Dust wipers äldre gaffel?

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej, köpte nya dust wipers och det stod kompatibel med alla fox 32 gafflar. Jag ser nu att de nya inte har en flange (läpp) som den som sitter på. Skumringen ska ligga direkt under dustwiper så jag befarar att det inte blir korrekt avstånd mellan dustwiper och sätet i gaffeln för att foam ring ska passa?
Gaffeln är en float rlc 140 från 2008

Köpte dessa:

Men de jag har ser ut som dessa:

Någon som vet ifall de jag köpte utan flange passar i gammla fox gafflar eller om jag ska beställa de med flange, fox säljer inte dessa men de i länkern ser ut som de gammla?
Innan var det enkelt att installera dust wipers men läste att det var svårt med nya modellen, bör jag köpa ett installationsverktyg ifall den nya modellen nu är kompatibel?

Oljan som min gaffel har är 7 wt fox olja men dessa säljs inte heller längre undrar om kan man köpa en motsvarande av annat märke?
Exempelvis

Tacksam för råd

Velocipeden

Aktiv medlem
Vet inte om det kan hjälpa men jag stoppade i Enduro bearings seals i en Fox 34 Rhythm och jag vill rackarns minnas att de också låg "friare" än de gamla.
Kan det vara så att en del ligger tight under och en del har mer luft?

Preacher

Aktiv medlem
Fox har ersatt alla gamla "flangemodeller" med de nya du sett. Man installerar så den plana ytan på klacken ligger i nivå med ytterbenets gods.

7wt finns ej längre, ersätts av Fox Gold 20wt alt. Fox Green 10wt beroende på om kompenheten drar olja från ytterbenet eller ej.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Fox har ersatt alla gamla "flangemodeller" med de nya du sett. Man installerar så den plana ytan på klacken ligger i nivå med ytterbenets gods.

7wt finns ej längre, ersätts av Fox Gold 20wt alt. Fox Green 10wt beroende på om kompenheten drar olja från ytterbenet eller ej.
Tack för svar blir besök till butiken och köpa ny olja och eventuellt verktyg för installation.

kebarb

Aktiv medlem
Ser att tråden är gammal, men för er som - likt mig - hamnar i denna tråd när ni söker kan jag nämna att det även på FOX 36 och FOX 40 går att använda de nya flangeless seals i de äldre gafflarna.

Det är en fördel, om inte ett måste, att använda ett verktyg för att driva ned dessa. Att göra som i gamla dagar med en vanlig hylsa från hylsnyckelsatsen var väldigt svårt. De böjer sig lätt / hamnar på sniskan och då blir de förstörda.

Man kan 3D printa verktyget som beskrivet i dessa poster:

länkar till 3D modeller för seal driver tool

bild på 3D modell seal driver tool

//K

Topp