Dubbdäck, Suomi Piikkisika ?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tränger mig in här igen, tänkte lägga på mina Routa nu när vi fått snö men ser hur jäkla mycket grus som sitter fast mellan klackarna i mönstret sedan förra säsongen. Förvarar man cykeln inomhus så släpar man således in en hel del grus varje dag. Jag byter nog tillbaka till w240 med mer öppet mönster 😟

BuTTuS

Aktiv medlem
Ändrade mig ang. storlek, testar ett par på DCn istället. Känns supermjuka i kartongen iaf

A43E845A-685F-4811-956D-D3F72BDD5EB0.jpeg

Edit: Men oj vilken tango de bjöd upp till när det gällde att poppa:

Golvpump - Nej
Kompressor - Nej
AirShot -Nej
AirShot + smorda kanter - Nej
Airshot + smorda kanter + spännband - Nej
I med slang för att sätta en sida, sedan
Kompressor - Nej
Airshot - Nej
Kompressor + tryck/drag - Jaaa, äntligen!

Det var typ 90 minuter av mitt liv och ändå så återstår bakhjulet. Tror jag börjar med slang på en gång, men inte mer idag...

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Ändrade mig ang. storlek, testar ett par på DCn istället. Känns supermjuka i kartongen iaf

Visa bilaga 520085

Edit: Men oj vilken tango de bjöd upp till när det gällde att poppa:

Golvpump - Nej
Kompressor - Nej
AirShot -Nej
AirShot + smorda kanter - Nej
Airshot + smorda kanter + spännband - Nej
I med slang för att sätta en sida, sedan
Kompressor - Nej
Airshot - Nej
Kompressor + tryck/drag - Jaaa, äntligen!

Det var typ 90 minuter av mitt liv och ändå så återstår bakhjulet. Tror jag börjar med slang på en gång, men inte mer idag...
Däck 2 var lika kinkigt det...
Men har ikväll varit ute på den tråkiga "inkörningsrundan" på asfalt och jäklar vad bra de rullar för att vara dubbdäck, trots bara 0.8 och 0.6 bar under "ingnuggningen". Mycket lättare än de ISP jag haft tidigare vintrar om nu minnet inte sviker... (har ju inte kört dom i höst)

Valhalla_

Aktiv medlem
Men har ikväll varit ute på den tråkiga "inkörningsrundan" på asfalt och jäklar vad bra de rullar för att vara dubbdäck, trots bara 0.8 och 0.6 bar under "ingnuggningen". Mycket lättare än de ISP jag haft tidigare vintrar om nu minnet inte sviker... (har ju inte kört dom i höst)
Hur breda fälgar har du?

BuTTuS

Aktiv medlem
De där i 35x622 med 244 dubbar verkar intressanta. Vad väger de måntro? Ingen uppgift om det på hemsidan
De i min bild ovan vägde 1109g styck så inga lättviktare :-)

Hur breda fälgar har du?
30mm innerbredd

Har införskaffat ett par till Karate Monkeyn nu också i 2,8x29 men gick på de lite tyngre/billigare och ovikbara. De bjöd också upp till dans men på ett annat sätt… Har aldrig kämpat så hårt för att kränga på ett par däck, jag har träningsvärk i underarmarna idag :-) Men dom var då busenkla att poppa i stället, fast dom vill inte sitta kvar mot kanterna när man släpper ur luften utan åker tillbaka ner med en smäll, får väl hoppas de töjer sig lite.

Oskar

Aktiv medlem
Består det positiva första intrycket? :-)

LDG

Aktiv medlem
De i min bild ovan vägde 1109g styck så inga lättviktare :-)

30mm innerbredd

Har införskaffat ett par till Karate Monkeyn nu också i 2,8x29 men gick på de lite tyngre/billigare och ovikbara. De bjöd också upp till dans men på ett annat sätt… Har aldrig kämpat så hårt för att kränga på ett par däck, jag har träningsvärk i underarmarna idag :-) Men dom var då busenkla att poppa i stället, fast dom vill inte sitta kvar mot kanterna när man släpper ur luften utan åker tillbaka ner med en smäll, får väl hoppas de töjer sig lite.
Hur breda blev de? och på vad för fälg?

Valhalla_

Aktiv medlem
Köpte mig ett par Piikkisika WXC och här är mina första intryck

Positivt:
*Lättmonterade, gick utan verktyg.
*Hyggligt stabil stomme, ganska väldämpad och inte lika studsig som ice spiker.
*Lättrullat
*Verkar inte tappa dubb lika lätt som ice spiker.
*släpper förutsägbart. Framhjulssläpp i svängar är relativt odramatiskt.

Negativt:
*Sämre grepp än ice spiker på precis allt.
*Släpper lite för lätt (men tack och lov rätt förugsägbart som sagt)

Totalbetyget blir nog 3 av 5 skulle jag säga. Eller 3,5 kanske. Godkänt får det, men inte mycket mer än så.

IMG_20211221_124605.jpg

Reedyn

Aktiv medlem
Köpte mig ett par Piikkisika WXC och här är mina första intryck

Positivt:
*Lättmonterade, gick utan verktyg.
*Hyggligt stabil stomme, ganska väldämpad och inte lika studsig som ice spiker.
*Lättrullat
*Verkar inte tappa dubb lika lätt som ice spiker.
*släpper förutsägbart. Framhjulssläpp i svängar är relativt odramatiskt.

Negativt:
*Sämre grepp än ice spiker på precis allt.
*Släpper lite för lätt (men tack och lov rätt förugsägbart som sagt)

Totalbetyget blir nog 3 av 5 skulle jag säga. Eller 3,5 kanske. Godkänt får det, men inte mycket mer än så.

Visa bilaga 530870
Vilken bredd valde du?

weldion

Aktiv medlem
Är det något ställe som har 29x2.1 i lager? Hittar i alla fall inget.
Försöker att hitta SL-varianten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu har jag inte kört med ISP och detta är mina första dubbdäck. Jag måste säga att greppet är.väl bra men jag förväntade mig ännu bättre. Är det lite offcamber så får man ta det riktigt piano. Även om det är en slagit sväng så släpper det fram rätt snabbt. Men, som du säger så är det ganska odramatiskt. Men jag känner inte att jag får världens självförtroende med dessa på...
Vad kör du för tryck ?

weldion

Aktiv medlem
Stoppade en från byn som cyklar på Piikkisika 2.25 och han är med nöjd med dem jämfört med ISP som han hade innan.
Nu så verkar han inte cykla jättemycket klurig stig vintertid, men han kunde bara rekommendera.

weldion

Aktiv medlem
Mailade TCM för att kika om de hade något förväntat leveransdatum på 29x2.1" av Piikkisika.
Svaret följer här:
"Vi köper dessa däck från Shimano (som har agenturen för många andra varumärken i Sverige) och de får in dessa (förväntas) om ca 7 veckor.
Vi kommer inte få in dessa igen förens till höst, men kan alltid beställa till våra kunder om det önskas."

7 veckor, då är vi i mitten av mars ungefär.

pnyberg

Aktiv medlem
Mailade TCM för att kika om de hade något förväntat leveransdatum på 29x2.1" av Piikkisika.
Svaret följer här:
"Vi köper dessa däck från Shimano (som har agenturen för många andra varumärken i Sverige) och de får in dessa (förväntas) om ca 7 veckor.
Vi kommer inte få in dessa igen förens till höst, men kan alltid beställa till våra kunder om det önskas."

7 veckor, då är vi i mitten av mars ungefär.
Finns väl att köpa på nätet?

D

Deleted member 78355

Guest
Nä, verkar vara slut överallt, kontaktat tillverkaren? säkert fruktlöst hursomhelst men ändå.

weldion

Aktiv medlem
Ett till svar från en cykelaffär:
"Däcken ska finnas att få tag på om ca 8 veckor igen."
Känns som jag antingen måste kolla på ett alternativ eller hoppas på finföre fram till mitten på mars.

weldion

Aktiv medlem
Nu så har jag letat genom halva internet efter detta däck i 2.1” bredd. Hamnade till och med på en isländsk cykelaffär. Mailat tillverkaren direkt nu för att se hur de ligger till i produktionen och vilken prioriteringen de har på de olika bredderna.

weldion

Aktiv medlem
Men herrejösses vad det är svårt att få tag på Piikkisika TLR SL 29x2.1"!
Mailat snart varenda butik som har någon som helst koppling till Suomi Tyres för att få tag på däcket.
TCM har beställt däcket och väntar på det, fabriken i Finland säger att ingen butik i Sverige har beställt däcket, TCM kollar med Shimano Nordic och de räknar med att få in däcket om 300 dagar.
Biketown har flera dimensioner av nämnda däck, men svarar att de inte kan beställa just 29x2.1".
Låter som fabriken har en hög med däck klara för att skickas iväg och jag vill ha tag på två stycken.
Snart så sätter jag mig i bilen och åker till Finland för att köpa dubbdäck.

Mailat fabriken igen och frågat om jag kan beställa direkt från dem eller om de har koll på någon återförsäljare i Finland som skickar till Sverige.

Reedyn

Aktiv medlem
Men herrejösses vad det är svårt att få tag på Piikkisika TLR SL 29x2.1"!
Mailat snart varenda butik som har någon som helst koppling till Suomi Tyres för att få tag på däcket.
TCM har beställt däcket och väntar på det, fabriken i Finland säger att ingen butik i Sverige har beställt däcket, TCM kollar med Shimano Nordic och de räknar med att få in däcket om 300 dagar.
Biketown har flera dimensioner av nämnda däck, men svarar att de inte kan beställa just 29x2.1".
Låter som fabriken har en hög med däck klara för att skickas iväg och jag vill ha tag på två stycken.
Snart så sätter jag mig i bilen och åker till Finland för att köpa dubbdäck.

Mailat fabriken igen och frågat om jag kan beställa direkt från dem eller om de har koll på någon återförsäljare i Finland som skickar till Sverige.
Jag hade en jakt efter dessa däck (fast då den bredare varianten) vid årsskiftet 2021/2022 och då fick jag svaret från en återförsäljare att just den vikbara varianten (TLR) hade problem med gummit och hade blivit återkallade till fabrik, det kanske är så att detta problem inte är löst ännu?

Jag köpte däcken med stålkant istället och är jättenöjd, lite svårare att få på men de minutrarna är inte så besvärliga.

weldion

Aktiv medlem
Jag hade en jakt efter dessa däck (fast då den bredare varianten) vid årsskiftet 2021/2022 och då fick jag svaret från en återförsäljare att just den vikbara varianten (TLR) hade problem med gummit och hade blivit återkallade till fabrik, det kanske är så att detta problem inte är löst ännu?

Jag köpte däcken med stålkant istället och är jättenöjd, lite svårare att få på men de minutrarna är inte så besvärliga.
De har producerat en ny omgång med TLR SL, så jag hoppas att eventuella problem är lösta.
TCM skall ha fått in nyproducerade 2,25 och 2,6 för några veckor sedan.

Reedyn

Aktiv medlem
De har producerat en ny omgång med TLR SL, så jag hoppas att eventuella problem är lösta.
TCM skall ha fått in nyproducerade 2,25 och 2,6 för några veckor sedan.
Ja, det har jag också förstått att de ska vara nu, men syftade just på att bristen på däck kan vara på grund av återkallningen. Det tar tid att bygga upp ett nytt lager.

weldion

Aktiv medlem
Ja, det har jag också förstått att de ska vara nu, men syftade just på att bristen på däck kan vara på grund av återkallningen. Det tar tid att bygga upp ett nytt lager.
Nu så verkar det som att de inte har några köpare på 2.1" även fast flera butiker försöker att få tag på det åt mig.
Får vänta lite på svaret från fabriken, de kanske har skickat ut det i Finland nu bara för att.
TCM väntade i alla fall på sina beställda däck och hade inte fått någon signal om försening, fabriken säger att ingen part i Sverige har beställt däcket alls.

Valhalla_

Aktiv medlem

Mina stålkants-piikkisika ser ut så här efter ett år. Börjar bli torra i gummit. Jag hade tänkt sälja dem vidare till förmån för ice spiker men ångrade mig för insåg att ingen vill väl köpa dem så här. Man kan nästan tro att de legat ute i solen i 10 års tid som de ser ut. Fast bilden blev fasen värre än verkligheten.

Så jag kör vidare på dem i vinter tänkte jag. Kanske med slang är bäst, men jag tror det bara är kosmetiskt. Sen är de väl ändå slut därefter. Mönstergummit verkar ok, det är bara sidoväggarna som torkat..
IMG_20221127_205017.jpg

NickPick

Aktiv medlem
Jag som köpte ett par bättre beg dvs som ny ifjol… satan Joel. Tur man inte kan stava till piikisiiiiika.
Mina ice spiker sprack lite efter typ 4 vintrar dock.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Mina stålkants-piikkisika ser ut så här efter ett år. Börjar bli torra i gummit. Jag hade tänkt sälja dem vidare till förmån för ice spiker men ångrade mig för insåg att ingen vill väl köpa dem så här. Man kan nästan tro att de legat ute i solen i 10 års tid som de ser ut. Fast bilden blev fasen värre än verkligheten.

Så jag kör vidare på dem i vinter tänkte jag. Kanske med slang är bäst, men jag tror det bara är kosmetiskt. Sen är de väl ändå slut därefter. Mönstergummit verkar ok, det är bara sidoväggarna som torkat..
Visa bilaga 596979
Hade ett gäng av fjolårets w106 till jobbcyklarna som tyvärr såg ut likadana när de skulle på i år. Mina w240 av samma årgång ser däremot bra ut.

MotoVeloce

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan få tag i ersättningsdubb? Eller något annat fabrikat och modell som passar?
Har ett par ganska steniga och spåriga backar som går hårt åt kantdubben så jag behöver ersätta ett tiotal på bakdäcket (mest för syns skull och att det känns bättre i själen! ;) )

weldion

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan få tag i ersättningsdubb? Eller något annat fabrikat och modell som passar?
Har ett par ganska steniga och spåriga backar som går hårt åt kantdubben så jag behöver ersätta ett tiotal på bakdäcket (mest för syns skull och att det känns bättre i själen! ;) )
Har tryckt i Schwalbes reservdubb i en annan modell av dubbdäck från Suomi Tyres. Om jag får gissa så kommer samma dubb att passa i Piikkisika också.

weldion

Aktiv medlem
Nu är det frågan om man får ge upp med att försöka få tag på Piikkisika TLR SL i storlek 29x2.1”.
Bikeshop hade förväntat leveransdatum för det däcket 17/1, men nu så har de plockat bort det helt från sin webbutik.
Lutar mot att beställa vanliga TLR av samma däck, för det bör vara trevligare än mina nuvarande Extreme. Extreme känns helt enkelt lite för extrema för min mer gravelorienterande åkning.

Köp & Sälj

Topp