Dubbdäck Suomi Tyres W240

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har bestämt mig för att investera i min första uppsättning dubbdäck till cykeln. Jag bor i Luleå så suomi tyres w240 känns som rätt mönster för vintervägarna här.
Men jag har beslutsångest om bredden 40-622 eller 32-622 (även märkt 700x35c), vad är den faktiska bredden på dessa? Är det någon som har en uppsättning som skulle kunna mäta?

Kanske även någon som har en input om för och nackdel på bredare/smalare?

Tack på förhand

kais01

Aktiv medlem
om du inte har en extra cykel att sätta dubbdäcken på är ett extra framhjul smidigt i mellansäsongen när vädret inte riktigt kan bestämma sig. då väntar man med dubbdäck bak och sätter dit det för säkerheten viktigare framhjulet alltefter dagsformen på vädret.

för ren pendling kan w106 övervägas, fungerar där väldigt bra.

suomidäcken rullar lite trögt, men dubben gräver sig (nästan) inte in i däcken och lossnar inte heller, så för dagligt bruk är de ett bra tips.

när det gäller dimension tänk på att det ska finnas plats för is och snö innanför skärmarna. är det för tajt kan det klogga igen ffa vid nysnö strax under nollan. men fetare däck är bättre.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tack för svar.

Har bara drygt tre km till jobbet via förskola/skola (där ena barnen åker på påhängshoj och det andra cyklar själv) så någon direkt pendling är det ju inte, använder mest cykeln som transportmedel istället för bilen när det är kortare sträckor.

Lite det jag tänker, är den faktiska bredden på 40-622 40mm så måste jag köra utan åtminstone framskärmen. Just nu har jag på ett par conti 42-622 som i själva verket är 37mm breda men det är nära smärtgränsen.
Och ST W240 32-622 står det även 700x35c på, är dessa 32 eller 35?
Många frårgor från en oinvigd ;)

Bengt-re

Aktiv medlem
Välj gärna däck som får plats under skärmarna. Det är svårartat otrevligt att cykla utan framskärm på saltade vägar. Vägbana i saltlösning smakar fabrik.

Kan man unna sig några extra mm frigång så glädjs man de dagarna med klibbsnö.

Bilagor

• IMG_20180211_230028_818.jpg
    IMG_20180211_230028_818.jpg
    97.3 KB · Besök: 19

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Välj gärna däck som får plats under skärmarna. Det är svårartat otrevligt att cykla utan framskärm på saltade vägar. Vägbana i saltlösning smakar fabrik.

Kan man unna sig några extra mm frigång så glädjs man de dagarna med klibbsnö.

Ja det kan jag tänka mig, här saltas däremot inga gator förutom europaväg och vissa sträckor av några riksvägar. Så det är bara fin packad snö, oplogat, is och någon enstaka dag med slask om det blir en dålig vinter. Men du har ändå en poäng i det du skriver, skall ta det i beaktning!

frause

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Så det är bara fin packad snö, oplogat, is och någon enstaka dag med slask om det blir en dålig vinter.

Låter som utmärkt underlag för W240.

På barmark (asfalt) är de dock inte jätteskoj. Trögstyrt och trögrullat. Utan att ha mätt skulle jag säga att de är mer 35 än 32.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
frause sa:

På barmark (asfalt) är de dock inte jätteskoj. Trögstyrt och trögrullat. Utan att ha mätt skulle jag säga att de är mer 35 än 32.

Det låter bra! Egentligen vill jag helst att någon övertygar mig om att jag klarar mig bra med de smalare så jag slipper köpa några andra skärmar eller köra utan.

Bengt-re

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
frause sa:

Det låter bra! Egentligen vill jag helst att någon övertygar mig om att jag klarar mig bra med de smalare så jag slipper köpa några andra skärmar eller köra utan.

Det går bra med smala vinterdäck om snön inte är så djup att man måste färdas på den. Då är smala däck superkass, men fram till det snödjupet fungerar smala bra - dock rullar lite bredare däck ofta trevligare och lättare.

Har kört många mil på 30mm dubbdäck - det går bra även om det inte är superskoj alltid - hade cykeln haft plats för 35mm med skärmar på hade jag kört med det istället.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Det går bra med smala vinterdäck om snön inte är så djup att man måste färdas på den. Då är smala däck superkass, men fram till det snödjupet fungerar smala bra - dock rullar lite bredare däck ofta trevligare och lättare.

Har kört många mil på 30mm dubbdäck - det går bra även om det inte är superskoj alltid - hade cykeln haft plats för 35mm med skärmar på hade jag kört med det istället.

Vill ju gärna ha kvar skärmarna, jag gillar dem av många anledningar. Hittade info i något amerikanskt forum där någon hade mätt 40-622 på en fälg med liknande bredd och där var de 38mm på bredaste stället så det får plats men det blir inte så överdrivet med utrymme kvar innanför framskärmen. Om nu 32-622 (700x35c) mäter 35mm på bredaste så är det ju väldigt lite som skiljer, någon här kanske har de smalare monterat och skulle kunna mäta med linjal och fota. Det vore snällt :)

Foss

Aktiv medlem
Köp några andra däck, dom är väldigt läskiga att cykla på. Iaf min erfarenhet. Bytte till schwalbe och byter inte tillbaka. Kanske inte är optimala för djup snö men för mig har dom fungerar utmärkt (kompletterade med ett par ISP på mtb för dom riktigt besvärliga dagarna) (obs! Stockholmsperspektiv, förtar dock inte hur otroligt obekväma Nokian-däcken är)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Foss sa:
Köp några andra däck, dom är väldigt läskiga att cykla på. Iaf min erfarenhet. Bytte till schwalbe och byter inte tillbaka. Kanske inte är optimala för djup snö men för mig har dom fungerar utmärkt (kompletterade med ett par ISP på mtb för dom riktigt besvärliga dagarna) (obs! Stockholmsperspektiv, förtar dock inte hur otroligt obekväma Nokian-däcken är)

Ska köpa schwalbe också, fast i 20" till barnens cyklar. Men de kommer bara cykla de dagarna snöröjningen hunnit vara ut eller de dagar det inte snöar. På vilket sätt känns de läskiga? Ostadiga? Kurvtagning?

frause

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Foss sa:

Ska köpa schwalbe också, fast i 20" till barnens cyklar. Men de kommer bara cykla de dagarna snöröjningen hunnit vara ut eller de dagar det inte snöar. På vilket sätt känns de läskiga? Ostadiga? Kurvtagning?

Dom är understyrda, med en tydligt kantig profil som ger en märklig känsla när man svänger. Dessutom tunga och trögrullade. De verkar dock vara näst intill outslitliga, till skillnad från b l a Schwalbes däck som inte håller alls. Med reservation för vad Schwalbe har hittat på till årets upplaga.

Foss

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Foss sa:

Jag kan inte riktigt beskriva vad det är som är läskigt, det än inget fel på greppet men dom är liksom lite självstyrande och hårda på något vis tycker jag. Prova så får du se. Schwalbe är ju skönare att cykla på men har ju andra baksidor (tappade dubbar, dubbar som äter sig in i däcket, lågt mönsterdjup)

Murdock

Aktiv medlem
Jag blev just bryskt påmind om att jag inte är lättviktare. Det är inte rolig läsning när man kollar maxload på Schwalbe Winter och Marathon Winter om man närmar sig 100 pannor. Suomi Tyres skriver inte ut maxload alls, what gives?

frause

Aktiv medlem
Murdock sa:
Jag blev just bryskt påmind om att jag inte är lättviktare. Det är inte rolig läsning när man kollar maxload på Schwalbe Winter och Marathon Winter om man närmar sig 100 pannor. Suomi Tyres skriver inte ut maxload alls, what gives?

80 kg per hjul för MW borde väl inte vara nåt problem, om det inte är en enhjuling du ska ha dem till?

Murdock

Aktiv medlem
frause sa:
Murdock sa:

80 kg per hjul för MW borde väl inte vara nåt problem, om det inte är en enhjuling du ska ha dem till?
Oj. Per par? Nu blev det lite pinsamt...

Zorg

Ny medlem
Om man som TS bara har 3km till jobbet så kommer det nog ändå dröja ett tag innan Schwalbes sämre hållbarhet gör sig påmind. Jag har 4km till jobbet och det blev bara 1000km på vinterdäck förra säsongen. Mina Marathon Winter är jättefina med alla dubbar kvar, och redo för nästa vinter. Inga tendenser till dubbar som äter sig in. Men det är 50-622, och jag vet inte hur det är med smalare däck och högre tryck.

Mönsterdjupet får jag dock hålla med om. De är inte jätteimponerande på tjock snösörja. Men de är jättebra på blankis, och känns nästan som normala däck på torr asfalt. Ett tjockt lager nysnö är inte heller några problem.

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Kört hertsön - Malmudden i ett antal vintrar, senast på ett par Schwalbe winter 35mm och det har funkat bra, Dock är det ju en prioriterad plognings sträcka och så bra som det var i vintras har jag inget minne att det någonsin varit på 30år.

Nokia w240 testade jag 1 år, men vart less då mina ben pallade med rullmotståndet..

Senast ändrad:

Loadrunner

Ny medlem
MW fungerar kanonbra på sopsaltade cykelbanor, även när dom frusit till, och på sjöis. Det fick toppbetyg i alla tester som Schwalbe betalade för under en period, och det är även i verkligheten (utan spons) överlägset på glansis tack vare sitt mjuka gummi, men det har inget som helst mönsterdjup. Det är ett sommardäck med dubbar, och det fungerar helt och hållet därefter.

På riktigt spårig is, eller om det kommit något som kallas för "snö", som vi ibland får på vintern även i det här landet, är MW i princip lika odugliga som alla andra sommardäck är på samma underlag.

Nokiadäcken har rejält mönsterdjup, men dom har form och följsamhet som tegelstenar, Jättebra om man bara skall köra rakt fram och dessutom har en elcykel så rullmotståndet inte spelar någon roll. Toppen att köra med på hårdpackad snö. Helt hopplösa om man behöver svänga, över huvud taget, i synnerhet där det är isiga spår...

Det enda dubbdäcket för ca 28" som fungerade riktigt bra för mellansvenska förhållanden var Continental Nordic Spike 240 som var mjukt, hade bra mönsterdjup och gott om dubbar., men det verkar tyvärr som att det inte längre tillverkas...

Detta enligt egna erfarenheter av däcken i fråga från förra vintern, på cykelvägar av ytterst varierande kvalitet...

Loadrunner sa:
MW fungerar kanonbra på sopsaltade cykelbanor, även när dom frusit till, och på sjöis. Det fick toppbetyg i alla tester som Schwalbe betalade för under en period, och det är även i verkligheten (utan spons) överlägset på glansis tack vare sitt mjuka gummi, men det har inget som helst mönsterdjup. Det är ett sommardäck med dubbar, och det fungerar helt och hållet därefter.

På riktigt spårig is, eller om det kommit något som kallas för "snö", som vi ibland får på vintern även i det här landet, är MW i princip lika odugliga som alla andra sommardäck är på samma underlag.

Nokiadäcken har rejält mönsterdjup, men dom har form och följsamhet som tegelstenar, Jättebra om man bara skall köra rakt fram och dessutom har en elcykel så rullmotståndet inte spelar någon roll. Toppen att köra med på hårdpackad snö. Helt hopplösa om man behöver svänga, över huvud taget, i synnerhet där det är isiga spår...

Det enda dubbdäcket för ca 28" som fungerade riktigt bra för mellansvenska förhållanden var Continental Nordic Spike 240 som var mjukt, hade bra mönsterdjup och gott om dubbar., men det verkar tyvärr som att det inte längre tillverkas...

Detta enligt egna erfarenheter av däcken i fråga från förra vintern, på cykelvägar av ytterst varierande kvalitet...
Tänkte just skriva att det är synd att Continental 240 inte går att köpa längre men du han före. Har ett par som jag kört med en vinter och förhoppningsvis håller dom några år till.

stefank

Aktiv medlem
Är kritiken som riktas mot suomi tyres specifikt för w240?
Jag bytte bort ett par schwalbe mw till w106 (37mm) och upplevde inte att de skulle vara mycket mer trögrullade,
och styrförmågan på de märkte jag inga problem med.
Fördelen med de var att dödsgruset inte lyckades leta sig in i de alls, medans jag vid ett flertal gånger fick stå i slask och meka punktering
med schwalbe däcken.
Problem med dödsgrus är ju dock mest aktuellt på senvintern.

I år kommer jag ha två vintercyklar och jag hade tänkt hänga på w240 (40mm) på ena av de för att kunna alternera beroende på väder.

LTS

Aktiv medlem
Jag har pendlat 10 vintrar med W240 och kan inte komma ihåg att jag har fått en enda punktering på dem.
Det höga mönstret ger ett visst skydd.

evo

Aktiv medlem
stefank sa:
Är kritiken som riktas mot suomi tyres specifikt för w240?
Jag bytte bort ett par schwalbe mw till w106 (37mm) och upplevde inte att de skulle vara mycket mer trögrullade,
och styrförmågan på de märkte jag inga problem med.
Fördelen med de var att dödsgruset inte lyckades leta sig in i de alls, medans jag vid ett flertal gånger fick stå i slask och meka punktering
med schwalbe däcken.
Problem med dödsgrus är ju dock mest aktuellt på senvintern.

I år kommer jag ha två vintercyklar och jag hade tänkt hänga på w240 (40mm) på ena av de för att kunna alternera beroende på väder.

+1 på W106, hade jag köpt dubbdäck idag så hade jag nog köpt sådana. Har kört på både W106 37mm, W240 (37 mm, tror jag) och Schwalbe Winter 30mm. SW har förvisso fungerat bra och rullar bättre än W106:orna men de senare känns säkrare och är inte så farligt trögrullade.

Enda gången jag har fått punktering på dubbdäck är men nämnda W106 men då var de 3 säsonger gamla och jag hade förmodligen maximal otur den gången.

Ett annat alternativ om man har trång om utrymme kanske är Suomi Skinny Freddie ( https://www.cykloteket.se/artikel/suomi-nokian-skinny-freddie-dubbdack/ ), fast dessa har jag inte testat.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag har pendlat ett par vintrar med W240 och desto fler med Ice spiker pro, jag har dock aldrig testat MW. Min upplevelse är att W240 är vidriga på barmark (tunga och med en kantig profil som ger lite av en "allt eller inget" känsla i styrningen), hyfsade på is och ganska meningslösa på djupare nysnö (lite bättre än sommardäck).

Bor du där det oftare är snö än inte på vintern och vill vara helgarderad så är ISP i mitt tycke oslagbara! De passar såklart inte alla cyklar. Men med tanke på hur mycket jag inte gillar W240 så skulle jag tveklöst prova MW innan jag började överväga W240.

Jag bor i Västerbotten för övrigt.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vad svårt ni gör det för mig, så många bra råd. Många har samma erfarenhet medan vissa har andra.

Så här långt har jag kommit.

- Jag har helt uteslutit SMW då mönsterdjupet är så litet.
- W240 i 40-bredd får ju lite större klackar och klackavstånd, kanske funkar bättre i 32-bredd då klackarna blir mindre till storleken och de ser ut att sitta med lite mindre avstånd(?).
- W106 ser ut att ha ett fint mönster men det sitter inga dubbar på sidan utan dessa håller till på mittdelen av mönstret, det kanske går bra i alla fall.
- Skinny Freddie såg ut som ett fint mönster faktiskt, lite smalare dock.
- Continentals Nordic spike såg ut kanonfint men finns tyvärr inte att köpa längre.

Jag har fått mer kött på benen men känner mig inte närmare ett beslut än så länge.

Zorg

Ny medlem
Om du vill ha ännu mer myror i huvudet och beslutsångest så ska du tänka på att du inte nödvändigtvis behöver ha samma däck fram och bak! :)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Zorg sa:
Om du vill ha ännu mer myror i huvudet och beslutsångest så ska du tänka på att du inte nödvändigtvis behöver ha samma däck fram och bak! :)

Haha tack! Tanken har slagit men min yrkesskada från däckbranschen hindrar mig från att köra med olika däckfabrikat/mönster på samma fordon, tack och lov för tvångstankar ;)

Bengt-re

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:
Vad svårt ni gör det för mig, så många bra råd. Många har samma erfarenhet medan vissa har andra.

Så här långt har jag kommit.

- Jag har helt uteslutit SMW då mönsterdjupet är så litet.
- W240 i 40-bredd får ju lite större klackar och klackavstånd, kanske funkar bättre i 32-bredd då klackarna blir mindre till storleken och de ser ut att sitta med lite mindre avstånd(?).
- W106 ser ut att ha ett fint mönster men det sitter inga dubbar på sidan utan dessa håller till på mittdelen av mönstret, det kanske går bra i alla fall.
- Skinny Freddie såg ut som ett fint mönster faktiskt, lite smalare dock.
- Continentals Nordic spike såg ut kanonfint men finns tyvärr inte att köpa längre.

Jag har fått mer kött på benen men känner mig inte närmare ett beslut än så länge.

Jag kör Skinny Freddie bak och SW 30mm fram. Skinny Freddie har bra grepp på is, verkar slittåligt, men känns lite "löst" i sidled - lite otrevlig känsla, men fungerar trots det. Det går bättre med lite högre tryck och får varken bättre känsla, grepp eller rullmotstånd om man sänker trycket för mycket. SW mår bättre av lite lägre tryck - håller mindre dåligt (tror jag) och känns pålitligare i greppet.

Tungt rullar alla dubbdäck så det är bara att gilla läget - man håller sig ju varm... ?

johfo

Aktiv medlem
Foss sa:
torsten-var-namnet sa:
Foss sa:

Jag kan inte riktigt beskriva vad det är som är läskigt, det än inget fel på greppet men dom är liksom lite självstyrande och hårda på något vis tycker jag. Prova så får du se. Schwalbe är ju skönare att cykla på men har ju andra baksidor (tappade dubbar, dubbar som äter sig in i däcket, lågt mönsterdjup)

Jag har åkt två vintrar på Suomi W240 40*622 och tycker de funkar utmärkt. Lite "trögstyrda" kan jag möjligen hålla med om att jag har tyckt första turen för säsongen, men sen är det inget jag stört mig på.
Pendlar bara ca 7 km enkel väg, med rejäla backar och tvära kurvor men även långa rakor. Visst rullar de kanske aningen tyngre än de Schwalbe Marathon Plus eller vad de heter som jag har på sommaren, såna där med blått segt gummi i. De är ju inte heller världens mest lättrullande däck.
Men jag brukar resonera som så att rullar det lättare blir det mindre fika per cyklad distans.
Innan jag köpte W240 körde jag 10-15 år på W106, men W240 vågar jag luta mer i halka och de klarar spår och svallis bättre.

Lejon

Aktiv medlem
Jag kan hålla med de i tråden som är inne på att w240 är rätt trögt och segt men å andra sidan riktigt bra på is och i snö och hållbart.
Schwalbes dubbade är lite bättre på barmark (men fortfarande bedrövliga) men betydligt sämre på vinterväglag och med varierande hållbarhet.
Därför har jag gått bort från Schwalbe på pendlaren och har en dedikerad bedrövligt-väder-vintercykel istället med fulldubbade däck för de riktigt isiga och snöiga dagarna och kör dubbfritt bak och lättdubbat fram (45NRTH) istället på pendlaren för de flesta dagarna.
Då har jag beredskap för snö-armageddon, men slipper lida i onödan de flesta vinterdagarna.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag var och klämde på på w240 idag, 32orna kändes som att luftkammaren blir lite snål om man behöver hålla ner trycket någon gång. Väger ändå runt hundringen plus ryggsäcken. 40mm blir nog fina.

Asle

Medlem
Lejon sa:
Jag kan hålla med de i tråden som är inne på att w240 är rätt trögt och segt men å andra sidan riktigt bra på is och i snö och hållbart.
Schwalbes dubbade är lite bättre på barmark (men fortfarande bedrövliga) men betydligt sämre på vinterväglag och med varierande hållbarhet.
Därför har jag gått bort från Schwalbe på pendlaren och har en dedikerad bedrövligt-väder-vintercykel istället med fulldubbade däck för de riktigt isiga och snöiga dagarna och kör dubbfritt bak och lättdubbat fram (45NRTH) istället på pendlaren för de flesta dagarna.
Då har jag beredskap för snö-armageddon, men slipper lida i onödan de flesta vinterdagarna.

Personligen har jag mycket bättre erfarenhet av Suomi Tyres än Schwalbe när det gäller hållbarhet. Har haft extrema problem med Schwalbe och dubb som letar sig genom däcket och då resulterar i punkteringar. Får ut max 200 mil innan Schwalbe-däcken är helt slutkörda (då inte gällande mönster utan massvis med lösa dubb som vickar omkring i sina hål). Motsvarande har jag aldrig upplevt varken med Suomi W240 eller W106. 45NRTH (Xerxes) testade jag förra vintern. Detta kändes nästan som ett sommardäck att rulla på, dock så sprack däcksidan på två däck efter mindre än 50 mil (dessa sprack mellan kanttråden och däcksidan). Fick detta ersatt av Cykelkraft efter reklamation (antingen har jag haft extrem otur eller så är de inte alls värda sitt extremt höga pris). Upplevde också 45NRTH-däcken som riktigt dåliga på is då de rullar på en hög "gummirullyta" som är betydligt högre än där dubben sitter (är väl därför de rullar som sommardäck och inte alls greppar på is). De lär behöva riktigt rejält lågt däckstryck för att funka på is. Som kompromiss känns ändå Suomi som bäst. Tyvärr har jag bara plats for 30mm fram så till denna vinter har Suomi Skinny Freddie införskaffats för framhjul medan jag kör W240 bak. Skinny Freddie har jag dock inte testat ännu, men litar på att det hållbarhetsmässigt fungerar som andra Suomi - och dessa håller betydligt längre än Schwalbe (även om de kanske upplevs som lite träigare att köra på). Kan hålla med om att Suomis vinterdäck är långt ifrån rullkänslan hos ett sommardäck :-)

Lejon

Aktiv medlem
Jag kanske var otydlig, men även jag menar att Suomi/Nokian är mycket hållbara. Jag har aldrig hört någon klaga på just den egenskapen hos dem.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Beställde mig w240 i 40mm, beställde även MW till dotterns hoj. Sen får ja komplettera med ett MW till om det verkar behövas till påhängshojen!

-2,3 i morse, nu får vintern komma ;)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
uppdatering.

Nu sitter de monterade!
Det rullar ändå en del tyngre än mina inte alls så lättrullade, billiga conti ridetour...men det går att leva med.
De låter en del, och såklart vissa vibrationer pga mönstret. Styrningen funkar ändå bra tycker jag, inget att klaga på där.

Så ni som bor i på platser i Sverige utan rejält med snö på vintern, jag förstår varför ni inte cyklar med det däcket!

Känner mig ändå rätt nöjd, det ska bli en kul vinter! :)

Foss

Aktiv medlem
Tillverkaren har visst gått i kk så ni som gillar däcken kanske ska passa på att köpa på er nu. Det gjorde jag, har en viss hatkärlek till dom. Ser inte schwalbe som ett fungerande alternativ (pga det obefintliga mönstret) till pendlarhojen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Winell sa:
Hur breda blev däcken till slut?

Det kommer jag inte riktigt ihåg, rymdes innanför skärmarna men fick ta bort den främre vid första kramsnön. Har bytt cykel i år så nu kommer det vara mer utrymme. Det är nog inte så många dagar kvar innan det är dags att montera, kan mäta då.

pjclundberg

Ny medlem
Har beställt W240 584-54 som framdäck och A10 584-40 bak till min Kona Rove ST idag. Återkommer efter leverans och test av den uppsättningen. Kör i Stockholm, 10K enkel till jobbet med många backar och broar, better safe than sorry gällande Suomi och inte mycket bra alternativ för 650B...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer