Dubbdäck - grusväg

Hakana1

Medlem
Dubbdäck - grusväg
Köpte nyligen en gravelbike och är lite ny rent allmänt på cyklar. Cyklar mest 50/50 grusväg/landsväg och nån lättare stig/traktorväg i Västergötland för motion. Högst oklart hur många mil det blir i vinter. Men jag vill ju ut med ny hoj, så länge det inte är skidsäsong.

Dubbdäck. Behöver jag det fram och bak?

Kikar på några Coninental spike 37-622 på Bikester - kanske 240 fram och 120 bak. Lite tråkigt att lägga pengar på detta, men är det skillnaden att ta sig ut?

Jacke89

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Ska du ut i vinter så är det bra med dubbdäck helt klart, inte så kul att lägga ner sig på en isfläck. Det är skönt att vintercykla friskt och klart.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Har kört dubbfritt bak ett par säsonger nu. Ofta även på vintriga grusvägar. Inte lagt mig pga däcken ännu. Kör Conti Sport Contact Winter 35c.

Lejon

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Köpte nyligen en gravelbike och är lite ny rent allmänt på cyklar. Cyklar mest 50/50 grusväg/landsväg och nån lättare stig/traktorväg i Västergötland för motion. Högst oklart hur många mil det blir i vinter. Men jag vill ju ut med ny hoj, så länge det inte är skidsäsong.

Dubbdäck. Behöver jag det fram och bak?

Kikar på några Coninental spike 37-622 på Bikester - kanske 240 fram och 120 bak. Lite tråkigt att lägga pengar på detta, men är det skillnaden att ta sig ut?
Det blir en bra däcksuppsättning. Du kanske ska välja en bredare om det finns? Skönt med lite mer volym på frusna vintervägar.

LWB

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Börja med dubbat fram om det blir kallt nog för att bli halt. Om det släpper nånstans så är det fram. I alla fall är det de släppen som brukar sluta med att man går i backen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Börja med dubbat fram om det blir kallt nog för att bli halt. Om det släpper nånstans så är det fram. I alla fall är det de släppen som brukar sluta med att man går i backen.
Jag har gått i backen två gånger på grund av bakhjulsläpp... Det är en falsk säkerhet med bara vinterdäck fram. Blir det ishalka och du trampar till så kör bakhjulet om dig innan du hinner reagera.

Sen om man kör dubbat eller ej är en annan sak personligen rullar jag runt på dubb från och med idag. Gillar inte att skada mig. .

ejma

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Hur är fästet med dubbat på barmark? Hört flera som upplever dubbat sladdrigt över 30 km/h.

katten

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
När det ser ut så här mysigt så är det bra att ha dubbdäck. Det hade inte jag så det blev att vända.
:rolleyes:. Så det beror lite på var man bor och hur man cyklar, det här är utanför Halmstad tex!

facebook_1606682486360_6738914779273229186.jpg

Hakana1

Medlem
Dubbdäck - grusväg
Det blir en bra däcksuppsättning. Du kanske ska välja en bredare om det finns? Skönt med lite mer volym på frusna vintervägar.
Jag vet inte riktigt vad jag kan klämma in under skärmarna på Topstone AL. 40-622 går nog bra - men det verkar mest finnas 42-622 och då tror jag att vi tänjer på det lite.

Verkar som jag får hugga lite dubbat ändå.

emilh

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Jag vet inte riktigt vad jag kan klämma in under skärmarna på Topstone AL. 40-622 går nog bra - men det verkar mest finnas 42-622 och då tror jag att vi tänjer på det lite.

Verkar som jag får hugga lite dubbat ändå.
42 går in utan problem, 45 också.
Med skärmar funkar 40 med lite mariginal.

Contis dubbdäck är smala, skulle verkligen rekommendera att du går upp från 37 som i verkligheten snarare är 35.

Vippen

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Jag kört dubbat fram och nabbat bak i Stockholmsvinter (och en del riktig vintervägsåka i provinserna) i tio år, tycker det är den bästa kompromissen. Ett par baksläppsvurpor har det blivit, men det blir ju sällan lika drastiska konsekvenser som efter ett framsläpp, och jag tycker fördelarna lätt väger över med lättare vikt och rull där bak.

Sedan vill jag gärna tipsa om mina favoriter Klenda Klondike, av de jag testat är de överlägsna om det är knölig is eller modd, de spårar inte alls lika illa som vissa andra.

Hakana1

Medlem
Dubbdäck - grusväg
Tackar för alla svar.
Sitter ett par Riddler 700x37c nu. De är väl 39mm breda. Så ett par 42mm Continental contact spike eller Schwalbe winter active går att kämma in där då? Kanske räcker med 120 dubb i Västergötland?

Skärmavbild 2020-11-30 kl. 11.28.03.png

Vippen

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Tackar för alla svar.
Sitter ett par Riddler 700x37c nu. De är väl 39mm breda. Så ett par 42mm Continental contact spike eller Schwalbe winter active går att kämma in där då? Kanske räcker med 120 dubb i Västergötland?
Du får nog vara beredd på att höjden kan vara ett problem också, beroende på fälg och val av däck. Men kanske du kan höja skärmen lite (svårt att se på bilden)?

Sedan vill jag hissa varningsflagg för Schwalbes dubbdäck. Jag trodde på fullt allvar att jag tappat förmågan helt efter att jag bytt till Marathon Winter (WInter Active ser ganska lika ut) och pendlat ett par dagar på knölig is: det slingrade sig som en huggorm på knark och jag höll på att gå i backen ett antal gånger. Inte bra för nerverna! Bytte tillbaka till Klondike och mojon var tillbaka! Men på slät is är det ju likvärdigt grepp. Alltså: om du kör där skiftande temperaturer och halvdan snöröjning gör att det är bra chans till knölig is, pass auf för Schwalbe!

BFS

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
På packad snö räcker det med dubbat fram. På is är det bra/nödvändigt med dubbat även bak, enligt min erfarenhet.

SIE

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Semikapar och frågar om någon har tips på prisvärda/billiga 650b-däck med dubb, ca 45mm?

Lejon

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Köp en uppsättning dubbdäck, vilka som helst, och ge dig ut och cykla. Det kommer att bli bra, bara du kommer ut.
Jo bättre dåliga dubbdäck och cykling än inga dubbdäck och ingen cykling. Men varför inte bra dubbdäck från början istället för dåliga om TS ändå ska köpa nya dubbdäck? Bra dubbdäck tycker jag är de nämnda från Conti. Dåliga dubbdäck tycker jag är de också nämnda från Schwalbe. (Så nu var det sagt denna vinter också.). Se långa dubbdäckstrådar från andra år.

LWB

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Jo bättre dåliga dubbdäck och cykling än inga dubbdäck och ingen cykling. Men varför inte bra dubbdäck från början istället för dåliga om TS ändå ska köpa nya dubbdäck? Bra dubbdäck tycker jag är de nämnda från Conti. Dåliga dubbdäck tycker jag är de också nämnda från Schwalbe. (Så nu var det sagt denna vinter också.). Se långa dubbdäckstrådar från andra år.
Det jag försökte förmedla, uppenbarligen utan framgång, var att vi som förslösar vår korta tid på jorden med att häcka på happy lätt vecklar in oss i evighetslånga resonemang (”Se långa dubbdäckstrådar från andra år”) som tämligen fort blir hårklyveri.
I övrigt håller jag med till punkt och pricka, det är mycket roligare med bra grejer.

emilh

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Tackar för alla svar.

Visa bilaga 456005
Dina WTB Riddler 37mm är betydligt bredare än Conti Contact Spike 37mm.
Kör på ett par 40mm (finns 42?) Conti Contact Spike 240 dubb.

Murdock

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Semikapar och frågar om någon har tips på prisvärda/billiga 650b-däck med dubb, ca 45mm?
Finns ej någonting mellan Gravdals och Ice Spiker Pro.

Till TS, 120tpi, tubeless-kompatibla, 248 dubb Suomi Routa TR SL 42-622 verkar vara det intressantaste dubbdäcket i år. Väntar med spänning på första utlåtandet från någon.

Hakana1

Medlem
Dubbdäck - grusväg
Tack för alla tips, även om jag inte lyssnade hela vägen =)

Efter kvällen tur i lätt snöfall och blöt väg, känns det ganska givet med dubbar fram och bak. Vill inte tveka, vill cykla. Och många turer blir kring 0600 eller 1900. Blev ett par 240 dubb schwalbe 42-622, som åker på under onsdagen. Inte det roligaste eller hetaste kanske. Och lite ondöigt dyrt när man är bekväm.
Hoppas hojen kan rulla nån enklare stig med dem också.

Skärmavbild 2020-11-30 kl. 21.10.11.png

Hakana1

Medlem
Dubbdäck - grusväg
Körde ca 43km asfalt på nya schwalbe winternaraton 240. Som amatör är jag nöjd. Slappnar av. Ljudnivå helt ok.. Helt ok rullmotstånd, jag gillar inte för hög fart. Bra tips att gå på 42mm bredd, har 35mm på pendlarhoj och det är märkbart stötigare.

Hoppas dubbdäcken funkar på lite stig och grövre traktorväg. Eller ryker dubbar då?

Lejon

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Körde ca 43km asfalt på nya schwalbe winternaraton 240. Som amatör är jag nöjd. Slappnar av. Ljudnivå helt ok.. Helt ok rullmotstånd, jag gillar inte för hög fart. Bra tips att gå på 42mm bredd, har 35mm på pendlarhoj och det är märkbart stötigare.

Hoppas dubbdäcken funkar på lite stig och grövre traktorväg. Eller ryker dubbar då?
Dubbar ryker antagligen om du kör på is- och snöfri stig. Dessutom kommer träden i skogen ruttna och dö har jag hört.

Lodet

Medlem
Dubbdäck - grusväg
Hur skall man tänka med bredd på dubbdäck till gravel?
Bredaste man kan få på eller smalare typ 28-32 mm?
Tänker att de kanske skär bättre genom snö och modd

Tänkt att användas på grusvägar och asfalt i stort sätt sätt ingen stig

Mvh Martin

Lejon

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
I riktig modd tycker jag smala dubbdäck är överlägset. Blir någon slags surfande med bredare däck. Men på riktig is ger mer däck(dubb) mot underlaget bättre fäste.

DanielS

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Hur skall man tänka med bredd på dubbdäck till gravel?
Bredaste man kan få på eller smalare typ 28-32 mm?
Tänker att de kanske skär bättre genom snö och modd

Tänkt att användas på grusvägar och asfalt i stort sätt sätt ingen stig

Mvh Martin
Det beror på personlig smak och hur vintern är/blir. Jag har inte cyklat så mycket gravel på vintern men väl pendlat ett antal stockholms-vintrar.

Det underlag jag tycker är jobbigast är slask/snömodd som frusit till knövlig is. Då tycker jag ett bredare däck fungerar bättre. Det är klart att på djup nysnö eller modd kanske ett smalare däck skulle fungera bättre men det är ganska få dagar med det föret under en normal stockholms-vinter.

På asfalt beror det väl på om de är is- och snöfria eller inte. Snöiga/isiga vägar tenderar att ha knvölig is/snö varför jag skulle välja bredare däck.

Bengt-re

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Det beror på personlig smak och hur vintern är/blir. Jag har inte cyklat så mycket gravel på vintern men väl pendlat ett antal stockholms-vintrar.

Det underlag jag tycker är jobbigast är slask/snömodd som frusit till knövlig is. Då tycker jag ett bredare däck fungerar bättre. Det är klart att på djup nysnö eller modd kanske ett smalare däck skulle fungera bättre men det är ganska få dagar med det föret under en normal stockholms-vinter.

På asfalt beror det väl på om de är is- och snöfria eller inte. Snöiga/isiga vägar tenderar att ha knvölig is/snö varför jag skulle välja bredare däck.
Dessutom rullar bredare däcken lättare i verkligheten.

Bengt-re

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Men gäller det där väldigt generella påståendet verkligen dubbdäck med hårdare stomme, högre vikt, mycket mönster och dubbar?
Tja, det går givetvis hitta exempel där det inte stämmer. Dock för snarlikt konstrurade däck är det klart trevligare med bredare däck, spårarar mindre och rullar lättare. Min HT med 57mm massdubbade däck rullar bättre än crossen med 30mm Skinny Freddie. Kan man välja är minst 35mm nog att fördra. 30mm är nödlösningar för cyklar med skärmar och slask inte tar bredare däck.

Så - nä. Påståendet är givetvis något förenklat och inte sant i alla aspekter.

Lejon

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Tja, det går givetvis hitta exempel där det inte stämmer. Dock för snarlikt konstrurade däck är det klart trevligare med bredare däck, spårarar mindre och rullar lättare. Min HT med 57mm massdubbade däck rullar bättre än crossen med 30mm Skinny Freddie. Kan man välja är minst 35mm nog att fördra. 30mm är nödlösningar för cyklar med skärmar och slask inte tar bredare däck.

Så - nä. Påståendet är givetvis något förenklat och inte sant i alla aspekter.
Jag håller inte med. Exempelvis har alla fulldubbade och breda dubbdäck jag testat varit väldigt spårkänsliga på hårt underlag, tror det hänger samman med att de är så styvt uppbyggda eftersom dubbarna ska sitta kvar - då påverkas hela däcket mycket av små spår och ojämnheter och eftersom däcket är bredare kör man på fler sådana oundvikligen. Att jämföra ett smalt trögrullat (egenupplevt) dubbdäck med ett helt annat mindre trögrullat (också egenupplevt) bredare dubbdäck säger liksom inte något tydligt om endast breddens betydelse.
Jag kunde lika gärna ta som exempel att mitt smala 45Nrth Xerxes rullar lättare än de breda Schwalbe med drygt 300 dubb som sitter på vintertraktorn och pga detta hävda att smalare dubbdäck rullar lättare.

Jag tycker alltså att du förenklar för mycket. Jag tycker man både ska fundera på vilket däck man vill ha OCH vilken dimension som blir lagom.

Bengt-re

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Jag håller inte med. Exempelvis har alla fulldubbade och breda dubbdäck jag testat varit väldigt spårkänsliga på hårt underlag, tror det hänger samman med att de är så styvt uppbyggda eftersom dubbarna ska sitta kvar - då påverkas hela däcket mycket av små spår och ojämnheter och eftersom däcket är bredare kör man på fler sådana oundvikligen. Att jämföra ett smalt trögrullat (egenupplevt) dubbdäck med ett helt annat mindre trögrullat (också egenupplevt) bredare dubbdäck säger liksom inte något tydligt om endast breddens betydelse.
Jag kunde lika gärna ta som exempel att mitt smala 45Nrth Xerxes rullar lättare än de breda Schwalbe med drygt 300 dubb som sitter på vintertraktorn och pga detta hävda att smalare dubbdäck rullar lättare.

Jag tycker alltså att du förenklar för mycket. Jag tycker man både ska fundera på vilket däck man vill ha OCH vilken dimension som blir lagom.
Fast ditt exempel är inte ens ett dubbdäck när du kör rakt och med normalt lufttryck. Du förenklar lite väl mycket och jämnför mopedbilar med lastbilar - kul kanske, men föga relevant.

Lejon

Aktiv medlem
Dubbdäck - grusväg
Fast ditt exempel är inte ens ett dubbdäck när du kör rakt och med normalt lufttryck. Du förenklar lite väl mycket och jämnför mopedbilar med lastbilar - kul kanske, men föga relevant.
Precis. Jag försökte visa hur dumt ditt exempel var genom att visa det med ett annat dumt exempel. Kul att du fattade min poäng!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer