Effektivaste sättet att byta klossar på Shimano cantileverbroms?

Jörgen G

Medlem
Finns det något utgångsläge som är det bästa när man skall montera nya bromsklossar?

Har aldrig riktigt fått kläm på det utan är alltid en massa skruvande och lossnade innan de är på rätt plats.

Tänker på justeringsskruvarna också på styret. På bilden har jag skruvat in dem till max. Rätt eller fel?
Samma med klossarna. Hur långt ifrån fälgen är optimalt när jag först sätter fast dem.

Någon som har något bra tillvägagångssätt?
Tack och trevlig Valborg:giggle:(y)

Bilagor

• Cykel.jpg
    Cykel.jpg
    190.2 KB · Besök: 69

DarkMatter

Aktiv medlem
Cantisar är ju ett vilt ojdur som man måste lära sig tämja.
Men frukta inte, det finns hjälp att få. Fast inte av mig för jag är inge bra på det.

Sheldon Brown, däremot, är en pålitlig källa:

dabac

Aktiv medlem
Tänker på justeringsskruvarna också på styret. På bilden har jag skruvat in dem till max. Rätt eller fel?
Börjar du med justeringen max inskruvad så kan du ju bara justera åt ett håll. Då behöver du sätta klossarna lite längre från fälgen för att kunna öppna bromsen för att kunna ta av/montera hjulet utan att lufta ur däcket.
Och SKULLE hjulet bli skevt så tappar du möjligheten att enkelt släppa ut bromsen tills det slutar ligga an.
Inte beslut som hotar att tvinga jorden ur sin bana precis.

ooms

Aktiv medlem
De få gånger jag monterat cantis använde jag en guide/instruktion från Park Tools som var bra. Borde gå att googla fram.
Gick först efter nån instruktion i Haynes cykelbok, helt hopplöst. När jag hittade instruktionen fr Park Tools fick jag till det bra direkt.

d_anders

Aktiv medlem
Glöm inte att kontrollera så att hjulet sitter helt rätt först innan du börjar justera. Vinklingen av klossarna är viktig att få till, annars blir bromsverkan kass.

Snuten

Aktiv medlem
För att få rätt "toe in" (eller vad man nu skall kalla det?) brukar jag ibland tejp på tunna (2-3 mm) klossar på bakre änden av slitytan.

Sedan brukar jag ha reglaget vid styret på nära max ute. Detta gör att jag kan nypa åt om klossarna så de lägger sig tillrätta mot fälgen innan jag spänner fast dem. Därefter kan jag släppa förspänningen vid styret och få lagom spel.

Samma för V.

Pqz

Aktiv medlem
Cantilever är satans påfund. Även om man får skiten att funka så måste man dit och justera stup i ett för att bibehålla funktionen. Minst sagt opraktiskt för pendling.
Jag hade en fin trippelreducerad Fuji-ram som jag verkligen gillade att cykla på, men där det slutade med att jag skänkte bort den aför att slippa Canti-eländet...

Snuten

Aktiv medlem
Cantilever är satans påfund. Även om man får skiten att funka så måste man dit och justera stup i ett för att bibehålla funktionen. Minst sagt opraktiskt för pendling.
Jag hade en fin trippelreducerad Fuji-ram som jag verkligen gillade att cykla på, men där det slutade med att jag skänkte bort den aför att slippa Canti-eländet...
Att byta till V bromsar var aldrig ett alternativ?

d_anders

Aktiv medlem
Jag pendlar med lvg-reglage och mini-v. Behövs lite svartmagi för att få till justeringen. Justerskruv vid höljets slut hjälper

Batavus

Aktiv medlem
Det är eller var ett pussel! Förutom Snutens och andra goda råd här kan jag bara tipsa om en "klämma" ParkTool säljer för att få 'backarna på rätt ställe. Minns inte namnet så jag har svårt att söka fram den. - Kostar intet.
Vanligen finns det en liten finjusteringsskruv så backarna tar lika på båda sidor.
Edit: Jag kanske bara drömde ParkTools gjorde prylen, för jag hittar inte. Men här är i alla fall deras installationshjälp: https://www.parktool.com/blog/repair-help/cantilever-smooth-post-brake-service

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Det är eller var ett pussel! Förutom Snutens och andra goda råd här kan jag bara tipsa om en "klämma" ParkTool säljer för att få 'backarna på rätt ställe. Minns inte namnet så jag har svårt att söka fram den. - Kostar intet.
Vanligen finns det en liten finjusteringsskruv så backarna tar lika på båda sidor.
Edit: Jag kanske bara drömde ParkTools gjorde prylen, för jag hittar inte. Men här är i alla fall deras installationshjälp: https://www.parktool.com/blog/repair-help/cantilever-smooth-post-brake-service
Park Tool:
"USING SHIM AT BACK OF PAD TO SET BRAKE TOE"
De använder gummiband istället för små klossar av kartong med dubbelhäftande tejp som jag anv. Smart!

Snuten

Aktiv medlem
Den där klämman du minns, var den till för att fixera bromsklossarna i rätt läge mot fälgen när innan de dtogs fast? Vore väldigt smidigt i så fall. Har provat att tejpa fast klossarna genom att vira eltejp runt hela fälg, däck och bromsklossar, men det har alltid slutat med att jag nypt fast dem med fingrarna. Bra att var två pers i det läget.

Batavus

Aktiv medlem
Jag grävde fram den. Inte så ofta den behövs, eftersom jag cyklar så långsamt och förnuftigt. Några klackar har den tyvärr inte. Gjord av Tacx.DSCF0002b.jpgDSCF0003b.jpg

Batavus

Aktiv medlem
Nej. Man trär den mellan ekrarna och skruvar fast den på fälgens "bromsspår", (...kalsongen?). De inre spåren används då. Bromsbackarna förs sedan ner så de passar de yttre spåren. - Har jag för mig. På så sätt får man ett bra resultat utan att behöva använda alla sina fyra händer. Har för mig man får litet koll på hjulets skevhet också, hihi!
Många om inte de flesta bromsbackar nuförtiden är redan lutade/fasade, efter hur de ska sitta i hjulets rullriktning.

Pqz

Aktiv medlem
Blotta existensen av en "brake pad tuner" visar varför Canti hör hemma i infernots nedere regioner...

ttfh

Aktiv medlem
Då behöver du sätta klossarna lite längre från fälgen för att kunna öppna bromsen för att kunna ta av/montera hjulet utan att lufta ur däcket.
TS har ju en modell där man enkelt 'krokar av' ena bromsarmen för att kunna ta bort hjulet, eller missförstår jag dig.

Canti är pilligare än v-broms, men absolut inte omöjligt. Park Tools video på ämnet är bra, men vissa saker får man ta med en nypa salt (man behöver inte alla verktyg dom använder).

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack
Man tycker efter 30 år med cantibromsar att man borde ha koll på det men lika kluddigt varje gång..

Blotta existensen av en "brake pad tuner" visar varför Canti hör hemma i infernots nedere regioner...

Canti är kul, men kass. Det är kul att det är så pass svårt att få det bra. Kass för att om man inte får det bra blir bromsverkan usel.

dabac

Aktiv medlem
TS har ju en modell där man enkelt 'krokar av' ena bromsarmen för att kunna ta bort hjulet, eller missförstår jag dig.
Jo, men för att kunna kroka av vajern så behöver man lite glapp. Sätter man klossarna riktigt nära fälgen så får man inte det glappet som behövs för att kunna kroka av vajern. Har man då justerhylsorna i botten får man antingen lufta ur slangen eller slacka på vajern för att få ur hjulet.
Lämnar man justerhylsan 2-3 varv utskruvad så kan man sätta klossarna nära fälgen och ändå få tillräckligt glapp för att kunna haka av vajern genom att skruva in hylsan, när det behövs.

jolov

Aktiv medlem
Canti är kul, men kass. Det är kul att det är så pass svårt att få det bra. Kass för att om man inte får det bra blir bromsverkan usel.
Fick alltid höra
"Du har aldrig provat ett par bra väljusterande cantis bara!"

sen fick jag prova personens dyra, kärleksfullt injusterade cantis med fina belägg.
Så nu vet jag att även dom riktigt bra är rätt kassa :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Fick alltid höra
"Du har aldrig provat ett par bra väljusterande cantis bara!"

sen fick jag prova personens dyra, kärleksfullt injusterade cantis med fina belägg.
Så nu vet jag att även dom riktigt bra är rätt kassa :)

Kan nog mest hålla med... då gillar jag ändå fälgbromsat av princip och gammal vana.

Cantisar är ju snyggare än V bromsar....

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag grävde fram den. Inte så ofta den behövs, eftersom jag cyklar så långsamt och förnuftigt. Några klackar har den tyvärr inte. Gjord av Tacx.Visa bilaga 485973Visa bilaga 485974
Jag har en sån. Använde den en gång och tyckte resultatet blev skit.

Men jag har också hållare där jag bara byter gummit. Annars hade jag kastat cykeln för länge sen av frustration.

Dessutom gör bromsarna cykeln svår att få in i vissa cykelställ.

Jörgen G

Medlem
Efter några nya gråa hår och ömmande fingertoppar tror jag att jag fick till det. Kom på att om man spänner riktigt långsamt så blir det bättre. Har nog haft för brått förr och då ändrar sig klossen lätt.
Tack för alla inlägg och tips!

Bilagor

• mbt.jpg
    mbt.jpg
    169.3 KB · Besök: 17

Snuten

Aktiv medlem
Efter några nya gråa hår och ömmande fingertoppar tror jag att jag fick till det. Kom på att om man spänner riktigt långsamt så blir det bättre. Har nog haft för brått förr och då ändrar sig klossen lätt.
Ja fy fan, när man spänner åt så ändrar sig ju klossen gärna. Ja det är tålamodskrävande med canti. Bra övning för den stressade människan.

dabac

Aktiv medlem
...fast det hade nog varit bättre om du hade haft bromsarmen närmare klossen....
Nu har du max hävarm på ett ställe där du kanske inte vill ha det.
Men, funkar det så funkar det.
Får du problem med bromsljud och vibrationer så har du ett uppenbart första ställe att börja justera.

Jörgen G

Medlem
Aha du menar att man kabeln skall vara kortare så armarna lyfts närmre klossarna?
Där är också de tre små hålen där man kan välja var "tappen" på bromsarmen skall sitta. Tror dock bara det har med hur starkt fjädern skall ta

Snuten

Aktiv medlem
Aha du menar att man kabeln skall vara kortare så armarna lyfts närmre klossarna?
Där är också de tre små hålen där man kan välja var "tappen" på bromsarmen skall sitta. Tror dock bara det har med hur starkt fjädern skall ta
Du kan väl dra vajern genom vajerhöljet som sitter vid bromsen för att öka förspänningen och på så sätt få klossarna närmare fälgen? Om det inte räcker att öka fördra den med reglaget uppe vid bromshandtaget. Lossa den först i den runda klumpen bara.

Batavus

Aktiv medlem
Trodde hålen hade att göra med storleken på hjulet, men det är bara något jag fått för mig, och aldrig provat.
Kanske några andra hål jag tänker på. Min förra flickvän sa att jag alltid hade problem med sånt.

Pqz

Aktiv medlem
Problemet med canti är att allt kan justeras fritt samtidigt som sweet spot är pytteliten i förhållande till antalet möjliga kombinationer...
De tre hålen reglerar fjäderspänning, ja.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer