Efter 3213 dagars frånvaro från Happy undrar jag vilken plastraket jag bör köpa till våren

SpanCox

Medlem
Efter 3213 dagars frånvaro från Happy undrar jag vilken plastraket jag bör köpa till våren
Hej!

Av olika anledningar upphörde cykelintresset för typ nio år sedan men av oklara anledningar har det nu blivit pånyttväckt.
Förmodligen beror det på en kombination av ålderskris, motionsbrist och ett sug efter att börja trampa igen.
Att cykla är ju ändå lite som att cykla, har man en gång börjat är det svårt att glömma hur nice det kan vara. :-)

Jag har noterat att det under min frånvaro har skett en del utveckling på tekniksidan och en kanske än större utveckling på folket som cyklar.
Precis innan jag kastade in handduken sist var jag i begrepp att beställa en ny cykel från Tyskland, kolfiberram såklart och sedan plocka ihop komponenter så att budgeten gick ihop.
Nu har jag bara kikat på nätet i två dagar men det verkar som om det numera är mer sällsynt med lösa ramar och komponenter utan det verkar säljas nästan bara hela cyklar.
Jag vill ha något att cykla långt, snabbt (och helst hyfsat bekvämt) med, men är det helt inkompatibla storheter går fart först. Vägarna här är en del grus men mest asfalt, även om asfalten är rätt risig bitvis. Jag hade tänkt att det nog var en cyclocross jag skulle ha, men märker att de numera verkar kallas för "Gravel" och vara enkransade och företrädelsevis i aluminium.
Jag är på tok för konservativ för att sätta mig på en landsvägshoj med endast en krans fram. :-)

Cykloteket har tydligen lagt ned sin fantastiska Cyklopedi så där kan jag inte finna någon hjälp.

Så, hjälp mig gärna med ett par förslag. Budgeten är väl någonstans 25'-40' eller så.
Hit me!

n3wton

Aktiv medlem
Tänkte först skriva att man skulle kunna ifrågasätta om det verkligen är ett kolfiberspett du ska ha med den beskrivningen, men samtidigt är materialvalet inte det enda som avgör cykelns karaktär. Jag cyklar själv på en Fairlight Strael (i stål) som jag är väldigt nöjd med och som används på det sätt som du beskriver, men det finns såklart fina kolfibercyklar som är både snabba och komfortabla på samma gång.

Tvådelat fram är näst intill självklart på lvg förutom i ganska specifika fall.

Sedan du cyklade senast har landsvägscyklarna fått lite större däckutrymme vilket förmodligen är en väldigt bra grej, även om jag själv bara haft en kort tid med lätt/styv/snabb kolfibercykel med 25-däck på (helt problemfritt ska också sägas).

Dåligt med konkreta tips kanske, men ett par åsikter kan man ju ändå bjuda på.😛

kontorsråttan

Aktiv medlem
Plastraket ska man kanske inte kalla den, men jag tycker att en GT Grade är en vettig kompromiss mellan bekvämlighet och snabbhet. Kanske vill du ha något lättare och snabbare, men släng på 28 eller 32mm GP5000 så tror jag att det mesta av farten finns där ändå. Den borde rymmas inom budget, dock är väl allt utsålt nu.

SpanCox

Medlem
Tänkte först skriva att man skulle kunna ifrågasätta om det verkligen är ett kolfiberspett du ska ha med den beskrivningen, men samtidigt är materialvalet inte det enda som avgör cykelns karaktär. Jag cyklar själv på en Fairlight Strael (i stål) som jag är väldigt nöjd med och som används på det sätt som du beskriver, men det finns såklart fina kolfibercyklar som är både snabba och komfortabla på samma gång.

Tvådelat fram är näst intill självklart på lvg förutom i ganska specifika fall.

Sedan du cyklade senast har landsvägscyklarna fått lite större däckutrymme vilket förmodligen är en väldigt bra grej, även om jag själv bara haft en kort tid med lätt/styv/snabb kolfibercykel med 25-däck på (helt problemfritt ska också sägas).

Dåligt med konkreta tips kanske, men ett par åsikter kan man ju ändå bjuda på.😛
Åsikter är alltid välkomna.
Kolfiber är mer för att mitt tjugofemåriga jag inte skall örfila upp mitt fyrtiofemåriga nutidsjag. 😎

SpanCox

Medlem
Plastraket ska man kanske inte kalla den, men jag tycker att en GT Grade är en vettig kompromiss mellan bekvämlighet och snabbhet. Kanske vill du ha något lättare och snabbare, men släng på 28 eller 32mm GP5000 så tror jag att det mesta av farten finns där ändå. Den borde rymmas inom budget, dock är väl allt utsålt nu.

Skall kolla på den. Tack!

Haakon

Medlem
Man slutar väl ändå alltid över budget?
(Läste plasttak först...)

izar

Aktiv medlem
Titta på Ridley Kanzo, men även jag tycker att 3T är en bra kandidat.

CBrandel

Aktiv medlem
Jag letar cykel inför 2021 efter att min förra gått i graven efter kollision med en bil.

Rose Backroad ser väldigt trevlig ut tycker jag och bockar av alla min krav.

Annars en Merida Scultura endurance, men den kanske inte är "snabb" nog för dig. Lite över budget också om du vill ha elväxlar. Merida är dock väldigt duktiga på kolfiber och sköter all sin produktion själva. Något jag personligen tycker är viktigt.

gandhi

Aktiv medlem
Om jag skulle köpa en ny gravel så hade jag valt Look 765 Gravel

Bland de bästa på kolfiberkonstruktion på planeten (med egen tillverkning). De klarar att hålla toleranserna mot vevlager (inte många andra märken som bryr sig om det med knak och knirk som följd) och skapligt snygga också. Pris från 2850€ och uppåt ;-)

moody

Aktiv medlem

SpanCox

Medlem
Jag letar cykel inför 2021 efter att min förra gått i graven efter kollision med en bil.

Rose Backroad ser väldigt trevlig ut tycker jag och bockar av alla min krav.

Annars en Merida Scultura endurance, men den kanske inte är "snabb" nog för dig. Lite över budget också om du vill ha elväxlar. Merida är dock väldigt duktiga på kolfiber och sköter all sin produktion själva. Något jag personligen tycker är viktigt.

Rose ser mycket intressant ut faktiskt. Tack för tipset!

SpanCox

Medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer