Effektmätare

konscious

Aktiv medlem
landen sa:
konscious sa:
Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.



Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.



LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.

Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.


Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.

LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.

Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.
Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?
Inte jag heller fast alla hobbyexperter försöker ge effekt en ny enhet som "MonarkWatt"
Den mäter den bromsande kraften av ett band mot ett svänghjul i kpm/minut eller hellre nm/s.

Tekniken är beprövad från 50 talet och har inte utvecklats i grunden och fungerar bra som träningsredskap men är snarare gjort för medicinskt bruk på företagshälsor och fysiologiska kliniker som mäter.

Men i sin enkelhet är den sofistikerad och i det närmaste outslitlig.

Skrmavbild2018-11-16kl.17.10.23.png


Monarken svänghjul rör sig 6 meter per pedalvarv och trampar du 50 rpm har du rört svänghjulet i 300 meter.
Man kan även uttrycka det i arbetet har du flyttat 1kg mot gravitationen med konstanten 9,86

Tyngdkraften (F)= Massan (KG) X Gravitation 9,86
F= 1 Kg X 9,86 är då ca 10 N som rört sig 300 Meter ger 3000NM har förflyttats på 60s
Effekt i Watt= Arbete/tid 3000/60 blir då 50 Watt.
 
Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
selstam sa:
landen sa:
De anger ju +-2% oftast, och kikar man på DC Rainmaker så verkar det ju stämma riktigt bra mellan olika mätare, p2m, Vector 3, Favero, Powertap-pedaler, Quarq osv. SÅ verkar ju rätt lätt att jämföra så länge man är medveten om hur exakt man kan förvänta sig.
+2% i ena änden och -2% i andra änden ger en diff på 12W vid 300W. När jag kör kan 12W vara skillnaden mellan att orka i 20 minuter och dö efter fem (eller nått)! :D
När blir det ett riktigt problem? :) möjligen om man hoppar mellan olika mätare. Min poäng är att Monark känns helt utdaterat, speciellt om man ska jämföra eller tävla på Zwift.
 

NLC

Aktiv medlem
konscious sa:
landen sa:
konscious sa:
Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.



Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.



LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.

Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.


Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.

LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.

Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.
Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?
Inte jag heller fast alla hobbyexperter försöker ge effekt en ny enhet som "MonarkWatt"
Den mäter den bromsande kraften av ett band mot ett svänghjul i kpm/minut eller hellre nm/s.

Tekniken är beprövad från 50 talet och har inte utvecklats i grunden och fungerar bra som träningsredskap men är snarare gjort för medicinskt bruk på företagshälsor och fysiologiska kliniker som mäter.

Men i sin enkelhet är den sofistikerad och i det närmaste outslitlig.



Monarken svänghjul rör sig 6 meter per pedalvarv och trampar du 50 rpm har du rört svänghjulet i 300 meter.
Man kan även uttrycka det i arbetet har du flyttat 1kg mot gravitationen med konstanten 9,86

Tyngdkraften (F)= Massan (KG) X Gravitation 9,86
F= 1 Kg X 9,86 är då ca 10 N som rört sig 300 Meter ger 3000NM har förflyttats på 60s
Effekt i Watt= Arbete/tid 3000/60 blir då 50 Watt.
Under antagandet att det är statiskt arbete. Dessutom är väl 9.82 kg/ms^2 mer vedertagen siffra för tyngdacceleration på våra breddgrader. Men visst ger uppställningen tillräckligt noggranna mätvärden för tillämpningarna.
 
Har precis blivit med MTB och den måste ju också gå att mäta på. Har GXP-vevlager på både CX och MTB och på CXn sitter det en Quarq Dzero-vev. Dock är MTBn Boost men borde väl funka ändå? Att byta vev tar ju inte många minuter när man väl fått in snitsen, stora problemet där är väl snarast att jag kanske inte vill ha samma klinga och då blir det mer meckigt.
 

HåkanC

Aktiv medlem
geologen sa:
PowerTap-bakhjul tillhör väl ändå forntiden? Har såna byggts sen det sena 00-talet???
Bengt-re sa:
Jag har ett byggt 2018. Fungerar utmärkt. Kedja är också rätt forntida....
Det kanske finns fler här på Happy som har PT-hjul, så för Bengt och dem vill jag tipsa om ett relativt enkelt och billigt sätt att slippa "bitmärken" i frihjulskroppen



Eftersom åtminstone frihjulsdelen av PT-naven använder novatecdelar är det enkelt att byta frihjulskroppen till en med ABG (en stålspline),

http://nguide.eu/faq/abg-feature

Den Novatec frihjulskropp som passar på nuvarande PT-nav, G3, kallas för B2

https://www.eshop.novatecwheels.eu/eshop/cassette-body-b2-type-shim11-abg-alloy-4-pawls/p-329892.xhtml

Den går att hitta lite billigare tex här
https://www.ebay.de/itm/Freilaufkorper-Novatec-fur-ShimanoTyp-B2-8-11-fach/311878225633
(går säkert att hitta ännu billigare ngn annanstans)

Själva bytet av navkropp är enkelt, det är bara att dra loss den gamla och sätta dit den nya!
(Det kan vara bra att flytta över tätningsringen till den nya navkroppen, eftersom de verkar skilja en del)


/Håkan

Redigerat: La till videon
 
Senast ändrad:

moody

Aktiv medlem
Hejsan allvetande wattmonster.

Trevande fråga kanske...

Bör skaffa effektmätning till våren. Kikar på vevpartilösning.

Har gammal sram red 10delad (2012 tror jag), 130bcd, bb30.

Fattat så långt att jag behöver en quarq dzero med synlig bult för att kunna flytta över de klingor jag har.

Ponera att jag ändå vill byta hela vevpartifidelitten till 110bcd nyare sram quarq red bolt (dold bult). Är detta görbart eller är jag bunden till den vevpartilösning jag har idag?

Länk quarq dzero:
https://www.quarq.com/product/quarq-dzero-carbon-power-meter-chassis/

Länk quarq red hb: https://www.quarq.com/product/sram-red-dzero-power-meter-chassis/

/E
 

moody

Aktiv medlem
Tack f snabbt svar Magnus. Bara att trycka på köp då....

(Såg nu att du hade ett till salu. Tyvärr fel bbstandard i mitt fall)
/E
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Kolla Bikester
Med 15%skod betalar du 6500 för ett nytt kolfibervevparti , skiljer 2 hg mot alu .
Inga jätteproblem att modda mellan hidden Bolt och vanlig .
Lätt att stuka klingan när man flyttar piggen om man inte har bra mothåll bara .
 
moody sa:
Hejsan allvetande wattmonster.

Trevande fråga kanske...

Bör skaffa effektmätning till våren. Kikar på vevpartilösning.

Har gammal sram red 10delad (2012 tror jag), 130bcd, bb30.

Fattat så långt att jag behöver en quarq dzero med synlig bult för att kunna flytta över de klingor jag har.

Ponera att jag ändå vill byta hela vevpartifidelitten till 110bcd nyare sram quarq red bolt (dold bult). Är detta görbart eller är jag bunden till den vevpartilösning jag har idag?

Länk quarq dzero:
https://www.quarq.com/product/quarq-dzero-carbon-power-meter-chassis/

Länk quarq red hb: https://www.quarq.com/product/sram-red-dzero-power-meter-chassis/

/E
Själv bytte jag vevlager och monterade rotor-vevar med p2m-mätare på min cykel. Klingorna flyttades över från mitt gamla sram red-vevparti (synlig bult).
 

Clark

Medlem
Någon som har Quarq och kan komma med konstruktiv input?

Min quarq Eagle xx1 började plötsligt ge väldigt låga värden (30 rpm, 100W) och många nollvärden. Ballade ur och gav konstiga resultat vid kalibrering, typ -500. Har testat att byta batteri, uppdatera programvara, para om till Garmin etc. Nu ger den bara error vid kalibrering, errorkod 27 och 54 har jag nog sett
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Clark sa:
Någon som har Quarq och kan komma med konstruktiv input?

Min quarq Eagle xx1 började plötsligt ge väldigt låga värden (30 rpm, 100W) och många nollvärden. Ballade ur och gav konstiga resultat vid kalibrering, typ -500. Har testat att byta batteri, uppdatera programvara, para om till Garmin etc. Nu ger den bara error vid kalibrering, errorkod 27 och 54 har jag nog sett
Kontakta Quarq

M
 

poqa

Medlem
Clark sa:
Någon som har Quarq och kan komma med konstruktiv input?

Min quarq Eagle xx1 började plötsligt ge väldigt låga värden (30 rpm, 100W) och många nollvärden. Ballade ur och gav konstiga resultat vid kalibrering, typ -500. Har testat att byta batteri, uppdatera programvara, para om till Garmin etc. Nu ger den bara error vid kalibrering, errorkod 27 och 54 har jag nog sett
Har du testat att kortsluta batteripolerna enligt deras FAQ?
 

Manurhin2

Aktiv medlem

Paulie

Ny medlem
Hej, har en spark rc 2018 som jag är intresserad av att skaffa nån mätare för att se effekten.
Har googlat runt lite och hittat en power2max Ng eco som ska passa min gx eagle boost. Men nu har jag ju klingan direkt monterad, sen får jag köpa ny klinga fram? Men kan använda samma vevar?

Den här kostar ju €590, är det de billigaste man kan komma undan med som ändå fungerar rätt bra? Eller finns det andra modeller?
 

konscious

Aktiv medlem
Paulie sa:
Hej, har en spark rc 2018 som jag är intresserad av att skaffa nån mätare för att se effekten.
Har googlat runt lite och hittat en power2max Ng eco som ska passa min gx eagle boost. Men nu har jag ju klingan direkt monterad, sen får jag köpa ny klinga fram? Men kan använda samma vevar?

Den här kostar ju €590, är det de billigaste man kan komma undan med som ändå fungerar rätt bra? Eller finns det andra modeller?
Precis effektsäteriet sitter i vevarmskorset och du får köpa till klinga för 104mm BCD. Du kan alltså använda gamla veven med det vevlagret som sitter på.
Det verkar inte så många som kör med den?

Dom flesta jag sett kör med SRAMS variant som heter Quarq XX1 Eagle boost med DUB lager.
Kostar runt 8000K men då får du hela veven med men måste byta vevlagret.

Jag hade nog satsat på beprövad produkt.
 

dardos

Medlem
Jag har kört ett år på p2m och gx med 104-klinga helt utan problem hittills. Scott spark rc.

Kom förresten på nu att jag fick beställa klingbultar som var en aning längre än originalet.
 
Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
Jag har köpt en p2m till Monarken, den första versionen. Vet att när jag hade Quarq (tidig version) så va man tvungen att köra en kalibrering när man bytte klingor. Kommer bara smälla på en standard 50t 110 BCD klinga på detta, men funderar om P2M har något liknande eller är det bara fit n forget? Även på denna modellen?

power2max-announces-updates-to-power-meter-upgrades-for-existing-owners-starting-at-10.jpg
 

dardos

Medlem
landen sa:
Jag har köpt en p2m till Monarken, den första versionen. Vet att när jag hade Quarq (tidig version) så va man tvungen att köra en kalibrering när man bytte klingor. Kommer bara smälla på en standard 50t 110 BCD klinga på detta, men funderar om P2M har något liknande eller är det bara fit n forget? Även på denna modellen?
Jag har 4 cyklar med p2m och det är fit & forget.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer