Dumt att köpa Tallboy i Alu (när man har Hightower, i Alu)

Hek

Medlem
Tallboy d-kit (2020, sämsta) känns inte som en prisvärd hoj egentligen. Komponenterna man får vs. pris. Har även en Hightower (2020, näst sämsta, NX).

Är dock (numer) väldigt nöjd med Hightowern, men känner att det skulle vara kul att komplettera med en mer ”down country” inspirerad hoj, kanske lyfta gaffeln på HT:n till 160 och använda som mer utförshoj (känns väldigt utför som det är iofs).

Sen vikten, TB:n klockar in på 14,7 eller nått. Kanske går att få ner till 14 men ändå. Min Hightower har jag svårt att få under 16 kg:s strecket.

Är dessa hojar för nära varann för att motivera? (Förstår det logiska svaret här men hoppas på mer aspekter 😁). Fritt forum!

> Sen vikten, TB:n klockar in på 14,7 eller nått. Kanske går att få ner till 14 men ändå. Min Hightower har jag svårt att få under 16 kg:s strecket.

Varför inte skaffa en hardtail ist på 12kg. Det blir betydligt större skillnad och nog mycket billigare.

glitch

Aktiv medlem
Tb4 ramen väger som hightowerramen. Så med motsvarande komponenter blir cyklarna lika tunga.

H.

Aktiv medlem
Jag hade haft en betydligt mer tramporienterad andrahoj om jag redan hade en Hightower. Kanske en Top fuel av 2020-modell, verkar jäkligt kompetent, eller nya Epic.

Hek

Medlem
Jag hade haft en betydligt mer tramporienterad andrahoj om jag redan hade en Hightower. Kanske en Top fuel av 2020-modell, verkar jäkligt kompetent, eller nya Epic.
Har ändå tänkt att Tallboyen ska skilja en del, ”a downhillers XC bike” osv , trots att de ser rätt lika ut. Men kanske inte är fallet.

H.

Aktiv medlem
Har ändå tänkt att Tallboyen ska skilja en del, ”a downhillers XC bike” osv , trots att de ser rätt lika ut. Men kanske inte är fallet.
Ja, jag hade ju inte tackat nej till en Tallboy själv. Men som sagt, med en Hightower i stallet tror jag att man får ut mer av en cykel som är mer optimerad på tramp. TB är ju kompetent nog för att överlappa rätt mkt med Hightowern. Hade du haft en typ megatower eller en DH hade nog en TB suttit fint däremot.

Hek

Medlem
Ja, jag hade ju inte tackat nej till en Tallboy själv. Men som sagt, med en Hightower i stallet tror jag att man får ut mer av en cykel som är mer optimerad på tramp. TB är ju kompetent nog för att överlappa rätt mkt med Hightowern. Hade du haft en typ megatower eller en DH hade nog en TB suttit fint däremot.
Jo, precis. En tanke var kanske att de skulle komplettera varandra iom att de är relativt lika(kanske mer lika än tänkt), att man känner igen sig en del och inte får en chock varje gång man byter. Och att man skulle få en lättare, poppigare hoj som alternativ. Men de ligger kanske för nära, klarnar lite nu ev.

(hör en röst eka i bakgrunden,”ride what you got, its probably great”)

glitch

Aktiv medlem
Jo, precis. En tanke var kanske att de skulle komplettera varandra iom att de är relativt lika(kanske mer lika än tänkt), att man känner igen sig en del och inte får en chock varje gång man byter. Och att man skulle få en lättare, poppigare hoj som alternativ. Men de ligger kanske för nära, klarnar lite nu ev.

(hör en röst eka i bakgrunden,”ride what you got, its probably great”)
Jag har ägt en Tallboy. Skillnaden är alldeles för liten mellan cyklarna för att motivera båda.

Antingen Tallboy + Endurohoj eller Hightower om du bara ska ha en. Köp istället sjyssta hjul till den och lättare däck.

Som sagt den kallas downhillers xc, för den är grym utför. Men någon xc hoj är den verkligen inte, speciellt inte aluramen som i large ger dryga 4,2 kg med dämpare.

Den är superkul men alldeles för lik en HT om man redan har en HT.

Hek

Medlem
Ja nä jag tror jag släpper detta, var bara att jag var inne på bikester och har ju en Large d-kit 2020 med 20% rabatt. Fruktansvärt snygg. Bra att lufta lite tankar iaf😊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer