Effektmätare

Eapea

Aktiv medlem
Effektmätare
Finns absolut en risk att jag har den "gamla" då.
Låter ju väldigt mycket som det jag upplever på vissa pass, men om den inte har det alls. Tänker du att den inte har det automatiskt eller att den inte finns alls ens om man gör en "manual zero"?

Framgår heller inte om de där 40w han refererar till är upp eller ner :)
Måste ju rimligtvis vara Ner... ;)

NLC

Aktiv medlem
Effektmätare
Min erfarenhet från trainerpass med PowerTap 3G (körd mot P2M S och KK) var att ett par grader ökande temp gav lägre registrerad effekt hos navet medan P2Men följde den virtuella effekten från väldigt fint.

VP KKP G3P P2M
8 min #1341340339
8 min #2346334340
8 min #3344330338
chart.png

Omvänt om man tog ut navet från inomhusvärme till vårkyla så fick man en härligt hög siffra (som även stannade hög vid frihjulning vilket gjorde att man "började ana oråd"...). I båda fallen så behöver man ju låta systemet vara obelastat vid en manuell omkalibrering så det är väl isf större sannolikhet att det skulle bli en hygglig nollställning om man frihjular/trampar bakåt 2-3 sek på P2Men.

Loutja

Medlem
Effektmätare
Håller med, och det ju just inkonsekvent som Stages visade sig vara i testet.

"The only unit that comes out badly in terms of average precision is the Stages power meter, which had a coefficient of variance of two per cent."

Den var alltså inkonsekvent med en variation på 2% från tillfälle till tillfälle.

Så 400 w verklig effekt kan vara 392 w ena dagen, och 408 w andra dagen. Tänk någon som sitter och kör maxtjugor och får hoppande värden. Fantastiskt att kunna gå från 392 till 408 w på bara några dagar :)

Och jag tror att varierande effekt h/v kan vara en del i den inkonsekvensen.
Så det du säger är att det bästa är duo?

Manurhin2

Aktiv medlem
Effektmätare
Och utfallet blev helt ok, körde 6 nivåer 1a vändan men skillnaderna är inte procentuella så jag valde 2 skapligt relevanta nivåer och körde 5-minutersdrag efter att först cyklat min 20 min och nollat om Quarqen. Dom ursprungliga värdena ändras ngt efter att man cyklat en stund.

Vector 3 = 181w / 266w
Wattbike = 185w / 271w
Q racer = 183w / 267w
Q cross = 183w / 273w

Bättre än jag trodde, har haft känslan att Wattbike visar i underkant och crossen i överkant men som sagt bättre än väntat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer