Efterlysning! Ovanlig komponent 1 1/4"

dabac

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag söker en riser-styrstam till en gängad gaffel med den ngt ovanliga dimensionen 1 1/4", eller en adatper mellan 1 1/4 gängad till vanlig 1 1/8 aheadset. Adaptern kan man få från harris cyclery,(Nitto MT Column SM1143 ) men de har så trista sälj/fraktvillkor till Europa.
Nya stammar kan man få från sjs cycles, men det är för lite rise på dem.

Nån som kan tipsa om en europeisk leverantör av Nitto MT Column SM1143 , eller något annat hjälpsamt?

dabac

Aktiv medlem
Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> En sån adapter är inte särskillt svår att
> tillverka faktiskt....

Jo, jag har funderat på det. Har visserligen en stump styrrör i stål ngnstans, men den är så tunnväggig att det känns lite hårigt att skära en kilexpander av den. Fast en sadelstolpe i 28,6 alu borde väl gå att få tag på rätt lätt, och skulle kunna vara ett bätter utgångsmaterial. Men har du några konkreta tips får du gärna dela med dig...

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag väcker den här antika tråden till liv igen. Någon som tillverkat en sådan adapter av en sadelstolpe? Hittar inte nitto-adaptern i någon butik. Jag vill höja styret på min lvg-hoj, men nuvarande styrstam tillåter inte tillräckligt höjning. Och den här så klart 1-1/4" styrlager och 26 mm styre. Gissa hur lätt det är att hitta en sådan quill stam i rätt längd och vinkel:)

dabac

Aktiv medlem
Jag väcker den här antika tråden till liv igen. Någon som tillverkat en sådan adapter av en sadelstolpe? Hittar inte nitto-adaptern i någon butik. Jag vill höja styret på min lvg-hoj, men nuvarande styrstam tillåter inte tillräckligt höjning. Och den här så klart 1-1/4" styrlager och 26 mm styre. Gissa hur lätt det är att hitta en sådan quill stam i rätt längd och vinkel:)
Byta till en 1 1/8”gaffel?
Shimsa in styrlager är inte så svårt

Mayhem

Aktiv medlem
Hittar inte nitto-adaptern i någon butik.

Mashimaro

Aktiv medlem
Tackar. Ska se om jag är beredd att betala vad det kostar att få den skickad från den av de tre som du länkade till som skickar till Sverige. verkar hamna på minst 1000 kr.

Martinmat

Aktiv medlem
Här är frakten inte mer än 10€

går i samma tankar då jag vill bygga monstercross av min m700

Martinmat

Aktiv medlem
Har funderat en del och borde det inte gå Att shimsa en adapter för 1 1/8 ? De adaptrarna finns ju för typ en 100kr. Har dock inte hittat några shims ännu men det skiljer ju typ 3.2mm mm mellan 1 1/8 och 1 1/4.

shimsa borde ju vara ok då många adaptrar säljs med shims för att passa såväl 1” som 1 1/8

Martinmat

Aktiv medlem
Provmonterat å den funkar kanon, sitter som berget så minst lika bra som en butiksköpt å kostade mig inte en krona 😁

Mashimaro

Aktiv medlem
Provmonterat å den funkar kanon, sitter som berget så minst lika bra som en butiksköpt å kostade mig inte en krona 😁
Tror du att det funkar med ett styrrör av stål? Stålröret har ju tunnare väggar, så den kilformade delen har mindre yta att vila mot. Anledningen att jag frågar är så klart att jag har en gammal gaffel med stålstyrrör som jag skulle kunna slakta för att göra en liknande.

Martinmat

Aktiv medlem
Tror du att det funkar med ett styrrör av stål? Stålröret har ju tunnare väggar, så den kilformade delen har mindre yta att vila mot. Anledningen att jag frågar är så klart att jag har en gammal gaffel med stålstyrrör som jag skulle kunna slakta för att göra en liknande.
ja men det tror jag definitivt, finns ju quill styrstammar i stål. Och så länge du använder den nedersta gängade stumpen från din gamla quill stam så ärju den bred så lär inte vara Ngt problem. Jag hade definitivt prövat

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer