Effektmätare för MTB - SRAM AXS Power Meter?

Jeppolino

Ny medlem
Hej,

Min första trådstart, behöver hjälp med effektmätare för MTB.
Har nyligen införskaffat mig min första MTB (Canyon Exceed) som jag vill skaffa effektmätare till.
Tycker generellt att jag brukar ha bra koll men har insett att MTB-segmentet öppnat upp för en hel del frågor och funderingar, därför hoppas jag på råd och hjälp här på Happy!

Vevpartiet som sitter på just nu är ett SRAM X01 Eagle DUB 34T, - Möjligheten för effektmätning med detta är via ett par effektpedaler eller Stages vevarm?
Jag har redan en ”Sram AXS power meter spider” med en monterad 38t klinga (se bild). Det är 107 bcd och är nog främst ämnat för landsväg och gravel, funkar den även för MTB?

20220919_150652.jpg
(Modell-ID: PM-AXS-SPDR-D1)
Kan använda den men måste då köpa nya vevarmar med ”8-bolts”-direct mount och då är det enda alternativet SRAM XX1 Eagle DUB.
Funderar på att byta ut X01-vevarna mot XX1-vevar och sedan montera AXS-effektmätaren och köra 38t-klingan.

Hur ska jag göra, vad är alternativen? Är 38t vanligt förekommande på en Hardtail Cross Country-cykel?

Tacksam för svar!

Mayhem

Aktiv medlem
Jag har redan en ”Sram AXS power meter spider” med en monterad 38t klinga (se bild). Det är 107 bcd och är nog främst ämnat för landsväg och gravel, funkar den även för MTB?
Stor risk att kedjelinjen blir knasig, gissningsvis med ringen för nära ramen. Särskilt om du har boost där klingan skall sitta längre ut.

Jeppolino

Ny medlem
Stor risk att kedjelinjen blir knasig, gissningsvis med ringen för nära ramen. Särskilt om du har boost där klingan skall sitta längre ut.
Tack för input! Det stämmer nog, känns dumt att ens testa. Bättre att sälja detta och köpa ett som är anpassat för MTB, men vad ska man ha?

Topp