Effektmätare i pedaler

JPKC

Medlem
Effektmätare i pedaler
Såg i ngn artikel från Eurobike att det kommer att komma en effektmätare som sitter i pedalaxeln. I artikeln var det ett par Speedplay-pedaler som hade mätaren som kan användas med alla datorer som har ANT-överföring. Vet ni ngt mer om detta? När kommer pedalerna? Hur mycket kommer kalaset att kosta? Vad är felmarginalen? Skulle vara gött med ett relativt billigt och tillförlitligt alternativ till SRM...

geologen

Aktiv medlem
Effektmätare i pedaler
Jag är förvånad över att det inte kommit tidigare. Det är utan tvekan det enklaste och smidigaste sättet att få en exakt effektmätning. Pedalerna har trycksensorer som känner av hur mycket kraft som de utsätts för. En liten sensor i pedalaxeln känner av varvtal och pedalarmens position. Läser man av båda sakerna med säg 50-100 Hz får man en extremt detaljerad profil för effekt och pedalkraft. Och löser man det trådlöst kan man flytta pedaler mellan olika cyklar på mycket kort tid, plus att pedalerna är kompatibla med alla vevpartier (jag tror åtminstone inte att det finns några undantag att bry sig om), alla hjul och alla ramar!

Man kan använda enkla, tåliga piezoelektriska trycksensorer i stället för de känsligare "strain gauges" som exempelvis SRM använder. Rotationssensorn kan t ex vara en skiva med elektriska motstånd med olika värden, och en "sond" som ligger mot, så att man får både rotationstakt, riktning och momentan position. Eller en liknande lösning med lysdiod, hålskiva och ljussensor.

Happen

Ny medlem
Effektmätare i pedaler
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är förvånad över att det inte kommit
> tidigare. Det är utan tvekan det enklaste och
> smidigaste sättet att få en exakt
> effektmätning.

Jag tror du har helt fel. I en pedalaxel behöver man mäta kraften i flera olika riktningar. I vevarmen, vepartiet eller navet behöver man bara mäta i en riktning.

Källis

Aktiv medlem
Effektmätare i pedaler
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Från 1:26 till 2:32

Download Press Release

Download Product Brief

//Källis

geologen

Aktiv medlem
Effektmätare i pedaler
Happen skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är förvånad över att det inte kommit
> > tidigare. Det är utan tvekan det enklaste och
> > smidigaste sättet att få en exakt
> > effektmätning.
>
> Jag tror du har helt fel. I en pedalaxel behöver
> man mäta kraften i flera olika riktningar. I
> vevarmen, vepartiet eller navet behöver man bara
> mäta i en riktning.

Man behöver bara mäta nettokraften i pedalens rörelseriktning. Allt annat är bortkastat. Det mäts inte av vevlagermätande mätare heller.

gandhi

Aktiv medlem
Effektmätare i pedaler
Vad hände med Speedplay Vector? Flopp?
Om jag skall skaffa effektmätare så är pedalburna system mest attraktivt eftersom man kan flytta enkelt mellan cyklar och jag gillar verkligen mina Speedplay Zero.
/K

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer