Efter fälgriktning- obehagligt ljud

Jörgen G

Medlem
Fick min frus cykels hjul riktade och isatta ekrar som var lösa. När hon sen skall cykla första gången så efter nån meter låter det som något har kommit in i ekrarna så nu vågar hon inte cykla. :rolleyes:
Jag provade själv igår kväll och hörde ingenting.
Enligt henne lät det som om man stack in något i hjulet

Någon som varit med om detta fenomen?
Kan det vara när hjulet var till riktning att det inte har satt sig riktigt förrän man har rullat en bit.:unsure:

LWB

Aktiv medlem
Tvåa på bollen, men det låter troligt att det var spänningar som släppte. Jag blev förvarnad om det när min vän Hjulbyggaren lämnade över en uppsättning nya hjul till mig, även om ljudet uteblev den gången.

MTBemil

Aktiv medlem
kan försöka belasta hjulet för att få ur spänningarna, utan att cykla på det, jag brukar göra som i ca 31min i videon nedan

HåkanC

Aktiv medlem
kan försöka belasta hjulet för att få ur spänningarna, utan att cykla på det, jag brukar göra som i ca 31min i videon nedan
Tvärtom!
Undvik att stampa på ekrarna!
Undvik också det som typiskt brukar kallas hjulmassage: att hålla i fälgen och trycka navaxeln mot golvet/en träkloss
Typ så här
Hjulmassage.jpg

Det är stor risk att fälgen överbelastas och att den "sätter" sig så att den blir permanent deformerad, syns tydligt i bilden.
För att slippa de här problemen bör man för att undvika att ekrarna vrider sig när man rätar ett hjul/spänner ekrarna i stället skruva lite längre och sedan tillbaka.
Typ skall man spänna 1/4-varv så spänner man 3/8-varv och sedan tillbaka 1/8-varv. Håller man två fingrar från andra handen på ekern lite ovanför nippeln så är det enkelt att känna både hur mkt ekern "twistar" när man spänner och sedan tillbakarätningen så att ekern hamnar i "neutralt läge"
Svårt att förklara med ord men enkelt att visa, hoppas att det går fram även med enbart ord.

När man är klar med sitt hjulbygge/har tillräckligt med ekerspänning i ekrarna bör man se till att spänningsbefria alla ekrar. Det viktiga är att få tillräckligt hög kraft (över sträckgränsen) i ekrarna, det blir det inte med "hjulmassage" enl bilden ovan
Gör så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Läs mer här
https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
(spänningbefria = "stress relieving")

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer