Effektmätare

NLC

Aktiv medlem
Effektmätare
Spacekitty sa:
NLC sa:
Jag är mest sugen på att veta hur batteribytet går till

Du tänker på den där knasiga grejen med att skicka in hela sitt vevparti för batteribyte, som SRM höll på med tidigare?

Självklart! Daniel Rytz hade nyligen en riktigt härlig utläggning om proceduren i CykelwebbenPodden - både att skicka in (och betala hutlöst) eller mecka med eget byte. Man kan väl säga att det inte riktigt var en konsumentprodukt men de kanske har skärpt sig.

stefank

Aktiv medlem
Effektmätare
eiskall sa:
Allt ni säger hade ju stämt om vi hade levt på den tiden när man fick välja mellan SRM för 17000 eller Stages för 7000. Då hade enbensmätare sitt existensberättigande.

Men de senaste åren kostar ju en riktig mätare utan inbyggda mätfel lika mycket:

https://www.mantel.com/se/quarq-dzero-aluminum-effektmatare?autocomplete=1

Även Power2max NG Eco får man för runt 6000.

Jag vidhåller att man bör undvika enbensmätare.

Håller med, speciellt om man har SRAM vevar ser jag ingen fördel med att välja stages över power2max ng eco,
köpte just en till min cx och det vart billigare (kostade 500€, så runt 5300 sek) än stages.

Enda är väl om man har shimano vevar, då måste man ju köpa de till (var iofs inkluderat i quarq-länken) samt byta vevlager,
vilket kan vara lite bökigt om man inte har verktyg eller LBS nära.

ooms

Aktiv medlem
Effektmätare
gsb sa:
Bengt-re sa:
gsb sa:
Slänger in "reklam" för dessa:
https://www.iqsquare.com/

Priset verkar vara konkurrenskraftigt i alla fall. Första leverans sker i oktober.

Tror inte det....

https://happyride.se/forum/read.php/1/3436368/3455738

Välj något som finns och fungerar istället.

Var bara ute för att tipsa om att det finns PM med lägre pris.
Det är ju det det inte gör, den där finns ju inte.

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare
MAMTB sa:
Spacekitty sa:
skaning sa:
Finns de några bra SPD pedaler med effektmätare? fördelen skulle såklart vara att man kan flytta dom mellan olika cyklar.

Kommer snart http://www.srm.de/product/x-power/

De där verkade ju nästan lite intressanta. Undra just hur snart de kommer och vad vikt samt priset kommer ligga på. Skulle ju i alla fall innebära att man borde kunna använda vilket vevparti man vill och samtidigt få dubbelsidig mätning. Samt att man kan flytta dom mellan olika cyklar väldigt smidigt.

Jag undrar vad de tycker om att hälsa på en sten :-)

deadmeat

Medlem
Effektmätare
BEST PROTECTION
The electronics and batteries are housed inside the spindle. As a result, they have the best damage protection in case of a crash. The modular system makes it possible to exchange the pedal body if necessary

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare
gsb sa:

Priset verkar vara konkurrenskraftigt i alla fall. Första leverans sker i oktober.

?? oktober vilket år? Produkten de slulöe släppa innan skulle väll varit ute förra året eller i början av denna säsong. Allt gick sååååå bra. För att skjuta på lansering gång på gång. För att sen helt skrota produkten och börja om. Tror inget innan de fått ut dem. Sen ska de överleva oxå vilket känns tveksamt. Luktar brimbrothers över dem.

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare
gsb sa:
Bengt-re sa:
gsb sa:

Tror inte det....

https://happyride.se/forum/read.php/1/3436368/3455738

Välj något som finns och fungerar istället.

Var bara ute för att tipsa om att det finns PM med lägre pris.

Fast de finns ju inte ännu, inte så du kan köpa dem

Hogren

Aktiv medlem
Effektmätare
Jag lånar en gammal tråd
Jag har köpt ny racer och den har inte någon wattmätare..... Tidigare har jag alltid haft i vevpartiet eller vad man ska säga Quarq eller likande men nu har man chans att välja pedaler också 🤔
Vad säger vi vad är att föredra pedaler eller vevparti?

bonbon

Aktiv medlem
Effektmätare
Pedaler
- Lättast att byta mellan cyklar. Speciellt för typ hyrcykel utomlands så är det otroligt smidigt - dryga halvkilot i handbagaget inklusive verktyg.
- Begränsar till Look-pedaler. Har inget problem med det, men SPD-SL är snäppet smidigare (klossarna håller längre och pedalen är lättare att vinkla in när man klickar i). En del ska ju alltid propsa på Speedplay också.
- (Assioma går att modda till SPD iofs, verkar funka utmärkt men man förlorar garantin)

Pedaler eller vevparti får du bestämma själv. Både Quarq och Assioma är exakta, hög driftsäkerhet inkl batteritätning, och lätta att installera vad jag förstår. Ev blir det kanske svårare fråga om man försöker väga in vad som är prisvärdast just nu.

Hogren

Aktiv medlem
Effektmätare
Det som lite suger är att jag har sram red axs så det måste väl till Quarq som är anpassad för den kedjan

Pedaler
- Lättast att byta mellan cyklar. Speciellt för typ hyrcykel utomlands så är det otroligt smidigt - dryga halvkilot i handbagaget inklusive verktyg.
- Begränsar till Look-pedaler. Har inget problem med det, men SPD-SL är snäppet smidigare (klossarna håller längre och pedalen är lättare att vinkla in när man klickar i). En del ska ju alltid propsa på Speedplay också.
- (Assioma går att modda till SPD iofs, verkar funka utmärkt men man förlorar garantin)

Pedaler eller vevparti får du bestämma själv. Både Quarq och Assioma är exakta, hög driftsäkerhet inkl batteritätning, och lätta att installera vad jag förstår. Ev blir det kanske svårare fråga om man försöker väga in vad som är prisvärdast just nu.

Barrett

Aktiv medlem
Effektmätare
Något nytt 2020?

Jag behöver en effektmätare till (till) landsväg. Har haft ett par Quarq Dzero vilka i huvudsak fungerat bra, men är sugen på att testa något nytt.
Jag är lite inne på något som bygger på ett Shimnade Dura ace 9100 vevparti, men då finns det ju lite alternativ.

Shimanos egna är klart dyrast, tyngst och saknar smart BT. + för uppladdningsbart batteri (ingen deal braker) & 300h batteritid.
Sen finns ju både Stages LR & 4 iiii som båda är ett Dura ace vevparti där dom micklat dit själva effektmätaren. Verkar ligga på ungefär samma nivå gällande funktioner, pris, vikt (-35-45g) & batteritid (runt 150h).

Någon med erfarenhet kring de två senare. Både gällade effektmätarna i sig, men även support osv. från bakomliggande företag?
+ för både Shimano & Stages som jag kan köpa hos min LBS.

NLC

Aktiv medlem
Effektmätare
Jag gillar effektmätare (och pulsmätare) med både ANT+ och BT så man kan köra t.ex. TrainerRoad på mobil/padda och slipper ANT+ dongle till datorn men samtidigt kan logga med cykeldator som bara har ANT+

Barrett

Aktiv medlem
Effektmätare
Jag gillar effektmätare (och pulsmätare) med både ANT+ och BT så man kan köra t.ex. TrainerRoad på mobil/padda och slipper ANT+ dongle till datorn men samtidigt kan logga med cykeldator som bara har ANT+

Jo precis, jag använder inte smart BT idag men ser det som ett + om det finns stöd för det. Det tillsammans med priset är ju det som talar emot Shimano.

emilh

Aktiv medlem
Effektmätare
Tänk även på att alla L+R mätare som bygger på Shimanos R9100 (och R8000) har problem med mätningen på drivsidan pga vevarmens konstruktion.

Jag skulle sneglar på Power2Max eller pedalmätare om du inte vill köra vidare med Quarq.

mzi

Aktiv medlem
Effektmätare
Är 2inpower fortfarande lite på håret att man vågar prova? Alla tester jag har hittat har ett par år på nacken. Tänkte att Rotor kanske har löst barnsjukdomarna?

Barrett

Aktiv medlem
Effektmätare
Tänk även på att alla L+R mätare som bygger på Shimanos R9100 (och R8000) har problem med mätningen på drivsidan pga vevarmens konstruktion.

Jag skulle sneglar på Power2Max eller pedalmätare om du inte vill köra vidare med Quarq.

Aj då!? Gäller alla tre jag listat då? Har iofs inte plöjt jätte många recensioner men känner inte egen problembeskrivningen. Vad innebär problemet?

Power2Max, SRM, Rotor med flera går tyvärr bort pga. fulhet.
Isf håller jag nog mig till Quarq ändå. Ingen skönhet det heller, men inte fulast i klassen iaf.

I-landsproblem :)

emilh

Aktiv medlem
Effektmätare
Aj då!? Gäller alla tre jag listat då? Har iofs inte plöjt jätte många recensioner men känner inte egen problembeskrivningen. Vad innebär problemet?

Power2Max, SRM, Rotor med flera går tyvärr bort pga. fulhet.
Isf håller jag nog mig till Quarq ändå. Ingen skönhet det heller, men inte fulast i klassen iaf.

I-landsproblem :)

Ja, det gäller tyvärr alla.
Här är en lång text i ämnet: https://gplama.com/2019/06/29/shimano-crankset-power-meters/

Finns mycket skrivet i ämnet, bland annat av DC Rainmaker.

K

Aktiv medlem
Effektmätare
Jag la en hel del tid på att undersöka detta. Värt att notera (humblebrag) är att jag kört VR på sub7 och har en FTP kring 300W och Mao. inte är ngn uppenbart skadad cyklist.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2470685/2488599

Slutsatsen är väl att man ska vara väldigt medveten om att man sparar pengar på en enbens-mätare.

stages har ju släppt lite nyare generationer efter tråden i länken gjordes.Dessa problem finns inte idag skulle jag säga. Har både quarq och Stages utöver trainer och Har mappat allt med dc mjukvaran.

earnstrom

Aktiv medlem
Effektmätare
stages har ju släppt lite nyare generationer efter tråden i länken gjordes.Dessa problem finns inte idag skulle jag säga. Har både quarq och Stages utöver trainer och Har mappat allt med dc mjukvaran.
Frågan är om du är naturligt hyfsat jämnstark. Prova att medvetet trycka med ena benet och se om stages plockar upp det. Fysikern i mig försökte komma fram till en formel som använde variationen i vinkelhastighet för att approximera vänsterbenet, men jag tror det är svårt...

NickPick

Aktiv medlem
Effektmätare
Skulle också välja att köpa pedalbaserat i nuläget. Baserar det på dcrainmakers tester, möjligheten att enkelt flytta och att de udda vevpartierna är så fula. Gillar också framåtkompatibiliteten.
Oklart om jag skulle välja Garmin eller Assioma. Garmin om estetiken får styra, Assiorna om priset avgör.
Garmin klarar bevisligen inte att göra pedaler som håller trots 3 generationer, så dom ger jag inte mycket för. Är det tredje uppdateringen bara på 3an? Sålde mina och köpte favero. Fot and forget (glöm inte att ladda ibland då)

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare
Skulle också välja att köpa pedalbaserat i nuläget. Baserar det på dcrainmakers tester, möjligheten att enkelt flytta och att de udda vevpartierna är så fula. Gillar också framåtkompatibiliteten.
Oklart om jag skulle välja Garmin eller Assioma. Garmin om estetiken får styra, Assiorna om priset avgör.
Assioma är väll de pedaler dcrainmaker haft minst problem med. Eller inga alls tydligen. Medans vector 3 strulat och vet flera som fortfarande har problem med dem. Inne på tredje konstruktionen på batterilucka och har tydligen fortfarande problem. Så det är väll mer än priset som talar för Assioma av de där två

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare

fast problemethar ju mer att göra med formen på armen än elektroniken. Som jag fattat det. Men de kanske byggt runt det med elektronik.

NLC

Aktiv medlem
Effektmätare
Assioma är väll de pedaler dcrainmaker haft minst problem med. Eller inga alls tydligen. Medans vector 3 strulat och vet flera som fortfarande har problem med dem. Inne på tredje konstruktionen på batterilucka och har tydligen fortfarande problem. Så det är väll mer än priset som talar för Assioma av de där två

Fast batteritiden är ju rätt usel - nästan lika dålig som för PowerTap P1
https://cycling.favero.com/assioma sa:
The lithium-ion technology provides a long battery life: up to 50 hrs with a single charge.

Utöver det så har ju (som vanligt) DC Rainmaker redan gjort jobbet med att jämföra

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare
Fast batteritiden är ju rätt usel - nästan lika dålig som för PowerTap P1
Verkar vara synonymt med inbyggda batterier. Att batteritiden blir lite sämre. Å andra sidan mindre som kan krångla. O med handen på hjärtat, hellre ladda var 50h än att behöva skicka in sakerna på reperation var 40h pga undermålig konstruktion :-)

Utöver det så har ju (som vanligt) DC Rainmaker redan gjort jobbet med att jämföra

han brukar sällan missa något nej :-)

Lejon

Aktiv medlem
Effektmätare
Assiomas 50 h batteritid är verkligen ett icke-problem. De laddas enkelt sittandes på cykeln från ett vägguttag med medföljande laddare (båda pedalerna samtidigt).

NLC

Aktiv medlem
Effektmätare
Kan vara ett problem för sådana som NLC som cyklar >50h i sträck :)

Man får cykla fortare helt enkelt!

Skämt åsido så blev jag tidigare i år med Vector 2-pedaler "pga anledning". Vet inte när de fick nya batterier (C2032) senast men de som satt i pep till efter ca 140 timmar och lite mer än 400 mil. Nu hade det väl inte varit världens undergång om man fått köra utan effektmätning de sista 3-4 timmarna men viss var det skönt att se att benen kunde trycka på lite även när resten av kroppen var mos.

K

Aktiv medlem
Effektmätare
fast problemethar ju mer att göra med formen på armen än elektroniken. Som jag fattat det. Men de kanske byggt runt det med elektronik.

vet inte hur de gjort men utfallet blir iaf mkt bra i relation till andra mätmetoder jag har. Gen 3 är Mkt bättre än gen 1 vilket jag också haft.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Effektmätare
Bra synpunkter. Förutsätter att Garmin jobbar vidare på åtgärder, så jag kommer att kolla dcrainmakers igen när det blir dags att köpa. Att köpa Garmin begagnat är uteslutet.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Effektmätare
Köp inte Assioma. Mitt batteri är kasst efter lite mer än 2 år och garantin gått ut
Läs svaret från deras support, jag kommer aldrig mer köpa något ifrån det företaget.
Dear Glenn,

thank you for your prompt reply.
The warranty lasts 2 years starting from the activation date, yours expired on May, 17th.
We are pretty sensitive concerning the battery topic, cause we consider the lithium battery as an important advantage for our customers.
We have been working a lot on it, and we reached great targets till now, cause we have a very low battery failure rate (differently, for e.g. from most of the smartphone available on the market whose battery duration capability usually starts decreasing after a short time) , but we have not been able to create a fault-free product yet - that's the reason for why, considering that you've been very unlucky, we offered you the sensor with a special discount.
I hope everything is clear now, please let me know how you wish to proceed!
Kindest Regards
Elena Miconi
FAVERO ELECTRONICS srl
Via R.Lombardi 64 - 31030 Arcade TV - ITALY
Tel. +39 0422 874140 | www.favero.com

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Effektmätare
Är det inte bra skött av dom att ge rabatt på nya då? Garantin har ju som sagt gått ut. Tråkigt oavsett... Lär inte gå att fixa själv heller ?

Jag cyklar så lite lvg så jag har laddat mina.... En gång 🤷.

Edit: såg du hade lagt in pris.

Maakus

Aktiv medlem
Effektmätare
Nån som har erfarenhet av Sigeyi (https://www.sigeyishop.com/)?
Verkar funka ok i de användarrecensioner jag hittat, men inte sett så mkt detaljerade recensioner.
Lite lockande eftersom jag har två mtb:s med Sram-vevar, hade varit enkelt att montera.

Tjena!
Har haft en som jag just sålde.
Körde ca 1200km på den. Laddade den typ 1-2 gånger.
Den har funkat kanon, dom har haft lite problem med att kadensmätaren, men det ska vara åtgärdat med nya firmware uppdateringarna.
Man fick ibland en kadens-spik, plötsligt gjorde man 180-200 i kadens i en sekund.

Annars super stabila, hur exakt den är vet jag inte, har inget att jämnföra med.
Vet att GPLama, Shane Miller, håller på att testa den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer