Effektmätare till velomobil?

Glattnos

Medlem
Jag försöker hitta en effektmätare till min Quest velomobil men alla alternativ verkar fela någonstans.
  • Quest har ett special-nav bak, så i navet går inte
  • Vevpartiet heter Driveline ISIS och har liknande spline som SRAM/GPX...nästan, den ser lika ut men själva taggarna på Driveline ISIS är smalare så det går inte med GPX-vevarm
  • Jag kör med MTB SPD-skor för att kunna gå i skorna också, jag vill inte behöva köra med väg-skor
Det verkar finnas en SPD pedal med effektmätning: https://shop.almsan.se/produkt/srm-x-power/ men dom finns inte i lager någonstans och kostar väldigt mycket tycker jag.
Sen finns det tydligen en variant att bygga om Assioma-pedaler med delar från Xpedo SPD-pedaler, men nog hade jag hellre haft något färdigt där man inte behöver mixtra med att jacka ur skon och liknande :/

Finns det någon som har en bra lösning?

Hasse#7

Aktiv medlem
Bör du inte börja med vad det är för vevlagerhylsa och passning? Om man kan byta vevlagret eller bara vevparti till ett med effektmätning kanske?

Glattnos

Medlem
Okej jag ska kolla upp det, det kanske inte är GXP lager. Men det är BSA som är 68mm brett med 1.37x24tpi höger/vänster så jag kan ju byta lager.
Jag hade hoppats att Stages hade en vänster vevarm som passade men det verkar dom inte ha.

Glattnos

Medlem
Does not compute. ISIS och GXP (korrekt stavning!) är två helt olika standarder som inte på något vis är kompatibla med varandra.
Jag har kollat nu och nog tycker jag att det verkar kompatibla om inte identiska när det gäller själva lagret. Jag provmonterade Driveline ISIS vevpartiet på min trike som har GXP-lager och det passade perfekt. Mäter man axlarna så är dom identiska, förutom att det är olika spline(som jag skrev i första inlägget).

Googlar jag "ISIS bottom bracket" så tror jag att jag förstår vad du menar. Det kommer upp vevlager med spline-axel i båda ändarna. På vevpartiet jag har så sitter axeln fast i driv-veven och har spline vid vänster-veven, likt/identiskt GXP. Men som sagt så är det inte samma spline som på min trike som har SRAM NX GXP.

Men om jag skulle vilja hitta en ISIS vänster-vevarm med effektmätare, hur ska jag söka då? Eller finns det kanske inte så det är därför jag inte hittar?

bellasoda

Aktiv medlem
Kul projekt! :)

Det finns många vevpartier som har 130mm bcd, passar med BSA vevlager och är kompatibelt med effektmätare.

Det billigaste vevpartiet jag känner till är Shimano Alfine:

Passande stages vänster vevarm brukar dyka upp på köp&sälj relativt ofta. Men den behöver inte vara jättedyr som ny:

Glattnos

Medlem
Grymt bra förslag! En undran bara, det är ett 1x vevparti om jag förstår rätt. Går det fortfarande att montera två klingor? På mitt vevparti sitter klingorna med 3mm i mellan("spindeln" dom monteras på).
Kedjehjulen är detta: https://www.wiggle.co.uk/ta-130-pcd-alize-outer-chainrings-57-61t/
och detta: https://www.wiggle.co.uk/ta-130-pcd-alize-inner-chainrings-38-46t/

Jag hade från början 11-28 kassett och 44/61 fram. Eftersom jag ville ha lite lättare växlar så beställde jag ett Stages Ultegra vevparti med 39/53. Har dock senare insett att jag inte vill tappa de högre växlarna så jag har tänkt skicka tillbaka det vevpartiet.
Monterade förra veckan 11-36 kassett och fick på så vis lägre växlar med bibehållen högsta växel samt bättre stegning mellan växlarna(växlade tidigare i princip alltid två växlar åt gången för dom låg så tätt).

bellasoda

Aktiv medlem
Grymt bra förslag! En undran bara, det är ett 1x vevparti om jag förstår rätt. Går det fortfarande att montera två klingor? På mitt vevparti sitter klingorna med 3mm i mellan("spindeln" dom monteras på).
Kedjehjulen är detta: https://www.wiggle.co.uk/ta-130-pcd-alize-outer-chainrings-57-61t/
och detta: https://www.wiggle.co.uk/ta-130-pcd-alize-inner-chainrings-38-46t/

Jag hade från början 11-28 kassett och 44/61 fram. Eftersom jag ville ha lite lättare växlar så beställde jag ett Stages Ultegra vevparti med 39/53. Har dock senare insett att jag inte vill tappa de högre växlarna så jag har tänkt skicka tillbaka det vevpartiet.
Monterade förra veckan 11-36 kassett och fick på så vis lägre växlar med bibehållen högsta växel samt bättre stegning mellan växlarna(växlade tidigare i princip alltid två växlar åt gången för dom låg så tätt).
Ja, vevpartiet är gjort för att montera både på utsidan och insidan i alla fall. Jag är faktiskt inte helt 100 på funktionen med framväxel. Jag kan mäta lite på mitt vevparti som jag har, jag kör det med en ensam framklinga just nu.

Varför passade inte dina stora framklingor på ditt ultegra-vevparti? Fel antal skruvar?

Glattnos

Medlem
Jag hittade lite bilder på Alfine-vevpartiet och det ser mycket riktigt ut att kunna stämma med en klinga på varje sida. Framväxeln och dess fäste är justerbart så det går att justera till i princip vilken kedjelinje som helst så bara klingorna hamnar med ca 3mm mellanrum så bör det funka bra :)

Stages Ultegra har 4st skruvar som inte sitter symmetriskt som det ser ut: https://shop.almsan.se/produkt/stages-power-meter-lr-shimano-ultegra-r8000/
Jag var inne på att fräsa en adapterplatta för att kunna montera det men tänkte att det borde finnas en bättre lösning.

perzzon

Aktiv medlem
Alla de där "inn" affärerna är väl lite tveksamma men som jag förstått det är det iaf inte utpräglad scam. Kanske bara lite oseriös.

bellasoda

Aktiv medlem

Mayhem

Aktiv medlem
Jag hittade denna: https://www.bikeinn.com/cykling/sra...MIl4WM3OvV6AIVBeAYCh3NSQjJEAQYDCABEgL9WPD_BwE

Skulle det funka att montera mina befintliga klingor på?
Ja, förutsatt att dina klingor är för 130 mm BCD förstås. Vevlager lär du däremot behöva byta då jag gissar att Driveline har 24 mm axel hela vägen, där GXP är 22 mm på icke-drivsidan.

Dock så är den där varianten med de enklare aluminiumarmarna. Quarq sänkte precis häromdagen riktpriset på DZero så pass att du inom kort borde kunna få tag i den nyare versionen med kolfiberarmar för DUB-lager till samma pris. Aluminiumarmarna för GXP tror jag helt utgått så borde gå att få tag i ännu billigare...

Stumpy

Aktiv medlem
Om du köper effektvevparti med SRAM vevar, så kolla om det är "hidden bolt". Det kan var knepigt att få på andra klingor än SRAMs egna, även om det går att klämma in en klingbult/-mutter.

Mayhem

Aktiv medlem
Det är väldigt svårt att ens hitta någon shop som har i lager.

Bike-Components är väldigt bra att ha att göra med. Maila dem först och fråga när de tänker anpassa sina priser efter SRAMs nya riktpriser så löser de säkert det åt dig.

Glattnos

Medlem
Nu blev det lite ändringar. Jag har bytt till större kassett och ämnar ta bort framväxeln. Det funkar riktigt bra nu utan att växla fram, jag har den på största(61T) fram hela tiden.
Så nu har jag beställt ett "105 vevparti" och en "Stages 105 left" effektmätare. Jag kommer sen byta klingorna emot en större(60T) enkel-klinga :)

bellasoda

Aktiv medlem
Nu blev det lite ändringar. Jag har bytt till större kassett och ämnar ta bort framväxeln. Det funkar riktigt bra nu utan att växla fram, jag har den på största(61T) fram hela tiden.
Så nu har jag beställt ett "105 vevparti" och en "Stages 105 left" effektmätare. Jag kommer sen byta klingorna emot en större(60T) enkel-klinga :)
Kul! Det låter som en superbra lösning! :-)

Glattnos

Medlem
Fördelen med en velomobil är ju att kedjelinjen inte spelar lika stor roll som på en vanlig cykel :)
Eftersom jag har en CNC-fräs så gör jag framklingan själv. Rätt skönt när man inte längre orkar leta efter nått som passar. Materialet till en klinga kostar ca 250kr i 7075-alu så det blir ju förmodligen billigare också om man inte räknar tiden :)

bellasoda

Aktiv medlem
Nu har jag fått prylarna och gjort en 60T klinga :) Det blev mycket mer rent utan framväxel och så blev det smalare, 146mm Q-faktor jämfört med 160mm tidigare. Dessutom effekt- och kadens-mätning :)
Visa bilaga 412540
Visa bilaga 412539

Visa bilaga 412550
Det där var kanske den coolaste framklinga jag någonsin sett! Riktigt kul att se egenbyggda grejer som är gjorda för att användas! :) Och skoj att du samtidigt kan få till effektmätningen.

Glattnos

Medlem
Roligt att ni gillar det :)
Jag ångrar lite att jag inte vägde prylarna innan jag satte dit dom, det hade varit intressant att veta om det blev någon viktskillnad.

Mellan 60-70 tänder är ganska vanligt på velomobil(vevpartiet jag bytte hade 44/61). Man behöver ganska hög utväxling om man vill dra extra nytta av utförsbackarna utan att behöva trampa jättefort.

gandhi

Aktiv medlem
Ja, tar du beställningar? 🙃

Bra lösning med Shimano isf gxp ur lagerlivslängdhänseende.

Nu vill vi se lite stravasegment och effektkurvor...

Glattnos

Medlem
Hmmm... Ev. skulle jag kunna tillverka klingor på beställning, men först måste jag nog se så denna håller måttet och fungerar som den ska :) En specialklinga blir relativt dyr pga. modellering, programmering och setup men om någon specifik klinga skulle vara extra attraktiv så skulle det ju gå att göra ett gäng likadana och på så vis få ner styck-priset :)

Ja, shimano-vevlagret verkar mycket bättre än GXP-lagret. Sen är 105-vevpartiet så mycket slankare och finare än det gamla.

Jag ska se om jag kan lägga in något Strava-segment, är själv mycket nyfiken på hur mycket effekt det egentligen går åt :)

Glattnos

Medlem
Igår körde jag 72km med snitt-effekt 127W och snitt-hastighet 25,5km/h. Roligt att se effekten hela tiden :) Nu tillgodoräknas även velomobilkörningen på mitt Xert-konto, vilket är skönt eftersom jag har som mål att åka fler mil velomobil än vanlig bil i sommar. Utan effektmätaren skulle det bli ganska mycket oräknad träning.

Hur kan man dela datan? Måste ens strava-konto vara publikt eller kan man ändå dela datan från specifika aktiviter?

bellasoda

Aktiv medlem
Igår körde jag 72km med snitt-effekt 127W och snitt-hastighet 25,5km/h. Roligt att se effekten hela tiden :) Nu tillgodoräknas även velomobilkörningen på mitt Xert-konto, vilket är skönt eftersom jag har som mål att åka fler mil velomobil än vanlig bil i sommar. Utan effektmätaren skulle det bli ganska mycket oräknad träning.

Hur kan man dela datan? Måste ens strava-konto vara publikt eller kan man ändå dela datan från specifika aktiviter?
Man kan sätta enskilda aktiviteter som publika.

Glattnos

Medlem
Gjorde en tur på 120km i veckan, kanonväder med sol och lagom temperatur :)
Man ser effekt-datan och även höjdkurvan som ser väldigt aggressiv ut men det är ganska små höjdskillnader som bara förstärks i grafen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer