Efter 3 års träning så har min lägsta-puls börjat öka, varför? (wall of text & varning för bilder)

JesperA

Aktiv medlem
Efter 3 års träning så har min lägsta-puls börjat öka, varför? (wall of text & varning för bilder)
tl:dr Förra året snittade jag 122bpm på en långsam runda, igår när jag provkörde i samma tempo som då så snittade jag 136bpm trots att min fitness-nivå är bra mycket bättre idag än för 1 år sedan, varför? Skall det inte vara tvärt om? Har jag gjort något fel? Har jag tränat fel tro? Vad, hur, när, varför, hurså, va, kanske, eller är detta fullt normal? Samtidigt har min vilopuls sänkts från 85 till 60 så jag tycker det är lite ologiskt att min lägsta puls oavsett hur lite jag anstränger mig vid träning i princip aldrig når under 130...

Absurt mycket text i spoiler knappen, klarade inte av att korta ner det mer än såhär, har säkert glömt en massa också, sorry

Kort historik: var aktiv som tonåring, cyklade antingen 3-4 mil per dag eller var ute & sprang 1 mil + gym osv & i övrigt aktiv, sen när man började jobba med fysiskt arbete så slutade jag helt med all träning, efter 5 år kunde jag inte jobba kvar pga skada & sjukdom, blev sängliggandes i upp till 20 timmar per dygn i ytterligare 5 år så det var 10 år med typ obefintlig hälsofrämjande träning

2016-2017 började cykla lite försiktigt igen, hade tappat kondisen helt, mäktade typ bara med 16-17km/h i snitt, någon gång nosade strax över 20 men det var väldigt ansträngande:

WVbhozV.jpg

2018 kompletterade jag damtrallan med en MTB & började ta träningen på lite mer allvar; förutom pendlande & a-b körning så föredrog jag lite längre men långsammare distanser för att bränna lite fett å få upp grund-konditionen

2017-2019 såg mest ut:
90% av körningen var längre & långsammare
10% var tempo och/eller styrke fokuserade
Cyklar sedan 2018 ca 3-400 mil per år ungefär

2019 kompletterade jag med en Roadlite för gatkörning, hade ju fortsatt använda damtrallan för gatkörning så...iaf, såfort jag fick hem den så gjorde jag en "1 mils benchmark" för att se vad min snitthastighet över 1 mil var, hade ju inte fokuserat på tempo eller styrka men hade lyckats bygga upp såpass att jag ändå fick 27.48km/h i snitt, senare under 2019 lyckades jag sätta mitt första segment som var över 30 i snitt, dock bara över en distans på ynkliga 7km planmark. Sedan dess har andelen tempo-pass ökat succesivt, jämfört med en runda i år som var 26km, 143 höjdmeter & 29.59km/h & jag hade nog kunnat fortsätta i det tempot i ett par mil till så jag märker ju att det görs framsteg sakta men säkert..verkar ha träffat en vägg nu: luftmotstånd, 30km/h börjat fladdra i kläderna rejält när man sitter helt upprätt på den typen av hoj jag har så krävs nog rejält med FTP ökning för varje ynkliga extra km/h snitt

K4EEmdo.jpg

Så, jag har cyklat flera rundor som var helt omöjliga för 3-4 år sedan; tex cyklat till Läckö slott & tillbaka vilket är 31 mil, cyklat flera rundor med mer än 1'000 höjdmeter (ganska tungt då jag vägde 110kg i början, väger fortfarande som ett as idag, runt 100kg), 2017 flåsade jag ju av att cykla i 17km/h på 1 mils planmark, 2017 var det nästan omöjligt att ta sig upp för en viss backe, 2019 åkte jag till den backen & cyklade upp & ner för skiten +15ggr för att plocka +1'000 höjdmeter & 8 mil: https://www.strava.com/activities/2539355637 så det är ju en viss skillnad mellan 2017 & 2019

Såååå, till trådens fråga (äntligen): förra året hade jag en vilopuls på 85, häromdagen när jag testade så hade jag 60 så detta + mina cykelturer pekar ju på att min hälsa förbättrats MEN något som inte förbättrats är min minimum-puls vid aktivitet, såfort jag reste mig från mitt vilopuls test så flög pulsen upp till 110+, jag kan knappt röra en arm utan pulsen flyger upp till 110+, jag hade inte tänkt på min lägsta aktivitetspuls förrän jag hade släpat ut farsan på en tur & han var nyfiken på min cykeldator så då kom vi in på pulsen & jag höll hans tempo som var ett snitt på 18km/h & min puls var då 135 vilket far tyckte var absurt högt, vilket jag just då avfärdade men efter att ha kollat med andra som har ungefär samma fitness-nivå som mig så ligger dom knappt på 80-90 i puls vid 18km/h

Igår gjorde jag ett test för att jämföra:

W6THmKb.jpg

Valde en runda jag brukar pendla rätt ofta, brukar hålla ett lugnt tempo på den, så 2019-08-30 höll jag 21.58km/h med en puls på 122 (medel upplevd ansträngning), igår försökte jag hålla samma tempo, blev snäppet långsammare med 21.43km/h med en puls på 136, 14 högre än förra året trots min upplevda ansträngning igår var extremt låg, kändes knappt att jag tog i

Redan innan jag klivit på cykeln, hade bara rullat ut den & stod stilla jämte så hade jag en puls på 113, jag gjorde ingenting, jag bara stod stilla

ipQL5bb.jpg

Hoppade på cykeln & redan innan jag börjat trampa gick pulsen upp till 120, 100 meter senare var den på 130+: https://www.strava.com/activities/3737895499/analysis (kan ni se andras analys-data? Eller måste jag välja att dela skiten på något sätt? För där ser man ju rätt enkelt att pulsen börjar på 120 typ & hoppar upp till 130+ direkt)

Kan nog med 90% säkerhet utesluta något problem med pulsbandet, andra har testat bandet & med lägre puls & dessutom tycker jag deras rytm är stabilare, tex här är en långsam cykel-utflykt, första halvan sitter bandet på mig, andra halvan på en annan:

PXBwj7B.png

När jag hade bandet så höll vi en jämn hastigheten (småförändringarna i hastighetsgrafen är pga GPS täckningen), ändå fluktuerar min puls, inte nog med det, tycker den har väldigt många småspikar också, andra personens puls (som dessutom har mycket sämre fitness-nivå än mig, den är vad jag var 2017) är markant lägre än min, berg & dalarna i HR grafen stämmer bättre överens med hastigheten (han gjorde en spurt upp till 27km/h för att komma upp till vad min puls var men han kom inte ens upp till 110 i pulse vilket jag har när jag bara står still...), hans har mycket mindre småspikar också verkar det som?

Så oavsett hur sakta jag cyklar är det omöjligt för mig att komma ner till zon 1, med min maxpuls på 192 så är understa nivån för zon 1 om man utgår från 50%; 95bpm & översta nivån 115bpm (60%), så typ innan jag ens börjat trampa har jag ju passerat zon 1 😃

Har läst igenom lite artiklar om puls osv, tex: https://www.healthline.com/health/running-heart-rate & överlag sålänge man inte har ont av det eller andra besvär så är inte "hög" puls något problem, alltså, 136bpm som jag har är inte högt för mig, klarar ju hålla +170bpm mil efter mil på temporundorna & först vid +165bpm som jag börjar bli andfådd MEN; det är alltså i andra änden jag undrar över: min lägsta puls, varför får jag inte NER min lägsta puls efter år av träning? Andra med samma eller sämre fitness nivå som mig brukar snitta 20-30bpm lägre än mig på rundorna

AX3L

Aktiv medlem
Är det bara en enstaka runda kan det ju mycket väl vara någon tillfällig förkylning eller nåt annat som stressar kroppen.

JesperA

Aktiv medlem
Nja, kollade igenom tabellen & hittade en annan runda som jag tog följe med far som också var superlångsam (17.5km/h): https://www.strava.com/activities/3033522751 & då snittade jag 137 i puls så det har var extra högt i över ett halvår nu åtminstone

Kör ju sällan i så lågt tempo så har ju inte lagt märke till exakt när pulsen började öka, cyklar jag själv just den sträckan förra året så brukar jag hålla 24km/h & ändå känns lugnt, förra året hade jag då 143 i puls i 24km/h, bara 6bpm högre än dagens långsamma rundor, så varför jag numera haft 137 i puls i ynkliga 17-18km/h i år verkar lite lustigt med tanke på att min toppfart & uthållighet som sagt ökat

Kör jag i min "normala" pendelhastighet så har jag ungefär samma puls för ett år sedan som idag:

DbzqiC5.jpg

Jag kanske inbillar mig, men känns ju konstigt att min lägsta puls vid jättelåg hastighet ökar men samma puls i år som förra året vid 24km/h; fast egentligen borde den också vara lägre i år med tanke på att jag förbättrats så relativt ansträngning så har ju pulsen egentligen ökat där i år också...hmm

Svårt att hitta jämförbara rutter också, har försökt matcha så gott det går men inte många där alla faktorer är snarlika, bara lite extra motvind ökar ansträngning men dessa jag jämfört hittills är ganska väl matchade variabler

kais01

Aktiv medlem
överträning rapporteras kunna ha denna effekt. om det inte är aktuellt är det väl rekommendabelt att ta sig till vårdcentralen och kolla upp sköldkörteln?

Lorita

Ny medlem
Hur träningen sett ut dagarna innan och om det är varmt ute kan också påverka pulsen. Har jag tex vilat 1-2 dagar har jag högre puls än om jag har kört hårt dagarna innan. Värme brukar också kunna jaga upp pulsen. Sömn kan också påverka samt menscykeln men det gäller ju bara en hälften av befolkningen 🙂

Jag styr träning efter effekt eller borgskala pga stora variationer i puls. Min puls går också ofta upp rätt snabbt som du beskriver trots vilopuls runt 60 (uppmätt maxpuls 210).

Inget riktigt svar för så kunnig är jag inte utan bara mina erfarenheter och riktlinjer jag får från min coach.

DanielS

Aktiv medlem

Det låter ju lite konstigt det du beskriver... Det kan som några andra säger vara vettigt att kolla upp om det finns någon underliggande orsak till det här. Men några tankar:

1. om du blir anfådd först vid 165 tror inte jag att 192 i maxpuls stämmer. Hur har du kommit fram till det värdet? Jag har en maxpuls runt 195 och vid 165 är jag rejält ansträngd. Om jag springer ett 10km-lopp så ligger jag på 182 i snittpuls och då tar jag ut mig så jag måste lägga mig ner vid målgång.

2. Ett vilopulsvärde på 85 låter väldigt högt för någon som kan cykla 30 mil. Hur har du kommit fram till det värdet?

3. Jag har aldrig själv jämfört puls vid så här pass låga ansträngningar som cykling i 17-18 km/h, kan väl liknas vid promenadtempo, om du har en maxpuls på 220 istället för 192 kanske 135 inte är orimligt vid denna ansträngning?

4. Vid cykling kan ju väderförhållanden slå väldigt mycket. Blåsigt väder kan göra samma runda 2-3km/h långsammare vid ungefär samma puls/ansträngning. Vid pendling är det ju ännu fler faktorer som kan ställa till det, antal stopp osv.

5. Pollen mm kan påverka. Är du allergisk? Har varit mycket gräspollen senaste tiden.

Så det är rätt vanskligt att jämföra puls år från år utan att känna till alla parametrar. Men samtidigt om jag går ut och kör min vanliga runda och pulsen ligger 20 slag högre än den borde vid ungefär samma ansträngning så blir jag ju också orolig.

JesperA

Aktiv medlem
Tack för svaren allihopa 👍

En fråga till er som inte vill läsa igenom allt mitt dravel nedanför, jag är nyfiken på 2 saker om ni vill besvara:

1) Hur långt & i vilken hastighet tror ni att ni klarar av att cykla med 90% av eran max-puls? (bonus: sittposition?)
2) Ni som regelbundet cyklar 10 milare: vilken % av maxpuls brukar ni lägga er på då ungefär?

(säg till om jag skall sluta med bilder, känns som jag spammar dom, blir några till nu men som sagt, säg till om det är störande)

Edit Jag lade in hela mitt inlägg i en spolier tag för mitt inlägg blev tydligen absurt långt, sorry

Angående överträning, kanske, jag har funderat på det med, jag kanske är i för dålig form för att cykla så regelbundet som jag gör, men så mycket cyklar jag egentligen inte heller, varannan eller var 3:e dag & många av dom är ju dom korta pendlingarna på 1-2 mil, brukar inte räkna dom till träning eftersom dom är såpass korta & lätta så, jag kanske tänker fel där, men i spoiler länken finns min träningslogg för juni/juli, tycker inte det ser mycket ut, men

56l7VKa.jpg

Hur träningen sett ut dagarna innan och om det är varmt ute kan också påverka pulsen. Har jag tex vilat 1-2 dagar har jag högre puls än om jag har kört hårt dagarna innan. Värme brukar också kunna jaga upp pulsen. Sömn kan också påverka samt menscykeln men det gäller ju bara en hälften av befolkningen 🙂

Jag styr träning efter effekt eller borgskala pga stora variationer i puls. Min puls går också ofta upp rätt snabbt som du beskriver trots vilopuls runt 60 (uppmätt maxpuls 210).

Inget riktigt svar för så kunnig är jag inte utan bara mina erfarenheter och riktlinjer jag får från min coach.
Menscykel kan jag nog utesluta, tror jag ;) Sömn däremot, jag har ganska dåligt sömn nuförtiden så det kan ju vara en vettig förklaring 👍

Borgskalan har jag inte hört talas om, eller kanske, är det samma som sjukgymnaster använder för att kolla konditionen hos patienterna? Det har jag gjort några gånger men minns inte vad resultatet blev. Iaf, verkar inte passa in på mina egna inbillningar, innan jag ens börjat cykla är jag ju på 60 av min maxpuls vilket enligt Borgskalan är mellan "Lätt & ganska ansträngande" men vill ha det mer åt "Extremt lätt / Mycket lätt" då jag har 65-70% av min maxpuls redan vid 18km/h & så låg hastighet känns ju inte ens av

Jag kanske har en skev upplevd ansträngning; att jag sätter mig i fel fack, men förklarar ju inte "höga" lägsta puls ändå tror jag, jag får undersöka saken 👍

Det låter ju lite konstigt det du beskriver... Det kan som några andra säger vara vettigt att kolla upp om det finns någon underliggande orsak till det här. Men några tankar:

1. om du blir anfådd först vid 165 tror inte jag att 192 i maxpuls stämmer. Hur har du kommit fram till det värdet? Jag har en maxpuls runt 195 och vid 165 är jag rejält ansträngd. Om jag springer ett 10km-lopp så ligger jag på 182 i snittpuls och då tar jag ut mig så jag måste lägga mig ner vid målgång.

2. Ett vilopulsvärde på 85 låter väldigt högt för någon som kan cykla 30 mil. Hur har du kommit fram till det värdet?

3. Jag har aldrig själv jämfört puls vid så här pass låga ansträngningar som cykling i 17-18 km/h, kan väl liknas vid promenadtempo, om du har en maxpuls på 220 istället för 192 kanske 135 inte är orimligt vid denna ansträngning?

4. Vid cykling kan ju väderförhållanden slå väldigt mycket. Blåsigt väder kan göra samma runda 2-3km/h långsammare vid ungefär samma puls/ansträngning. Vid pendling är det ju ännu fler faktorer som kan ställa till det, antal stopp osv.

5. Pollen mm kan påverka. Är du allergisk? Har varit mycket gräspollen senaste tiden.

Så det är rätt vanskligt att jämföra puls år från år utan att känna till alla parametrar. Men samtidigt om jag går ut och kör min vanliga runda och pulsen ligger 20 slag högre än den borde vid ungefär samma ansträngning så blir jag ju också orolig.

1 & 3. Angående maxpuls: först tog jag 220 - ålder = 186 vilket bara ger en fingervisning, men sen har jag också testat ute i det fria i valfri brant backe där jag tar i allt vad jag orkar, såpass att jag bara klarar det tempot i 1 minut eller mindre & pulsen inte når högre & lagt sig stabilt där, tredje kolumnen från vänster:

hCx14bU.jpg

Så dom gångerna jag känner mig döende så har pulsen aldrig visat högre än 192, så antar att min maxpuls är ungefär där, kanske gör fel dock

Nae, "rejält ansträngd" som du beskriver vid 165 känner jag inte igen mig vid, jag kan ju föra en normal konversation med en medförare medan jag har den pulsen; förhöjd andning ja men inte ansträngd så att jag inte kan prata utan att andningen ökar ännu mer, i bilden i spoilern nedanför så ligger jag ibland på 170-178 i snitt & där tycker jag bara dom 3 översta beskriver "rejält ansträngd", behöver inte lägga mig ner efter rundan utan räcker att rulla i 10-20 sekunder innan pulsen är återhämtad till bekvämare 150-160, "Backträning" lite längre ner: 6 mil, 725h.ö.m (100kg+mtb å utrustning), 20km/h i snitt & där låg jag ju på en puls på 169 i snitt men "rejält ansträngande" beskriver jag inte det som, det var inget flåsade men såklart märkbart högre andning. Är ju flera 3-4-5-6 mils rundor med 165+ i puls som jag känner är lagom träningsnivå & behöver ingen återhämtning efter, så jag vet inte, upplevd ansträngning är ju kanske extremt individuellt

Kanske vore kul att testa; jag cyklar ut på söndag & försöker snitta en puls på +165-170 & se hur lång distans jag klarar & hur den upplevda ansträngning känns, med tanke på "Backträning" som jag nämnde ovan, klarar jag 6 mil & +700h.ö.m så blir det nog minst 10 mil på planmark med 170 i puls, är det farligt att ligga & mata så högt så länge tro? Kanske inte är bra att ligga på nästan 90% av maxpuls i 3-4 timmar?

Wa6dMlw.jpg

2 & 3. Nu är min vilopuls 60, då på 30-milaren förra året hade jag 85, så, det gick bra tydligen ;) Men alltså, på dom längre turerna så håller jag ju en hastighet som jag känner att jag kan hålla stabilt oändligt länge vilket är mellan 20-23km/h i snitt så på dom längre sträckorna håller jag ju inget vidare tempo utan det blir ju många timmar i sadlen:

2FfjGoh.jpg

Vilopuls har jag testat både med mitt pulsband & tagit det lägsta möjliga värdet vid utvilning, gjorde en sömnstudie förra året också vilket bekräftade samma värde som mitt egna pulsband så siffrorna bör stämma +-några slag iaf, hoppas jag

4. Japp, det är helt korrekt, därför jag bara lyckats hitta 3-4 jämförbara rundor av 330 där väderförhållanden (vind, temperatur, underlag osv) är så nära identiska som möjligt, loggar ju 25 parametrar varje runda så är ju inte lätt att få alla dom att vara samma mellan rundor så ja, det är svårt att jämföra & såklart för lite test-underlag för att kunna dra någon slutsats av det. Men också, nu sen jag blev påtalad om pulsen så håller jag lite extra koll & trenden ser ut att pulsen ökar & ökar både innan & under träning

5. Tror inte jag är pollenallergiker, blir inte snuvig eller nyser när pollen flyger runt här, men allergi kanske kan yttra sig rätt dolt? Jag tänker att det kanske påverkar saker man inte känner av konkret, tex att det påverkar pulsen (att kroppen reagerar på infektion/inflammation osv) utan att för den delen klia i ögonen eller att näsan rinner? Jag har väldigt dålig koll på sånt

Kan man få en trunkerad puls spann? Alltså att "normalt" puls-område för mig är mellan 130-192 (lägsta - högsta) medans för andra så ligger "normala" puls-området kanske mellan 90-192, isåfall förskjuts ju alla mina zon-spann & skulle då förklara mina ansträngnings referenser?

Nae, jag blir inte klok på detta & alla zon-grafer, enligt:

CW-training-zones.jpg

Zon 1 är ju så lågt att man kan föra ett normalt samtal, för mig: 115-125bpm
Men jag för ju ett normalt samtal vid +160bpm vilket enligt bilden då är zon 4 där jag tydligen enligt dom bara skall kunna säga 1 ord åt gången?

Denna bilden stämmer heller inte överrens med min egna bild längre upp i inlägget den som är i spoiler taggen, tabellen sorterad efter puls alltså, har ju många där jag cyklar timme efter timme (backträning 3 timmar) med en snittpuls på 169 men enligt zon beskrivningen ligger jag då i zon 4-5 i snitt hela 3 timmars rundan men den zonen enligt Cycling Weekly så är den zonen för träningar för ansträngningar på 2-8 minuter, det kan ju inte vara rätt? Enligt Cycling Weekly så skulle jag då behöva sakta ner till 10km/h istället för 20 för att träna i zon 2, men det går ju fan inte, blir ju ingen träning i så lågt tempo?

Enligt CW cyklade jag alltså 3 timmars backträning i deras "Sprinting" tempo i zon 5? Alla rundor som jag gör i över 170 bpm är alltså i zon 5 som dom påstår att man skall använda till ansträngningar under 2 minuter, samtidigt cyklar jag i det tempot mellan 15-180 minuter??? CW zon-beskrivningar & "Use it for..." kolumn kan ju inte vara rätt.....

Hej!

Maxpuls är åtminstone för mig omöjligt att nå på cykel, man använder inte tillräckligt många olika muskelgrupper. Om du vill få fram ett riktigt maxpulsvärde så kan du t.ex. varva backintervaller på löpband men istället för vila så matar du hopprep 😁 för mig skiljer det drygt 10 bpm.

DanielS

Aktiv medlem

En fråga till er som inte vill läsa igenom allt mitt dravel nedanför, jag är nyfiken på 2 saker om ni vill besvara:

1) Hur långt & i vilken hastighet tror ni att ni klarar av att cykla med 90% av eran max-puls? (bonus: sittposition?)
2) Ni som regelbundet cyklar 10 milare: vilken % av maxpuls brukar ni lägga er på då ungefär?

(säg till om jag skall sluta med bilder, känns som jag spammar dom, blir några till nu men som sagt, säg till om det är störande)

Du verkar ju undersöka saker grundligt, risken med mycket text är väl att man inte orkar läsa allt och svarar på fel saker men om du får svar på dina frågor så...

Med tanke på vad du själv upplever (att du kan föra en konversation i 85% av maxpuls) så tror jag den siffran hamnat fel även om du verkar gjort ganska bra försök att mäta den. Det har du ju sett själv när du kollar tabellen du klistrat in.

Så jag tror fortfarande att du använder fel värde för din maxpuls. Om du lägger på 20 slag, hur stämmer det då med tabellerna? Formeln 220-ålder stämmer ju på ett genomsnitt av befolkningen men för en individ stämmer sällan. Jag ligger ca 20 slag över vad denna formel ger.

Vid ett maxpuls-test måste man bygga upp ansträngningen under längre tid. Och som andra säger så är det svårt att få till på cykel:

Med det sagt så är det ju ändå konstigt om du ligger 20 slag högre i år jämfört med förra året för samma ansträngning. Och det kan ju vara värt att kolla upp.

Svar på dina frågor ovan:
1. 85-90% av maxpuls är ungefär vad man brukar kalla tröskelpuls inom löpning och definieras som den puls man klarar att hålla i en timme. I cykling klarar jag inte att hålla denna puls i en timme men jag är nog bättre (mindre dålig) löpare än cyklist. Motsvarande man brukar mäta inom cykel är ftp. För löpning tittar man ju ofta på hastighet för detta (min/km) men inom cykel är det ju rätt meningslöst eftersom det varierar så mycket med externa faktorer.

2. Kan inte säga att jag regelbundet cyklar 10-milare, men om jag ligger på 70-75% av maxpuls så klarar jag att hålla på tillräckligt länge i någorlunda bekväm ansträngning. Vid en max-prestation klarar jag att ligga någonstans mellan 75-85% (har inte testat detta på cykel).

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja du verkar drabbad av en släng overengineering här:)

kollar du upp sköldkörteln kan du med större lugn cykla vidare.

JesperA

Aktiv medlem
Tack för svaren igen :D

Japppp, jag svamlade på lite väl mycket så har full förståelse om man inte orkar läsa allt det dravlet :D

Iaf, finns det något annan "sport" som är man kan mäta maxpuls på, cykel var tydligen inte det bästa & löpning eller hopprep kan jag inte så vilka alternativ? Jag har en roddmaskin vilket aktiverar lite mer muskelgrupper än cykling så funkar det för ett bättre maxpuls test än cykling?

Ska höra med doktorn i augusti angående puls när jag ändå ska dit, fortsätter cykla oförändrat tills dess för antar att allt fulls normalt trots att jag upplevde pulsen som lite för hög ;) (lägsta-arbetspuls dvs)

Hozo

Aktiv medlem
Nu är jag inte särskilt intresserad i att involvera sån här analys i träning utan tränar utifrån vad kroppen orkar och knoppen vill men till att börja med har du samma mätinstrument (dvs samma pulsband etc)? Fungerar mätinstrumentet lika bra efter ett par år? Kan den ha blivit störd? Många saker kan påverka siffrorna och graferna du ser. Även cykeln och vädret spelar in.

Spacekitty

Aktiv medlem
Puls är värdelöst att träna med, tycker jag. Bara man blir lite snuvig, sovit dåligt eller ätit fel, så hoppar den till rejält åt något håll.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Japppp, jag svamlade på lite väl mycket så har full förståelse om man inte orkar läsa allt det dravlet :D

-- klipp klipp --

Ska höra med doktorn i augusti angående puls när jag ändå ska dit, fortsätter cykla oförändrat tills dess för antar att allt fulls normalt trots att jag upplevde pulsen som lite för hög ;) (lägsta-arbetspuls dvs)
Heeeey, ursäkta dig inte, varken dravel eller svammel eller textväggar! Den som inte vill eller orkar läsa, slipper! Så skriv det du har på hjärtat!

Utan några jämförelser i fysik och ambition, jag kan dra en textvägg om min situation, som just i dagarna börjar bena ut sig.

Ca 2,5 år sedan, nekad från blodgivning pga högt blodtryck, behövde kollas upp via vårdcentral. Hade en period på jobbet då jag av olika anledningar valde att jobba rätt intensivt, kombinerat med ärftlighet och ålder -> blodtrycksmedicin, en ganska snäll variant. Kändes ganska odramatiskt och väntat pga mina föräldrar båda började med bltr-medicin i ganska unga år, jag var ändå 45+.
Ca 2 år sedan, benen började kännas som stockar när jag sprang, jag gillar att springa utan större prestationskrav ca 3 ggr/vecka, typ 7-15 km-rundor, inte längre. Men trögare och trögare, gissade på bltr-medicinen, bad att få diskutera detta på vårdcentralen. Råkade få en annan läkare, så det blev en annan medicin som hen tyckte var bättre, även om hen inte trodde det fanns någon koppling till tröttheten. Bad vid några ytterligare tillfällen att få diskutera trötthet och om det fanns något att mäta, det slutade med att det bara var ett Hb-värde som mättes och det var "lågt men inom normalt". Och, jag ser vad de har skrivit i min journal, "kan man springa 3 mil i veckan så är man inte sjuk".
Jag ser ju dock via pulsklocka och tider på samma rundor att jag inte kommer upp i puls längre och tiderna försämras, benen tar stopp så fort det blir lite uppför, det är inte konditionen = hjärtat som bromsar.
Gnetat vidare, grubblat via olika nätforum, i mitt fall som kvinna kan det ju vara dags för klimakterieförändringar i kroppen också. Många tipsar också om att kolla just hypotyreos som nämndes tidigare även här.
Ääääh, jag bara tycker att det är så jobbigt och skämmigt och jag vet inte vad, att försöka komma in via vårdcentralen. Så tiden bara gick. Även om folk tipsade om att söka privata alternativ.
Inget bättrade sig, jag har som sagt inga prestationskrav men gillar helt enkelt att vara ute, rensa hjärnan och springa med min livskamrat, duktigt surt när kroppen inte riktigt vill det jag vill.
Till slut... slump-spontan-köpte jag för 2 månader sen en blodanalys på ett privat sjukhus/labb, med ca 30 hälsomarkörer. Snikvariant, ingen läkarkontakt, bara brevsvar. När det kom, och det bad mig gå till min listade VC och ta om två prover, haha, ingenjören i mig tänkte att det var mät- eller skrivfel, för mitt ena höga värde var extreeemt långt ifrån referensvärdet. Och just vårdcentralen var ju det jag ville slippa... Men det blev nej att "reklamera" provet till labbet, så efter en del motivering till VC så fick jag en tid för att diskutera och ta nya prover.
Bollade på ett nätforum där 1 person som är läkare skrev "marsch iväg, man ska inte diskutera en enskild individs prover offentligt på nätet" men en annan person skrev ett privat meddelande och föreslog en diagnos jag kunde kolla upp och läsa på lite om. Och det skulle visa sig vara mitt i prick!
Träffade sen en jättebra läkare på VC, som hade läst på ordentligt, en bra diskussion och grundlig undersökning, nya prover inklusive ett gentest som bekräftade "det köpta provet" och det privata meddelandet.
Jag har en ärftlig/genetisk sjukdom som heter hemokromatos, som innebär en felprogrammering att järn lagras i levern istället för används där det ska i syretransport i blodet. Borde kunna vara en koppling till prestationsnedsättning, men det finns inte mycket forskning om detta ännu. Syns på ganska enkla blodprov som att det sk ferritinvärdet är högt, men behöver därefter ett gentest också alltså.
1/300, eller upp till 1/200 med bakgrund "kaukasier" har denna genetiska defekt, starkt kopplat till Norrlands inland och Irland, bl a. Dyker upp mätbart efter 30-40 års ålder. Men, väldigt få får diagnosen, i tid. Risk för skador på inre organ mm. Men, upptäckt i tid är det ingen större fara faktiskt. Var på en medicinmottagning i onsdags. Nästa steg för mig, är nu att påbörja en lång serie blodgivningar (1/vecka i 6-12 månader), tills levern är "resettad". Då är det livslång blodgivning 3-4 ggr/år därefter, för att hålla ferritinnivån inom rimliga värden.

Så, korta versionen:
Du känner din kropp bäst av alla.
Är det något som känns skumt, absolut bra att börja bolla och snoka lite via forum typ detta för snarlika symptom och dela med sig om tankar och funderingar, utan att vara hypokondrisk. Eller vara för "tyken" mot vården. De gör nog så gott de kan, inom sina resurser, och primärvården ska ju kunna lite om allt = måste vara extremt svårt.
Men, verkligen: sök vård. Förklara varför det är viktigt för dig att komma vidare. Var "lagom envis". Om inte vårdcentral, så privat, eller skaffa en sjukvårdsförsäkring.
Jag har inga problem med att jag blir äldre och långsam(mare), men, för mig är det livskvalitet att få känna att jag kan fortsätta springa, och helst ihop med min livskamrat som har piggare ben.
I övrigt, man behöver ett maxpulstest för att verkligen ha nytta av sin pulsklocka, och optisk mätning på handled kan vara lurigt, bröstband eller på överarm är oftast bättre och stabilare vid hastiga pulsändringar.
Lycka till!

DanielS

Aktiv medlem
Iaf, finns det något annan "sport" som är man kan mäta maxpuls på, cykel var tydligen inte det bästa & löpning eller hopprep kan jag inte så vilka alternativ? Jag har en roddmaskin vilket aktiverar lite mer muskelgrupper än cykling så funkar det för ett bättre maxpuls test än cykling?

Om du har möjlighet att köra på en motionscykel inomhus så kanske det fungerar bättre. Jag skulle nog ha svårt att få upp maxpuls på roddmaskin, musklerna skulle ta slut innan jag kom upp tillräckligt i ansträngning. Men bäst är nog att göra ett riktigt maxpuls-test hos/med någon som vet hur det ska genomföras.

Utan några jämförelser i fysik och ambition, jag kan dra en textvägg om min situation, som just i dagarna börjar bena ut sig.

Fint att du delar med dig av din historia. Hoppas det snart känns bättre!

RockyRider

Aktiv medlem
Man har ofta olika maxpulsvärden för olika aktiviteter. Du ska köra maxpulstest på cykel och inte i någon annan aktivitet.

Besv

Aktiv medlem
Min sista 10 mils runda så låg jag på 67% av maxpuls.

Jag har hållt ca 95% av maxpuls i över en timme på en xc tävling.

Jag har dock fått lägre maxpuls pga av byte av klocka/pulsband. Gick från en appleklocka som visade både lägre vilopuls och högre maxpuls vid cykling. Gick till en Garmin som gav mig betydligt högre vilopuls men även lägre maxpuls med pulsband över bröstet. Eftersom jag generellt är missnöjd med Garmin så tror jag mer på vad Apple visade.

Din historia säger inget om du har bytt klocka/cykeldator etc för då kan ju detta spela in. Har man inte samma utrustning så är det troligt att du ser andra värden.

Och jag kommer sällan under 120 i puls när jag bara sitter på träningscykel och spinner benen med liten belastning, att ha 80-90 i puls sker i princip inte. Ligger på ca 48-50 i vilopuls och 185 på max.

Pfaff

Aktiv medlem
Min puls verkar mest bero på i vilken höjd på bröstet sensorn hamnar...
Det vanligaste snittet hamnar runt 126 men sitter bandet lite lägre (tror jag det är) höjs det genast till kring 200. Och det är ju absurd.

Grimpeur

Aktiv medlem
tl:dr Förra året snittade jag 122bpm på en långsam runda, igår när jag provkörde i samma tempo som då så snittade jag 136bpm trots att min fitness-nivå är bra mycket bättre idag än för 1 år sedan, varför? Skall det inte vara tvärt om? Har jag gjort något fel? Har jag tränat fel tro? Vad, hur, när, varför, hurså, va, kanske, eller är detta fullt normal? Samtidigt har min vilopuls sänkts från 85 till 60 så jag tycker det är lite ologiskt att min lägsta puls oavsett hur lite jag anstränger mig vid träning i princip aldrig når under 130...

Absurt mycket text i spoiler knappen, klarade inte av att korta ner det mer än såhär, har säkert glömt en massa också, sorry

Kort historik: var aktiv som tonåring, cyklade antingen 3-4 mil per dag eller var ute & sprang 1 mil + gym osv & i övrigt aktiv, sen när man började jobba med fysiskt arbete så slutade jag helt med all träning, efter 5 år kunde jag inte jobba kvar pga skada & sjukdom, blev sängliggandes i upp till 20 timmar per dygn i ytterligare 5 år så det var 10 år med typ obefintlig hälsofrämjande träning

2016-2017 började cykla lite försiktigt igen, hade tappat kondisen helt, mäktade typ bara med 16-17km/h i snitt, någon gång nosade strax över 20 men det var väldigt ansträngande:

WVbhozV.jpg

2018 kompletterade jag damtrallan med en MTB & började ta träningen på lite mer allvar; förutom pendlande & a-b körning så föredrog jag lite längre men långsammare distanser för att bränna lite fett å få upp grund-konditionen

2017-2019 såg mest ut:
90% av körningen var längre & långsammare
10% var tempo och/eller styrke fokuserade
Cyklar sedan 2018 ca 3-400 mil per år ungefär

2019 kompletterade jag med en Roadlite för gatkörning, hade ju fortsatt använda damtrallan för gatkörning så...iaf, såfort jag fick hem den så gjorde jag en "1 mils benchmark" för att se vad min snitthastighet över 1 mil var, hade ju inte fokuserat på tempo eller styrka men hade lyckats bygga upp såpass att jag ändå fick 27.48km/h i snitt, senare under 2019 lyckades jag sätta mitt första segment som var över 30 i snitt, dock bara över en distans på ynkliga 7km planmark. Sedan dess har andelen tempo-pass ökat succesivt, jämfört med en runda i år som var 26km, 143 höjdmeter & 29.59km/h & jag hade nog kunnat fortsätta i det tempot i ett par mil till så jag märker ju att det görs framsteg sakta men säkert..verkar ha träffat en vägg nu: luftmotstånd, 30km/h börjat fladdra i kläderna rejält när man sitter helt upprätt på den typen av hoj jag har så krävs nog rejält med FTP ökning för varje ynkliga extra km/h snitt

K4EEmdo.jpg

Så, jag har cyklat flera rundor som var helt omöjliga för 3-4 år sedan; tex cyklat till Läckö slott & tillbaka vilket är 31 mil, cyklat flera rundor med mer än 1'000 höjdmeter (ganska tungt då jag vägde 110kg i början, väger fortfarande som ett as idag, runt 100kg), 2017 flåsade jag ju av att cykla i 17km/h på 1 mils planmark, 2017 var det nästan omöjligt att ta sig upp för en viss backe, 2019 åkte jag till den backen & cyklade upp & ner för skiten +15ggr för att plocka +1'000 höjdmeter & 8 mil: https://www.strava.com/activities/2539355637 så det är ju en viss skillnad mellan 2017 & 2019

Såååå, till trådens fråga (äntligen): förra året hade jag en vilopuls på 85, häromdagen när jag testade så hade jag 60 så detta + mina cykelturer pekar ju på att min hälsa förbättrats MEN något som inte förbättrats är min minimum-puls vid aktivitet, såfort jag reste mig från mitt vilopuls test så flög pulsen upp till 110+, jag kan knappt röra en arm utan pulsen flyger upp till 110+, jag hade inte tänkt på min lägsta aktivitetspuls förrän jag hade släpat ut farsan på en tur & han var nyfiken på min cykeldator så då kom vi in på pulsen & jag höll hans tempo som var ett snitt på 18km/h & min puls var då 135 vilket far tyckte var absurt högt, vilket jag just då avfärdade men efter att ha kollat med andra som har ungefär samma fitness-nivå som mig så ligger dom knappt på 80-90 i puls vid 18km/h

Igår gjorde jag ett test för att jämföra:

W6THmKb.jpg

Valde en runda jag brukar pendla rätt ofta, brukar hålla ett lugnt tempo på den, så 2019-08-30 höll jag 21.58km/h med en puls på 122 (medel upplevd ansträngning), igår försökte jag hålla samma tempo, blev snäppet långsammare med 21.43km/h med en puls på 136, 14 högre än förra året trots min upplevda ansträngning igår var extremt låg, kändes knappt att jag tog i

Redan innan jag klivit på cykeln, hade bara rullat ut den & stod stilla jämte så hade jag en puls på 113, jag gjorde ingenting, jag bara stod stilla

ipQL5bb.jpg

Hoppade på cykeln & redan innan jag börjat trampa gick pulsen upp till 120, 100 meter senare var den på 130+: https://www.strava.com/activities/3737895499/analysis (kan ni se andras analys-data? Eller måste jag välja att dela skiten på något sätt? För där ser man ju rätt enkelt att pulsen börjar på 120 typ & hoppar upp till 130+ direkt)

Kan nog med 90% säkerhet utesluta något problem med pulsbandet, andra har testat bandet & med lägre puls & dessutom tycker jag deras rytm är stabilare, tex här är en långsam cykel-utflykt, första halvan sitter bandet på mig, andra halvan på en annan:

PXBwj7B.png

När jag hade bandet så höll vi en jämn hastigheten (småförändringarna i hastighetsgrafen är pga GPS täckningen), ändå fluktuerar min puls, inte nog med det, tycker den har väldigt många småspikar också, andra personens puls (som dessutom har mycket sämre fitness-nivå än mig, den är vad jag var 2017) är markant lägre än min, berg & dalarna i HR grafen stämmer bättre överens med hastigheten (han gjorde en spurt upp till 27km/h för att komma upp till vad min puls var men han kom inte ens upp till 110 i pulse vilket jag har när jag bara står still...), hans har mycket mindre småspikar också verkar det som?

Så oavsett hur sakta jag cyklar är det omöjligt för mig att komma ner till zon 1, med min maxpuls på 192 så är understa nivån för zon 1 om man utgår från 50%; 95bpm & översta nivån 115bpm (60%), så typ innan jag ens börjat trampa har jag ju passerat zon 1 😃

Har läst igenom lite artiklar om puls osv, tex: https://www.healthline.com/health/running-heart-rate & överlag sålänge man inte har ont av det eller andra besvär så är inte "hög" puls något problem, alltså, 136bpm som jag har är inte högt för mig, klarar ju hålla +170bpm mil efter mil på temporundorna & först vid +165bpm som jag börjar bli andfådd MEN; det är alltså i andra änden jag undrar över: min lägsta puls, varför får jag inte NER min lägsta puls efter år av träning? Andra med samma eller sämre fitness nivå som mig brukar snitta 20-30bpm lägre än mig på rundorna

JesperA

Aktiv medlem
Hade ett sabbatsår typ & kom på denna tråden nyss, tack för alla svaren

Några veckor efter mitt sista inlägg här så träffade jag min läkare i ett annat ärende & jag nämnde detta om pulsen, han mätte puls & blodtryck, blodtrycket var normalt men min puls var runt 120 av att bara sitta still men beslutet var ändå att "Pulsen är olika för alla, det är inget att oroa sig för", javisst, det är 100% sant men samtidigt så finns det ju personer som faktiskt har hjärtproblem så jag tyckte att det var lite konstigt att avfärda det så enkelt

Iaf, för någon månad sedan slog jag mitt rekord i puls efter att bara satt mig på cyklen:

IMG_6865.jpeg

Innan jag han fota så var pulsen uppe i 153, zon 4 av att bara sätta sig på cykeln

Visst, detta betyder ju inte att det är något fel, kan mycket väl vara vara fullt frisk. Men känns ändå lite väl överdrivet...

Har testat pulsband (runt bröstet & runt handleden), har testat fitbit & Apple watch, dom där elektroderna man greppar på handtagen på motionscyklar osv osv, alla visar samma.

Samtidigt sjunker min vilopuls vilken bör tyda på att min fitnessnivå blir bättre?

Ville få en andra bedömning hos en privat läkarstation men min nuvarande läkare vägrade skicka remiss dit (egenremiss går inte) för han tror att allt är frid & fröjd så...det får man väl acceptera då?

Jag har ankyloserande spondylit, på 5 år gick det från bara inflammation i SI-lederna till att ha överbryggande förkalkningar på 3 halskotor & 8 i övriga ryggraden, så det gick lite väl snabbt & senare i sjukdomsförloppet är just hjärt & kärlsjukdommar vanliga så det är lite därför jag skulle vilja ha lite kolla på att hjärtat fungerar som det skall, har sjukdommen börjat "angripa" hjärtat så vill man ju veta det så man kan anpassa sig efter det, speciellt träning för börjar man få inflammation i hjärtat, speciellt nu i pandemin så vore det ju bra att veta det så man kan anpassa sitt levnadssätt & träning.

Vad tycker ni, ni som har erfarenheter av läkarvärd? Skall man acceptera att allt står rätt till eller skall man försöka ligga på & få en annans utvärdering?

Spacekitty

Aktiv medlem
Om du själv är missnöjd med din läkare söker du upp en annan. Vi är fria att söka vård var vi vill i det här landet.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Har läkaren bara mätt puls, du har inte gjort något EKG? Jag vet inte så mycket egentligen, men har ju hört talas om när folk har hjärtan med extraslag, så kan det vara svårt att lita på vanlig mätning av både puls och blodtryck?
Lista dina frågor och de fakta du hittar, be om ett nytt läkarbesök, var "lagom envis".
Ingen annan är du kan svara på hur kroppen känns, så lita på dig själv om du tycker något känns mysko.

glitch

Aktiv medlem
Har läkaren bara mätt puls, du har inte gjort något EKG? Jag vet inte så mycket egentligen, men har ju hört talas om när folk har hjärtan med extraslag, så kan det vara svårt att lita på vanlig mätning av både puls och blodtryck?
Lista dina frågor och de fakta du hittar, be om ett nytt läkarbesök, var "lagom envis".
Ingen annan är du kan svara på hur kroppen känns, så lita på dig själv om du tycker något känns mysko.

Extraslag har i princip alla människor, men det är mer eller mindrr framträdande.
Puls på 150 av att sitta på cykeln låter konstigt, speciellt när du säger att du har låg vilopuls. Jag hade sökt upp en annan läkare.
En nära vän får ibland oförklarligt skenande puls, då snackar vi att pulsen rusar till 200 bpm bara så där. Ofta går det över på några minuter så det är svårt att fånga upp på ett läkarbesök. Sist ringde han 112 och fick då åka ambulans in och då lyckades de fånga fladdret på ekg. Sen fick han ligga inne på observation och de övervägde också att försöka göra en reset på hjärtats rytm men till slut fick han åka hem utan att bli så mycket klokare. Inte för att det hjälper dig ett skvatt, men jag hade hur som krävt en ordentlig utredning.
Drabbades själv av en aortsdisektion som höll på bli slutet. Fanns vissa varningssignaler innan om att allt kanske inte stod rätt till (regelbunden huvudvärk, allmänt sliten mm.) men det ignorerade man ju så klart - den gången jag sökte fick jag diagnosen migrän vilket det ju inte var. Så stå på dig och kräv en ordentlig utredning, ekg, ultraljud osv.

kais01

Aktiv medlem
gå till läkare igen. lär som sagt bli aktuellt kolla upp sköldkörtelprover. been there done that, slutade med operation.

till det ett ekg och ett så kallat arbetsprov, dvs ekg under och efter belastning?

sdx

Aktiv medlem
Ekg ger inte så mycket mera ön man ser rytmen det enda som hjälper är mätning under tung belastning helst springande på löpband.
Sjukvården har västar sim man kan använda och mäta rytmen på pumpen men att få låna en sån då får man tjata till förbanelse.

Batavus

Aktiv medlem
Återhämtning är som sagt en viktig faktor, åldern en annan. Och de hänger ihop. Jag märker ju själv hur man kalkar igen. Försök vila dig i form en eller ett par veckor, utan prestationsångest! Det är möjligt att det inte är hela sanningen, men något billigt och ofarligt att prova.
Ett tillägg: Tjockt blod. Det har varit varmt. Om man ovanpå det lägger fysisk ansträngning, behövs massor med vätska, för att kroppens system ska fungera som de ska, och hjärtat tvingas pumpa på övertid.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Vad tycker ni, ni som har erfarenheter av läkarvärd? Skall man acceptera att allt står rätt till eller skall man försöka ligga på & få en annans utvärdering?
Jag tycker du ska stå på dig och få detta ordentligt kontrollerat.

Men att man ibland har en väldigt hög puls behöver inte vara något konstigt. Jag kan t ex på startlinjen på ett lopp ha en rätt hög puls, men det är ju en speciell situation. Kan tänka mig att lite nervös och stressad hos läkaren skulle pulsen lätt kunna gå upp till 120 utan att något skulle vara fel.

Och ibland kan pulsmätningen på klockan/cykeldatorn spåra ur helt vid aktvitet. Men det känner man ju om ansträningen inte stämmer med pulsvärdet. Om man får pulsrusningar på riktigt så antar jag att man märker det...

Å andra sidan det du beskrivit tidigare i tråden att du i något som borde vara tröskelansträning inte har några problem att föra en konversation, så låter det ju inte som puls-zonerna hamnat helt rätt.

Så återigen, se till att få detta kontrollerat så du kan slappna av i träningen och livet, och om det är något som är fel så kanske det går att göra något, medicinering eller annat.

Edit: du råkar inte ha någon företagshälsovård eller sjukförsäkring genom jobbet du an använda?

Pedalisten

Aktiv medlem
jag hade en liten formtopp vid ett klubbrace på mtb för några veckor sedan. Några dagar efter det så fick jag min andra covid-spruta och sen har det gått betydligt tyngre. Kortfattat: man kan inte vara på topp hela tiden....många faktorer spelar in

JesperA

Aktiv medlem
Tack så mycket för svaren allihopa, det uppskattas 👍

Glömde nämna att dom gångerna jag upplever att jag har hög puls (+120bpm) så känner jag mig markant svagare än dom få gångerna som jag har haft runt 85 i puls vid träningsstart, vid det sistnämnda så känner jag mig som hulken ;)

Har inte tagit något EKG, läkaren använde bara en såndär semi-modern blodtryck & pulsmätare (såndär som sitter på en ställning ihop med IV-dropp, typ) så ingen EKG

Men kanske är närmare en förklaring nu för i midsommar så kom jag in på puls-tjöt med en släkting som jobbat inom vården & hon hoppade på min arm direkt & manuellt mätte pulsen, hon räknade fulla minuten & då hade jag en puls på 93 (starka) slag men hon hade också räknat ihop att jag under den minuten hade 6st extraslag också

Så jag vet inte hur dessa "konsument" pulsmätare fungerar, dom räknar ju inte fulla minuten antar jag (man får ju fram sitt BPM bara några sekunder efter man slängt på sig mätaren så) utan tar väl bara några få slag & sen extrapolerar dessa för att räkna ut BPM:en? För det skulle ju isåfall kanske kunna förklara mina tränings-zoner, jag kan ju föra en normal konversation även vid min maxzon så om dessa konsument pulsmätare även mäter dubbelslagen som ett enskilt slag så blir ju BPM:en högre än det egentligen är

Så, midsommar var en lugn dag, hade inte tränat dagen innan & bara tagit det lugnt så då var väl kroppen nere i varv men ändå hade 6 dubbelslag per minut, så vid träning kanske det är ännu fler extraslag så det är väl troligen så att mina pulsmätning är extremt missvisande, BPM motsvarar zon 4 så kanske jag då egentligen bara är i zon 2

Så, använder oftast Wahoo:s pulsband runt bröstkorgen så någon som vet hur den hanterar dubbelslag? Den kanske är för "dum" för att klara av det?

sdx

Aktiv medlem
Skall försöka ge dig ett vettigt svar.
Jag kör med polar h10 pulsband och jag har kollat den mot sjukvården under belastning och den stämmer ganska bra mot dom värdena som sjukvården får fram .
Det går inte att se dubbelslag men jag kan se när pumpen rusar till uppemot 185 för att sedan gå ner i normal löparbelastning på 135 så man kan få fram ganska bra variabler med ett bra pulsband .
Men stå på dig så kan du få en lösning på ditt problem.

Grimpeur

Aktiv medlem

Glömde nämna att dom gångerna jag upplever att jag har hög puls (+120bpm) så känner jag mig markant svagare än dom få gångerna som jag har haft runt 85 i puls vid träningsstart, vid det sistnämnda så känner jag mig som hulken ;)
Mycket info i tråden orkar dessvärre inte läsa allt. Känner du dig osäker på effekt kontra puls så rekommenderar jag Zwift + trainer. Då får du ett mått på effekten samt en ypperlig vinterträning.

Wekeendrider

Aktiv medlem

1. Max några minuter. Jag har sprungit många år förut och min högsta uppmätta snittpuls på en halvmara (vilket råkar vara 90% av maxpulsen) är än så länge bara något jag presterat på senare halvan av ett FTP-test i cykelväg. Sittposition: Hoodsen.

Hastighet? Hur långt är ett snöre? Det har väl mer att göra med vilken effekt du kan producera vid den pulsen den dagen och hur terräng och väder ser ut. Vilket kan vara någonstans mellan <10 och >60 km/h (eller när du trampar ur växlarna nerför) troligtvis.

2. Liten erfarenhet av annat än för zon 2 pass. Kör efter effekt vilket brukar ge 140-150 bpm. Maxpuls 200 så ca 70-75%.
Skulle jag cykla i Tempofart blir 10 mil en kanske uppnåelig maxansträngning, då är pulsen 150- ~165 bpm för mig, eller 75-82,5% av max.

kais01

Aktiv medlem

Har inte tagit något EKG, läkaren använde bara en såndär semi-modern blodtryck & pulsmätare (såndär som sitter på en ställning ihop med IV-dropp, typ) så ingen EKG

Men kanske är närmare en förklaring nu för i midsommar så kom jag in på puls-tjöt med en släkting som jobbat inom vården & hon hoppade på min arm direkt & manuellt mätte pulsen, hon räknade fulla minuten & då hade jag en puls på 93 (starka) slag men hon hade också räknat ihop att jag under den minuten hade 6st extraslag också

Så jag vet inte hur dessa "konsument" pulsmätare fungerar, dom räknar ju inte fulla minuten antar jag (man får ju fram sitt BPM bara några sekunder efter man slängt på sig mätaren så) utan tar väl bara några få slag & sen extrapolerar dessa för att räkna ut BPM:en? För det skulle ju isåfall kanske kunna förklara mina tränings-zoner, jag kan ju föra en normal konversation även vid min maxzon så om dessa konsument pulsmätare även mäter dubbelslagen som ett enskilt slag så blir ju BPM:en högre än det egentligen är

Så, midsommar var en lugn dag, hade inte tränat dagen innan & bara tagit det lugnt så då var väl kroppen nere i varv men ändå hade 6 dubbelslag per minut, så vid träning kanske det är ännu fler extraslag så det är väl troligen så att mina pulsmätning är extremt missvisande, BPM motsvarar zon 4 så kanske jag då egentligen bara är i zon 2

Så, använder oftast Wahoo:s pulsband runt bröstkorgen så någon som vet hur den hanterar dubbelslag? Den kanske är för "dum" för att klara av det?
ekg och arbetsprov. do it.

pennan

Aktiv medlem
Har du kollat så du inte har någon infektion i kroppen?
Min yngste son som är vältränad och spelar hockey mm fick tyvärr crohns sjukdom i höstas, han hade en vilopuls på 115 när han mådde som sämst..

Batavus

Aktiv medlem
För er som läser början men inte allt: JesperA:s hjärta slår i princip några slag i luften varje minut. Pulsmätarna vill inte kompensera för det, eller vad man ska säga.

Topp