E-mtb - stå eller sitta uppför?

Sitter du ner så mkt som möjligt eller står du upp?

• Sitter ner för bästa grepp

Röster: 5 71.4%
  • Står upp för bättre balans och styrka

Röster: 2 28.6%

• Antal röster
    7

Lotta B

Aktiv medlem
Jag klurar på detta som nybliven elcyklist på mtb. Efter att ha cyklat alla möjliga cykeltyper i skogar så är jag så van vid att stå upp vid branta och tekniska klättringar att annat känns fel. Men är detta det bästa sättet att använda elmotorns kapacitet?

Edit: vill mest stå upp alltid, nog alltid nedför nästan oavsett terräng. Så jag är ju klart partisk.

Är ny på detta med att skapa en rösttråd så vi får se hur väl genomfört det blir😉

SocialGimp

Aktiv medlem
Svårt att få hög o jämn kadens ståendes, d v s man utnyttjar inte motorn lika effektivt. Är det riktigt brant så får man ju stå oavsett så man inte stegrar över.

KarlCrox

Aktiv medlem
Sänk sadeln så du får ner tyngdpunkten och bättre balans över cykeln. Visst får du mindre kraft men behöver inte lika mycket då du har motor. Luta dig framåt om framhjulet börjar resa sig.
Det är den strategin jag sett/läst erfarna emtb-cyklister använda sig av i alla fall.

SocialGimp

Aktiv medlem
Sänk sadeln så du får ner tyngdpunkten och bättre balans över cykeln. Visst får du mindre kraft men behöver inte lika mycket då du har motor. Luta dig framåt om framhjulet börjar resa sig.
Det är den strategin jag sett/läst erfarna emtb-cyklister använda sig av i alla fall.
Jepp, det är det jag brukar göra. Önskar att det fanns ett mellanläge på droppern, d v s 3 lägen. Längst ner, högst upp o en fördefinierad mellanlängd.

Lotta B

Aktiv medlem
Ja, sänkt sadel är funkis så att vikten hamnar på bakhjulet. Men för mig känns det så fel att sitta ner vid klättringar men ska testa något sänkt sadel + att ställa mig upp när det behövs. Min balans är liksom inställd vid stående läge. Tycker att min Boschmotor jobbar bäst vid vanlig cykelkadens, och jag håller med dig SocialGimp att kadensen blir jämnare vid sittande. Men tänker även att jag behöver göra mindre bålträning på gymmet när jag står upp mkt ;)

MtbIte

Aktiv medlem
jag personligen sitter bara ner om det är transportsträcka annars vid uppför/nerför eller stökig stig så stå cyklar jag för att få bättre balans och kontroll, men det är en smaksak

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer