Dt350 problem

Slobby

Aktiv medlem
Dt350 problem
Blir inte klok på mitt bakhjul med ett dt350 nav och XD body.
När jag drar åt bakhjulet så snurrar inte kassetten fritt längre. Om jag lättar på spänningen så rullar det igen. Misstänkte först bodyn som nu är bytt utan att det löste problemet.
Hur är det, skall axeln bottna i endcapen på kassettsidan? Jag har ca 7-8 mm från axeln till endcapen.
Om det inte är det som är problemet, någon som har andra förslag?
Har i och för sig bytt ram men det är samma standard 148 boost.
20220804_223641.jpg

Manurhin2

Aktiv medlem
Dt350 problem
Om 350 liknar 240 inuti vilket jag tror så uppkommer dom symtom du har när distansringen mellan navlager och body komprimerats av för hård åtdragning av hjulet.

Berk

Aktiv medlem
Dt350 problem
Om 350 liknar 240 inuti vilket jag tror så uppkommer dom symtom du har när distansringen mellan navlager och body komprimerats av för hård åtdragning av hjulet.

350 liknar gamla 240.
Jag skulle hoppas att åtdragning av hjulet inte belastar bodyn. Men jag förstår inte hur krafterna leds genom naven från bilden (är från en DT hybrid nav, men antar att det är samma design som 350).

DT-swiss-Hybrid-hub_grande.jpeg

Preacher

Aktiv medlem
Dt350 problem
Det är mycket troligt att tätningsringen som är inpressad i navhylsan inte sitter som den skall eller är skadad.

Det är en metalldel med en gummiläpp pågjuten.
Vi ser en stor mängd nav med din problematik och detta är oftast efter lagerbyten då den ringen inte pressats in tillräckligt. Navet går då fint när hjulet är avtaget men så fort det åker på och axeln dras åt så nyper det.

DT nav med brickan som blir för komprimerad och orsakar strul är oftast av 3-klacksmodell, inte star ratchet som 240/350.

Slobby

Aktiv medlem
Dt350 problem
Det är mycket troligt att tätningsringen som är inpressad i navhylsan inte sitter som den skall eller är skadad.

Vi ser en stor mängd nav med din problematik och detta är oftast efter lagerbyten då den ringen inte pressats in tillräckligt. Navet går då fint när hjulet är avtaget men så fort det åker på och axeln dras åt så nyper det.

DT nav med brickan som blir för komprimerad och orsakar strul är oftast av 3-klacksmodell, inte star ratchet som 240/350.
Hmm, inga lager bytt och det är är star ratchet. Blir nog att komma in till er med hjulet så får ni ta en titt på det.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Dt350 problem
Du har inte glömt något? Hände mig förut. Typ en distans alltså.

För ett tag sedan bytte jag lager, de nya lagrena gick lika tungt… det var ett skumt problem! Tror man kan pressa in dom ”för hårt” men vad fan vet jag. Fick hjälp av min lokala men glömde fråga vad dom gjorde.

Slobby

Aktiv medlem
Dt350 problem
Du har inte glömt något? Hände mig förut. Typ en distans alltså.

För ett tag sedan bytte jag lager, de nya lagrena gick lika tungt… det var ett skumt problem! Tror man kan pressa in dom ”för hårt” men vad fan vet jag. Fick hjälp av min lokala men glömde fråga vad dom gjorde.
Har plockat isär och kollat flera gånger, allt är på plats. Som jag skrev misstänkte jag bodyn och bytte den men problemet består.

Manurhin2

Aktiv medlem
Dt350 problem

Screenshot_20220805-073957_Acrobat for Samsung.jpg

Köp & Sälj

Topp