Eftermontering vajerstopp för bakbroms på ramen för att slippa heldraget

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag kör med TRP Hy/Rd semi på min stålcross. Här har jag stora problem med att bakbromsen fryser, dvs vajern fryser fast i höljet. Jag byter ofta vajer men det samlas kondens i det långa höljet som fryser till. Har kört hela Ötzis med bara frambroms...

Nu vill jag sluta med heldraget hölje och gå till en lösning med minimalt med hölje.
Hölje från reglage till styrhuvud/diagonalrör där det möter ett eftermonterat vajerstopp
Moddad variant av denna? https://www.bike24.com/p212593.html?menu=1000,4,167
Routing under vevhus där växelvajrarna redan går
Nytt vajerstopp på kedjestaget med hölje fram till bakbromsens egna stopp

Någon som har testat detta?

jolov

Aktiv medlem
Bara för att kolla, har du provat att spruta in en massa fett i höljet?

södra sverige har ju typ vår nu, så slipper du härja.
Annars så kanske en hylsa som minskar diameter på närmsta vajerguide (ifall det är "rör" för höljet nu)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har testat att täta, fettfylla och allt för höljet. Vill inte gå vidare med lösningen jag har (std på skiv-gravels/skivräsers) utan lösa det med påskruvade vajerhöljestopp motsvarande de för växeln.

kais01

Aktiv medlem
jag drar i helsyntet motorolja i mina vajerhöljen och har 'aldrig' problem i kyla. cyklarna förvaras dock i värme, kan ju vara en hjälpande faktor.

bromsvajrarna fungerar så några tiotal år, smörjer kanske vart tredje år.

växelvajrarna brukar gå av efter några år, där de ligger fritt från hölje, antingen vid växel eller i handtaget

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Motorolja kan vara en idé.
Tycker bara öppen vajer verkar bäst. Har aldrig problem med fastfrusen växelvajer.

Stumpy

Aktiv medlem
Frysningen beror oftast på vilken väg höljet går. Kommer det längs gaffelbenen så blir det en svacka där fukten samlas. Kommer det däremot längs sadelstagen, så brukar det inte vara ett problem. Skulle du kunna strappa heldraget hölje längs topprör och sadelstag?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bromsfästet är riktat så vajern riktas framåt-nedåt (idiotiskt så det förslår). I orginal sedan under vevröret. Här har jag routat om en bit över. Dra om efter toppröret-sadelstaget går inte.
Det fös ihop både dit och hem idag...

JWinberg

Medlem
Det går att borra om en shimano t-koppling så den funkar till bromshölje då blir det lättare att få smörjan att nå hela höljet samt att det går att blåsa ur höljet med kompressor för att trycka ut kondens eller fördela valfri olja.

/JWinberg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det går att borra om en shimano t-koppling så den funkar till bromshölje då blir det lättare att få smörjan att nå hela höljet samt att det går att blåsa ur höljet med kompressor för att trycka ut kondens eller fördela valfri olja.

/JWinberg
Låter bra att det finns alternativ. Idag dumklotade jag pga, delvis, att jag inte hade bakbroms.

Stumpy

Aktiv medlem
Bromsfästet är riktat så vajern riktas framåt-nedåt (idiotiskt så det förslår).
Designat av någon i ett land utan frost. De ramar med bromsfästet på sadelstag istället för gaffelrör har sällan frysproblemet.
Den långsiktiga lösningen är förstås att byta till fullhydrauliska bromsar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Andra besöket hos Dr Spoke igår.
Nu har jag bakbroms med öppen vajer som inte frös i morse.
- Vajerstopp vid styrhuvudet
- Egen trissa för vajern under framväxeln nere vid vevhuset (andra sidan stolpen)
- Vajerstopp på kedjestaget ca 1 dm innan bakbromsen
Än så länge prylar från skrotlådan för prototypen. Riktiigt jox är på väg.

Kom an då vintern!

Bengt-re

Aktiv medlem
Andra besöket hos Dr Spoke igår.
Nu har jag bakbroms med öppen vajer som inte frös i morse.
- Vajerstopp vid styrhuvudet
- Egen trissa för vajern under framväxeln nere vid vevhuset (andra sidan stolpen)
- Vajerstopp på kedjestaget ca 1 dm innan bakbromsen
Än så länge prylar från skrotlådan för prototypen. Riktiigt jox är på väg.

Kom an då vintern!
Skicka gärna bild på hur det är löst. Jag har samma usla konstruktion på min ena cykel. Ta i trä så fungerar det nu, men det har bråkat förr och kanske en bra uppgradering.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer