[DUELL!] MTB-cyklist vs. Terränglöpare - vem är snabbast …egentligen? Nu är det slutspekulerat!

xenomorf

Aktiv medlem
[DUELL!] MTB-cyklist vs. Terränglöpare - vem är snabbast …egentligen? Nu är det slutspekulerat!
Älgen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker ni överdriver hur svåra
> förhållandena var. Jag såg Mathias och Ted vid
> skvaltkvarnen vid Årekärr och sprang sedan efter
> dem i lugnt tempo. Jag har både cyklat och
> sprungit den här sträckan flera gånger och den
> har aldrig varit så lätt som i söndags. Hård
> mark, inte så mycket snö, man kunde cykla förbi
> alla spänger. Jämfört med när jag sprang i
> november och flera spänger låg under vatten och
> ravinen var ett lerinferno är ju som natt och
> dag!

Ja du har delvis rätt så klart, det är grymt lättcyklat (och sprunget) när det är så här hårt och fint, därav att det varit riktigt bra tider på slingan nu på vintern. Men det som killarna, särskilt Mathias märkte var att snön som kom under natten gjorde det mycket mer trögcyklat jämfört med dagen innan . Han gissade på att det skiljde nästan 2 minuter i totaltid pg.a. det. Även Ted tyckte det var lurigt att inte se underlaget på flera ställen. Men allt detta är ju givetvis om man jämför med bara någon dag innan utmaning då Mathias provcyklade spåret och det inte låg någon snö alls :-)

Så JA, du har rätt i att leden är enkel och snabb nu om man jämför med vår och höstförhållanden. Det håller jag fullständigt med om. JAG cyklade den igår och dt rullar otroligt lätt :-) Tjälen gör ju att många bekymmer helt enkelt inte finns...

Men vi kan väl göra om det hela under "normala" förhållanden kanske... ;-)

Mange.

Aktiv medlem
grymt kul läsning och test.
vore kul med fler matcher mellan dom så det blir ett tydligare resultat.
fler tester på g?

vi kanske kan gå ihop och köpa de billigaste skräp cyklarna från biltema & cykelringen, cykel på köpet och tävla på dom runt torrekulla och se vilken som håller bäst

Kristoffer R

Aktiv medlem
Älgen skrev:
> Jag tycker ni överdriver hur svåra
> förhållandena var. Jag såg Mathias och Ted vid
> skvaltkvarnen vid Årekärr och sprang sedan efter
> dem i lugnt tempo. Jag har både cyklat och
> sprungit den här sträckan flera gånger och den
> har aldrig varit så lätt som i söndags. Hård
> mark, inte så mycket snö, man kunde cykla förbi
> alla spänger. Jämfört med när jag sprang i
> november och flera spänger låg under vatten och
> ravinen var ett lerinferno är ju som natt och
> dag!

Denna senvinter har leden under ett par månaders tid varit otroligt bra, faktiskt bättre än jag kan minnas någonsin förut. Möjligen undantaget någon riktig torrperiod kanske. jag har ändå bott nära sen 2005 och varit regelbunden nyttjare sedan 2001. Så fortfarande är den förstås kanonbra men inte så fantastiskt överbra som t.ex. i lördags....

Hade den varit i detta skicket då Patrik (xenomorf) gav sig ut första gången för några år sen hade han nog inte bruten, stukad och gråtfärdig stapplat ut ur skogen och med hämnd i sinnet skapat den första "Krossa Torrekullaleden" tråden. ;)

xenomorf

Aktiv medlem
Rekordet som Jonas har på utmaningen (39:30) satte han faktiskt under sommaren då det varit torrt några veckor. Nu under vintern har han kört på lite under 41 min. Men man kan köra riktigt fort nu på vintern eftersom leden är så otroligt stenhård. Det som drar ner lite på farten jämfört med optimala sommarförhållanden är att man kör med betydligt tyngre och mer trögrullade däck tror jag. Men skall man cykla fortara på sommaren så behöver det vara X antal torra veckor först...

Med det sagt så är det ändå så att jag själv satt min snabbaste tid under vinterväglag, så det är en marginell skillnad på bra vinter/sommarförhållanden. När leden är så blöt som den kan vara på ex. hösten skall man vara glad om man kommer runt på under 55 minuter :-)

xenomorf

Aktiv medlem
Kristoffer R skrev:
> Hade den varit i detta skicket då Patrik
> (xenomorf) gav sig ut första gången för några
> år sen hade han nog inte bruten, stukad och
> gråtfärdig stapplat ut ur skogen och med hämnd
> i sinnet skapat den första "Krossa
> Torrekullaleden" tråden. ;)

HA ha!! Du minns den rapporten? Kul!!!

JA fy fan... det var det värsta jag varit med om, det var där min MTB-bana började ju...

;-)

xenomorf

Aktiv medlem
NU.. skall jag faktiskt ut och snitsla om utmaningen :-)

Den kommer bli betydligt mer teknisk och adjöss med de längsta transportsträckorna...

Skall bli skoj. "Nya Torrekullaförintaren" kommer snart i en tråd nära dig! ;-)

Ikaros

Medlem
Kan man hoppas på en guidning runt "nya" leden till helgen kanske?? Behöver definitivt komma ut (om cykeln hinner bli fixad...)

xenomorf

Aktiv medlem
Ikaros skrev:
> Kan man hoppas på en guidning runt "nya" leden
> till helgen kanske?? Behöver definitivt komma ut
> (om cykeln hinner bli fixad...)

Inte omöjligt! Skall ansöka om ledigt hos regeringen så får vi se :-)

Tills vidare kan du läsa om den "nya" sträckningen och utmaningen här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2043205

Hoj!

Mattias Lundqvist

Aktiv medlem
Vår fråga på Aktivitus Facebook Mathias Vs Ted
slutade 106 röster på Mathias och 53 på Ted. 3
stycken röstade oavgjort.

Vi gratulerar vinnaren av ett Cykelpaket värt
2990:- som vi lottade ut bland samtliga som deltog
i spekulationerna genom att rösta på vår
Facebook-sida. Den lyckliga vinnaren är Viktor
Ahlkvist. Kontakta oss så snart du kan via
Aktivitus hemsida.

Vi hoppas få chans att vara med på ett hörn på
framtida utmaningar. Kanske en Duathlon-duell med
undertecknad i ena ringhörnan eller att vi ordnar
fram en ännu snabbare löpare än Ted som får
möta Mathias.

//Mattias Lundqvist

xenomorf

Aktiv medlem
Mattias Lundqvist skrev:

> Vi hoppas få chans att vara med på ett hörn på
>
> framtida utmaningar. Kanske en Duathlon-duell med
>
> undertecknad i ena ringhörnan eller att vi ordnar
>
> fram en ännu snabbare löpare än Ted som får
> möta Mathias.
>
>
> //Mattias Lundqvist

Tack själv Mattias för ett strålande engagemang! Självklart vill vi ha med Aktivitus/dig vid en uppföljning av detta senare under året :-)

Duathlon är klart intressant!

xenomorf

Aktiv medlem
fredrick skrev:
> Xeno, är det dags för någon sorts rematch
> snart?

Njaoo, kanske? Fast har så väldigt dåligt med tid att rodda sånt här just nu. Har ju fullt upp med LV-teamet nu på våren. Skall fundera lite dock, vore ju kul :-)

geologen

Aktiv medlem
Nu när jag återupptagit löpningen skulle det vara lite kul att testa igen när det inte är halt. Tyvärr hittar jag inte runt på egen hand. Kanske finns det nån som vill springa med mig, som kan vägen?

geologen

Aktiv medlem
"Sisjöutmaningen" nämns också här. Kanske skulle den vara en idé att testa löpning på för mig? Hur lång är den? Var börjar den? Lätt/svårt att hitta runt?

JT

Ny medlem
geologen skrev:
> "Sisjöutmaningen" nämns också här. Kanske
> skulle den vara en idé att testa löpning på
> för mig? Hur lång är den? Var börjar den?
> Lätt/svårt att hitta runt?

Är det typ den här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1750330/page=1

Det är grusväg hela vägen, ca 1 mil.

xenomorf

Aktiv medlem
JT skrev:

>
> Det är grusväg hela vägen, ca 1 mil.

Det är helt rätt, den är det, mycket lätt att hitta och helt ok att springa, dock är det som sagt mer grus än stig :-)

Men Geologen; tror faktiskt inte denna sträcka lämpar sig för en utmaning mellan löpare och cyklist, för 2 likvärdiga atleter inom resp. segment kommer inte att hålla ett liknande tempo då denna stäcka är alldeles för lätt för en cyklist, han kommer fullständigt pulvrisera en löpare misstänker jag.

Men däremot är Torrekullaförintaren (nya sträckningen) betydligt bättre, säskilt nu då den blivit lite mer svårkörd för cyklister då både regn, slitage och nedfallna träd förändrat förutsättningarna så att en löpare nog definitivt gynnas mer än förra gången. Dessutom har jag ju dragit om sträckningen och lagt om det lättaste grusvägs- och asfaltspartiet till MYCKET mer teknisk terräng. Jeg tror att det skulla kunna vara väldigt jämnt mellan en löpare och en cyklist av samma kaliber :-)

Den nya sträckningen kan du se här om du vill testspringa: http://app.strava.com/segments/4752750

Jag är inte helt främmande för att möta dig i en utmaning på denna sträcka. Fast generellt sett är du nog på en eller ett par nivåer över mig, om DU skall möta någon som jag anser jämbördig träningsmässigt skulle jag vilja rekommendera Jonas Andersson (jonander) faktiskt, han är nog på en väldigt lik nivå som dig om man kollar på hur ni ligger i era resp. cykelklasser (han i MTB och Du på LV). Han brukar ju kunna klämma in sig någonstans runt top 10 i H40 och det är väl ungefär vad jag tänker mig att du klarar också?

Så kanske, ett möte på nya torrekullaförintaren mellan er två? Kan det vara något? Jag tror det blir väääldigt jämnt :-)

Med vänlig hälsning, P

Senast ändrad:
Topp