur vet man om det är Czero?

glitch

Aktiv medlem
glitch: Har du Czero eller DT innehåll i de hjulen då? Czero har samma topcap oavsett body. DT har olika.

Ingen aning, min poäng var bara att det inte alltid måste vara olika end caps för shimano/xdriver :)
Jag skrev ju att jag inte vet hur det är med 350. Vet faktiskt inte heller vad mina hjul har för nav. Det är no tubes fälgar 35mm och disc nav men oklart vem som gjort naven. Hjulen från 2016. Vet du Cerro?

Jensen

Aktiv medlem
Ingen aning, min poäng var bara att det inte alltid måste vara olika end caps för shimano/xdriver :)
Jag skrev ju att jag inte vet hur det är med 350. Vet faktiskt inte heller vad mina hjul har för nav. Det är no tubes fälgar 35mm och disc nav men oklart vem som gjort naven. Hjulen från 2016. Vet du Cerro?
Troligen formula.

Jensen

Aktiv medlem
Jo det var det jag trodde, men hade varit kul att veta.

Det är ju vad cannondale typ kört på sina egna nav fram till 2019 (tror jag) på alla utom sina finaste som haft dt internt. Men numera har de dt innehåll i sina nav längre ner i modellskaran (troligen pga lite kvalitetsproblem med formula nav)

Topp