Dubbdäck 2018/2019 (Continental Contact Spike 240?)

j3n5

Medlem
Tycker mig inte hitta någon tråd kring detta och då jag ramlade över ett par sulor som ådrog sig lite intresse så kör jag!

Som jag skrev i annan rörig tråd så har jag dubbat min CX till vinterpendlare!

1.jpg

Jag var hos en lokal ÅF när posten kom förbi med detta däck. Tanken var så klart att kränga på ett par Schwalbe Marathon Winter men efter en snabb googling förstod jag att det här var något än så länge rätt ovanligt..

2.jpg

Här sitter det fint på framfälgen Hope XC 29". Ska väl prova om jag får dom att sitta slanglöst framöver eftersom de smällde i så fint mot fälgkanten, någon som har tips på vintersäkrat gummikladd?

4.jpg

Mönstret är lite likt tidigare friktionsdäck från Conti men med 240 dubb i två rätt täta rader.

3.jpg

Nämnd ÅF talade om att de skulle komma i en bredare version (700x40c?) också, men eftersom han också nämnde att de varit restade och verkade svåra att få tag på så tog polaren och jag ett varsitt par direkt! Ska bli riktigt intressant att testa så fort isen lagt sig här på Ödmårdens virkesåkersvägar!

5.jpg

Senast ändrad:

Stuvarn

Aktiv medlem
Är mkt nyfiken på däcken....vet du vad dom väger? Själv kör jag just på SMW men tycker dom rullar lite segt!

Bilagor

• IMGP9069 (2).JPG
    IMGP9069 (2).JPG
    472.3 KB · Besök: 176

Lejon

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Tycker mig inte hitta någon tråd kring detta och då jag ramlade över ett par sulor som ådrog sig lite intresse så kör jag!

Som jag skrev i annan rörig tråd så har jag dubbat min CX till vinterpendlare!

Jag var hos en lokal ÅF när posten kom förbi med detta däck. Tanken var så klart att kränga på ett par Schwalbe Marathon Winter men efter en snabb googling förstod jag att det här var något än så länge rätt ovanligt..

Här sitter det fint på framfälgen Hope XC 29". Ska väl prova om jag får dom att sitta slanglöst framöver eftersom de smällde i så fint mot fälgkanten, någon som har tips på vintersäkrat gummikladd?

Mönstret är lite likt tidigare friktionsdäck från Conti men med 240 dubb i två rätt täta rader.

Nämnd ÅF talade om att de skulle komma i en bredare version (700x40c?) också, men eftersom han också nämnde att de varit restade och verkade svåra att få tag på så tog polaren och jag ett varsitt par direkt! Ska bli riktigt intressant att testa så fort isen lagt sig här på Ödmårdens virkesåkersvägar!
Ser ju helt perfekta ut. Men så mycket hemligt fortfarande. Vilken handlare hade dem? Pris?

jonja

Aktiv medlem
Det där var ju intressant, 240 på två rader låter bättre än på fyra rader, som på trista och uttjatade Marathon Winter. Vad är det för styckepris?

j3n5

Medlem
Jag vägde mina till ca 850g på en bra paketvåg vilket gör dom något lättare än SMW på 890. Prissättningen ska vara i nivå med konkurrenten. Passade på att testa dom slanglöst när jag ändå vägde dom och de var riktigt lätta att poppa i!

frause

Aktiv medlem
Dom där ser ju klart intressanta ut. Om de går att få tag i tror jag blir det ett par såna.

Tills dess kränger jag på Gravdalarna med en punkteringsremsa mot dubbpunka. Får se hur länge det håller.

j3n5

Medlem
Innan tråden försvinner vill jag bara passa på att rapportera att jag upplever att det är rätt bra rull i dessa däck. Har pendlat ett par dagar och de känns riktigt bra! Jag tror nog de flesta kommer hålla med i jämförelse mot SMW..

Lejon

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Innan tråden försvinner vill jag bara passa på att rapportera att jag upplever att det är rätt bra rull i dessa däck. Har pendlat ett par dagar och de känns riktigt bra! Jag tror nog de flesta kommer hålla med i jämförelse mot SMW..
Innan tråden försvinner önskar jag att du berättar om var du köpte dem? Pris? Vi är fler som vill ha bra dubbdäck!

j3n5

Medlem
Eh, jag köpte dom i Söderhamn hos en lokal handlare som heter Bikestore One. Han sade också att de hade varit restade och var svåra att få tag på. Mycket hysch-hysch (stavas det så?). Har ingen aning hur det ser ut hos handlare i större städer? Kanske hade vi bara tur?

ooms

Aktiv medlem
glitch sa:
Verkar vara elcykelspecifikt? Är ju en strömsladd på däcksidan.
Är det inte snarare att de är "godkända" för E-bike? Borde ju gå lika bra på vanlig hoj, speciellt som inte vikten verkar vara värre än t.ex. SMW.

ooms

Aktiv medlem
Men det stod ju Ödmården i första inlägget, alla vet väl var det ligger?
Skogen där Staffan Stalledräng dräptes...

Lejon

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Eh, jag köpte dom i Söderhamn hos en lokal handlare som heter Bikestore One. Han sade också att de hade varit restade och var svåra att få tag på. Mycket hysch-hysch (stavas det så?). Har ingen aning hur det ser ut hos handlare i större städer? Kanske hade vi bara tur?
Tackar! Jag ringde dit och pratade med en fantastiskt trevlig man som kunde sälja ett par till mig. Bikestore One = bra!

bearthefear

Aktiv medlem
Lejon sa:
j3n5 sa:
Tackar! Jag ringde dit och pratade med en fantastiskt trevlig man som kunde sälja ett par till mig. Bikestore One = bra!

Pris?

Lejon

Aktiv medlem
bearthefear sa:
Lejon sa:
j3n5 sa:

Pris?
600-700 troligen. Får se vad frakten blir...

xyz-saft

Aktiv medlem
De ser ju bra ut, men verkar stört omöjliga att hitta på nätet? Enda vettiga träffen jag får är den här tråden.

ooms

Aktiv medlem
Lejon sa:
bearthefear sa:
Lejon sa:
j3n5 sa:

Pris?
Per st eller för paret?

Lejon

Aktiv medlem
ooms sa:
Lejon sa:
bearthefear sa:
Lejon sa:
j3n5 sa:

Pris?
Per st eller för paret?
Styck tar jag för givet. Allt annat känns orimligt.

Stuvarn

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Grymt nöjd med mina i alla fall. Rullar finfint.

Är du helt säker på det? :)
Jag testade Continental Top Contact Winter förra vintern men blev så besviken på just det dåliga rullet så dom åkte av direkt! Satte på dom lite säkrare(dubbade) SMW.

Bilagor

• IMGP9038.JPG
    IMGP9038.JPG
    290.1 KB · Besök: 210

Lejon

Aktiv medlem
Stuvarn sa:
j3n5 sa:
Grymt nöjd med mina i alla fall. Rullar finfint.

Är du helt säker på det? :)
Jag testade Continental Top Contact Winter förra vintern men blev så besviken på just det dåliga rullet så dom åkte av direkt! Satte på dom lite säkrare(dubbade) SMW.
Vilken konstig upplevelse.... Just rullet trodde jag i min enfald alla ändå var nöjda med på Contact Winter.

Stuvarn

Aktiv medlem
Lejon sa:
Vilken konstig upplevelse.... Just rullet trodde jag i min enfald alla ändå var nöjda med på Contact Winter.

Nope jag blev så besviken dom var nästan lika sega som SMW. Har en speciell vinterrunda på ren fast lite isig/hal asfaltsrunda på 3mil där var tiderna med däcket nästan lika dåliga som med dubbdäcket! Även på ren torr asfalt upplevde jag däcket mkt segt...tyvärr!

Kändes som däcket var gjort av mjukt radergummi som riktigt sög sig fast i underlaget.....säkert bra för greppet men inte för rullet....

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Stuvarn sa:
Lejon sa:

Nope jag blev så besviken dom var nästan lika sega som SMW. Har en speciell vinterrunda på ren fast lite isig/hal asfaltsrunda på 3mil där var tiderna med däcket nästan lika dåliga som med dubbdäcket! Även på ren torr asfalt upplevde jag däcket mkt segt...tyvärr!

Kändes som däcket var gjort av mjukt radergummi som riktigt sög sig fast i underlaget.....säkert bra för greppet men inte för rullet....
Jag upplever dem som en ren dröm jämfört med Marathon Winter. Radergummikänslan kan jag visserligen förstå, men inte tröghetskänslan.

frause

Aktiv medlem
Lejon sa:
izar sa:
Nu som tycker att SMW är sega borde prova valfritt Nokian däck!
Ja, Nokian är jättejättesega, Schwalbe bara jättesega.

Det beror väl på vad man jämför med. Klart SMV är sega om valfritt räserslicks är referensdäck, men det är ju å andra sidan vilket grovmönstrat däck som helst. Lägg sen på en massa ståldubbar på det så blir det ju inte bättre direkt.

Första gången jag provade SMV blev jag faktiskt positivt överraskad av rullet. Men då hade jag byggt upp en förväntan om att det skulle gå jättetrögt och trist. Visst, jämfört med sommarslicksen gjorde det ju det men så fruktansvärt illa var det inte.

Lejon

Aktiv medlem
Min största invändning mot Schwalbes dubbdäck är inte rullet - att det är kasst är väl acceptabelt - utan den extremt dåliga komforten och de ganska dåliga snöegenskaperna (kladdar ju igen i allt utom fin kallsnö men då funkar ju å andra sidan det mesta) och bara acceptabla isegenskaperna. De är inte bra på nåt men dåliga på det mycket.
Nokians däck är för all del lika okomfortabla och ännu sämre på barmark men väldigt mycket bättre i snö och på is.
Nu hoppas jag att Contis nya dubbade kan vara lika acceptabla som Schwalbes på is men ändå bättre på barmark. I snö skulle jag gissa att mönstret inte duger riktigt heller men det känns som en rimlig prioritering för min typ av cykling.

Sumba

Medlem
Har precis monterat lika däck (köpta samtidigt i samma butik som TS) på min SuperX SE.
Monterade slanglöst på WTB KOM i23, gick på med vanlig cykelpump utan bekymmer. Får se om det är luft kvar i morgon bitti då det blir premiärtur.

Kör med vanlig Orange Seal-gucka just nu men tänker att deras Subzero-variant kan vara lämplig?

Sumba

Medlem
glitch sa:
Är det ett tubeless däck? Eller råkar det bara gå på tubeless?

Det råkar nog bara gå på tubeless, hittar inget som säger att de är UST/TL men å andra sidan är informationen om däcken fortfarande minst sagt knapphändig.

Rock

Aktiv medlem
Sumba sa:
glitch sa:
Är det ett tubeless däck? Eller råkar det bara gå på tubeless?

Det råkar nog bara gå på tubeless, hittar inget som säger att de är UST/TL men å andra sidan är informationen om däcken fortfarande minst sagt knapphändig.

Det är inte TLR, fast jag har monterat ett par på Bontrager TLR-fälg och det verkar fungera. Däcken kom den här veckan så jag reserverar mig för hur väl det fungerar i längden.

Topp