Effektmätare

eiskall

Aktiv medlem
Effektmätare
landen sa:
Om man köper en watt-mätare för att man vill följa sin egen utveckling. Så länge den konsekvent visar 10% fel så borde det ju va lugnt tänker jag.

Håller med, och det ju just inkonsekvent som Stages visade sig vara i testet.

"The only unit that comes out badly in terms of average precision is the Stages power meter, which had a coefficient of variance of two per cent."

Den var alltså inkonsekvent med en variation på 2% från tillfälle till tillfälle.

Så 400 w verklig effekt kan vara 392 w ena dagen, och 408 w andra dagen. Tänk någon som sitter och kör maxtjugor och får hoppande värden. Fantastiskt att kunna gå från 392 till 408 w på bara några dagar :)

Och jag tror att varierande effekt h/v kan vara en del i den inkonsekvensen.

Senast ändrad:
Effektmätare
eiskall sa:
landen sa:
Om man köper en watt-mätare för att man vill följa sin egen utveckling. Så länge den konsekvent visar 10% fel så borde det ju va lugnt tänker jag.

Håller med, och det ju just inkonsekvent som Stages visade sig vara i testet.

"The only unit that comes out badly in terms of average precision is the Stages power meter, which had a coefficient of variance of two per cent."

Den var alltså inkonsekvent med en variation på 2% från tillfälle till tillfälle.

Så 400 w verklig effekt kan vara 392 w ena dagen, och 408 w andra dagen. Tänk någon som sitter och kör maxtjugor och får hoppande värden. Fantastiskt att kunna gå från 392 till 408 w på bara några dagar :)

Och jag tror att varierande effekt h/v kan vara en del i den inkonsekvensen.
Det lär ju vara plus å v/h variation så den lär visa 480 ena dagen och 400 andra dagen. Fattar inte att folk betalar för den skiten?Allra minst begagnat då det trots allt handlar om begagnad elektronik utan garantier och allt vad det innebär?

xyklisten

Aktiv medlem
Effektmätare
Körde nästan hela sommaren med Stages på mtb. Räckte bra för mina behov i alla fall. Men ska tilläggas att jag inte testat några konkurrenter och kanske får en "aha-upplevelse" till våren då jag tänkte skaffa en Quarq.

Kudos

Aktiv medlem
Effektmätare
eiskall sa:
Varför skulle man frivilligt ta in en sån osäkerhetsfaktor som enbensmätning utgör, när det inte ens är billigare än en mätare som mäter totalen?."

För att den väger 10g eller kanske inte ens det om man plockar bort sin garmin kadensmätare. En lika billig tvåbensmätare väger typ 150-200g mer och cyklister betalar ganska ofta 10 000kr/kg eller mer för att få lättare ram, hjul osv.

Effektmätare
Kudos sa:
eiskall sa:
Varför skulle man frivilligt ta in en sån osäkerhetsfaktor som enbensmätning utgör, när det inte ens är billigare än en mätare som mäter totalen?."

För att den väger 10g eller kanske inte ens det om man plockar bort sin garmin kadensmätare. En lika billig tvåbensmätare väger typ 150-200g mer och cyklister betalar ganska ofta 10 000kr/kg eller mer för att få lättare ram, hjul osv.

Ett pulsband med ”effektmätare” är ännu lättare.

izar

Aktiv medlem
Effektmätare
Kudos sa:
eiskall sa:

Favero Assioma pedalerna väger 300gram/paret dvs 70gr mer än Dura Ace pedaler. Kostar ca 200€ mer än stages, tycker att det är för lite pengar för att motivera enbensmätning.

gandhi

Aktiv medlem
Effektmätare
Cannondale jekyl 1000 sa:

Har en Powercal Duo (beräknar effekt från puls m h a algoritm) från Powertap. Många spikar sabbar möjligheten att reglera under passet, men snitteffekt är rätt ok på längre pass.

Har nu en p2m eco till lvg (ej monterad än) och är faktiskt lite sugen på en Stryd/garminpod för löpning som använder accelerometer och höjdmätare och algoritm för att räkna effekt.

Stryd
Garmin pod

Även om det inte är exakt rätt effekt den kanske visar så verkar den vara konsistent och snabb vilket gör att man kan använda den för att reglera träningen/belastningen.

Senast ändrad:
Effektmätare
gandhi sa:

Har en Powercal Duo (beräknar effekt från puls m h a algoritm) från Powertap. Många spikar sabbar möjligheten att reglera under passet, men snitteffekt är rätt ok på längre pass.

Har nu en p2m eco till lvg (ej monterad än) och är faktiskt lite sugen på en Stryd/garminpod för löpning som använder accelerometer och höjdmätare och algoritm för att räkna effekt.

Stryd
Garmin pod

Även om det inte är exakt rätt effekt den kanske visar så verkar den vara konsistent och snabb vilket gör att man kan använda den för att reglera träningen/belastningen.

Skulle inte våga lita på ett pulsband. Har kanske 5-10bpm högre inne än ute men producerar nog inte mer effekt... Stryd funkar ju bara så länge det inte blåser, tyvärr gör det ju det rätt ofta där jag bor iaf. Efter att ha sett de video som du länkade till känner jag verkligen inget behov. Garmins variant verkar ju överdriva galet mycket (borde inte vara så svårt för mr Rainmaker att jämföra cykelwatt mot löpwatt).

konscious

Aktiv medlem
Effektmätare
BjornR sa:
Väljer du MTB boost-varianten så får du 3mm mer marginal från kedjestagen vilket gör att större klingor kan användas. Det finns större än 36t för 104BCD.

När jag monterade på mitt DZero LVG och trodde man skulle köra distanserna till vevlagret så gick vevpartiet inte att rubba. LVG-parti på MTB är kört men MTB på CX fungerar då det alltid följer med distanser så att man kan köra bredare vevar på 68mm vevhus. Klarar man leva med lite bredare Q-faktor så är det inga problem alls.

Precis så var det med Quarq XX1 Eagle!
68mm konverterades till 73mm med 2,5mm distanser på vardera sida och MTB-veven, där GXP-veven är precis 5mm längre och passar perfekt med samma kedjelinje som orginal.

NLC

Aktiv medlem
Effektmätare
matte sa:
NLC sa:

Jag har 24mm axel så den passar inte rakt av på mitt vevparti. Dessutom mäter den bara vänsterbenet så Power2max känns som ett rätt självklart val för mig.

/Mattias

Ah, missförstod nog dig då när du nämnde cinch eftersom det är med 30 mm axel.

Men i valet mellan en mätare som dubblar ena sidans effekt och en mätare som kontinuerligt mäter den totala effekten så väljer jag också hellre den senare även om det såg väldigt smutt ut med all elektronik gömt inne i axeln.

matte

Medlem
Effektmätare
NLC sa:
matte sa:
NLC sa:

Jag har 24mm axel så den passar inte rakt av på mitt vevparti. Dessutom mäter den bara vänsterbenet så Power2max känns som ett rätt självklart val för mig.

/Mattias

Men i valet mellan en mätare som dubblar ena sidans effekt och en mätare som kontinuerligt mäter den totala effekten så väljer jag också hellre den senare även om det såg väldigt smutt ut med all elektronik gömt inne i axeln.

Mm, inte så konstigt. Jag har Race Face Aeffect vevparti, nån konstig avart med cinch fast 24mm axel. Sjukt rörigt med alla "standarder" . Måste dubbelkolla med Power2max att det funkar med mitt vevparti.

Håller med om att det låter bra att ha allt skyddat i axeln, står ju ingenstans att det bara är vänstermätning. Nästan lite falsk marknadsföring över det hela...

/Mattias

Jensen

Aktiv medlem
Effektmätare
matte sa:
NLC sa:
matte sa:
NLC sa:

/Mattias

Mm, inte så konstigt. Jag har Race Face Aeffect vevparti, nån konstig avart med cinch fast 24mm axel. Sjukt rörigt med alla "standarder" . Måste dubbelkolla med Power2max att det funkar med mitt vevparti.

Håller med om att det låter bra att ha allt skyddat i axeln, står ju ingenstans att det bara är vänstermätning. Nästan lite falsk marknadsföring över det hela...

/Mattias

Fast rätt logiskt att den bara mäter ena sidan precis som rotor inpower som var 1-2 år före med att baka in det i axeln. Dock ä de tydliga med att det är enbensmätning. Lite förvirrande dock att den med båda sidor heter 2inpower. Rätt lika namn

Senast ändrad:

xyklisten

Aktiv medlem
Effektmätare

aland33

Medlem
Effektmätare
Jag är också ute efter ny effektmätare till SRAM XX1 så jag vill gärna veta vad som gör att man väljer P2M före Quarq?
Det är en liten prisskillnad men den är inte så stor.
Har läst gott om båda så därför frågar jag.

Eddy

Aktiv medlem
Effektmätare
Hej!

Är sugen på en power2max, men vilken väljer jag? En lätt begagnad "typ S" eller en ny "Ngeco"? Bättre vevar på den beggade och något lägre pris.

Mvh F

Spacekitty

Aktiv medlem
Effektmätare
Eddy sa:
Är sugen på en power2max, men vilken väljer jag? En lätt begagnad "typ S" eller en ny "Ngeco"? Bättre vevar på den beggade och något lägre pris.

Ngeco: Batteribyte görs lätt genom att klicka loss luckan på framsidan. Och sen bara trycka på den igen.

Typ S: batteribyte görs genom att från baksidan av klingorna först lirka bort dom smutsiga gummipropparna och sen skruva loss dom små skruvarna som finns nånstans långt där inne i hålen, sen kan locket tas av på framsidan, byt batteriet, sen på med locket, lirka in skruvarna, skruva åt, och i med propparna. Lägg packningen runt om luckans kant.

Senast ändrad:

Eddy

Aktiv medlem
Effektmätare
Spacekitty sa:
Eddy sa:

Ngeco: Batteribyte görs lätt genom att klicka loss luckan på framsidan. Och sen bara trycka på den igen.

Typ S: batteribyte görs genom att från baksidan av klingorna först lirka bort dom smutsiga gummipropparna och sen skruva loss dom små skruvarna som finns nånstans långt där inne i hålen, sen kan locket tas av på framsidan, byt batteriet, sen på med locket, lirka in skruvarna, skruva åt, och i med propparna. Lägg packningen runt om luckans kant.

...lät ju onekligen inte smidigt, effektmätarna mot varandra då? Bortsett från batteribytet.

mvh F

selstam

Ny medlem
Effektmätare
Eddy sa:
Monterade själv precis på min NgEco och parade ihop den med telefonen. Det var enkelt, snyggt och bra pris!
p2m.jpg

konscious

Aktiv medlem
Effektmätare
aland33 sa:
Jag är också ute efter ny effektmätare till SRAM XX1 så jag vill gärna veta vad som gör att man väljer P2M före Quarq?
Det är en liten prisskillnad men den är inte så stor.
Har läst gott om båda så därför frågar jag.

Jag hade köpt den som är billigast då det inte verkar vara någon signifikant skillnad.

Sram/Quarq bygger på Dzero plattformen och man är tvungen att köpa veven med spindeln för 8 bultfästet.
Av en tillfällighet äger SRAM Quark sedan några år tillbaka och Quark spindeln passar inte på SRAM veven.
Snikhetsvarianten finns inte till XX1 men med carbonvevar strax över 511g medan XX! carbon 465g inkl 32T DM om det skulle spela roll för oss amatörer som väger 15kg för mycket.

Med P2M kan man välja och då skaffa bara spindeln som passar i SRAM 3 bultfäste för spindeln.
Dock verkar dom inte lika väldistrubuerade och man får köpa dom direkt från P2M i Germany?

Lite oberoende studier till skillnad från DCR där det råder sk "conflicts of interest"-
Tysk studie som mäter skillnaden mellan olika effektmätare (SRM, PowerTap, Quarq, and Stages). Studien har vissa begränsningar.
Verkar inte vara större skillnader mellan P2M och Quarq
https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/html/10.1055/s-0043-102945

Man kan i detta se att Quark mäter mer exakt men med spridning på >5% medan P2M mäter lägre effekt men samma spridning.
Variationen mellan testerna verkar vara likvärdig.

Stages verkar klara sig sämst med både när det gäller validitet/trueness och reproducerbar effekt som dom kalla precision. Vilket inte är såkonstigt då jag men många andra har en obalans mellan benen på ca 48/52.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-12-29 kl. 15.12.09.png
    Skärmavbild 2017-12-29 kl. 15.12.09.png
    5.9 KB · Besök: 34
  • Skärmavbild 2017-12-29 kl. 15.12.22.png
    Skärmavbild 2017-12-29 kl. 15.12.22.png
    6.1 KB · Besök: 84
Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Effektmätare
Regnmakaren gjorde en genomgång av de tre p2m (NG, NGeco och S). https://www.dcrainmaker.com/2017/08/power2max-ng-eco-in-depth-review.html
Han var ganska tydlig med att NGeco var mest pang för pengarna av de tre. Jag valde NGeco till mitt 3D+. Har inte monterat än för jag väntar på en extraktorskruv som hamnat på franska postens villovägar (just nu i Mexico).

Om man skall tillåta sig att spekulera lite så här i mellandagarna så tycker jag att det verkar som att NG och NGeco egentligen är samma produkt, men att NGeco är lite prispressad. De bygger på samma teknik, kretskort och trådtöjningsgivare. Skillnaderna är (så vitt jag förstått):
1. Strömkällan (billigare med "externt" knappbatteri på NGeco). Faktiskt också robustare med utbytbart batteri (om batteriet skulle börja krångla)
2. NGeco saknar en del features i grundutförandet, men är uppgraderbart (till samma funktionalitet som NG)
3. Inte samma (garanterade) noggrannhet på NGeco. Vilket i mina ögon är ett sätt att kunna kränga de NG som inte når +-1% (samtliga NG testas EOL, medan var 10:e NGeco testas, vilket också är kostnadsrationalisering)
Kolla GCN när de besökte p2m tillverkning:

geologen

Aktiv medlem
Effektmätare
gandhi sa:
Regnmakaren gjorde en genomgång av de tre p2m (NG, NGeco och S). https://www.dcrainmaker.com/2017/08/power2max-ng-eco-in-depth-review.html
Han var ganska tydlig med att NGeco var mest pang för pengarna av de tre. Jag valde NGeco till mitt 3D+. Har inte monterat än för jag väntar på en extraktorskruv som hamnat på franska postens villovägar (just nu i Mexico).

Om man skall tillåta sig att spekulera lite så här i mellandagarna så tycker jag att det verkar som att NG och NGeco egentligen är samma produkt, men att NGeco är lite prispressad. De bygger på samma teknik, kretskort och trådtöjningsgivare. Skillnaderna är (så vitt jag förstått):
1. Strömkällan (billigare med "externt" knappbatteri på NGeco). Faktiskt också robustare med utbytbart batteri (om batteriet skulle börja krångla)
2. NGeco saknar en del features i grundutförandet, men är uppgraderbart (till samma funktionalitet som NG)
3. Inte samma (garanterade) noggrannhet på NGeco. Vilket i mina ögon är ett sätt att kunna kränga de NG som inte når +-1% (samtliga NG testas EOL, medan var 10:e NGeco testas, vilket också är kostnadsrationalisering)

Håller med. NGeco ser jag som bättre än NG, främst pga batterilösningen. Funktionerna som saknas använder jag inte. Och mätningen tror jag också är som du beskriver.

Effektmätare
geologen sa:
gandhi sa:

Håller med. NGeco ser jag som bättre än NG, främst pga batterilösningen. Funktionerna som saknas använder jag inte. Och mätningen tror jag också är som du beskriver.
Vafan, ingen L/R balans. Då kan man ju i princip vara begåvad med ett träben utan att veta om det. Trodde inte att wattmätare utan L/R balans var happykorekt.

geologen

Aktiv medlem
Effektmätare
Cykeln rör sig lika snabbt oavsett hur fördelningen mellan benen ser ut. Och man kan lugnt utgå från att kroppen balanserar efter förmåga, så du faktiskt är starkast med den eventuella obalansen. Det finns alltså inget som helst behov av att mäta V/H-balans för en hyfsat frisk person. Där det möjligen kan vara intressant är vid en skada, där ena benet har nedsatt funktion och ska tränas upp. Men då är ändå P2m fel val eftersom den mäter båda sidorna ihop och delar upp i V och H baserat på position i pedalvarvet - en sorts pseudobalansmätning.

Effektmätare
geologen sa:
Cykeln rör sig lika snabbt oavsett hur fördelningen mellan benen ser ut. Och man kan lugnt utgå från att kroppen balanserar efter förmåga, så du faktiskt är starkast med den eventuella obalansen. Det finns alltså inget som helst behov av att mäta V/H-balans för en hyfsat frisk person. Där det möjligen kan vara intressant är vid en skada, där ena benet har nedsatt funktion och ska tränas upp. Men då är ändå P2m fel val eftersom den mäter båda sidorna ihop och delar upp i V och H baserat på position i pedalvarvet - en sorts pseudobalansmätning.
Problemet är ju att man inte vet om man är frisk om man inte har balansmätning.

geologen

Aktiv medlem
Effektmätare
geologen sa:

Nu missförstod du mig. Jag anser inte att en viss obalans mellan benen är ett tecken på att man inte är frisk. Vi är inte perfekt lateralsymmetriska, och kroppen kompenserar för det. Att upptäcka en normal obalans och sen försöka korrigera det leder förmodligen till en sämre prestationsförmåga.
Är man skadad så att man drabbats av en plötslig och kraftig obalans, ja, då är det inget man först får reda på genom en balansmätning i effektmätaren...

Effektmätare
geologen sa:
geologen sa:

Nu missförstod du mig. Jag anser inte att en viss obalans mellan benen är ett tecken på att man inte är frisk. Vi är inte perfekt lateralsymmetriska, och kroppen kompenserar för det. Att upptäcka en normal obalans och sen försöka korrigera det leder förmodligen till en sämre prestationsförmåga.
Är man skadad så att man drabbats av en plötslig och kraftig obalans, ja, då är det inget man först får reda på genom en balansmätning i effektmätaren...
Jag håller med dej i sak. Jag är mest förvånad att det verkar vara happykorekt att skaffa sej en wattmätare utan balansmätning.

castrello

Aktiv medlem
Effektmätare
geologen sa:
geologen sa:

Jag håller med dej i sak. Jag är mest förvånad att det verkar vara happykorekt att skaffa sej en wattmätare utan balansmätning.

I NGecos fall kan man köpa till det i form av en uppdatering senare. 50 euro kostar det.

Balansmätning ser jag inte som viktig funktion. Däremot skulle jag inte köpa ensidig mätning.

emilh

Aktiv medlem
Effektmätare
geologen sa:
geologen sa:

Happykorrekt är väl (numer) att skaffa en effektmätare som mäter totaleffekt istället för dubblerad enbensmätning?

gandhi

Aktiv medlem
Effektmätare
Never fear!
Det går att uppdatera NGeco med följande features (benämningarna tagna från p2m hemsida):
1. Left/Right-Balance
2. pedal smoothness
3. Torque (moment)

Till det facila priset av €50 per feature (!). De ligger nog där redan inbäddade, "uppgraderingarna" låser nog bara upp dem. Undrar när någon "hittar" nyckeln...

Effektmätare
castrello sa:
geologen sa:
geologen sa:

I NGecos fall kan man köpa till det i form av en uppdatering senare. 50 euro kostar det.

Balansmätning ser jag inte som viktig funktion. Däremot skulle jag inte köpa ensidig mätning.
Fast blir det så billigt då? Wattmätare+uppgradering+vev så är man väl snart uppe på samma pris som tex quarq?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer