dyr och dålig reparation eller är det bara jag som är gnällig?

Här kommer min erfarenheter från ett struligt reparationsärende jag har haft med cykelkraft på götgatan i Stockholm. Hoppas ni orkar läsa, det blev riktig långt detta. I efterhand känner jag mig inte nöjd, samtidigt vet jag inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Jag lämnade in min gamla cykelpro (tror den är från tidigt 2000-tal) hybrid 3 * 8 växlar efter att kedjan kuggar över vid belastning när jag kör på mittersta drevet fram.

Jag har ägt cykeln sen 2016, veckan innan reparationen hade en annan cykelfirma bytt bakhjulet då det inte gick att rikta upp, jag hade dessutom bytt kedja och kassett (för första gången) dagen innan reparationen hos cykelkraft. Kedjan jag satte dit hade jag köpt på biltema, men den skulle vara för just cyklar med 7-8 växlar bak. Efter att jag konstaterat att cykeln fortfarande inte funkade så bra såg jag att min bakväxel var lite sned, alltså inte bara växelörat. Jag tänkte då att jag kunde köpa en ny och gick förbi cykelkraft.

* Där sa killen i kassan att problemet antagligen var att mitt mittersta framdrev var så slitet att det behövde bytas. Det kan jag inte göra själv tänkte jag och valde att lämna in cykeln.

* Dagen efter ringer mekaniker A och säger att både kedjan och kassetten är slitna och behöver bytas. Jag blir ganska paff och säger att jag precis har bytt båda för två dagar sen. Han verkar ha svårt att tro det. Jag får säga det flera gånger till mekanikern att jag precis har bytt dem, han säger tillslut att "kassetten ser väl ok ut". Efter en stund får jag ett meddelande att jag kan hämta cykeln.

* När jag ska hämta cykeln säger de åt mig att gå och prata med mekaniker A. Han visar att han har riktat om bakväxeln (örat tror jag), bytt vajer till framväxeln, bytt rulltrissor på bakväxeln och bytt kedja. När jag undrar varför han bytt kedja säger han att den var så "slapp och dålig". Han har alltså inte bytt framdrev, men det kan vara så att det som killen i kassan sa inte har nått fram till mekaniker A. Nåja, inget att bråka om tänker jag även om jag tyckte det var konstigt. Han ber mig att ta en provtur på den. Jag åker ut på cykelbanan utanför på götgatan och tar några kraftiga tramptag med kedjan på mittersta drevet fram. Den kuggar över direkt. Jag lämnar tillbaka den och säger att det inte funkar. Han säger då att han ska byta framdreven. Det går inte att byta bara det mittersta drevet men han har ett helt set inne för ca 300 kr + arbete. Jag tycker att det låter ok. I det läget då jag behövde ett nytt bakhjul en vecka innan var jag tveksam till att lägga de pengarna men jag tänkte att det är kul att hålla kvar vid samma cykel, mer miljövänligt än att köpa en helt ny.

* Senare samma dag får jag ett nytt meddelande att cykeln är klar och att jag ska hämta den. När jag kommer dit har mekaniker A för att kunna byta framdreven också bytt vevlager eftersom de gamla inte funkade med det nya vevpartiet tydligen. Även framväxeln är bytt, som jag inte vet om att jag har haft något problem med. Jag börjar bli lite svettig och undrar vad detta ska kosta. Den andra killen i kassan säger 2531 kr och jag blir ganska chockad. Jag fick gå bak och titta på han skärm och där ser jag:
* rulltrissor 159
* kedja 899
* växelvajer 79
* vevlager 159
* framväxel 179
* vevparti 339
* arbete 1 timma * 899 kr/h
(Jag fick 10 procent rabatt på delarna). När jag säger att jag inte vill ha någon kedja för 899 kr blir killen i kassan lite tveksam och kommer på efter en stund att den ska kosta 99 kr, inte 899 kr. Han sa att de har "problem med sitt system". Okej, då går priset ned till 1811 kr. Den stora posten är ju förstås att det tagit en timme (kanske mer) och att de har så hög timtaxa. Jag är mest lite chockad och jag betalar och cyklar hem. Ser att mekaniker A har noterat på kvittot: "tog mycket tid att få detta ens någorlunda ok".

* på hemvägen märker jag att kedjan vill hoppa av framtill till höger om det största drevet. När jag kommer hem tänker jag att jag ska justera stoppskruven längst fram som det står H på för att hindra kedjan att hoppa för långt. Då ser jag att den skruven är inskruvad till max. Efter mycket grubblande ser jag att de två stoppskruvarna, som ska gå ned på en plåt inne i framväxeln och på så sätt hindra denna att vicka för långt åt något håll, går på sidan om plåten och sitter i spänn. Jag skruvar ut den skruven som är inskruvad till max, det går jättetrögt och när skruven kommer ut ser man att den är märkbart skadad längst ned, gängorna är helt borta de sista två millimetrarna.

* Några dagar efter att jag hämtat ut cykeln går jag tillbaka med den igen och påpekar detta. Mekaniker B håller med mig och jag lämnar cykeln igen. När jag hämtar den har han bytt till en ny framväxel (samma modell som jag fått tidigare) men här går skruvarna ned på plåtbläcket och inte på sidan om. Nu hoppar inte kedjan av från det största drevet längre. Detta tog de inget betalt för, de sa att det måste vara tillverkningsfel. Jag tror det kan vara mekaniker A som mekat sönder detta men det har jag iof inga bevis för.

* Härligt tänker jag, även om det kostat mer än vad jag trodde är väl allt ok nu då! Känns kul igen. Idag när jag åkte till jobbet tycker jag att jag känner mig oväntat stark i cyklingen trots att jag precis hämtat mig från en förkylning. Jag kan ju använda betydligt tyngre växlar än tidigare, jag måste ha blivit starkare på något sätt! När jag räknar kuggar på det största drevet fram ser jag att det har 42 kuggar. Det gamla hade 48 på det högsta drevet. Det är ändå 48/42-1 = 14 procent skillnad och jag har förstås inte blivit starkare! Eftersom det största framdrevet är mindre än det gamla måste jag använda färre kuggar på kassatten bak. När jag använder växlarna 6-7-8 blir kedjans vinkel sådan att den gnider klart hörbart mot framväxelns bur. Suck!

TLDR:
Är det jag som är petig eller är detta ganska oprofessionellt utfört av cykelkraft?
Hur kunde mekaniker A inte se att kassetten och kedjan båda var splitter nya?
Hur kan kan mekaniker A meka och byta två delar som jag inte vetat om behöver bytas så att reparationen kostar mer än hela cykeln är värd utan att kolla av det med mig?
Hur kan mekaniker A sätta dit en ny trasig framväxel och justera H-skruven i botten utan att se detta?
Hur kan mekaniker A sätta dit framdrev med en annan storlek utan att fråga? Nu blir det att jag typ bara använder det största drevet fram och det gör som sagt att kedjan gnider mot korgen i framväxeln. Det kanske går att justera iof.
Hur kunde de inte själva upptäcka att jag höll på att betala 800 kr för mycket för en kedja?

Vad hade ni gjort, hade ni hört av er till cykelkraft och klagat eller är det här inget att bråka om?

ttfh

Aktiv medlem
Jag tror man kan säga så här: Om man lämnar in gamla cyklar så blir det lätt dyrare än vad hela cykeln kostade. Så det är kanske inte riktigt 'värt' även om det inte varit så struligt.

bearthefear

Aktiv medlem
Såklart tråkigt att få dålig service. Självklart borde en mekaniker kunna se att kassett och kedja är nya. Det är dock ett så vanligt fel att jag misstänker att många drar till med det, lättförtjänta pengar.

Rådet att göra skiten själv kommer alltid i såna här trådar och kan ibland verka lite otrevligt, men det är alltid (i princip) i all välmening. Att byta ett vevparti är inte svårt. Kräver ett specialverktyg, men kostar inte så många kronor och håller en livstid. Kan man byta en kassett kan man fixa vevpartiet också!

Är man osäker på vilka komponenter som ska köpas får man råd här på Happy på nolltid!

Jag tror inte du har så mycket för att klaga, men låt dom gärna veta att dom har gjort fel. Om du orkar krångla med dom vet du nog bäst själv :)

bellasoda

Aktiv medlem
Trist historia när de byter grejer som inte behöver bytas. Och det låter ju helt klart onödigt dyrt.

Men du har iaf fått ett vevparti med utbytbara framklingor (antar jag), det underlättar framtida byten av klingor.

Att du sedan slitit mycket på mittenklingan betyder att det inte var helt osmart att byta till en mindre stor-klinga.

Utöver det ska man inte använda kombinationen stora fram - stora bak, då är det dags att växla fram.

weldion

Aktiv medlem
Känns konstigt att en mek inte ser att grejorna blänker, när du bytt både kassett och kedja dagen innan reparationen.
Annars så får du vara nöjd med att du har en helt ny drivlina, som borde hålla i några år till.
Mek A får öva på att justera framväxlar. Justera bort skrapet på växel 6-7-8 och trampa på. För du trampar väl inte ur 42-11 på väg till jobbet?

perzzon

Aktiv medlem
Att byta från 48 till 44 tänder är inte ok alls utan att kolla med kunden.
Att inte mäta kedjan och konstatera att den inte är problemet är heller inte ok.
Resten är svårt att säga något om utan att ha varit med. Men som ttfh säger, ofta ovärt att lämna in gamla cyklar.

frause

Aktiv medlem
perzzon sa:
Att byta från 48 till 44 tänder är inte ok alls utan att kolla med kunden.
Att inte mäta kedjan och konstatera att den inte är problemet är heller inte ok.
Resten är svårt att säga något om utan att ha varit med. Men som ttfh säger, ofta ovärt att lämna in gamla cyklar.

Jag lägger till byta framväxel, skruva sönder den och lämna ut till kund utan att det funkar att växla är inte heller ok.

Tack för alla bra tips! Jag har också tänkt att jag ska meka mer själv med den i fortsättningen. Efter att ha kollat på lite youtube-videos ser man ju att det egentligen inte är så svårt med utanpåliggande växlar, som ett stort mekano ungefär. Ett förtydligande, jag använde egentligen inte det mittersta drevet så mycket innan reparationen heller, det har nog slitits av den förra ägaren mest.

Ok, 42-11 är säkert ett ok gear ratio, det som är irriterande på den punkten är att de inte justerat det så att kedjan löper utan skav i det läget.

kais01

Aktiv medlem
mrcarlzone sa:
Ok, 42-11 är säkert ett ok gear ratio, det som är irriterande på den punkten är att de inte justerat det så att kedjan löper utan skav i det läget.

11an är trög och snabbt utsliten, särskilt olämplig på en pendlare där man förväntar sig slitstarka komponenter. med litet framdrev blir användningen mer än den marginellt lilla den tål.

tmalm

Aktiv medlem
Mekaniker A har ju gjort hur många fel som helst, försöka byta nya grejer, mygla igenom en för dyr kedja, byta grejer utan att kolla med kund, lämna ut cykeln utan att testa att den funkar, misslyckas att få till växlarna... Klåpare.

/T

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fasen vad surt. Utan att förminska hur surt detta är, så har du ju lärt två dyrköpta saker:

* Meka med pendlare gör man bäst själv
* CK götgatan verkar inte vara stället man ska lämna in något mer komplicerat än en balanscykel på.

Ang kedja/kassett-bytet: gissar att många mekar, som någon annan skrev ovan, provar med detta eftersom det är lättförtjänta pengar. Med det sagt, så kan man utan problem vägra att betala för bytet när de väl försöker få en att betala för det. Lämnar man in någonting (bil, cykel, helikopter) och meken byter något man inte har bett om, eller i detta fallet förklarat att det absolut inte ska bytas redan från start, så har man rätt att be att de sätter på samma pryl igen. (Eller, vilket de flesta mekar nog gör, så låter de bara den nybytta sitta på eftersom det tar arbetstid att hitta gamla prylen och sätta tillbaks den igen.) Det finns prejudikat på att mekar inte får byta saker utan att ringa och fråga.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tillägg: du är inte gnällig öht.

Om du känner för't, så kan du nog utan problem åka tillbaks och be dem att byta drevet till rätt utväxling. I varje fall om det nu bara har gått någon dag sedan du upptäckte problemet. De har ju inte satt på en likvärdig grej. Känner du för att bråka med dem (för att du gillar sånt, eller bara har blivit lite sur på dem) så gå tillbaks med högaffeln i näven.

NickPick

Aktiv medlem
Fel har ju begåtts, men en ny kedja brukar man se att den är just ny... Och det brukar mätas upp.
Meken kanske tyckte att allt såg slut ut och antog att det var jämnslitet? Kunder är ju enligt säljaren och mekaniker väldigt olika av sig (gäller även mekaniker, jag håller på själv men mest pga snålhet).

Hade jag haft en bil för 2500 spänn så skulle den givetvis lagas hos Mohammed på hörnet, inte på en märkesverkstad. Dels hatar mekaniker skrothögar och sedan är ju värdet såpass långt att man inte har en krona för att tex byta däck.
"... Det får inte kosta något men det ska lagas..."
Cred för sakligt inlägg utan gnäll. Hoppas du får ordning på den! 👍🏻😀

Senast ändrad:

Allroad

Aktiv medlem
Du kan alltid ringa konsumentverket för att höra dina rättigheter kring detta ärende, det har väl kanske inte riktigt skötts så snyggt nej.

d_anders

Aktiv medlem
Hade du fått rätt storlek på klingan så låter väl tidsåtgång och komponentkostnader rimliga. Orkar du inte krångla med butiken mer så kolla vad du har för bcd på klingan (om det är ett vevparti som det går att byta på) och håll utkik efter ett billigt på köp&sälj.

mtb565

Aktiv medlem
Support your local lbs etc. Hur ska man veta att den som skruvar på cykeln ens har koll på vad han gör.

happymtb.fr

Aktiv medlem
ooms sa:
happymtb.fr sa:
Det har hänt mycket sen 8-delat...
Knappast så mycket att en mekaniker i en cykelbutik inte skall klara av att reparera och justera på ett professionellt sätt.
8 delat upplever jag som svår att justera så att framväxel inte rör kedjan i nåt läge. Men jag är inte cykelmekaniker...

Jag misstänker att urvalet för reservdelar är något begränsat...

10 delat, till exempel, växlar så mycket bättre än 8 delat

Bengt-re sa:
happymtb.fr sa:
Säljs nya cyklar för 50 papp med 8-delat.
Oj, nu blev jag nyfiken ! :)

BJS

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
ooms sa:
happymtb.fr sa:
Knappast så mycket att en mekaniker i en cykelbutik inte skall klara av att reparera och justera på ett professionellt sätt.
8 delat upplever jag som svår att justera så att framväxel inte rör kedjan i nåt läge. Men jag är inte cykelmekaniker...

Jag misstänker att urvalet för reservdelar är något begränsat...

10 delat, till exempel, växlar så mycket bättre än 8 delat

Bengt-re sa:
happymtb.fr sa:
Säljs nya cyklar för 50 papp med 8-delat.
Oj, nu blev jag nyfiken ! :)

hp velotechnik kan du konfa en cykel som landar på 50kSEK och fortfarande har 3x8

calmbay

Aktiv medlem
Tycker inte de hade speciellt hög timtaxa. Det priset i verkstaden får man räkna med idag.

Senast ändrad:

frause

Aktiv medlem
calmbay sa:
Tycker inte de hade speciellt hög timtaxa. Det priset i verkstaden får man räkna med idag.

Nä, priset för det de har tagit betalt för är väl inget att gnälla över. Att de inte har gjort det de har tagit betalt för eller vad kunden beställde och behövde är nåt annat.

RobbeS

Ny medlem
På tal om att reparera cykeln själv. Det är bara att köra. Köp en sats verktyg för cykel på Biltema och börja skruva: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/cykelverktygssats-2000038265a.

Det gjorde jag utan några som helst större erfarenheter förutom punkalagning. Det jag inte kunde lärde jag mig på youtube. Så nu gör jag alla reparationer och service själv och det är inget svårt. I princip vem som helst klarar det. Vertygsförrådet har utökats men jag tror ändå att kostnaden för verktyg underskrider en timmes arbetskostnad hos cykelreparatör.

ttfh

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Jag har lyckats få mycket bra funktion på över 20 år gammalt 8-delat. Fast framväxeln skaver säkert emot kedjan på någon kombination.

Tomcat1

Aktiv medlem
Det där med kedjan har jag hakat upp mig så hårt på. My ass att datorn på något sätt placerat en 8 framför den första 9an. Jag köper hellre trisslotter och förväntar mig en fet vinst.

Det är med kedjan som dök upp som 899 men skulle kosta 99 kr är intressant. Jag jobbar en del med databaser på jobbet själv och man vill ju att överföringar av data mellan olika system ska ske automatiskt, kanske genom att ta priset från leverantören och lägga på ett påslag. Men det är ju inte säkert att de har någon automatisk process för det vilket innebär att de måste gå in och ändra priserna manuellt, vilket tråkigt jobb isf. 8:an ligger ju bredvid 9:an på tangentbordet så när man försökte slå 99 kom en 8:a med på första knacket, kanske? Det är ju iof fortfarande inte bra men jag tror inte att de gjorde det med flit.

Tomcat1

Aktiv medlem
Jag däremot tror att de gjorde det. Företag gör inte märkliga sammanträffanden som att råka slå in extra siffror sådär. No way José

cerro

Aktiv medlem
frause sa:
calmbay sa:

Nä, priset för det de har tagit betalt för är väl inget att gnälla över. Att de inte har gjort det de har tagit betalt för eller vad kunden beställde och behövde är nåt annat.

+1, ringa kunden och fråga om man behöver göra något extra eller något är oklart är ju rätt enkelt.

perzzon

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Jag däremot tror att de gjorde det. Företag gör inte märkliga sammanträffanden som att råka slå in extra siffror sådär. No way José
Företag gör ingenting. Människor i ftg däremot, de gör all världens tokigheter. Speciellt om de för över siffror från ett system till ett annat manuellt.
Tycker det låter väldigt sannolikt.

NickPick

Aktiv medlem
Mekonomen tog betalt för 4 dunkar olja istället för 1 dunk för mig en gång. Företagsbil så funderar på om det var slumpen eller inte.
Jag gissar känsliga faktorn. Alla kan göra fel och det är alltid bra att kolla kvitton.

roskai

Aktiv medlem
Timpriset är väl ungefär vad det brukar kosta i Stockholm på verkstad. Men sammantaget känns det ju som att de kanske har lite mycket i verkstan att göra eller att mekaniker A är as stressad och bara gör saker... Är lätt hänt har jobbat i cykelverkstad. Men klart du ska gå tillbaka och påpeka detta.

Tomcat1

Aktiv medlem
perzzon sa:
Tomcaten sa:
Företag gör ingenting. Människor i ftg däremot, de gör all världens tokigheter. Speciellt om de för över siffror från ett system till ett annat manuellt.

Hehe ja jo ja vet att det är människorna bakom som håller i spakarna och att en del har otukt för sig och vissa inte.

Det här fallet watson är däremot en solklar bluff. 5av5 bluff-poäng är uppnådda

thomaslundstrom

Aktiv medlem
perzzon sa:
Tomcaten sa:

+899

För den som läser den här gamla tråden kan jag säga att jag har tagit till mig av tipsen att meka själv. Några veckor efter reparationen märkte jag att ett fel som fanns innan reparationen, att cykeln gärna växlar själv, speciellt på den mittersta klingan fram, fortfarande var kvar. Jag köpte därför en ny bakväxel och en växelvajer för 260 kr totalt och satte dit själv. Växelvajern som styr bakväxeln hade nästan helt gått av framme vid växelreglaget visade det sig. Nu växlar den bra, äntligen är det inget som stör mig med cykeln längre och så kul att ha fixat något själv! Desstom är det skönt att byta bort från den gamla bakväxeln som spände nedåt till tyngre växlar. Det är mycket smidigare med den nya bakväxeln som spänner uppåt vilket gör att jag kan växla ned flera steg i ett svep vilket ju är användbart. Lite ovant är det dock att växelindikatorn på styret visar tvärtom...

Köp & Sälj

Topp