Dum fråga som alltid - Biltema X-Dirt 27.5+? Ja eller nej?

Turbopleb

Ny medlem
Nej jag trollar inte nu.

Jag testade på att åka downhill på fina mtb-spår med lite hopp och svängar osv, blev riktigt sugen på att fortsätta.

Jag fick hyra en fulldämpad som var som en flygande matta i stort sett, samt låna kompisens di dirt jump cykel från Scott.

Tanken är följande:

Jag kommer åka ca 3 gånger till i år minimum, det hade blivit runt 3000kr i cykelhyra och liftkort för den här säsongen, Biltema har sin X-Dirt i 27.5+ tums utförande, är det någon som faktiskt har testad denna specifika cykel eller bara folk som har dåliga historier om tidigare modeller?

Funkade rätt bra att köra hardtail så tänkte fortsätta med det ett tag till pga är många utgifter nu detta år, bil trasig, cykel trasig, och lite allt möjligt runt i kring.

Därav är tanken att antingen hyra cykel 3-4 ggr till och därmed "slösa" dom pengarna alternativt köpa en X-dirt för samma slutsumma och åka vidare med den?

För att klargöra, har inte budget alls för en ny cykel för tillfället, och kommer nog ta väldigt lång tid att spara till en s.k riktig cykel enligt forumet.

Hyr jag cykel så blir det iallafall ingen cykling lokalt i skogen alls tills i så fall nästa sommar då jag kanske har råd att köpa en för högst 6000, men egentligen behövs pengarna till annat då också.

Budget egentligen högst 4000 men kanske 4500.
Stort plus skulle vara ifall det är 27.5x2.8 däck, kändes riktigt trevligt på dirt jumpern, tyvärr är majoriteten med smala däck.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Har provat den förra årgången (helsvart), med tanke på allt så rätt ok hoj. Med 2.8" däck. Trevligt. Men gaffeln var katastrof. Den ställde till mer än den hjälpte. Studsig och riktigt oföljsam. Rentav läskig att cykla fort med. Känns som det där är samma gaffel.
Slutsats av det då. För cykling mer seriöst än att jonna till beachen så rekommenderas den inte. Köp en begagnad istället, borde man kunna få en duglig för samma slant.

Freddie L

Aktiv medlem
Ja, även en dålig cykel är bättre än ingen cykel!

Det stora felet med den hojen är att den bara verkar komma i en storlek!?! Det är ju ok om det är rätt storlek, annars helt värdelöst. Komponenter av enklaste klass med tveksam funktion (Zoom-gaffel, 2x7wtf???) och hållbarhet. Sen väger den tråkigt mycket. Svårt att gissa geo utifrån en bild men det ser inte helt uppåt väggarna för skogscykling, kanske mindre bra för bikepark. Hydrauliska bromsar (av ett helt okänt märke) borde vara ett plus.

Det vore så mycket bättre om du hittade något vettigt begagnat, men det är inte helt lätt i den prisklassen. Kolla om Biltema-hojen över huvudtaget är din storlek, men kolla blocket några veckor först innan du gör något dumt.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Hoppas att du tar dig tid att skriva ett utlåtande om cykeln om det slutar med att du slår till på den.

p.s.
Enligt beskrivningen verkar den vara bra om man behöver korsa kohagar i alla fall.
"Denna mountainbike passar dig som vill ta dig över större hinder, igenom dynga och annat löst material med de extra breda däcken."

Nordlys

Aktiv medlem
15,5kg för en hardtail, och 100mm på gaffeln. 2x7 drivlinan, Altus, kina bromsar och påtaglig brant gaffel vinkel...
Bra för många saker, men jag skulle aldrig våga åka DH på en sånt! Kanske Greenline i Vallåsen som bara är flow, men inget annat.
Fast jag skal akta mig i min åsikt, där jag träffade flera häromdagen på Isaberg, som åkte på den Gröna med V-bromsad 26".
Även en kvinna med barnstol påmonterad (och slitna V bromsar plus fjäder gaffel) var nära att åka på No Mercy (svart) för det "kanske var roligt att köra så."
nice price, buy twice!
Köp en bättre begagnad ht och börja där!

Valhalla_

Aktiv medlem
För 4000 och uppåt kan du ganska lätt hitta en riktig dh hoj, med några år på nacken. Håll lite koll på köp och sälj här bara. Det kommer vara ofantligt mycket bättre än biltemas hoj. Även om biltemas sannolikt fungerar att cykla på kommer den inte vara så värst rolig...

kais01

Aktiv medlem
här är ett par underhållande videos om liknande cyklar, och vad som händer om man använder dem till annat än att köra i dynga:)

s

Aktiv medlem
Utöver det som redan sagts vill jag tillägga att bromsarna med sina 160mm är klart underdimensionerade för DH om du väger mer än en gåsfjäder. Dessutom vill du sannolikt byta pedaler och däck. Jag har inte koll på exakt vad som sitter men på men för det priset är det osannolikt att något av dem ger det grepp som behövs för att cyklingen skall bli rolig.
Om ovanstående är relevant beror dock på hur du tänkt cykla. Är du halvprofessionell kamikazepilot likt personerna i filmerna kais01 postade så lär det gå åt skogen även med denna men skall du bara rulla gröna spår och tar blå i sektioner så kan det kanske funka.

Begagnat i den prisklassen skall man ha en stor portion tur med eller verkligen ha koll på hur man inspekterar slitaget. Kan bli dyrt med reservdelar annars. Om du inte vet vad du skall undersöka och avgöra om det är ok eller inte se till att ha med dig någon som har koll.

Hyra kan kännas som pengar i sjön om man tänkt satsa på sporten men samtidigt är slitaget stort om man kör lite seriöst och utan att ha räknat på det är ändå magkänslan att man kommer upp i nästan de beloppen även på en privatägd cykel av lite bättre kvalitet. Den stora fördel enligt mig med egen cykel är att du alltid kör på samma och slipper krånglet med att hyra.

Hur har du det med skydd förresten? Det är ju en lika stor utgiftspost det som Biltema-cykeln och inget man bör snåla på. Även de slits hårt men ingår om du hyr.

jonte987

Aktiv medlem
Om jag fattade det rätt så har hen en årsbudget på 3000 för tre dagar.
Då låter hyrcykel bättre än 3000 för biltema +1000 spänn på däck + 3-5000 för skydd.

Maakus

Aktiv medlem
Biltema verkar ju iaf inte friskriva sig som t.ex. Decatlon gjorde på en gammal kollegas nya "mountainbike", han var så glad att den kostade så lite gämnfört med alla andra. 30mm gaffelben med 120mm slag, ~10k för en FS.

"Begränsad användning:
Ej lämplig för MTB XC, All Mountain, Enduro och BMX."

Turbopleb

Ny medlem
Om jag fattade det rätt så har hen en årsbudget på 3000 för tre dagar.
Då låter hyrcykel bättre än 3000 för biltema +1000 spänn på däck + 3-5000 för skydd.
Däck återstår att se hur de ser ut som säljs med cykeln, men tror inte de är i bytesbehov denna säsong tills man börjar bli duktigare.

Kollade på skydd, instegspriser för full face hjälm runt 750, knä+armskydd runt 700?

Nackdelen med att hyra är att då är det som tre tillfällena jag kan cykla resten av året, istället för att kunna cykla i skogen hemma lite då och då för motion.

mtb565

Aktiv medlem
Fast jag skal akta mig i min åsikt, där jag träffade flera häromdagen på Isaberg, som åkte på den Gröna med V-bromsad 26".
Även en kvinna med barnstol påmonterad (och slitna V bromsar plus fjäder gaffel) var nära att åka på No Mercy (svart) för det "kanske var roligt att köra så."
Att liften går har öppnat för en del intressanta cyklar i backen minst sagt, jag har sett cityhybrider bland annat. Men så länge dom betalar liftkort och har kul så 🤷‍♂️.

Turbopleb

Ny medlem
Utöver det som redan sagts vill jag tillägga att bromsarna med sina 160mm är klart underdimensionerade för DH om du väger mer än en gåsfjäder. Dessutom vill du sannolikt byta pedaler och däck. Jag har inte koll på exakt vad som sitter men på men för det priset är det osannolikt att något av dem ger det grepp som behövs för att cyklingen skall bli rolig.
Om ovanstående är relevant beror dock på hur du tänkt cykla. Är du halvprofessionell kamikazepilot likt personerna i filmerna kais01 postade så lär det gå åt skogen även med denna men skall du bara rulla gröna spår och tar blå i sektioner så kan det kanske funka.

Begagnat i den prisklassen skall man ha en stor portion tur med eller verkligen ha koll på hur man inspekterar slitaget. Kan bli dyrt med reservdelar annars. Om du inte vet vad du skall undersöka och avgöra om det är ok eller inte se till att ha med dig någon som har koll.

Hyra kan kännas som pengar i sjön om man tänkt satsa på sporten men samtidigt är slitaget stort om man kör lite seriöst och utan att ha räknat på det är ändå magkänslan att man kommer upp i nästan de beloppen även på en privatägd cykel av lite bättre kvalitet. Den stora fördel enligt mig med egen cykel är att du alltid kör på samma och slipper krånglet med att hyra.

Hur har du det med skydd förresten? Det är ju en lika stor utgiftspost det som Biltema-cykeln och inget man bör snåla på. Även de slits hårt men ingår om du hyr.
Tack för insikten, har eventuellt hittat en begagnad som jag kanske har råd med om den inte hinner säljas innan dess. Runt 5000 så är definitivt kämpig kostnad nu denna månad men får se vad man kan göra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Skicka länken här så får du lite feedback. Men som någon sa ovan se till att ha med dig någon som har koll om du ska åka och kolla på den.

Turbopleb

Ny medlem

Peter.S.

Ny medlem

erolwi

Aktiv medlem
Cykling är ändå rätt dyrt, går liksom inte att göra utan pengar. Enda jag tror kan funka är en gammal DH som nästan skänks bort ibland (av anledning) eller en Dirt jumper som kan vara billiga för de har knappt några delar, finns flera på blocket inom din budget. Annars är det bara att göra som alla andra, spara över vintern och köp något användbart i vår.

Turbopleb

Ny medlem
Cykling är ändå rätt dyrt, går liksom inte att göra utan pengar. Enda jag tror kan funka är en gammal DH som nästan skänks bort ibland (av anledning) eller en Dirt jumper som kan vara billiga för de har knappt några delar, finns flera på blocket inom din budget. Annars är det bara att göra som alla andra, spara över vintern och köp något användbart i vår.
Absolut, tänkte mest att det känns vettigare och lägga pengarna på en cykel så kan jag cykla på kvällarna i skogen också och inte bara vara fast i en bike park för samma peng. Går att starta billigare och byta ut saker allt efter att kraven ökar är tanken.

jonte987

Aktiv medlem
Absolut, tänkte mest att det känns vettigare och lägga pengarna på en cykel så kan jag cykla på kvällarna i skogen också och inte bara vara fast i en bike park för samma peng. Går att starta billigare och byta ut saker allt efter att kraven ökar är tanken.
Hur länge ska du betala liftkort för att köra grönt?
I min uppfattning är det inte görbart. Leta upp en enduroslinga i skogen och träna där till du har råd med en cykel som klarar park- eller hyrcykel.

Hyrcykel är nog smartast för många men själv vågar jag inte köra på en främmande cykel.

Jag är inte emot hardtail för park+skog men budget måste upp minst 7-10k. Minimum måste vara växel med clutch....

Edit.
Det går inte att bygga en bättre cykel med början i den hojen.

Turbopleb

Ny medlem
Hur länge ska du betala liftkort för att köra grönt?
I min uppfattning är det inte görbart. Leta upp en enduroslinga i skogen och träna där till du har råd med en cykel som klarar park- eller hyrcykel.

Hyrcykel är nog smartast för många men själv vågar jag inte köra på en främmande cykel.

Jag är inte emot hardtail för park+skog men budget måste upp minst 7-10k. Minimum måste vara växel med clutch....

Edit.
Det går inte att bygga en bättre cykel med början i den hojen.
Huvudsaklig anledning till att jag åkte grön backe var för att den blå var bara lågfart och stenig och teknisk, jag vill hellre ha bra fart, bra svängar och hopp. Bryr mig inte så mycket om stenar osv.

Liftkort är ju en skitkostnad i jämförelse med att hyra cykel varje gång, cykeln står ju för 600kr av 700kr på lokala parken, på Flottsbro är det ju 800kr av 1000 om jag inte missminner mig.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Jag har kollat på biltemas med och den är absolut värd dlm pengarna ..men ska du lalla runt i en backe så måste du gå upp i klass och slaglängd. Jar kört freeride i typ 6-7år på samma kona shred 04, orginal gaffel bröta av inom ett år bromsarna gick på två månader, styret blev krokigt efter ett halvår.
Den kostade 8tkr ny och var väldigt enkel (v bromsar tex).
Jag skulle kolla marketplace på facebook sett en äldre kona stinky 03 för 4tkr en giantt 02 dh för 4tkr.
Osäker hurvida dom kan vara stulna men undersök det noggrant så har du en väldigt stadig hoj som ah bör hålla för all misshandel du kan tänka dej.

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Den där gaffeln är en hög gummikuddar. Hoppa lite och var beredd på att rekylen/returen kommer att skicka dig i en oväntat riktning. Jag har kört med liknande gaffel och det är totalt värdelöst. Undvik.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag tror ärligt talat in X-dirt kommer hålla speciellt länge om man kör DH med den, sålänge man verkligen inte stannar i dom gröna backarna, och ständigt håller farten låg.

Så i slutet av säsongen kommer man ändå stå utan cykel, så det blir samma kostnad som att hyra.

Fördelen är att man iallafall ett tag haft en cykel för annan åkning.
Nackdelen är att man har en mycket sämre upplevelse väl i backen. Det kommer antagligen handla mer om att "ta sig ner" än att ha roligt.

Bajker

Medlem
Hade hellre varit utan cykel i två år och sparat pengar istället för att lägga ut 4000kr på den där dyngan,som Biltema själv skriver.

Larsifer

Aktiv medlem
Inom bilracing finns ju diverse avarter där alla race:ar samma dåliga biltyp, osv..
Man kan tänka sig samma sak inom cykel: Biltema-duro! Maxpris 5k för hela ekipaget, eller nåt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer