Dubbdäck till Gravel bike

MEL F.AT

Aktiv medlem
Letar efter dubbdäck till Gravelbiken. Använder den för rent nöje, inte pendling men huvudsakligen på grusvägar. Däcken som sitter på cykeln är 700x40c /38-622 o.ch mäter på bredden 39,7 mm. Har hittat ett par som kan passa: Soumi Tyresö Routa TLR i dimensionen 42-622/700-40c
Kravet är att det ska vara >200 dubb TLR och inte under 36 mm brett.
Kom med tips och erfarenheter av era dubbdäck även för pendling och andra dimensioner!
Det börjar bli vinter och halt.

Bilagor

• IMG_20211111_150153.jpg
    IMG_20211111_150153.jpg
    903.2 KB · Besök: 36

freddag

Aktiv medlem
jag upplever betydligt bättre grepp (och rull) i billiga 30 mm schwalbe winter med ganska få dubbar, jämfört med dyra 50 mm marathon winter med fler dubbar. om jag inte körde med dubbdäcken på mjuka tjällossnade vägar på våren skulle jag välja smala dubbdäck på vintern. men med 30 mm sjunker man ju till naven på våren.

jasbru

Medlem
Två av mina pojkar använda de Gravdal däck från 45NRTH - de funkar bra på is, snö, och grus.
Slälv använder jag lite större Kahva 29, också från 45NRTH:
https://45nrth.com/products/kahva_29
De är troligtvis för bred för din cykel, ungefär 57 mm.
De är inte så snabbt som en vanlig grus däck, men de funkar fint på is och snö. Jag pendlar och cyklar på grusväger med de under vinter.

atorger

Aktiv medlem
Jag kör gravdal-700c på min gruscykel som jag köpte nya till den här säsongen. Tidigare hade jag marathon winter vajerdäck och ville nu ha lite mer prestandaorienterade däck.

Gravdal 700x38c är cirka en halv millimeter smalare på fälgen än mina sommardäck continental terra speed 40 mm (som är små i storleken), minns inte om det var 38 eller 39 mm på mina fälgar med 20 mm inre bredd, tror det var 39. De är i alla fall inte små i storleken.

Som med så många vinterdäck finns de i mer än en version, en billigare och styvare med 33 TPI med vajer och en dyrare och mjukare 60 TPI som är vikbart och tubeless. Jag kör den senare slanglöst med orange seal subzero. När man beställer gäller det vara noga att se vilken version man får. Verkar priset lite för bra är det antagligen den billigare versionen man kikar på.

Har för mig att det har förr funnits en version med dubb med aluminiumkärna och kanske högre TPI men idag är det dessa två som gäller. Skulle säga att 60 TPI-versionen är mittemellan ett racingdäck och ett pendlardäck, och jag tycker det är en rätt bra tradeoff. Vinterdäck är väldigt dyra så det är väl bra om det inte är allt för mjuk gummiblandning så de håller en stund. Jag kan inte uttala mig om hur länge de faktiskt håller då jag bara kört nån månad med dem.

Jag kör väldigt lågt tryck i däcken, 20 - 25 psi (cykel plus jag väger 80 kg), det har mycket styva sidoväggar jämfört ett sommardäck så jag kan rekommendera prova köra lägre tryck än man brukar.

Jag jobbar fortfarande hemifrån så blir inte mycket pendling, men jag är ute och motionerar på luncherna då det fortfarande är ljust. Förhållanden här vid norrlandskusten efter klimatförändringarna har varit ganska mycket blött och barmark mellan varven med is och snö. Jag är så långt mycket nöjd med däcken, men det är ju som med alla vinterdäck. På is och snö är det inte fantastiskt grepp oavsett vad du har, och är det spårigt och knöligt vill man ha så breda däck som möjligt. Har ice spiker pro 2,1 tum på elcykeln det är ju betydligt tryggare att cykla upprätt med såna däck än 38 mm. Brukar köra omkull en gång med crossen per vintersäsong, oftast av att jag kör snett över en trottarkant som är gömd under snön eller nånstans det är spårigt och isigt under snön.

Jag skulle säga att den grova nabben på gravdal är nog kanske lite overkill för pendling, men kanske ändrar mig när det börjar komma lite mer snö som ligger. Nu är det mest bara is eller barmark.

Vill man undvika köra omkull så tycker jag man ska satsa på så breda däck som möjligt. Men det blir ännu tyngre och mer tungtrampat när det är hyfsat bra förhållanden. Jag använder gravdal för det är de bredaste däcken jag får in, min cykel är egentligen en cyclocross, så gränsen ligger där strax under 40 mm.

Angående hur de rullar, ja vad ska man säga. Vinterdäck är tunga som bly och rullar kasst, det märker man direkt man byter från sommardäcken. Men sen vänjer man sig. Hur de är jämfört andra vinterdäck vet jag inte, men skulle gissa att om det är mest barmark med någon isfläck här och var man cyklar på så är ett billigt marathon winter varianten med få dubbar antagligen bättre. Jag är mer intresserad av så bra grepp som möjligt i tuffa förhållanden än lägsta möjliga rullmotstånd.

Senast ändrad:

MEL F.AT

Aktiv medlem
jag upplever betydligt bättre grepp (och rull) i billiga 30 mm schwalbe winter med ganska få dubbar, jämfört med dyra 50 mm marathon winter med fler dubbar. om jag inte körde med dubbdäcken på mjuka tjällossnade vägar på våren skulle jag välja smala dubbdäck på vintern. men med 30 mm sjunker man ju till naven på våren.
Kör dem på pendlaren. håller med att de rullar bra.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Det blev ett par Soumi Tires Routa 622X 38 248 dubb/ med stålwire. Testade att kränga på dem på fälg, gick relativt lätt använde ett däckjärn men med lite tålamod så går det nog med handkraft. Tog och strök däck sidorna med monteringspasta. Pumpade upp med fotpumpen, ploppade på plats vid 45psi. Sitter rakt på fälgen och uppmätt bred är 38mm
Testkörning och inkörning återstår.
+Tätningsvättska

Bilagor

• IMG_20211122_100015.jpg
    IMG_20211122_100015.jpg
    407.6 KB · Besök: 65
  • IMG_20211122_100241.jpg
    IMG_20211122_100241.jpg
    879.2 KB · Besök: 63
  • IMG_20211122_100416.jpg
    IMG_20211122_100416.jpg
    503.7 KB · Besök: 60
  • IMG_20211122_100742.jpg
    IMG_20211122_100742.jpg
    392.2 KB · Besök: 62

atorger

Aktiv medlem
Det blev ett par Soumi Tires Routa 622X 38 248 dubb/ med stålwire. Testade att kränga på dem på fälg, gick relativt lätt använde ett däckjärn men med lite tålamod så går det nog med handkraft. Tog och strök däck sidorna med monteringspasta. Pumpade upp med fotpumpen, ploppade på plats vid 45psi. Sitter rakt på fälgen och uppmätt bred är 38mm
+Tätningsvättska
Vet du vad du har för inre bredd på din fälg? Påverkar däckbredden en del.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
+Tätningsvättska
De är riktigt bra bett i det däcket på is och hårdpackad snö. En nackdel tyckte jag var att de täta mönstret samlade en hel del smågrus som följer med in (om man förvarar cykel inomhus).
Jag bytte bort mina mot en uppsättning w240 då de öppnare mönstret går bättre när det är slask eller oplogat.

MEL F.AT

Aktiv medlem
De är riktigt bra bett i det däcket på is och hårdpackad snö. En nackdel tyckte jag var att de täta mönstret samlade en hel del smågrus som följer med in (om man förvarar cykel inomhus).
Jag bytte bort mina mot en uppsättning w240 då de öppnare mönstret går bättre när det är slask eller oplogat.
Hoppas att däckets lameller ger bra fäste på snö och att dubben räcker till på is. Det borde vara lättrullat! Ska försöka undvika att köra i snö.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem

atorger

Aktiv medlem
Jag har inte själv testat men hört mindre bra saker om biltemas däck just att dubbarna inte höll så bra jämfört märkesdäck. En sak med den här typen av produkt är att de kan skilja från år till år då man kan ändra tillverkare men ändå sätta samma biltema-märke och utseende på. Jag vet inte om det gäller dessa däck, men vet att det ibland händer med andra produkter i sortimentet. Det händer säkert att det blir bättre produkter ibland, men då det uppmärksammas är det tvärtom, nån produkt som fått bra recensioner och sen nåt år senare har den bytts ut mot en sämre produkt från en annan leverantör.

Pelle Hå

Aktiv medlem
+Tätningsvättska
38 mm, var hittade du det? Jag hittar bara 35 eller 42 mm bredd. Eller är det din mätning som är 38 och de är angivna som 622-42?
Har du koll på vikten?

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
Annars kanske gravdal 700x38c är ett alternativ, här monterade på 20 mm inre bredd som resulterar i ett 39 mm brett däck mätt över de yttre nabbkanterna (38 mm om man mäter utan nabb).

bild5.jpeg

atorger

Aktiv medlem
Ingen aning om ID på den cykeln faktiskt. 4 år gamla alexrims cxd4.
Det är troligen 19 mm, de är de i alla fall på de cxd4 som säljs idag.

Det är nog mer troligt att Suomi Tires ändrat faktiskt bredd på däcken dock, de har kört små och korta serier och vissa däck har existerat i flera olika versioner. Har i och för sig inte hört något om att faktiskt bredd skulle ha ändrats, men skulle inte förvåna mig. Verkar konstigt att 700x35 skulle vara 37 på 19 mm inre bredd och 700x42 är 38 mm på samma inre bredd som är uppgifterna vi fått i den här tråden, så misstänker att däcken kanske är från olika produktionsserier.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Det är troligen 19 mm, de är de i alla fall på de cxd4 som säljs idag.

Det är nog mer troligt att Suomi Tires ändrat faktiskt bredd på däcken dock, de har kört små och korta serier och vissa däck har existerat i flera olika versioner. Har i och för sig inte hört något om att faktiskt bredd skulle ha ändrats, men skulle inte förvåna mig. Verkar konstigt att 700x35 skulle vara 37 på 19 mm inre bredd och 700x42 är 38 mm på samma inre bredd som är uppgifterna vi fått i den här tråden, så misstänker att däcken kanske är från olika produktionsserier.

Så kan det förstås vara, att det är olika batcher. Lite synd om 35 visar sig vara 30 när det är monterat.

atorger

Aktiv medlem
Dubbplaceringen är dessutom bättre på dessa. Förstår inte hur utvecklaren på 45nrth tänkt när de lämnade såna gap på den centrala delen av mönstret.
Rullmotstånd? Lägre slitage / bättre grepp på bar asfalt? Jag vet inte heller. Jag kör dem slanglöst med 20 - 25 psi, dvs lågt tryck så kontakten blir rätt bra. Men skulle hursomhelst inte kalla dem "prisvärda" däck, de är mycket riktigt dyra. Ca 600 kr för vajerversionen är väl rätt ok, men den vikbara version jag har kostar ca 1300. Att det ändå blev dem beror på att jag ville verkligen maxa ut däckutrymmet i min cross och det innebär 38 - 39 mm (kört marathon winter 35mm innan). Hittade ingen pålitligt bredd-information på andra däck som tydde på att det skulle bli 38 - 39 mm breda.

Ser ju dock ut som routa 42-622 skulle funka för mig när de här visar sig mäta ut till 38 på 19mm ID.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Beställde Routa 35 mm, med 244 dubb. Velade om jag skulle ha 122 på bakdäcket, men det fick bli samma. Lite extra trygghet när man cyklar civilklädd är inte fel. Att vurpa med träningskläder är inte lika illa riktigt.

atorger

Aktiv medlem
Har du koll på vikten?
För referens om någon hittar till den här tråden senare:
Gravdal 700x38c vikbar 60 tpi version: 762 gram (vägd själv)
Marathon Winter 35mm 920 gram, 42 mm 970 gram

Att marathon winter är så mycket tyngre beror på att det är stålvajerdäck. Annars tror jag inte det skiljer så mycket i vikt mellan olika tillverkare av vinterdäck om det är samma bredd och samma mängd dubb. Det finns lättviktsdubb men väldigt få använder det då de nöts fortare.

Jag har inte lyckats hitta några vikter på Suomi Tires tyvärr.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Rullmotstånd? Lägre slitage / bättre grepp på bar asfalt? Jag vet inte heller. Jag kör dem slanglöst med 20 - 25 psi, dvs lågt tryck så kontakten blir rätt bra. Men skulle hursomhelst inte kalla dem "prisvärda" däck, de är mycket riktigt dyra. Ca 600 kr för vajerversionen är väl rätt ok, men den vikbara version jag har kostar ca 1300. Att det ändå blev dem beror på att jag ville verkligen maxa ut däckutrymmet i min cross och det innebär 38 - 39 mm (kört marathon winter 35mm innan). Hittade ingen pålitligt bredd-information på andra däck som tydde på att det skulle bli 38 - 39 mm breda.

Ser ju dock ut som routa 42-622 skulle funka för mig när de här visar sig mäta ut till 38 på 19mm ID.
Jo men precis, de rullar säkert bättre än MW och Routa eller w240 men de känns inte som att de är ämnade för riktigt vinterföre. Men har man oftare bar asfalt än snö och is så är de såklart ett alternativ, jag tänker oftast på vinter som vintern är här i norra Sverige men det stämmer ju såklart inte när landet är avlångt 😄

Bert

Medlem
Jo men precis, de rullar säkert bättre än MW och Routa eller w240 men de känns inte som att de är ämnade för riktigt vinterföre. Men har man oftare bar asfalt än snö och is så är de såklart ett alternativ, jag tänker oftast på vinter som vintern är här i norra Sverige men det stämmer ju såklart inte när landet är avlångt 😄
??? Dom har ju djupt mönster för att, åtminstone litegrann, trycka undan snön istället för att glida ovanpå. Jmfr bildäck. Mkt nöjd med mina.

atorger

Aktiv medlem
Jag cyklar mest i Luleå så nog blir det snö, men oktober-november är det rätt mycket barmark och nån isfläck här och där och blött, så det blir definitivt en hel del cykling i "skåne-vinter" också. Däck är en tradeoff, skulle jag gissa har man tänkt lite mer på löst / oplogat före med nabbmönstret i gravdal då nabbarna betyder mer än dubbarna, och placeringen av dubbarna har liksom blivit som de blivit för de måste följa nabbmönstret.

Jag tror dock det ser värre ut än det är, förutsatt att man kör med rätt däcktryck för föret, dvs lågt när det är snöigt och isigt, och lite högre när det är mest barmark. Däcket plattas ut en hel del mot marken så dubbarna får kontakt. Har inte upplevt att det varit för glest mellan dubbarna själv, men man måste nog köra ett A/B test under samma förhållanden för att verkligen få en känsla för det.

Vi har ett ice spiker pro på sambons pendlar-elcykel, det är ett riktigt bra vinterdäck, där har jag verkligen fått uppleva att glest nabbmönster funkar bra i lösföre, men det går inte riktigt ha ett sånt mönster på ett smalt däck, det ryms helt enkelt inte.

Kör man aldrig i löst före så är det nog helt klart bättre med lite mindre nabb och mer jämnt placerade dubbar, särskilt om man kör med slang och lite högre tryck i däcken. Jag kan dock tänka mig att Gravdal ger en rätt bra tradeoff i mer blandat före, där "pil-formen" på mönstret hjälper till att trycka undan snön så man kommer ned.

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag cyklar mest i Luleå så nog blir det snö, men oktober-november är det rätt mycket barmark och nån isfläck här och där och blött, så det blir definitivt en hel del cykling i "skåne-vinter" också. Däck är en tradeoff, skulle jag gissa har man tänkt lite mer på löst / oplogat före med nabbmönstret i gravdal då nabbarna betyder mer än dubbarna, och placeringen av dubbarna har liksom blivit som de blivit för de måste följa nabbmönstret.

Jag tror dock det ser värre ut än det är, förutsatt att man kör med rätt däcktryck för föret, dvs lågt när det är snöigt och isigt, och lite högre när det är mest barmark. Däcket plattas ut en hel del mot marken så dubbarna får kontakt. Har inte upplevt att det varit för glest mellan dubbarna själv, men man måste nog köra ett A/B test under samma förhållanden för att verkligen få en känsla för det.

Vi har ett ice spiker pro på sambons pendlar-elcykel, det är ett riktigt bra vinterdäck, där har jag verkligen fått uppleva att glest nabbmönster funkar bra i lösföre, men det går inte riktigt ha ett sånt mönster på ett smalt däck, det ryms helt enkelt inte.

Kör man aldrig i löst före så är det nog helt klart bättre med lite mindre nabb och mer jämnt placerade dubbar, särskilt om man kör med slang och lite högre tryck i däcken. Jag kan dock tänka mig att Gravdal ger en rätt bra tradeoff i mer blandat före, där "pil-formen" på mönstret hjälper till att trycka undan snön så man kommer ned.
Då cyklar vi på samma ort :cool:
Jag körde med Routa förra vintern men valde denna säsong att gå tillbaka till w240 just för att mönstret är mer öppet och klarar slask och lössnö bättre. Men på våren när det tinar på dagarna och fryser på natten vill åtminstone jag ha alla dubb jag kan få på 😰 men jag kör med högre tryck än vad du gör så visst spelar det också in.

MEL F.AT

Aktiv medlem
42x622 står det på etiketten. Köpte däcken på Biketown. 248 dubb, har inte vägt dem än.

Bilagor

• IMG_20211128_091140__02.jpg
    IMG_20211128_091140__02.jpg
    784.2 KB · Besök: 19

Pelle Hå

Aktiv medlem
Fick hem dem nyss. Alltså Routa 35x622 med 244 dubb.

Vikt 761 respektive 771 gram.
Bredd 32 mm över mönstret, luftkammare ca 30 mm. Smalare än väntat (och önskat) tyvärr.

Ska fundera om jag ska beställa de bredare istället.

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Fick hem dem nyss. Alltså Routa 35x622 ned 244 dubb.

Vikt 761 respektive 771 gram.

Bredd 32 mm över mönstret, luftkammare ca 30 mm. Smalare än väntat (och önskat) tyvärr.

Ska fundera om jag ska beställa de bredare istället.
Vikten i paritet med Contis dubbisar. Intressanta för min gravel/cx/urban-pendlare

Goofy

Medlem
Någon med tips på dubbdäck med lite mer luftkammare, kör vanligtvis med Pirelli Cinturato H 40c, men har lagt på dubb på framhjulet Schwalbe Winter marathon 35c med stålvire och däcken upplever jag som väldigt "stötiga" när det var lite grövre underlag, körde med ca 2 bar.

Schwalbe däcken fungerar perfekt som pendlingsdäck, men väldigt stötiga när det är singletrack mm

Tack på förhand

/S

NickPick

Aktiv medlem
Någon med tips på dubbdäck med lite mer luftkammare, kör vanligtvis med Pirelli Cinturato H 40c, men har lagt på dubb på framhjulet Schwalbe Winter marathon 35c med stålvire och däcken upplever jag som väldigt "stötiga" när det var lite grövre underlag, körde med ca 2 bar.

Schwalbe däcken fungerar perfekt som pendlingsdäck, men väldigt stötiga när det är singletrack mm

Tack på förhand

/S
Dom är alltid stötiga. Död i känslan 😭

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer